Strona główna > Film, Słówka > Tomiga Film Awards 2013

Tomiga Film Awards 2013

Po ubiegłorocznym ciepłym przyjęciu pierwszej odsłony moich osobistych nagród filmowych, Tomiga Film Awards, czas na edycję 2013. Oczywiście w wersji bigger, better and more… commented? Oznacza to więcej filmów, więcej kategorii, w których przyznałem nagrody oraz kilka usprawnień takich jak m.in dodatkowych komentarzy motywujących moje wybory.

W 2013 roku obejrzałem przeszło 120 filmów z czego ponad 60 z nich doczekało się recenzji na tym blogu. Standardowo, odwiedziłem też dwa festiwale filmowe (American Film Festival oraz Nowe Horyzonty).

Poniższe zestawienie zawiera oceny wszystkich obejrzanych filmów wraz z linkami do recenzji bądź informacji o nich. Wybrałem również najciekawsze pozycje oraz najlepszych twórców w różnych kategoriach wraz z krótkim uzasadnieniem.

Jeżeli szukacie inspiracji na filmy, które warto obejrzeć (lub wręcz przeciwnie, których unikać) albo macie ochotę powymieniać się swoim spostrzeżeniami w komentarzach, to zapraszam do zestawienia.

Dla przypomnienia główne założenia charakteryzujące Tomiga Film Awards

  • dotyczą one filmów obejrzanych w danym roku kalendarzowym, przeze mnie, po raz pierwszy lub na tyle dawno, że niewiele z niech pamiętam,
  • mogą więc to być również starsze produkcje (nie koniecznie powstałe w 2013 roku),
  • nie wszystkie głośne filmy z 2013 roku miałem okazję obejrzeć (może się więc okazać, że w danym roku trafił się dobry film który nie znalazł się w zestawieniu),
  • nagrodę w danej kategorii może otrzymać kilka filmów (np. jeżeli są na tyle różne, że ciężko je bezpośrednio porównywać),
  • nie ma stałej liczby kategorii (jeżeli zechcę coś docenić to na pewno jakąś wymyślę 😉

Skoro wszystko już jasne pora na nagrody i wyróżnienia

* Filmy

Tomiga Film Awards 2013

Najlepsze tegoroczne produkcje – tym razem aż dwie.

To film którego nie da się opisać (a na dodatek posiada bardzo zwodnicze trailery). Jeżeli, ktoś spróbuje przedstawić tylko fabułę to utknie na mieliźnie bo to nie jest produkcja do opowiadania. To doświadczenie, które trzeba chłonąć wszystkimi zmysłami na dużym ekranie i z głośno podkręconą muzyką. Dzieło, które za kilka lat stanie się kultowe… Lojalnie jednak ostrzegam, że wbrew pozorom to produkcja dla wyrobionych widzów… o czym świadczy choćby (zupełnie niezasłużona) średnia ocena na Filmwebie… 4,9 (Oceny moich gustopodobnych, w większości, są z przedziału 7-9)

Za perwersyjne (dosłownie) połączenie wysokiej sztuki z momentami kloacznym humorem. Za inteligentne łączenie sprzeczności poprzez prezentację najbardziej erotycznych i perwersyjnych fragmentów… Biblii. Za skłonienie do poszukiwań w klasyce literatury i malarstwa. Za stworzenie artystycznego dzieła przy odwoływaniu się do niskich instynktów. Za demaskowanie hipokryzji i skłaniania do krytycznego myślenia, a w końcu także za świetną realizację techniczną i sporo humoru.

Best Hollywood Movie (Najlepsza produkcja hollywodzka)

To poruszająca i emocjonująca rozrywka na wysokim poziomie, gdzie nie akcja a bohaterowie są najważniejsi… nie tylko dla fanów samochodów i Formuły 1. Szkoda, że Hollywood posiadając tak wielkie możliwości rzadko wykorzystuje je w taki sposób.

