Tomiga Film Awards 2014

Oto trzecia edycja moich osobistych nagród filmowych, Tomiga Film Awards. Jak zwykle znajdziecie w niej moje typy dotyczące najciekawszych filmów, które widziałem w minionym roku, wraz z krótkimi komentarzami oraz pełną listę wszystkich obejrzanych produkcji.

W 2014 roku obejrzałem ponad 120 filmów z czego 57 z nich doczekało się recenzji na tym blogu. Zgodnie z tradycją uczestniczyłem w dwóch festiwalach filmowych odbywających się we Wrocławiu (American Film Festival oraz Nowe Horyzonty).

Oprócz moich wyborów najciekawszych produkcji oraz najlepszych twórców w różnych kategoriach opatrzonych krótkim komentarzem, w poniższym wpisie znajdziecie również pełne zestawienie wszystkich obejrzanych filmów z moimi ocenami oraz z linkami do moich recenzji (bądź stroną na Filmwebie).

Jeżeli szukacie inspiracji na filmy, które warto obejrzeć (lub wręcz przeciwnie, których unikać) albo macie ochotę powymieniać się swoim spostrzeżeniami w komentarzach, to zapraszam do zestawienia.

Dla przypomnienia główne założenia charakteryzujące Tomiga Film Awards:

  • dotyczą one filmów obejrzanych przeze mnie w danym roku kalendarzowym, po raz pierwszy lub na tyle dawno, że niewiele z niech pamiętam,
  • mogą więc to być również starsze produkcje (nie koniecznie powstałe w 2014 roku),
  • nie wszystkie głośne filmy z 2014 roku miałem okazję obejrzeć (może się więc okazać, że w danym roku trafił się dobry film, który nie znalazł się w zestawieniu),
  • nagrodę w danej kategorii może otrzymać kilka filmów/twórców (np. jeżeli są na tyle różne, że ciężko je bezpośrednio porównywać),
  • nie ma stałej liczby kategorii (jeżeli zechcę coś docenić to na pewno jakąś wymyślę ;))

Skoro wszystko już jasne pora na nagrody i wyróżnienia…

* Filmy

Tomiga Film Awards 2014

W tym roku obejrzałem wiele świetnych filmów, choć niektóre z nich to właściwie zaległości z 2013, stąd rywalizacja była bardzo zacięta. A zwycięzcą został…

boyhoodBoyhood reż. Richard Linklater (2014)

Po ubiegłorocznym wygranym, dosyć kontrowersyjnym zwycięzcy Spring Breakers, tym razem będzie bardziej przewidywalnie. Boyhood to bowiem produkcja, która zapewne zgarnie mnóstwo nagród i wyróżnień… wśród krytyków. Z przeciętną publicznością może być już różnie, a to ze względu na fakt, że to film obyczajowy, w którym na pierwszy rzut oka niewiele się dzieje. Ale nie o akcję w tym filmie chodzi, a o specyficzny klimat, który jest typowe dla wielu produkcji Linklatera. Ta historia o dojrzewaniu, określana przez wielu też jako „kapsuła czasu”, gdyż świetnie oddaje klimat minionych lat i nostalgii na wielu płaszczyznach.

WYRÓŻNIENIA

Futurystyczny romans, niby z technologią w roli głównej, a tak naprawdę o człowieku, ludzkości i uczuciach… Niesamowita rzecz pod każdym względem.

To dzieło czysto hedonistyczne i choć „tylko” rozrywkowe, to jest to rozrywka na najwyższym, filmowym poziomie.

Prawie 90 minut z jednym człowiekiem w samochodzie, który rozmawia przez telefon, nie daje ani na chwilę wytchnienia. Świetny scenariusz i główna rola Toma Hardy’ego.

O nim za chwilę…

 

Best Debut (Najlepszy debiut)

wolny strzelecWolny strzelec / Nightcrawler reż. Dan Gilroy (2014)

Duże zaskoczenie. Reżyser debiutant kręci świetny film, który nie tylko dobrze się ogląda, ale porusza kilka interesujących tematów. Wbrew pozorom nie jest to film wyłącznie o pogoni mediów za jak najbardziej drastycznymi newsami w celu podbicia słupków oglądalności, to zdecydowanie krytyka korporacyjnego podejścia do kariery i mrocznego oblicza amerykańskiego snu. Poza tym rewelacyjna rola Jake Gyllenhaala, klimatyczne nocne zdjęcia Los Angeles i najbardziej angażująca scena pościgu samochodowego w filmie ostatnich lat.

Best Doc (Najlepszy film dokumentalny)

Handlarze złudzeń / Merchants of Doubt reż. Robert Kenner (2014)

Film, który pokazuje w jaki sposób wielkie korporacje manipulują opinią publiczną. Choć podobnych produkcji powstało już kilka, tę zdecydowanie warto obejrzeć, gdyż w dzisiejszym konsumpcyjnym świecie, często jesteśmy wprowadzani w błąd przez domniemanych ekspertów. Ten film mówi o tym, jak nie dać się zmanipulować i zachować zdrowy rozsądek wśród wielu sprzecznych opinii podsuwanych nam przez różne organizacje mające swoje własne cele.

Best AntyWar Movie (Najlepszy film antywojenny)

mandarynkiMandarynki / Mandariinid reż. Zaza Urushadze (2013)

Najlepsze kino antywojenne ostatnich lat (niektórzy nawet twierdzą, że od czasu Ziemi niczyjej / No Man’s Land), opowiedziane przez przedstawienie historyjki dwójki hodowców tytułowych mandarynek w trakcie konfliktu w Abchazji. To trzeba zobaczyć.

 

 

Best KickAss Movie (Najlepsza film kopany)

raid 2The Raid 2: Infiltracja / Serbuan maut 2: Berandal reż. Gareth Evans (2014)

Gareth Evans nakręcił pierwszy Raid, okrzyknięty przez wielu najlepszym filmem akcji ostatnich lat, o ile sceny walki były widowiskowe i wnosiły wiele świeżości do gatunku, to jednak sam film był dosyć… średni. Jak się później dowiedziałem, pierwsza część miała służyć zebraniu funduszy na nakręcenie właściwego pomysłu reżysera, którym od początku był Raid 2. A ten film nie tylko posiada fantastycznie zrealizowane sekwencje walki, ale i zdecydowanie bardziej wciągającą fabułę.

 

Most Original Zombie Movie (Najorginalniejszy film o zombie)

pontypoolPontypool reż. Bruce McDonald (2008)

Film o kanadyjskich Zombie czyli co by się stało gdyby Roman Polański spotkał Orsona Wellesa i razem postanowili nakręcić film o żywych trupach.

 

 

 

Special Attention (Specjalne wyróżnienie)

czyli filmy, które nie zdobyły żadnej nagrody i łatwo je przegapić w kinie a byłaby to wielka szkoda gdybyście ich nie obejrzeli.

dzikie historieDzikie historie / Relatos salvajes reż. Damián Szifrón (2014)

Kilka kryminalnych opowieści z dużą dozą czarnego humoru, które ogląda się z dziką przyjemnością.

 

 

 

skeleton twinsThe Skeleton Twins reż. Craig Johnson (2014)

Gdzieś obok Hollywood, w Ameryce, powstaje tak zwane „kino środka”. Dwa lata temu główną nagrodę Tomiga Film Awards zgarnął taki właśnie film (Na własne ryzyko / Safety not Guaranteed). W tym roku, na specjalne wyróżnienie zasługuje komedio-dramat The Skeleton Twins. Historia rodzeństwa, które po latach odnajduje się w momencie prób samobójczych bawi, wzrusza i daje do myślenia.

 

dziewczyna z szafyDziewczyna z szafy reż. Bodo Kox (2012)filmweb

To nie była najlepsza polska produkcja jaką widziałem w 2014 roku (Drogówka, Yuma czy Bogowie to lepsze filmy). Ale ten obraz akurat najłatwiej przegapić ponieważ został stworzony przez polskiego twórcę ze środowiska kina offowego. Jednak w pełni zasłużenie zaistniał w mainstreamie. Przypominająca filmy skandynawskie, słodko-gorzka historia o opiece nad autystycznym bratem i nieprzystosowaniu do świata to po prostu dobre kino. Choć w pewnym momencie twórcy poszli „na łatwiznę” w rozwiązaniu całego wątku (gdyby nie to, dostali by ode mnie 8) zdecydowanie warto zobaczyć.

Worst Movie of the Year (Najgorszy film roku czyli Zgniła Cytryna)

Głos szpiega / The Sound of Spying reż. Philippe Mora (2014)

Jest to chyba drugi najgorszy film jaki widziałem w życiu. Kultowy wśród publiczności festiwalu Nowe Horyzonty, reżyser Philippe Mora, postanowił nakręcić film we Wrocławiu… niestety był to chyba jedyny plus tej produkcji (choć nawet Wrocław wygląda tutaj nijak)… oprócz kuriozalnej formy czyli „musicalu szpiegowskiego” (od razu uprzedzam, że z żadnym z tych gatunków nie ma za wiele wspólnego) ciężko znaleźć tutaj powód dla którego warto stracić półtorej godziny swojego życia. Film zły pod każdym względem.

