Teneryfa: Santa Cruze de Tenerife

Celem naszej ostatniej wyprawy była stolica Teneryfy. W założeniach mieliśmy ją zwiedzać w ramach wycieczki City Tour wykupionej od naszego organizatora. Oprócz Santa Cruz de Tenerife obejmowała ona jeszcze wizytę w Candelarii, oraz na słynnej plaży Teresitas. Plaża ta znajdująca się na północ od Santa Cruze słynie z tego, że piasek który się na niej znajduje został sprowadzony specjalnie z Sahary. Niestety wycieczka nie doszła do skutku z braku chętnych (dwukrotnie). Stąd też zwiedzanie stolicy musieliśmy zorganizować sobie sami.

W porównaniu do oryginalnego planu zakres naszej wycieczki został okrojony. Ze względu na niewielką ilość atrakcji odpuściliśmy sobie wizytę w Candelarii. Kościół do którego przybywają lokalne pielgrzymki oraz promenada z pomnikami dawnych królów Guanczów, to zbyt mało jak na potencjalne problemy komunikacje (synchronizacja połączeń autobusowych oraz dojście z autostrady do samej miejscowości zajęłoby zbyt wiele czasu).

Wyruszyliśmy więc bezpośrednio do stolicy. Na miejscu pierwsze kroki skierowaliśmy do stylowego bazarku, gdzie można zakupić lokalne przysmaki: od ryb, przez przyprawy, owoce na trunkach kończąc.

Następnie trafiliśmy do starej części miasta, która okazała się jednak dosyć rozczarowująca. Oprócz kościoła Iglesia de Conception znajdowało się tam tylko kilka uliczek z niewielką ilością interesujących punktów.

Przed Teatro Guimerá, najstarszym teatrem na wyspach, znajduje się interesująca rzeźba.

Dość powiedzieć, że najbardziej intrygującym budynkiem było napotkane po drodze muzeum sztuki współczesnej – Tenerife Espacio de las Artes.

Z nieco bardziej charakterystycznych miejsc można wspomnieć o Plaza de España z całkiem sporym oczkiem wodnym oraz monumentalny pomnikiem (Monumento a los Caídos) w kształcie krzyża z kilkoma mniejszymi rzeźbami pod nim.

Kolejnym miejsce na naszym planie zwiedzania był Parque García Sanabria. To park miejski, który został otworzony w 1926 roku. Jego nazwa pochodzi od burmistrza który zaaprobował konstrukcję.

Zegar, który znajduje się przy wejściu do parku, został wykonany w Szwajcarii i był darem konsula duńskiego w 1958 roku.

Jest to największy park miejski na wyspach. W 1973 roku miała tu miejsce międzynarodowa wystawa rzeźb. Część z nich pozostała i są to pracę między innymi takich artystów jak Federico Assler, Claude Viseux, Mark Macken czy Óscar Domínguez.

Główna ulica handlowa też nie wywołała wielkiego wrażenia, oprócz międzynarodowych marek, znajdowały się tam wątpliwej jakości butiki z tandetnymi ubraniami, tylko 2 sklepy z perfumami i żadnego z elektroniką (ok był jeden sklep Apple’a oraz zamknięte na cztery spusty Sony Center). Ceny też nie były okazjonalne.

Tym oto sposobem obeszliśmy niemal wszystko to co zaplanowaliśmy i zostało nam sporo czasu. Postanowiliśmy więc wrócić do muzeum sztuki współczesnej gdzie odbywały się trzy wystawy.

Oprócz instalacji sztuki nowoczesnej i fotografii znalazła się tam jedna wystawa zatytułowana Metale, przedstawiająca intrygujące (i dwuznaczne) płasko-rzeźby bądź lity (nie wiem jak to określić) w tym materiale.

Po obejrzeniu wystaw oraz samego muzeum udaliśmy się jeszcze w kierunku Auditorio de Teneryfe będącego najciekawszym architektonicznie budynkiem, nie tylko w całym mieście ale także na Wyspach Kanaryjskich, kojarzącym się na pierwszy rzut oka z operą w Sydney.

To ujęcie akurat nie przypomina opery z Sydney ale w galerii znajdziecie zdjęcia z innej strony

Mijając go wzdłuż wybrzeża natrafiliśmy na częściowo ogrodzony kompleks kąpielisk, który ostatecznie okazał się… basenami miejskimi.

Opuszczając stolicę byliśmy nieco rozczarowani, nie znaleźliśmy tam zbyt wiele interesujących rzeczy, a samo zwiedzanie w bardzo wolnym (jak na nas) tempie zabrało nam raptem kilka godzin (i to bliżej 3 niż 6).

Link do większej galerii.