Best Classic Movie (Najlepsza klasyka kina)

  • Dwunastu gniewnych ludzi / 12 Angry Men reż. Sidney Lumet (1957) – filmweb

Prawdziwa klasyka, która zupełnie się nie ze starzała i trzyma w napięciu zdecydowanie bardziej niż większość dużo nowszych filmów. Dwanaście różnych charakterów, zamkniętych w jednym pomieszczeniu mających zdecydować o czyimś życiu. To się ogląda!

Best Doc (Najlepszy film dokumentalny)

W tej kategorii aż 3 filmy każdy trochę inaczej podchodzi do pojęcia film dokumentalny

Minimalistyczny acz pasjonujący i świetnie zrobiony technicznie dokument o twórcach gier niezależnych. Nie tylko dla miłośników gier wideo.

Film-strumień świadomości bez tematu przewodniego, który zachwyca zdjęciami, a po seansie skłania do głębszych, filozoficznych refleksji…

Niepozorny film biograficzny/dokument, który stał się dosyć nieoczekiwanym hitem ubiegłego roku. Całkowicie zasłużenie. Jeżeli jeszcze nie widzieliście, wystrzegajcie się wszelkich informacji na jego temat bo element zaskoczenie to jeden z jego atutów.

WYRÓŻNIENIE

Czyli film o tym jak zaistnieć w biznesie narkotykowym. Poradnik dla opornych skonstruowany podobnie do gier wideo. Świetna realizacja i przez większą część filmu duży dystans do całkiem poważnego tematu przedstawionego z wielu perspektyw.

Special Film Award (Nagroda specjalna)

  • WALL-E reż. Andrew Stanton (2008) – filmweb

Po obejrzeniu pierwszej części Shreka, który przedefiniował pojęcie filmu animowanego dla dzieci, wydawało mi się, że nic oryginalniejszego w tej działce już nie powstanie… i przez kilka lat tak było (większość to były bardziej lub mniej udane kopie Shreka w innym settingu). WALL-E poszedł o szczebelek wyżej, twórcy potrafili bowiem z filmu dla dzieci stworzyć prawdziwe dzieło sztuki, a proste prawdy przedstawić w artystycznej i niebanalnej oprawie. To sztuka przez duże „SZ”. Czapki z głów.

Worst Movie of the Year (Najgorszy film roku czyli Zgniła Cytryna)

To film, który powinien trafić do galerii fotografii. Kadry w nim są bowiem wysmakowane i stanowią jego najmocniejszą stroną. Niestety reżyserka zdecydowała się nakręcić film… zupełni niepotrzebnie.

* Twórcy

Best Director (Najlepsza reżyseria)

Za całokształt uzyskany w Spring Breakers… od doboru obsady przez wizjonerską stronę audio-wizualną, podejście do tematu oraz wykorzystanie symboli i ikon popkultury w perwersyjny sposób.

Best Actress (Najlepsza aktorka)

W tym roku bez konkurencji. Fenomenalna rola kobiety przyzwyczajonej do luksusu, która musi porzucić swe dostatnie życie i odnaleźć się w szarej rzeczywistości codziennego życia. Rola zdecydowanie bardziej skomplikowana niż wynika z tego opisu.

WYRÓŻNIENIE

  • Angelina Jolie za rolę Gia Marie Carangi w Gia

Angelina Jolie z czasów Przerwanej lekcji muzyki… szkoda, że później postanowiła brać udział w przedsięwzięciach bardziej komercyjnych gdzie nie miała możliwości w pełni prezentować swoich, niewątpliwie, sporych umiejętności aktorskich. Rola jednej z pierwszych supermodelek (Gia) stworzona idealnie dla niej.

Best Actor (Najlepszy aktor)

Daniela Brühl znałem już z kilku ciekawych produkcji ale dopiero tutaj wspina się na wyżyny aktorskich umiejętności. Widać, że poświęcił wiele pracy na poznanie swojego bohatera i odtworzył go bezbłędnie.

WYRÓŻNIENIE

Rola Briana Slada fikcyjnej gwiazdy glam rocka wzorowanej m.in na Dawidzie Bowie. Świetnie zaprezentowana niejednoznaczność seksualna i przemiana bohatera z początkującego muzyka w Idola – charyzmatyczną gwiazdę rock. Dodatkowy wielki plus za samodzielne śpiewanie wszystkich utworów, które powstały na potrzeby filmu.

