Strona główna > Foto, Podróże > Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska

Wiosna nastraja do wycieczek. Choć pogoda jeszcze nie zawsze jest słoneczna, to brak mrozu i śniegu pozytywnie wpływają na chęć ruszenia się gdzieś poza obręb własnych czterech ścian. Tak też ostatnimi czasy dałem się namówić, na krótką wycieczkę do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku znajdującego się w Jaworzynie Śląskiej.

Sam pochodzę ze wschodnich rubieży naszego kraju i choć we Wrocławiu mieszkam już około 15 lat to nie znam jego najbliższych okolic. Stąd też znajomi, którzy postanowili sobie zrobić wypad z małymi brzdącami, nie musieli mnie zbyt długo namawiać na tą eskapadę.

Rzecz działa się dzień po Festiwalu Dobrego Piwa odbywającego się w Leśnicy (relacji raczej nie będzie ;)) mimo wszystko udało mi się wstać na poranny pociąg. Podróż zajęła nam niecałą godzinę (co dla mnie, który przyzwyczajony jest do 8 godzinnych podróży InterRegio do Lublina, było niezauważalną chwilą). Na miejscu czekał nas jeszcze krótki spacer i dotarliśmy do celu naszej wycieczki.

Pierwsze co nas przywitało to szlaban i tory… po których jeżdżą od czasu do czasu pociągi towarowe. Dopiero po ich przejściu znaleźliśmy się na obszarze muzeum. Wprowadzenie dosyć klimatyczne, szczególnie, że kasa biletowa znajdowała się w autentycznym wagonie. Po zakupie biletów mogliśmy się poszwędać po okolicy gdzie ustawionych było kilka lokomotyw i wagonów. Akurat trafiliśmy na moment, kiedy przewodnik wciąż oprowadzał poprzednią grupę więc mieliśmy nieco czasu na fotografowanie (ok, gwoli ścisłości to ja miałem, ponieważ reszta wycieczki nie spuszczała z oczu młodych podopiecznych).

W końcu pojawił się pan przewodnik i zaprowadził nas do budynków, w których znajdował się komputer Odra. Stąd też pewnie nazwa muzeum przemysłu, a nie tylko kolejnictwa. Oczywiście zajmował on całkiem spore pomieszczenie, w którym oprócz jego podzespołów (szaf) znajdowały się m.in stare maszyny do pisania.

Następnie przeszliśmy do pomieszczenia ze sporą makietą kolejki elektrycznej, mnóstwem przełączników i innych około kolejowych gadżetów.

Po zwiedzeniu tej części udaliśmy się natomiast do budynku, w której znajdowały się nieco starsze parowozy, wagony i lokomotywy. Wśród nich była między innymi ta, którą mogliście obejrzeć w filmowej ekranizacji Lalki.

Ostatnim etapem zwiedzania miało być pomieszczenie ze starymi motocyklami m.in oryginalnymi Harley. Niestety na nie, nie starczyło już czasu, gdyż pogoda była nie sprzyjająca dłuższym spacerom z maluchami.

Nie pozostało mi nic innego jak wybrać się jeszcze raz w to miejsce… być może dobrym terminem będzie koniec września, kiedy ma to się odbyć gala parowozów czyli zlot zabytkowych lokomotyw.

Więcej zdjęć znajdziecie tutaj.

P.S Wszystkie fotki wykonane Sony NEX 5N (zostały nieco skompresowane dla celów publikacji w sieci), wkrótce pierwsze wrażenia z jego użytkowania.