Strona główna > Film, Gry i konsole > Jak dodawać twórców do Biznesu Filmowego

Jak dodawać twórców do Biznesu Filmowego

Wraz z pojawieniem się serwisu MovieStats, gracze Biznes Filmowego otrzymali możliwość zgłaszania własnych propozycji twórców, których Waszym zdaniem brakuje w grze. Tekst ten powstał, aby ułatwić Wam odpowiednie wypełnienie poszczególnych pól oraz naprowadzić na sposób dobierania właściwych parametrów (tak abym ja miał jak najmniej pracy przy moderowaniu ;).

Choć wpis ten powstał w kontekście MovieStats to zawarte tutaj wskazówki będą jak najbardziej przydatne przy tworzeniu zestawów na własne potrzeby przy użyciu Edytora do BF2.

Tekst jest dosyć długi i może wymagać odrobiny skupienia, więc zajrzyjcie do niego gdy będziecie mieli wystarczającą ilość wolnego czasu.

Dane podstawowe
Każdy z twórców dostępnych w grze, posiada zbiór danych podstawowych do których zaliczają się elementy szczegółowe opisane poniżej.

Imię i Nazwisko
Wydawać by się mogło, że wartości tych pól są oczywiste i nie powinno być problemów z ich wypełnieniem. Istnieje jednak kilka zasad, które warto przestrzegać aby algorytmy wbudowane w grze działały poprawne.

  • gdy postać posiada tylko imię lub pseudonim to wpisujemy je w pole Imię.
  • gdy twórca posiada dwa imiona (przy czym są to imiona znaczące czyli takie pod jakimi dana postać jest powszechnie znana) to możemy je wpisywać w jedne z dwóch wersji: z myślnikiem np.: Jean-Paul Belmondo, Mary-Louise Parker lub bez: Billy Bob Thornton
  • w przypadku postaci posiadających nazwisko dwuczłonowych, zawsze stosujemy myślnik (np:. Catherine Zeta-Jones).
  • jeżeli osoba w nazwisku ma Jr. (Junior) to wpisujemy je za nazwiskiem (np. Robert Downey Jr.)
  • gdy imię lub nazwisko zawiera pojedyncze znaki narodowe (jak np:. ą, ę, ń, etc.) zostawiamy je.
  • w przypadku gdy mamy do czynienie z językiem zawierającym cały alfabet inne niż łaciński (np. rosyjski, arabski, chiński etc) wybieramy wersję międzynarodową (wg. IMDB) lub Polską (wg. Filmwebu).
  • animki, posiadające nazwy dwuczłonowych traktujemy tak, że pierwsze człon jest imieniem, a drugi nazwiskiem: czyli dla Myszki Miki mamy imię – Myszka oraz nazwisko – Miki.
  • w przypadku przedrostków typu van trafiają on do do nazwiska: Jean-Claude Van Damme
  • jeżeli osoba ma przydomek to ląduje on w części imienia (np. Stanley ‚Stan’ Randall Marsh)

Ciekawym przypadkiem jest Wiedźmin czyli Geralt of Rivia. Tutaj Jako jego imię potraktowałem Geralt of Rivia, a nazwisko jako Wiedźmin.

Płeć
Wydawać by się mogło, że pole dosyć oczywiste. Aczkolwiek praktyka pokazuje, że nie koniecznie (przykład? Larry, a właściwie Lana Wachowski 😉 zostawmy jednak te ekstremalne przypadki i skupmy się na dodatkowej wartości, które może przyjąć to pole czyli: animka.

Zostało one wprowadzone aby móc rozróżnić „stwory” bajkowe ale używany jest też dla postaci wirtualnych. Przy czym, w tym drugim przypadku, jeżeli można określić płeć jednoznacznie, wybieramy mężczyznę lub kobietę (wirtualną) natomiast animka, zarezerwowana jest dla takich stworów jak np. EyePet.

Zawód
W BF2 postacie mogą posiadać jeden z następujących zawodów: aktor, reżyser, kompozytor, operatora, oraz przypadki nieco mniej jednoznaczne: gwiazda muzyki, sportu, polityk, celebryta i postać wirtualna.

Czasami granica między zawodami jest dosyć cienka. W takich sytuacjach wybieramy ten zawód, z których dana osoba jest lepiej kojarzona. I tak np. Arnold Schwarzenegger jest aktorem (choć teoretycznie mógłby być politykiem, a nawet gwiazdą sportu). Z kolei Ronald Reagan, choć na początku swojej kariery był aktorem to jednak kojarzony jest głównie z polityką.

Celebryci to z kolei osoby „znane z tego, że są znane”. Na pewno sporej ilości z nich zdarzyło się zagrać w jakimś filmie lub coś zaśpiewać ale nie róbmy z nich aktorów. Np. taka Paris Hilton w BF jest traktowana jako celebrytka (bo grać to ona specjalnie nie potrafi ;)).

Postać wirtualna jest najczęściej zarezerwowana dla bohaterów gier video lub tych wygenerowanych komputerowo.

Co w momencie gdy dana osoba jest znana z różnych funkcji? Najczęstszym takim przypadkiem jest osoba, która może być aktorem i reżyserem. Jeżeli rzeczywiście ma to sens (nie był to jednorazowy wybryk) możemy wówczas dodać taką postać kilka razy, za każdym razem wybierając inny zawód. Zwróćcie uwagę, że wówczas zupełnie inaczej mogę (a nawet powinny) kształtować się jej parametry.

O ile ktoś może być szalenie dobrym aktorem to już jego reżyseria może być tylko kaprysem i nie musi być w tym zawodzie znany/utalentowany (czytaj ludzie nie kojarzą go z reżyserią).
Przykład postaci która występuje w dwóch zawodach to Clint Eastwood (w grze dostępny jest jako aktor i reżyser).

Początek i koniec kariery
Początek kariery nie jest datą urodzenia twórcy, a rokiem w którym zaczął on swoją przygodę z danym zawodem. Najczęściej jest to debiut w filmie w konkretnej roli (jeżeli aktor to jako aktor, jeżeli reżyser to reżyser).

Odstępstwo od tej reguły może wystąpić w przypadku, gdy różnica między pierwszym, a kolejnym filmem jest bardzo duża. Może to być spowodowane np. tym, że dana postać wystąpiła jako niemowlak lub małe dziecko w jakimś filmie, a prawdziwą karierę aktorską zaczęła znacznie później. Dlatego w takich przypadkach, wybieramy tę datę, od której zaczęła się jej właściwa kariera (czyli od tego momentu występuje dosyć regularnie w filmach).

Wypełniając to pole wystarczy, że ustawicie rok (miesiąc i dzień może być ustawiony na 1 stycznia).

Koniec kariery dotyczy osób, które już nie żyją (wówczas wpisujemy tam dokładną datę śmierci). W pozostałych przypadkach zostawiamy datę domyślną (3000-01-01).

Dlaczego początek kariery i jej koniec to ważne informacje
Wbrew pozorom początek i koniec kariery są dosyć istotnymi parametrami. Ponieważ to na ich podstawie działa tzw. starzenie się twórców. W skrócie polega to na tym, że niektóre z parametrów twórców ulegają modyfikacji z upływem czasu i miejscem danej osoby w karierze. Więcej o tym zjawisku w dalszej części wpisu.

Kraj
W to pole wpisujemy, w 95% przypadków, kraj urodzenia danej osoby. Sprawdzajcie to dokładnie, bo czasami można mocno się zdziwić. Istnieją jednak od tej reguły wyjątki (pozostałe 5%). Występują one wtedy, kiedy to dana osoba nie miała nic wspólnego z krajem, w którym zdarzyło się jej przyjść na świat.

I tak Roman Polański jest uznawany za Polaka, ale już Billy Wilder, który nota bene urodził się  Suchej Beskidzkiej, uznawany jest za Amerykanina. Tutaj sytuacja jest jeszcze ciekawsza, gdyż Wilder urodził się dokładnie w Suchej, która wówczas była na terytorium Austro-Węgier. W takich sytuacjach jako kraj pochodzenia przyjmujemy dzisiejsze państwo, na terenach których aktualnie leży ta miejscowość (nie istniejącego kraju nie będziecie mogli wybrać z listy).