Best Actor’s Duo (Najlepszy duet aktorski)

  • Christoph Waltz jako Dr King Schultz i Leonardo DiCaprio jako Calvin Candie w Django / Django Unchained reż. Quentin Tarantino (2012)

Specjalnie dla tych kreacji stworzyłem oddzielną kategorię, gdyż w normalnych okolicznościach spokojnie obaj panowie powinni wylądować w szufladce Najlepszy Aktor. Choć Django nie jest najlepszym filmem Tarantina to kreacje aktorskie (wszystkie, nie tylko tych postaci) są wyśmienite. Nie jestem w stanie wskazać Wam, który z tej dwójki jest lepszy. Obaj to czysta maestria, a oglądanie ich jednocześnie na ekranie to ogromna przyjemność i wielka uczta dla widza.

Special Actor Award (Nagroda specjalna)

Dla najlepszej aktorki w grze wideo. Beyond: Dwie dusze to produkcja na skraju gier wideo i interaktywnego filmu. Dzięki technologii performance capture autorzy przenieśli do wirtualnego świata prawdziwych aktorów. Występ Ellen Page ogląda się jak dobrą rolę w hollywoodzkiej produkcji, a że scenarzysta miał ambicje połączyć wiele gatunków filmowych w jedną całość, scen różnorodnych gatunkowo do odegrania nie zabrakło.

* Techniczne

Best photography (Najlepsze zdjęcia)

Ponownie bardzo interesująca kategoria gdzie nagrody zdobywają aż 4 filmy.

  • Ron Fricke za Samsara reż. Ron Fricke (2011)

Hipnotyzująca audio-wizualna perełka! Oglądać co najmniej w FullHD.

Ponownie produkcja z gatunku hipnotycznych, a dodatkowo jeszcze wizjonerska wizualnie. Transowość podobna do Wkraczająć w pustkę (Enter the Void) zawdzięcza autorowi zdjęć – Benoît Debie. Wideo nie będzie, bo żaden oficjalny trailer nie oddaje tego co się dzieje w filmie. (Kolejna przewrotna zabawa twórców aby wykreować trailer w innym klimacie niż film.)

Nie tylko dla snowboardzistów. Dzięki świetnej jakości kamerom i brawurze pasjonatów udało się uzyskać fantastyczne ujęcia zmagań ludzi z piękną acz nieobliczalną naturą.

Przyznam, że po samym filmie oczekiwałem więcej. Nie ulega jednak wątpliwości, że przejdzie on do historii kina z jednego powodu. Uzyskanego, nieziemskiego, efektu przebywania w przestrzeni kosmicznej.

Best soundtrack (Najlepsze ścieżka dźwiękowa w filmie)

  • Cliff Martinez,  Skrillex za  Spring Breakers reż. Harmony Korine (2012)

W ubiegłym roku za najciekawszy soundtrack uznałem ten pochodzący z filmu Drive, firmowany nazwiskiem Cliffa Martineza i w tym roku, ten sam kompozytor zgarnia główną nagrodę, tym razem z pomocą Skrillexa. Ciekawe i różnorodne elektroniczne brzmienia świetnie komponujące się z całością wizji reżysera.

WYRÓŻNIENIE

Ścieżka dźwiękowa Indie, do filmu Indie, opowiadającego o grach Indie, niby niepozorna, a jakże świetnie wkomponowana w kadry… poza ekranem też sprawuje się znakomicie. Podobnie jak film i gry o których opowiada to małe i skromne arcydziełko.

Best song (Najlepsze piosenka wykorzystana w filmie)

Dodatkowy komentarz jest chyba zbędny. (Choć oryginalne wideo jest bardziej klimatyczne).

Best usage of the song (Najlepsze wykorzystanie piosenki w filmie)

  • „Everytime” – Britney Spears z filmu Spring Breakers reż. Harmony Korine (2012)

Jedna z najbardziej brawurowych scen wykorzystujących piosenkę w historii kina! Linku do wideoclipu nie będzie bo największą siłę oddziaływania i geniusz tej sceny widać w kontekście całego filmu. Choćby tylko dla niej warto obejrzeć Spring Breakers.