Worst Hollywood Movie of the Year (Najgorszy produkcja Hollywodzka czyli Zgniła Malina)

furiaFuria / Fury reż. David Ayer (2014)

Czyli jak mając 70 milionów dolarów, Brada Pitta i kilku innych niezłych aktorów stworzyć idiotyczny „dramat wojenny” w konwencji… Gwiezdnych Wojen.

 

 

Worst wasted potential (Najbardziej zmarnowany potencjał)

sucker punchSucker Punch reż. Zack Snyder (2011) 

Ten film miał prawie wszystko aby stać się produkcją kultową. Intrygujący pomysł, świetną ścieżkę dźwiękową, ciekawe efekty wizualne… niestety praktyczny brak scenariusza oraz reżyser, który poszedł w kierunku teledysku skonstruowanego z mokrych snów nerda, pozostawia nawet nie tyle niedosyt, co złość i rozczarowanie przerostu spektakularnej formy nad nudną, miałką i bezsensowną treścią.

 

* Twórcy

Best Director (Najlepsza reżyseria)

  • Richard Linklater za Boyhood (2014)

Cóż tu więcej dodać pomijając sam pomysł realizatorski (film kręcony przez 12 lat w wolnym czasie między innymi projektami całej ekipy) największy szacunek dla reżysera wzbudza niesamowity klimat tej produkcji oraz fakt, że ponad trzy godziny seansu mija niezauważenie pomimo braku spektakularnej akcji i innych atrakcji…

Best Actress (Najlepsza aktorka)

W ubiegłorocznej edycji Angelina Jolie dostała wyróżnienie za świetną rolę supermodelki Gia z początku swojej filmowej kariery. Wówczas to marudziłem, jaka to szkoda, że ostatnio gra w zdecydowanie mniej ambitnych produkcjach, gdzie nie ma okazji się wykazać aktorsko… no i w odpowiedzi na moje malkontenctwo, w tym roku Angelina uraczyła nas swoją najlepszą rolą od wielu lat. Czarownica Maleficent to przeciwieństwo Gia, zagrana minimalistycznie pod względem formy, ale maksymalistycznie pod względem wyrażania emocji, postać, którą aktorka przypomina, że wbrew opiniom co niektórych producentów filmowych nie jest tylko „minimalnie utalentowanym, zepsutym bachorem”.

Best Actor (Najlepszy aktor)

Tym razem dwóch laureatów:

Leonardo zasłużył już na kilka Oskarów w swojej karierze… ale rola Jordana Belforda wygląda jakby specjalnie została napisana pod tego wybitnego aktora. Mógł on tutaj stworzyć swoje „opus magnum” złożone z różnorodnych ról jak grał w swojej dotychczasowej karierze, począwszy od slapstickowych komedii, przez narkomanów, ludzi upośledzonych, po różne oblicza ról dramatycznych. Trudno nie docenić tak wszechstronnej postaci.

Fantastyczna kreacja psychopatycznego karierowicza, którą bez zmrużenia oka można przyrównywać do najlepszych, diabolicznych ról Jacka Nicholsona.

WYRÓŻNIENIA

  • Joaquin Phoenix jako Theodore Twombly w Ona / Her (2013)

Ponownie minimalizm formy tworzy piękną osobowość, niezwykle wrażliwą, ciepłą i szczerą, choć nieco neurotyczną, ale przede wszystkim żywą i prawdziwą.

  • Tom Hardy jako Ivan Locke w Locke (2013)

Film, który przez półtorej godziny trzyma w napięciu i opiera się tylko na jednym aktorze rozmawiającym przez telefon komórkowy musi być świetnie zagrany.

Best Actor’s Duo (Najlepszy duet aktorski)

ubiegłym roku wymyśliłem kategorię najlepszy duet aktorski, gdyż nie potrafiłem się zdecydować, kto stworzył lepszą kreację w Django (DiCaprio czy Waltz), jak się okazuje w tym roku ta kategoria również się przyda. Choć tym razem łatwiej wytypować faworyta (lepiej prezentuje się Jared Leto w roli transwestyty Rayona) to jednak nie sposób nie docenić tej pary, która wspólnie tworzy bardzo kontrastowy i pełen kolorytu duet ekranowy.

WYRÓŻNIENIA

Bardzo interesujący duet, w filmie opowiadającym historię uznanej ale już wchodzącej w kryzys wieku średniego aktorki (Juliette Binoche) oraz jej asystentki (Kristen Stewart). Binoche jest bardzo dobra ale dużym zaskoczeniem jest też świetna rola Stewart, które zdecydowanie marnowała się w produkcjach typu Zmierzch.

Best Episodic Role (Najlepsza rola epizodyczna)

Tutaj również dwie nagrody

Początek roku należał niewątpliwie do McCanaugheya, oprócz głównej roli w Witaj w klubie, fantastycznie wykorzystał swoje 5 minut w Wilku z Wall Street, absurdalna, a zarazem brawurowa scena w restauracji jest w stanie sprzedać cały film.

Nie mniej fantastycznie wypada mało znany Oleg Maslennikov, który w rodzimej produkcji Jack Strong błyszczy gdy tylko pojawia się na ekranie.

Special Actor Award The Most Sexy Voice (Nagroda specjalna najseksowniejszy głos w filmie)

  • Scarlett Johansson jako Samantha w Ona / Her (2013)

Nic dziwnego, że Theodor zakochuje się w systemie operacyjnym swojego telefonu… skoro przemawia on tak niesamowicie seksownym głosem Scarlett Johansson.

* Techniczne

Best photography (Najlepsze zdjęcia)

Futurystyczny świat wykreowany w tej produkcji przypomina bardziej klimatem lata 50-60 XX wieku, ale posiada ten ponadczasowy szlif. Pastelowe barwy, sterylne i minimalistyczne, ale nie bezduszne pomieszczenia, wszystko to sfilmowane w sposób miękki, delikatny i nieco odrealniony.

WYRÓŻNIENIE

Luźno oparta na faktach biografia słynnego malarza… to co ją wyróżnia to fakt, że reżyser kręcąc film używał języka wizualnego zaczerpniętego z malarstwa swojego bohatera.

  • Sacha Vierny za Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek / The Cook the Thief His Wife & Her Lover  (1989)filmweb

Podobnie do Jarmana, Greenaway również znany jest jako wielki miłośnik malarstwa i choć Kucharz, złodziej… nie wzbudził we mnie tyle emocji co nagrodzony w ubiegłym roku Goltzius and the Pelican Company, to nie sposób odmówić mu wysmakowanej formy wizualnej.

Best soundtrack (Najlepsze ścieżka dźwiękowa w filmie)

Sucker Punch (2011)

Taki soundtrack zasługuje na zdecydowanie lepszy film…

 

WYRÓŻNIENIE

Awesome Mix z filmu Strażnicy Galaktyki / Guardians of the Galaxy

Co prawda tej ścieżki dźwiękowej zdecydowanie lepiej słucha się z filmem niż poza nim, ale właśnie dlatego warta jest wyróżnienia, bo razem z obrazem tworzy iście awesome mix.

 

Best Chase Sequence (Najlepsza scena pościgu)

Wszyscy reżyserzy kręcący filmy akcji powinni uczyć się jak robić naprawdę trzymające w napięciu pościgi, z jednej sekwencji Wolnego strzelaca… Film, który jest dramatem posiada najbardziej angażujący pościg jaki widziałem w filmie od wielu lat.

Best Screenplay (Najlepszy Scenariusz)

  • Steven Knight za Locke (2013)

Choć w tym roku było kilka produkcji z naprawdę dobrymi scenariuszami, to jednak Locke zdobywa laury zwycięzcy. Jeden aktor, samochód i telefon komórkowy wystarczają by dzięki niemu napięcie sięgało zenitu przez blisko półtorej godziny, a po sensie film nie dawał spokoju.

WYRÓŻNIENIA

Niby sci-fi ale tak naprawdę już teraz niewiele brakuje nam do wizji świata przedstawionego w tej opowieści. Nie tak emocjonujący jak Locke, ale nie mniej dające do myślenia.

Bezsens wojny ukazany bez patosu, górnolotnych frazesów, moralizatorstwa i banału.

* Podsumowanie

Najwyższa pora na kompletne zestawienie wszystkich filmów, które obejrzałem w ubiegłym roku, począwszy od tych najlepiej ocenionych. W obrębie jednej oceny również starałem się promować, umieszczając na wyższych pozycjach, filmy, które moim zdaniem wyróżniają się na tle innych podobnie ocenionych.

Jeżeli recenzja filmu znajduje się na blogu możecie do niej przejść klikając na jego tytuł. W przeciwnym przypadku obok znajdziecie link do informacji o filmie w serwisu Filmweb. Gwiazdka przy tytule oznacza, że dany film widziałem już kiedyś ale dopiero teraz (po ponownym obejrzeniu) go oceniłem – takie filmy nie są brane pod uwagę podczas przyznawania nagród.

9/10 Rewelacja – coś więcej niż bardzo dobry film!

8/10 Bardzo dobre – po prostu polecam!

7/10 Dobre – moim zdaniem dobre, ale na dla wszystkich

  • Dziewczyna z szafy reż. Bodo Kox (2012)filmweb
  • Lot / Flight reż. Robert Zemeckis (2012)filmweb
  • * Od zmierzchu do świtu / From Dusk Till Dawn reż. Robert Rodriguez (1996)filmweb
  • Na skraju jutra / Edge of Tomorrow reż. Doug Liman (2014)
  • We Are the Best! / Vi är bäst! reż. Lukas Moodysson (2013)
  • Dotyk zła / Touch of Evil reż. Orson Welles (1958)filmweb
  • Intruz / The Stranger reż. Orson Welles (1946)filmweb
  • Przypadek Harolda Cricka / Stranger Than Fiction reż. Marc Forster (2006)filmweb
  • Szarada / Charade reż. Stanley Donen (1963)filmweb
  • Ip Man / Yip Man reż. Wilson Yip (2008)
  • Ip Man 2 / Yip Man 2 reż. Wilson Yip (2010)
  • Nebraska reż. Alexander Payne (2013)
  • Szukając Vivian Maier / Finding Vivian Maier reż. John Maloof, Charlie Siskel (2013)
  • Mój sąsiad Totoro / Tonari no Totoro reż. Hayao Miyazaki (1988)filmweb
  • * Pretty Woman / Pretty Woman  (1990) – filmweb
  • Grand Budapest Hotel / The Grand Budapest Hotel reż. Wes Anderson (2014)filmweb
  • Loosies reż. Michael Corrente (2011)filmweb
  • Roztańczony buntownik / Strictly Ballroom reż. Baz Luhrmann (1992)filmweb
  • Przed północą / Before Midnight reż. Richard Linklater (2013)filmweb
  • Przed zachodem słońca / Before Sunset reż. Richard Linklater (2004)  – filmweb
  • Przed wschodem słońca / Before Sunrise reż. Richard Linklater (1995)  – filmweb
  • Dobry, zły i brzydki / Il buono, il brutto, il cattivo reż. Sergio Leone (1966)filmweb
  • Za kilka dolarów więcej / Per qualche dollaro in più reż. Sergio Leone (1965)filmweb
  • Za garść dolarów / Per un pugno di dollari reż. Sergio Leone (1964)  – filmweb
  • Stokrotki / Sedmikrásky reż. Věra Chytilová (1966)
  • * Podkręć jak Beckham / Bend It Like Beckham reż. Gurinder Chadha (2002)filmweb
  • Predator (1987) reż. John McTiernanfilmweb
  • Stan zagrożenia / Clear and Present Danger reż. Phillip Noyce (1994)filmweb
  • Ja i Orson Welles / Me and Orson Welles reż. Richard Linklater (2008)filmweb
  • Caravaggio reż. Derek Jarman (1986)
  • O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu / A Girl Walks Home Alone at Night reż. Ana Lily Amirpour (2014)
  • 1971 reż. Johanna Hamilton (2014)
  • Niezwykły dzień Panny Pettigrew / Miss Pettigrew Lives for a Day reż. Bharat Nalluri (2008)filmweb
  • Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek / The Cook the Thief His Wife & Her Lover reż. Peter Greenaway (1989)filmweb
  • Zakochane kobiety / Women in Love reż. Ken Russell (1969)
  • Hanna reż. Joe Wright (2011)filmweb
  • Foxcatcher reż. Bennett Miller (2014)
  • LEGO® PRZYGODA / The Lego Movie reż. Phil Lord, Christopher Miller (2014)filmweb
  • * Uciekinier / The Running Man reż. Paul Michael Glaser (1987)filmweb
  • Odmienne stany świadomości / Altered States reż. Ken Russell (1980)

6/10 Generalnie OK – można obejrzeć

5/10 Jak nie ma nic innego – można ale nie trzeba (z naciskiem na to drugie)

3/10 Słabe i nudne – szkoda czasu i nerwów

2/10 Tragediaomijać z daleka

Na zakończenie, jak zwykle, zachęcam do podsunięcie mi tytułów, które Waszym zdaniem warto było obejrzeć w minionym roku, a ja jeszcze nie miałem okazji ich zobaczyć. Oczywiście jeżeli chcecie podyskutować o moich wyborach i Waszych wrażeniach dotyczących konkretnych tytułów, bądź całego zestawienia, zapraszam do komentowania.

Wszystkie edycje Tomiga Film Awards: oznaczone są tagiem Tomiga Film Awards

Reklamy

2 myśli na temat “Tomiga Film Awards 2014

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s