Parametry
Każdy z twórców opisany jest kilkoma parametrami określającymi jego predyspozycje. Przy czym parametry, które są znaczące, zależą od profesji twórcy (nie we wszystkich rodzajach zawodów, wszystkie parametry mają sens lub są wykorzystywane). Zanim jednak przejdę do opisywania każdej z cech, przedstawię ogólne założenia czyli jak, w przypadku ogólnym, interpretować liczby z konkretnych przedziałów.

Każdy parametr może przyjąć wartość z przedziału od 0 do 99. Oto, jak należy interpretować te wartości w ogólności (szczególne przypadki zostaną opisane w odniesieniu do konkretnej cechy).
od 90 do 99 – postać posiadająca taką wartość, przy danej cesze, jest absolutną ikon utożsamianą z tym parametrem, na przestrzenie całej historii kinematografii
od 80 do 89 – w ten przedział trafiają twórcy charakterystyczni dla jednej epoki w dziejach kina (ale nie, aż tak wielcy jak z poprzedniego przedziału)
od 70 do 80 – osoby utalentowane, które kojarzone są z danym rodzajem parametru, dobrze się sprawdzają w danej roli (w ten przedział najczęściej wpadają aktualne gwiazdy).
od 60 do 70 – nie są to specjaliści w danej dziedzinie ale w konkretnym aspekcie nie powinny rozczarować
od 50 do 59 – osoby przeciętne,
od 40 do 49 – osoby poniżej przeciętnej, raczej rzadko kojarzone z daną cechą
od 30 do 39 – dana postać słabo spisuje się w danym aspekcie lub nie jest z nim ogólnie kojarzona
od 20 do 29 – osoba o bardzo skromnych predyspozycjach w danej dziedzinie lub osoba do której dana cecha nie pasuje
od 10 do 19 – antytalent w danej dziedzinie lub osoba do której dana cecha całkowicie nie pasuje
od 1 do 9 – wybitne antytalenty w danej dziedzinie (będące obiektem żartów i kpin)

Zwróćcie uwagę, że pojawia się tutaj zależność polegająca na kojarzeniu danej osoby z konkretną cechą.

Przykład: Ingmar Bergman

Uznawany za jednego z najwybitniejszych  reżyserów. Ma parametr akcja ustawiony na 45 ale nie dlatego, że nie potrafił by nakręcić takiego filmu ale dlatego, że nigdy takiego nie nakręcił i odbiega to drastycznie od jego stylu z jakim jest kojarzony.

Upływ czasu w Biznesie Filmowym
Ważnym elementem gry jest czas. W grze wiele parametrów jest ustalanych na podstawie aktualnej daty w grze. Jest to związane ze starzeniem się twórców. W BF2 przybiera ono dwie formy: parametryczną i wizualną.

Parametryczne starzenie oznacza, że z biegiem czasu, niektóre z parametrów ulegają zmianom. Dotyczy to w szczególności: sexappealu oraz akcji, które zmniejszają się wraz z wiekiem twórcy.

Wizualne starzenie to zmiana zdjęć twórców z biegiem czasu. Aspekt ten bardziej szczegółowe zostanie opisany w sekcji poświęconej zdjęciom.

UWAGA: w przypadku gdy dodajemy starszą osobę, której blask sławy/urody/tężyzny fizycznej minął, to jej parametry powinny być dostosowane do jej “złotych” czasów. Dotyczy to w szczególności akcji, sexappealu oraz popularności. Gra sama zadba oto aby je zredukować w odpowiednim, dla rozgrywki, czasie.

Talent – oznacza ogólny talent danej osoby w danym zawodzie, w kategorii tej mieści się coś takiego jak elastyczność i wszechstronność jeżeli, ktoś jest dobry np. tylko w kinach akcji to nie może mieć maksymalnego tego parametru gdyż, taki twórca musi być w stanie zagrać/stworzyć wszechstronne role.

Parametr ten jest wykorzystywany przez wszystkie profesje.

Popularność – opisuje popularność danego twórcy.

UWAGA: często zdarza się, że dana postać była bardzo popularna w pewnym okresie ale jej sława przeminęła i później nie odegrała już znaczącej roli w historii kinematografii. W takim przypadku uznajemy jej sławę z tego “złotego” okresu ale z drugiej strony taka postać nie może mieć tego parametru większego niż 89.

GWIAZDKI (MŁODE GWIAZDY)
Troszkę inaczej wygląda w przypadku aktualnie popularnych postaci, które jednak nie zapisały się niczym szczególnym w historii kina (i raczej nie zapiszą) oprócz tego, że w danym momencie są popularne. Przykład to Robert Pattinson (saga Zmierzch), który wydaje się wyskakiwać z każdej lodówki. Jednak maksymalny wartość popularności takiego twórcy nie powinna być większa niż 79.

Tą uwagę można uogólnić do wszystkich “młodych” ale aktualnie popularnych aktorów, którzy nie są obecni w branży przez co najmniej 10 lat. W takim przypadku parametr ten nie powinien przekraczać 70-75 punktów. Wyższe wartości są zarezerwowane dla twórców z ugruntowaną pozycją i wieloma produkcjami na koncie.

TWÓRCY LOKALNI

Twórcy, którzy są znani głównie w jednym kraju (nie brali udziału w znaczących produkcjach międzynarodowych) nie mogą mieć popularności większej niż 60. Wynika to z faktu, że rynki lokalne są mało znane dla szerszej publiczności. I o ile ktoś nie trafi do Hollywood to wbrew pozorom nie jest wcale znany.
Wyjątek od tej reguły stanowią gwiazdy z Bollywood i Chin, które ze względu na duża liczbę ludności w tych krajach, mogą być nieco bardziej popularni – po prostu przeciętna gwiazdeczka z Polski, w wartościach bezwzględnych, jest zdecydowanie mniej popularna niż przeciętna gwiazdeczka z Indii).

Tak więc np. dla aktorów polskich tych najbardziej znanych, przewidziany jest przedział popularności 50-60 (kilka wyjątków to np. Daniel Olbrychski, Krystyna Janda, którzy brali udział w produkcjach międzynarodowych lub filmach uznanych za granicą). Dlatego też przeciętna gwiazdka serialu nie powinna mieć tego parametru wyższego od 50 (a najczęściej raczej w okolicach 30).

Na popularność, oprócz liczby filmów w jakie dana postać była zaangażowana, ma też wpływ, ich jakość oraz nagrody zdobyte przez danego twórce (to dobrze jest sprawdzać na Filmwebie). Tutaj też jednak trzeba uważać, MTV Awards czy People Choice nie mają takiego prestiży (ani popularności) jak Oskary czy Złote Palmy z Cannes. Tak, więc liczenie nagród na sztuki też nie jest najlepszym pomysłem.

Parametr ten jest wykorzystywany przez wszystkie profesje.

Dramat – parametr opisujący możliwości dramatyczne danego twórca.

Parametr nie jest wykorzystywany przez: celebrytów, polityków.

Humor – predyspozycja do ról/filmów komediowych

Parametr nie jest wykorzystywany przez: kompozytorów, operatorów, celebrytów, polityków.

Sexappeal – opisuje aparycje i seksualność danej osoby.

Uwaga ten parametr nie powinien być niższy od 50 dla innych twórców niż reżyser, kompozytor czy operator.
Parametr ten nie jest jedynie opisem urody danej osoby. Choć niewątpliwie stanowi jego główny element. Jednak ważniejszy jest “to coś” określane właśnie jako sexappeal. Dlatego nawet wybitnie piękne miss świata nie powinny mieć tej wartości większej niż 90 jeżeli za tym nie idzie sexappeal.

Przykład: Marlin Monroe nie była jakoś wybitnie piękna kobietą, natomiast emanowała niesamowitą seksualnością i to ona jest powszechnie uważana za symbol seksu. Stąd też ma ona maksymalną jego wartość.

Wartości 90 i więcej zarezerwowane są dla ikon seksu
80 – 90 – osoby uważane za piękne (tutaj najczęściej trafiają Top Modelki)
75-80 – osoby uważane za atrakcyjne
65-74 – osoby o przeciętnej urodzie
poniżej 60 – nie grzeszące urodą

Wartość mniejsze niż 50 jest zarezerwowana dla aktorów charakterystycznych grających “brzydali” i może być używana w sporadycznych przypadkach dla ludzie, częściej natomiast dla postaci aseksualnych (jak animki etc).

Parametr ten zmniejsza się automatycznie wraz ze starzeniem się twórcy.

Parametr nie jest wykorzystywany przez reżyserów, kompozytorów, operatorów i polityków dla tych zawodów powinien być ustawiony na 0.

Akcja – odpowiada za wysportowanie, a także predyspozycje do filmów zawierających dużą ilość akcji.

Uwaga, ze względu na algorytmy starzenia się,  ten parametr nie powinien być niższy od 50 dla innych twórców niż reżyser, kompozytor czy operator a także animka i postać wirtualna (dwa ostatnie się nie starzeją). Parametr ten będzie ulega modyfikacji dla każdej postaci, która może być aktorem w filmie. Zwróćcie uwagę, że niektórzy aktorzy, choć nie są wybitnie wysportowani to mimo wszystko często są kojarzeni z kinem akcji. Taka postać może też mieć wysoką wartość tego parametru (acz nie z przedziału 90-99).

Dla przykładu Harrison Ford ma 88. A maksymalne wartości są zarezerwowane dla Arnolda Schwarzeneggera czy też aktorów znających sztuki walki na zawodowym poziomie.

UWAGA: choć wydawać by się mogło, że gwiazdy sportu powinny mieć ten parametr ustawiony na wartość maksymalną to mimo wszystko rzadko tak jest. Pamiętajcie, że nie wszystkie sporty przydają się w filmach akcji, więc taka Maria Sharapova (tenisistka ma ten parametr ustawiony na 74).

Procesowi starzenia nie podlegają ani animki ani postacie wirtualne.

Opis/Filmografia

Tutaj najczęściej podajemy filmy, przy których produkcji brała udział dana postać. I tak, optymalnie powinny one zawierać następujące informacje

Pełniona funkcja:
Rok produkcji, Tytuł polski, Tytuł oryginalny postać jaką grała dana postać (o ile to był aktor)

Gdy dany twórca brał udział przy produkcji bardzo wielu filmów (często tak jest przy kompozytorach, którzy potrafią mieć nawet ponad 200 filmów na koncie) można wybrać tylko te najbardziej znane i charakterystyczne. W przypadku animek, postaci wirtualnych, polityków czy gwiazd sportu lub muzyki. Gdy nie występowali oni w żadnych filmach można dodać krótki opis kto to jest.

AKTUALIZACJA (2015-08-25)

Od jakiegoś czasu dostępne jest nowe narzędzie o nazwie IMDBTool która pozwala na automatyczne pobranie filmografii twórcy o ile istnieje on w największej bazie filmowej na świecie czyli IMDB.
Aktualnie jest to rekomendowany sposób wypełniania filmografii twórcy. Więcej szczegółów czyli możliwość pobrania i krótka instrukcja użycia znajduje się pod tym linkiem.

Źródła

Wymagane jest podanie co najmniej jednego linku, do źródła skąd pochodzą wprowadzone przez Was informacje. Może to być Filmweb (największy polski serwis filmowy), IMDB (największa tego rodzaju baza danych na świecie) lub link do innego źródła (np. do Wikipedii lub strony oficjalnej twórcy).
Adres musi rozpoczynać się od: http://

AKTUALIZACJA (2015-08-25)
Ze względu na funkcje automatycznej aktualizacji filmografii zaimplementowanej wersji 0.8.6 gry zalecane jest uzupełnianie adresu IMDB dla każdego twórcy istniejącego w tej bazie.

Zdjęcia

Każdy z twórców może posiadać od 1 do 5 zdjęć. Przy czym, co najmniej jedno (zdjęcie główne), jest obowiązkowe. Podstawowym wymaganiem dotyczącym zdjęć jest to, że muszą one być o rozmiarze 100×120 pikseli i być w formacie jpg. Dodatkowo, wielkość pliku nie powinien przekraczać 8kB.