Best usage of 3D (Najlepsze wykorzystanie technologii 3D)

To ten film miał wersje 3D? Tak, i to taką, gdzie wykorzystanie tej technologii zawstydza wszystkie pozostałe hollywodzkie blockbustery z topowymi filmami akcji na czele. (Mała dygresja słowo wykorzystuje nie należy rozumieć w kontekście efekciarstwa). Baz Luhrmann znany jest z widowiskowych i pełnych przepychu scen audio-wizualnych okazało się, że potrafił też świetnie wykorzystać technologię, tam gdzie w teorii, nie wiele dałoby się z nią zrobić.

Best Screenplay (Najlepszy Scenariusz)

Dramat obyczajowy misternie napisany przez Asghara Farhadia, który ogląda się lepiej niż niejeden film akcji, a zwrotami akcji zawstydza zdecydowaną większość najlepszych filmów sensacyjnych.

WYRÓŻNIENIE

Historia napisany przez najlepszego scenarzystę…. życie…, któremu pomógł nico Peter Morgan przedstawiając dwie wybitne osobowości Formuły 1 nie tylko na torze.

* Podsumowanie

Najwyższa pora na kompletne zestawienie wszystkich filmów, które obejrzałem w ubiegłym roku, począwszy od tych najlepiej ocenionych. W obrębie jednej oceny również starałem się promować, umieszczając na wyższych pozycjach, filmy, która moim zdaniem wyróżniają się na tle innych podobnie ocenionych.

Jeżeli recenzja filmu znajduje się blogu możecie do niej przejść klikając na jego tytuł. W przeciwnym przypadku obok znajdziecie link do informacji o filmie w serwisu Filmweb.

10/10 Obowiązkowo – dzieło przełomowe lub należące do najlepszych w swoim gatunku!

  • WALL-E reż. Andrew Stanton (2008) – filmweb

9/10 Rewelacja – coś więcej niż bardzo dobry film!

8/10 Bardzo dobre – po prostu polecam!

7/10 Dobre – moim zdaniem dobre, ale na dla wszystkich

 6/10 Generalnie OK – można obejrzeć

 5/10 Jak nie ma nic innego – można ale nie trzeba (z naciskiem na to drugie)

 4/10 Słabe – szkoda czasu

  • Śmiertelne zauroczenie / Heathers reż. Michael Lehmann (1988) – filmweb
  • LOL reż. Lisa Azuels (2012) – filmweb

 3/10 Słabe i nudne – szkoda czasu i nerwów

Na zakończenie, jak zwykle, zachęcam do podsunięcie mi tytułów, które Waszym zdaniem warto było obejrzeć w minionym roku, a ja jeszcze nie miałem okazji ich widzieć. Oczywiście jeżeli chcecie podyskutować o moich wyborach i Waszych wrażeniach dotyczących konkretnych tytułów lub całego zestawienia zapraszam do komentowania.

Reklamy
  1. 6 stycznia 2014 o 14:42

    Jak to się mawia, są gusta i guściki. Poszatkowane i absurdalne Spring Breakers w ogóle do mnie nie przemawia. Szanuję wizję reżysera, ale na tym się kończy. Ja ze swojej strony polecam Polowanie, o ile nie widziałeś jeszcze.

    • 6 stycznia 2014 o 15:00

      Spring Breakers to bardzo kontrowersyjna produkcja i zdecydowanie nie dla każdego… co nie oznacza że nie jest wizjonerska… 😉

      Polowania nie wiedziałem ale ten tytuł przewija się już w kilku zestawieniach więc na pewno zwrócę na niego uwagę.

  1. 26 stycznia 2014 o 12:00
  2. 1 lutego 2014 o 18:58
  3. 8 lutego 2014 o 20:18
  4. 13 kwietnia 2014 o 10:42
  5. 4 stycznia 2015 o 13:55
  6. 1 lutego 2015 o 11:11
  7. 5 września 2015 o 18:32
  8. 3 stycznia 2017 o 14:17
  9. 22 stycznia 2017 o 09:59

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: