Strona główna > Foto, Wydarzenia > Wrocław: Dzień otwarty w MPK czyli stare tramwaje i autobusy

Wrocław: Dzień otwarty w MPK czyli stare tramwaje i autobusy

22 września 2015 Dodaj komentarz Go to comments

19 września wrocławskie MPK Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wspólnie z sekcją TMW zorganizowało dzień otwarty. Na trzech wrocławskich zajezdniach tramwajowych, można było oglądać zabytkowe autobusy i tramwaje. Ponieważ dopiero co wróciliśmy z Lizbony (oczywiście relacja z tej wyprawy pojawi się na blogu ale trzeba będzie na nią nieco poczekać) temat zabytkowych tramwajów jest u nas aktualnie na „topie”. Bez dłuższego zastanawiania się postanowiliśmy wybrać się na tę imprezę czego konsekwencją jest poniższy wpis i szczegółowa fotorelacja.

Najbliżej nas znajduje się nieczynna już zajezdnia tramwajowa przy ulicy Legnickiej tam więc udaliśmy się w pierwszej kolejności. Dotarliśmy na miejsce kilka minut po dziesiątej, stąd nie było tam jeszcze zbyt wielu zwiedzających. W halach dawnej zajezdni aktualnie urzęduje wrocławska firma ProTram, która wykonuje remonty i renowacje tramwajów oraz innych pojazdów. Na miejscu była więc okazja aby zobaczyć kilka konstrukcji będących w trakcie tego procesu.

Druga z hal gdzie przeprowadzane są remonty

Kanał remontowy

Dla zwiedzających dostępne były dwie hale (przy czym w jednej z nich wciąż trwały prace, co ograniczało nieco możliwość swobodnego przemieszczania się). Cały teren dawnej zajezdni jest jednak znacznie większy, dlatego oprócz wnętrz warto było poszwendać się po całym obszarze, gdyż zabytkowe budynki z zewnątrz również prezentują się bardzo atrakcyjnie.

Wspomniałem, że ProTram remontuje nie tylko tramwaje… oto kilka innych pojazdów, które wyszły odmłodzone od speców z tej firmy. Była to m.in Nyska ambulans oraz kilka motorów i skuterów – w tym kultowy “Komar”.

Ambulans „Rka”

„Rka” w środku

Inne pojazdy modernizowane przez ProTram

Komar

Zajezdnia przy Legnickiej miała też część „nieoficjalną”. Otóż na dosyć sporym terenie wokół hal można znaleźć wraki kilku starych pojazdów. Od dłuższego czasu wybierałem się na sesję zdjęciową tego miejsca, ale jak to często bywa, do tego co znajduje się blisko nas, często najtrudniej jest dotrzeć. Tym razem skorzystałem z nadarzającej się okazji. Oto więc sesja bardzo klimatycznych wraków.

Pierwsze nieoczekiwane znalezisko – jak się okazało można się tam natknąć nie tylko na wraki starych tramwajów.

Żółte tramwaje jak widać nie tylko w Lizbonie 😉

Klimaty jak z sekwencji początkowej drugiej części gry Uncharted

Z Legnickiej kursowym tramwajem (notabene wyremontowanym przez ProTram) ruszyliśmy na kolejną nieczynną już zajezdnię – Dąbie (znajdującą się na przeciwko osiedla akademickiego Politechniki Wrocławskiej zwanego, za moich studenckich czasów, Wittigowem). Tutaj bowiem odbywała się główna część imprezy, gdzie można było zobaczyć kilkanaście zabytkowych, acz w większości odrestaurowanych, pojazdów (nie tylko tramwajów). Tak to mniej więcej się prezentowało.

Przywitał nas stojący przed wjazdem Ikarus 260 (nieprzegubowy)

A oto co zobaczyliśmy zaraz po przekroczeniu bram zajezdni Dąbie.

A tak dla odmiany wygląda odremontowany stary tramwaj wewnątrz.

Mercedes „Fryderyk”

Zajezdnia Dąbie

Dobrze znane Wrocławianom Jaś i Małgosia najstarszy wrocławski tramwaj z 1903

i do kompletu Baba Jaga

Doczepka konna (rok produkcji 1892)

Fredruś z przodu…

… z tyłu…

i od środka.

Nie zabrakło też swojskiego Jelcza

oraz kolejnego Ikarusa tym razem 280 – ostatniego wycofanego z MPK Wrocław – wyprodukowanego w 1995 roku

Konstal N4 G059 (pług) – z 1962 roku (masa 16 ton)… max prędkość 50 km/h

Majestatyczny Mercedes „Fryderyk”

Ten zielony to odremontowany Konstal 4N

Konstal 4N z doczepką

To też jest Konstal 4N ale po generalnym remoncie.

Konstal 102Na

I kolejny Jelcz M11 tym razem w narodowych barwach

„Konsola” motorniczego.

Dzieciaki miały masę radochy z możliwości manipulacji wszystkim co było dostępne pod ręką.

Ostatnia część imprezy odbywała się w zajezdni przy ulicy Powstańców Śląskich. Tam już jednak nie dotarliśmy. Było to miejsce skąd uczestnicy byli rozwożeni zabytkowymi tramwajami do pozostałych zajezdni, a także czekały ich inne atrakcje (jak np. kurs kierowania tramwajem).

Przy okazji prezentacji zabytkowych pojazdów okazało się, że jeżeli kogoś bardziej zainteresowałyby ich losy to jest okazja zagłosować na projekt “Ratujmy Stare Tramwaje i Autobusy” w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2015. Fundusze, które zostaną pozyskane mają zostać przeznaczone na renowację zabytkowego autobus Fredruś. Więcej informacji o projekcie pod tym linkiem.

Możesz przyczynić się do remontu tego autobusu głosując na Wrocławski Fundusz Obywatelski 2015 projekt numer 17 renowacja zabytkowego autobusu „Fredruś”

Jeżeli czujecie się zainteresowani możecie odwiedzić też stronę Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

Pełna galeria (189 zdjęć)

Reklamy
  1. 10 stycznia 2017 o 23:09

    tej wystawy nie organizowało MPK tylko KSTM wspólnie z sekcją TMW.

    • 11 stycznia 2017 o 13:20

      Dzięki za sprostowanie.. poprawione.

  1. 13 marca 2016 o 10:10
  2. 15 października 2017 o 09:26

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: