Nowe Horyzonty 2014: Część 2

NH2014W drugiej części relacji z festiwalu historia efektów specjalnych z pierwszej połowy XX wieku w pigułce (Diabelski wynalazek), film nakręcony podczas koncertu z ostatniej trasy Bjork (Björk: Biophilia Live), nowohoryzontowy film konkursowy (Dystans) oraz coś z klasyki czyli retrospektywa Kena Russella (Zakochane kobiety).

Diabelski wynalazek / Vynález zkázy reż Karel Zeman (1958)

diabelski wynalazekFilm czechosłowackiego reżysera Karela Zemana był prezentowany w sekcji języka filmowego, w tym roku, poświęconej efektom specjalnym. Jest to świetny przykład prezentujący praktycznie wszystkie techniki tworzenia trików filmowych w pierwszej połowie 20 wieku. Sama historyjka, którą opowiada, bazuje na nowelce Juliusza Verne’a. Znany naukowiec próbujący wynaleźć coś w stylu dynamitu zostaje porwany przez bogatego arystokratę pałającego rządzą podboju świata. Na samotnej wyspie/wulkanie tworzy on bazę, gdzie doktor ma możliwość kontynuowania prac nad swoim wynalazkiem (nie wiedząc oczywiście jaki cel przyświeca jego sponsorowi). Jedyną osobą mogącą uratować świat i profesora jest jego młody asystent, więziony również na wyspie. W filmie wykorzystano mnóstwo technik trikowych, oraz rodzajów animacji do zobrazowania fantastycznych wizji Verne’a.

Moja subiektywna ocena: 6/10 (jak interpretować moje oceny dowiesz się tutaj.)

Więcej o filmie na: Filmwebie, IMDB

 

Björk: Biophilia Live reż. Nick Fenton, Peter Strickland (2014)

bjork biophiliaZapis koncertu słynnej, islandzkiej wokalistki z trasy promującej album Biophilia. W trakcie występu solistce towarzyszy całkiem liczny chórek oraz kilku muzyków. Oczywiście oprawę wzbogacają różne wizualizacje, animacje, ciekawe układy choreograficzne, a także ekscentryczne stroje z których słynie Bjork.

Większość utworów odgrywanych podczas występu pochodzi, jak się domyślacie, z najnowszej płyty. Mają one charakter bliższy muzyce eksperymentalnej niż temu co kojarzycie z największych hitów wokalistki. Stąd też, moim zdaniem, najciekawsze fragmenty koncertu to te, gdy pojawiają się przearanżowane starsze utwory.

Całość choć oczywiście oryginalna to jednak… nie porywa.

Moja subiektywna ocena: 6/10 (jak interpretować moje oceny dowiesz się tutaj.)

Więcej o filmie na: Filmwebie, IMDB

 

Dystans / La distancia reż. Sergio Caballero (2014)

Pierwszy i jedyny film konkursowy, który obejrzeliśmy podczas tej edycji. Co oznacza, że będzie dziwnie… i nowohoryzontowo.

Pewien dorobkiewicz z Rosji dzięki różnym układom wchodzi w posiadanie elektrowni na Syberii. Pewnego razu postanawia kupić performance… wraz z artystą, który go wykonuje. Następnie zamyka go w magazynie zlokalizowanym na odludziu w pobliżu elektrowni… Kilka lat później dorobkiewicz ginie w tajemniczych okolicznościach… jednak nikt nie uwalnia artysty pilnowanego przez pewnego stróża dozorującego elektrownię. Artysta kontaktuje się z trzema karłami, ma bowiem dla nich specjalne zlecenie… wykraść Dystans…

Brzmi wystarczająco absurdalnie? Jeżeli nie, to warto dodać, że karły porozumiewają się telepatycznie, a każdy z nich ma dodatkowe zdolności (zdalna komunikacja z odległą bazą, inżynieria, telekineza). W opowieści spotkamy także dymiący kociołek mówiący haiku po japońsku, przemówienia Lenina o poranku a także strażnika-mutanta.

Tak, po tym opisie powinniście już wiedzieć co oznacza określenie “film nowohoryzontowy”…

Choć akcja płynie raczej spokojnie całą tą absurdalną rzeczywistość ogląda się całkiem nieźle… choć oczywiście ciężko domyśleć się co autor miał na myśli (szczególnie gdy rozwiązuje się zagadka czym jest tytułowy Dystans). Sytuacji nie ułatwia fakt, że podobno reżyser nawiązywał do motywów ze swojego wcześniejszego filmu… którego za pewne nikt na sali nie widział).

Moja subiektywna ocena: 6/10 (jak interpretować moje oceny dowiesz się tutaj.)

Więcej o filmie na: Filmwebie, IMDB

 

Magisterka / Tesis reż. Alejandro Amenábar (1996)

Film zasłużył na oddzielny wpis

Moja subiektywna ocena: 8/10 (jak interpretować moje oceny dowiesz się tutaj.)

Więcej o filmie na: Filmwebie, IMDB

Zakochane kobiety / Women in Love reż. Ken Russell (1969)

zakochane kobietyFilm z retrospektywy Kena Russela. Akcja dzieje się w latach 20 XX wieku w niewielkim górniczym miasteczku w Anglii. Dwie siostry: Gudrun – rzeźbiarka oraz Ursula – nauczycielką, podkochują się w dwóch znajomych. Gerald jest synem miejscowego przedsiębiorcy. Rupert to kurator szkolny. Skomplikowane relacje między poszczególnymi postaciami ukazane są w kontekście socjologiczno-historycznym początku XX. Interesujące spojrzenie na czas i epokę z nutką skandalu (film jest adaptacją skandalizującej powieści Davida Herberta Lawrence’a). W rolach głównych między innymi Oliver Reed i Glenda Jackson.

Moja subiektywna ocena: 7/10 (jak interpretować moje oceny dowiesz się tutaj.)

Więcej o filmie na: Filmwebie, IMDB

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s