W przypadku reżyserów, kompozytorów czy operatorów, preferuje wrzucanie nie zdjęć prezentujące te osoby ale plakatów z najbardziej znanych filmów, przy których tworzeniu brali udział. Wynika to z faktu, że niezbyt wielu przeciętnych graczy, kojarzy reżyserów albo operatorów z twarzy. Znacznie łatwiej skojarzyć ich z konkretnymi filmami.

Zdjęcie główne– wykorzystywane jest gdy nie ma dostępu do innych zdjęć, powinno być najbardziej charakterystyczne dla danego twórcy (nie koniecznie najaktualniejsze)

do 22 lat – zdjęcie z początków kariery danego twórcy (najczęściej w młodym lub bardzo młodym wieku) pokazywane jest przez 5 lat od rozpoczęcia kariery

23-40 lat – główne zdjęcie twórców pochodzące najczęściej z czasów gdy mają apogeum swojej popularności (przez 15 lat)

40-60 – wiek dojrzały (pokazywane przez 20 lat)

>60– przedstawiający starszych aktorów

Choć nie ma obowiązku wrzucania wszystkich zdjęć dla każdego z twórców, to mimo wszystko, gdy jest to możliwe (aktor ma odpowiednią ilość lat) zalecam zrobienie tego, zwiększa to immersję płynącą z gry oraz jej realizm.

Kilka uwag na koniec
Dodani przez Was twórcy są moderowani. Oznacza to, że po zgłoszeniu propozycji, nie ląduje ona automatycznie w zestawie oficjalnym ale czekaj, aż znajdę chwilę i dokładnie sprawdzę wprowadzone przez Was dane. Dotyczy to zarówno danych podstawowych, zdjęć jak i parametrów.
Ma to służyć, merytorycznemu sprawdzeniu podanych przez Was informacji, zapobiec wprowadzania fikcyjnych postaci, a także w miarę spójnemu określeniu parametrów zgodnych z założeniami gry. Proces moderacji może potrwać do kilka dni (zależnie od ilości mojego wolnego czasu) ale nie martwcie się, na pewno sprawdzę każdy dodany przez Was rekord.

W przypadku wykrycia błędu, niespójności, braku danych, niepoprawnych zdjęć będę odrzucał Wasze propozycje. W takim przypadku nie ma co popadać w depresję, gdyż istnieje opcja edycji i możliwość poprawienia uchybień. (Gdy odrzucam jakiegoś twórce, to podaje powód takiego stanu rzeczy w komentarzu).

W przypadku zaproponowanych przez Was parametrów, mogę je zmodyfikować, jeżeli uznam, że jest taka potrzeba.

Nie ukrywam, że pomysł na możliwość proponowania twórców online, miał nieco odciążyć mnie od prac nad zestawem. Dlatego, jeżeli już zdecydowaliście się dodać Waszego twórcę, to przyłóżcie się troszkę do tego i niech wprowadzone przez Was dane dla konkretnej postaci będą na poziomie nie gorszym, niż te, które znajdują się w grze. Choć wymaga to odrobinę wysiłku to pomyślcie, że ja musiałem wprowadzić ponad 1500 takich twórców… 😉

Gdy twórca zostanie przeze mnie zaakceptowany (otrzymacie maila z taką informacją) nie oznacza to, że od razu będzie on dostępny w grze. Potrzebna jest jeszcze oficjalna aktualizacja, do nowej wersji zestawu.
Będą one przeprowadzane po zebraniu większej liczby nowych twórców (aby nie generować co chwilę nowych wersji). Wstępny plan zakładał taką akcję co miesiąc lub po osiągnięciu 20 twórców (tak wiem, że minął już miesiąc od premiery MovieStats ale pierwsza aktualizacja wymaga nieco przygotowań).

Nowa wersja zestawu jest automatycznie wykrywana przez grę, nie musicie więc, nic specjalnego robić, aby ją otrzymać (oprócz uruchomienia BFa w trybie gdzie używany jest zestaw domyślny).

Mam nadzieję, że wpis ten rozwiał większość Waszych wątpliwości, dotyczące dodawania twórców do BF2. Ze swej strony zachęcam do tego, gdyż nie planuje już zbyt dużo czasu poświęcać na rozwijanie zestawu. Otrzymaliście narzędzia, a reszta jest w Waszych rękach.

Reklamy
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: