Strona główna > Film, Słówka > Tomiga Film Awards 2015

Tomiga Film Awards 2015

30 stycznia 2016 Dodaj komentarz Go to comments

Tomiga Film AwardsCzas na kolejne (już czwarte) podsumowanie i rozdanie osobistych nagród filmowych, Tomiga Film Awards. Jak zwykle znajdziecie w nim moje typy dotyczące najciekawszych filmów, które widziałem w minionym roku, wraz z krótkimi komentarzami oraz pełną listę wszystkich obejrzanych produkcji.

W 2015 roku obejrzałem ponad 153 filmy z czego 40 z nich doczekało się recenzji na tym blogu (a jeszcze kilkanaście na nią czeka). Zgodnie z tradycją uczestniczyłem też w dwóch festiwalach filmowych odbywających się we Wrocławiu (American Film Festival oraz Nowe Horyzonty).

Oprócz moich wyborów najciekawszych produkcji oraz najlepszych twórców w różnych kategoriach opatrzonych krótkim komentarzem, w poniższym wpisie znajdziecie również pełne zestawienie wszystkich obejrzanych filmów z moimi ocenami oraz z linkami do moich recenzji (bądź stroną na Filmwebie).

Jeżeli szukacie inspiracji na filmy, które warto obejrzeć (lub wręcz przeciwnie, których unikać) albo macie ochotę powymieniać się swoim spostrzeżeniami w komentarzach, to zapraszam do dalszej części wpisu.

Dla przypomnienia główne założenia charakteryzujące Tomiga Film Awards:

  • dotyczą one filmów obejrzanych przeze mnie w danym roku kalendarzowym, po raz pierwszy lub na tyle dawno, że niewiele z niech pamiętam,
  • mogą więc to być również starsze produkcje (nie koniecznie powstałe w 2015 roku),
  • nie wszystkie głośne filmy z 2015 roku miałem okazję obejrzeć (może się więc okazać, że w danym roku trafił się dobry film, który nie znalazł się w zestawieniu),
  • nagrodę w danej kategorii może otrzymać kilka filmów/twórców (np. jeżeli są na tyle różne, że ciężko je bezpośrednio porównywać),
  • nie ma stałej liczby kategorii (jeżeli zechcę coś docenić to na pewno jakąś wymyślę ;))

Skoro wszystko już jasne pora na nagrody i wyróżnienia… (uwaga klikając w tytuł przeniesiecie się do mojej pełnej recenzji).

* Filmy

Tomiga Film Awards 2015

W tym roku obejrzałem wiele świetnych filmów, choć niektóre z nich to właściwie zaległości z 2014, stąd rywalizacja była bardzo zacięta. A zwycięzcą został…

Birdman reż. Alejandro González Iñárritu (2014)

birdman

Filmem roku powinien zostać taki, które jest jak najbardziej kompletnym. I tutaj mamy tego najlepszy przykład. Birdman to bowiem oprócz interesującego i wielopoziomowego tematu, świetnego aktorstwa, obłędnych zdjęć i realizacji, to fantastyczny pokaz możliwości kina na wszystkich poziomach. Genialny, surrealistyczny komedio-dramat.

 

 

WYRÓŻNIENIA

Whiplash reż. Damien Chazelle (2014)

whiplash

Choć nie jest to produkcja tak wybitna jak Birdman niewątpliwie jest to film składający się z bardzo wiele świetnych składników. Począwszy od aktorstwa (szczególnie w wykonaniu J.K. Simmonsa) po przez ciekawy temat, na zdjęciach i energicznej muzyce kończąc. Najważniejszy jest jednak fakt, że po prostu świetnie się go ogląda, a filmowi o muzyce towarzyszą większe emocje niż nie jednemu rasowemu thrillerowi. Po prostu świetna rzecz.

 

Mad Max reż. George Miller (2015)

mad maxNowy Mad Max, choć to tylko film akcji, pojawia się w wielu zestawieniach dotyczącego najlepszej produkcji ubiegłego roku, zarówno wśród zwykłych widzów jak i krytyków. Świat Mad Maxa miał niewątpliwie wielki potencjał ale potancjał a jego wykorzystanie to dwa odrębne światy. Nowa wizja Georga Millera jest fantastyczna. Całość settingu oraz oprawa wizualna zaś po prostu genialna… ale o tym szerzej przy kolejnych kategoriach. Wszystkim, którym zarzucają płytkość fabuły przypominam, że jest to film akcji i marudzenie na ten element przy tego rodzaju produkcji jest co najmniej nie na miejscu. Jeżeli komuś naprawdę zależy na fabule to raczej powinien się wybrać na jakiś festiwal filmowy, a nie na blockbustera do multipleksu… Niezależnie od wszystkiego to jest przykład filmu, który po prostu ma „to coś”.

 

 

The most wisdom film of the year (Najmądrzejszy film roku)

Koniec trasy / End of the Tour reż. James Ponsoldt (2015)

end of the tourW trakcie roku obejrzałem sporo filmów, wśród nich były te widowiskowe, dowcipne, inteligentne czy błyskotliwe… ale bardzo rzadko mogę napisać, że widziałem film po prostu…. mądry… A End of the Tour jest tego najlepszy przykład. Skromna i kameralna opowieść, oparta na faktach, z życia dziennikarza poczytnego magazynu (Rolling Stone), który wybrał się aby przeprowadzić wywiad z Davidem Fosterem Wallecem pisarzem określanym jako twórca generacji. Mieszkający samotnie gdzieś na peryferiach ameryki człowiek, który pisze obszerne powieści o prostych sprawach. Fantastycznie, mądra rzecz o życiu i bardzo tajemniczym i tragicznym pisarzu.

 

Best Debut (Najlepszy debiut – reżyseria)

Ex Machina reż. Alex Garland (2015)

ex machina

Choć to debiut reżyserski Alexa Garlanda nie jest to postać anonimowa w świecie filmu. Scenarzysta 28 dni później oraz  W stronę słońca tym razem sięga po temat relacji między Bogiem, Człowiekiem i Maszyną… no właśnie, to nie jest film o sztucznej inteligencji, która została potraktowana tutaj jedynie jako pretekst do specyficznej gry pomiędzy trzema różnymi osobowościami. Minimalistyczny estetycznie ale dający wiele tematów do dyskusji po seansie.

Best Doc (Najlepszy film dokumentalny)

Marlon Brando o sobie / Listen to me Marlon reż. Stevan Riley(2015)

listen to me marlon

Marlon Brando uznawany za jednego z najwybitniejszych aktorów wszech czasów przez większość swojego życia nagrywał taśmy z własnymi przemyśleniami. Autorzy z tysięcy godzin materiału oraz fragmentów filmów, zarówno archiwalnych jak i fabularnych w których występował aktora, stworzyli niesamowity, osobisty portret tej wybitnej postaci filmu. Towarzyszymy Marlona od początków jego kariery po sam koniec będąc świadkami jego osobistych tragedii… bez zbędnego komentarzy i gadających głów… tylko Brando o sobie i życiu.

WYRÓŻNIENIA

Amy reż. Asif Kapadia (2015)

amy

W wyróżnieniach ponownie dokument poświęcony słynnej postaci – tym razem piosenkarce – Amy Winehouse. Ten film również czerpie z wielu bardzo osobistych i niepublikowanych nagrań wideo, pochodzących z prywatnych archiwum artystki oraz jej znajomych. I ponownie mamy do czynienia z opowieścią o tragicznej historii jej bohaterki… Przytłoczona sławą i popularnością, a także otoczona przez najbliższych ludzi, którzy zaczęli w różny sposób żerować na jej popularności nie potrafiła poradzić sobie z sukcesem i uzależnieniami.

 

Electric Boogaloo. Niesamowita historia Cannon Films / Electric Boogaloo: The Wild Untold Story of Cannon Films reż. Mark Hartley(2014)

electric boogaloo

Electric Boogaloo to historia wytwórni Cannon Films, która zasłynęła w latach 80-tych z produkcji tandetnych filmów akcji, gdzie nie liczyła się jakość tylko ilość, a prawa do dystrybucji sprzedawano pokazując plakat filmu, którego jeszcze nie było. Dokument ten został nakręcony w podobnym stylu jak produkcje wytwórni o której opowiada. Z wielkim animuszem i dynamicznym tempem, gdzie anegdoty o niecodziennych pomysłach producentów, bądź o tym co działo się podczas produkcji, świszczą jak kule z karabinu maszynowego… Kawał historii kina klasy B, który świetnie się ogląda.

B-MOVIE: Namiętność i dźwięk w Berlinie Zachodnim / B-MOVIE: Lust & Sound in West-Berlin reż. Jörg A. Hoppe, Heiko Lange, Klaus Maeck (2015)

b-movie

B-Movie to odkrywanie środowiska artystycznego Berlina Zachodniego w latach 80-tych, widziany oczami młodego Brytyjczyka. Na ten para-dokument to kolaż, w większości wcześniej niepublikowanych, nagrań, prywatnych filmów oraz programów telewizyjnych z tej szalonej, ale twórczej dekady, zaczynającej się od punka, a kończącej na Love Parade, w mieście, gdzie dni są krótkie, a noce niekończące się, gdy nie myślano o długoterminowy sukcesie, ale o życiu chwilą – tu i teraz. Film, który sprawi, że poczujesz klimat tego miasta – nie tylko ten z przeszłości.

Best Action Movie (Najlepszy film akcji)

Mad Max reż. George Miller (2015)

mad max

 

To niewątpliwie najlepszy film akcji ostatniej dekady a może i jeszcze dłuższego czasu… dalszy komentarz pojawił się przy innych kategoriach.

 

 

WYRÓŻNIENIA

He Never Died reż. Jason Krawczyk (2015)

he never died

Film, który powstał z finansowania społecznościowego. Antyspołecznego gościa o mrocznej przeszłości pewnego dnia odwiedza nastolatka podająca się za jego córkę. Po bliższym kontakcie okazuje się, że jej ojciec to bardzo dziwny gość… silny, szybko regenerujący się i mający pełną lodówkę krwi… Mroczny ale z dużym dystansem i humorem opowiedziana historia o trudnym losie bycia nieśmiertelnym. Połączenie horroru, akcji, dramatu a nawet romansu. Świetnie pasujący do roli Henry Rollins. Zdecydowanie nietuzinkowy film.

 

John Wick reż. David Leitch, Chad Stahelski (2014)

john wickTo tylko kino klasy B, ale takie, jakiego dawno nie widzieliśmy, sięgające bowiem do korzeni filmów sensacyjne z lat 80-tych i 90-tych. Ostatnio jakby mniej  jest takich produkcji, a na pewno nie przebijają się one do masowej świadomości. Być może John Wick przywróci modę na, w założeniach, proste ale świetnie zrealizowane, sycące i relaksujące kino sensacyjne. Film wyróżnia się perfekcyjnie nakręconymi i przemyślanymi scenami walki. Nie ma tu chaosu tak charakterystycznego dla nowych produkcji ale zaplanowane do najmniejszych szczegółów sekwencje. Za efekt ten zabrali się bowiem zawodowcy. Reżyserzy to byli kaskaderzy, którzy dublowali największe gwiazdy kina, więc widzą jak powinno się kręcić sceny akcji.

Special Attention (Specjalne wyróżnienie)

czyli filmy, które łatwo przegapić w kinie, a byłaby to wielka szkoda gdybyście ich nie obejrzeli.

Victoria reż. Sebastian Schipper (2015)

victoriaChoć moja ocena tego filmu to tylko 7+ jest to jeden z najciekawszych filmów ubiegłego roku, mogący śmiało stawać w szranki z Birdmanem. O ile dzieło Iñárritu jest stylizowane na kręcone w jednym ujęciu, to niemiecki reżyser zrobił to naprawdę bez żadnych cięć przez całe 134 minuty. I pomimo, że kamera nie odstępuje bohaterów anie na krok nie ma mowy o nudzie. Ostateczny efekt jest niesamowity. Nocna odyseja młodej hiszpanki i czwórki berlińczyków po stolicy Niemiec zaczyna się w klubie techno, a kończy jak rasowy film sensacyjny.  I tylko do tego elementu mam zastrzeżenia… w moich oczach film zyskał by dużo na ocenie gdyby po prostu skończył się wcześniej… kończąc całą historię ładną klamrą. Nie umniejsza to jednak faktu, że ten film trzeba zobaczyć!

Nasza młodsza siostra / Umimachi Diary reż. Hirokazu Koreeda (2015)

nasza mlodsza siostraTo jeden z tych filmów, który na pierwszy rzut oka nie prezentuje się zbyt spektakularnie ale zawiera wszystko to, co dobre kino mieć powinno.

Historia czterech sióstr to lekka i przyjemna, a jednocześnie, poruszająca, w tle, nie łatwe tematy, opowieść, która pokazuje, że wcale nie trzeba odkrywać nowych horyzontów kina kiedy ma się coś ciekawego do powiedzenia i potrafi się to zrobić w odpowiedni sposób. Świetne, przyjemne, ale też mądre i humanistyczne, kino dla każdego szukającego oprócz rozrywki, również nieco zadumy.

 

Fala / Die Welle reż. Dennis Gansel (2008)

fala

Odkryty dosyć przypadkowo na polskim serwisie VOD film o pewnym eksperymencie przeprowadzonym w niemieckim liceum przedstawiający proces rodzenia się autokracji. Obejrzałem go 1 stycznia 2015 roku i nie wiedziałem, że tak szybko stanie się aktualny także u nas. Warto zobaczyć i wyciągnąć wnioski.

 

 

Earl i ja i umierająca dziewczyna / Me and Earl and the Dying Girl reż. Alfonso Gomez-Rejon

earl i ja

Film o tematyce, która pojawiła się już wiele razy, a jednak tym razem podejście do tematu jest zupełnie nietuzinkowe. Młoda dziewczyna umiera na raka… jeden z jej znajomych, nagabywany przez matkę, odwiedza ją aby nieco ją pocieszyć… z tego nieco wymuszonego gestu rodzi się ciekawa przyjaźń, z miłością do kina w tle. Zabawny, z dystansem, ciepły i oryginalny film na mało oryginalny i smutny temat.

 

Unexpected surprises (Miłe zaskoczenia)

czyli filmy co do których nie miałem dużych oczekiwań, a okazały się nad wyraz udane

John Wick reż. David Leitch, Chad Stahelski (2014)

john wick

Naprawdę nie miał zbyt dużych oczekiwań co do tego filmu, a po sensie byłem bardziej usatysfakcjonowany niż po ostatnich Bondach, Szybkich i wściekłych czy innych Avengersach. Klasyczne kino akcji z twardzielami w rolach główny wcale nie umarło.

 

 

Kryptonim U.N.C.L.E / The Man From U.N.C.L.E. reż. Guy Ritchie (2015)

uncle

Kolejne miłe zaskoczenie. Pastisz filmu szpiegowskiego w reżyserii Guya Ritchiego moim zdaniem lepsza niż kultowy Przekręt (ostatnio sobie go przypomniałem i już nie robił takiego wrażenia jak kilkanaście lat temu). Lekko, zabawnie z wieloma smaczkami dla fanów konwencji i nie tylko. Wyluzowani aktorzy świetnie odnajdują się klimacie. Film znacznie lepszy niż, moim zdaniem, przereklamowany Kingsman. Szkoda tylko, że miał nieco nierówne tempo stąd dostał ode mnie tylko 7+. Mimo wszystko naprawdę dobre kino rozrywkowe.

 

Siedem dni w piekle reż. Jake Szymanski (2015)

siedem dni w piekle

43 minutowy mock-dokument o tenisie i fikcyjnym 7-dniowym finale Wimbledonu. Film, który potraktowany jako wypełniacz okienka na festiwalu okazał się godnym mistrzów absurdu  Monthy Pythona.

 

Worst Movie of the Year (Najgorszy film roku czyli Zgniła Cytryna)

Tysiąc i jedna noc cz 3. / As Mil e Uma Noites: Volume 3, O Encantado reż. Miguel Gomes (2015)

tysiac i jedna noc 3

Ostatnia część trylogii poświęcona niedawnemu kryzysowi w Portugalii. Całość nie zachwyca ale finał trylogii to już szczyt nudy. Film nakręcony przez byłego krytyka filmowego strawny w całości chyba jedynie przez ludzi analizujących filmy na poziomie formalnym. Oglądać się tego za bardzo nie da (chyba że jesteście fanami ornitologi). Więcej marudzenia na całą trylogię w tym wpisie

 

Worst wasted potential (Najbardziej zmarnowany potencjał)

Miasto 44 reż. Jan Komasa (2014)

miasto 44

Wydaj się, że twórcom z Hollywood mający ogromne budżety na swoje produkcje zdecydowanie łatwiej jest robić interesujące filmy chociażby dlatego, że nie ograniczają ich kwestie techniczne… Jak się po raz kolejny okazuje to nie pieniądze decydują o dziele końcowym, a fakt ich posiadania może wbrew pozorom ograniczać twórców. Taki oto przypadek mogliśmy zaobserwować na naszym poletku na podstawie głośnego filmu Jana Komasy Miasto 44. Trudno odmówić młodemu reżyserowi talentu, co udowodnił już chociażby przy okazji Sali Samobójców. Niestety pracować z dużym budżetem (i presją sponsorów) też trzeba się nauczyć. Miasto 44 to przykład filmu, który miał jakiś pomysł na całość (przedstawienia powstańców nie koniecznie jako chętnych na śmierć bohaterów) jak i na konkretne sceny (świetna scena z wózkiem). Niestety wygląda na to, że film musiał trafić do bardzo szerokiej publiczności (ze względu na swój duży budżet) i trzeba było go uatrakcyjniać na wszelkie możliwe sposoby (np. bezsensowne efekty specjalne i tricki wizualne – w stylu pocałunku pośród kul). Ostatecznie otrzymujemy rewie fajerwerków, błąkającą się pomiędzy próbą powiedzenia czegoś nowego, a przypodobania się gustom młodej publiczności, która gdzieś po drodze gubi sens i zdrowy rozsądek.

Most disappointment (Największe rozczarowanie)

czyli znany i popularny film, który okazał się…. filmidłem

Pamiętnik / The Notebook reż. Nick Cassavetes (2004)

pamietnik

Film który przewijał się dosyć często w komentarzach różnych ludzi jako wart obejrzenia. W szczególności w kontekście występujących tam, młodych wówczas, aktorów: Ryana Goslinga i Rachel McAdams.

Niestety Pamiętnik okazał się zwykłym, a na dodatek strasznie nudnym romansidłem, na którym ciężko było wytrwać do końca 2 godzinnego seansu. Nie warto.

* Twórcy

Best Director (Najlepsza reżyseria)

Alejandro González Iñárritu za Birdman

birdman

To nie tylko realizacyjny majstersztyk ale też film, który jest o czymś konkretnym i ważnym. Choć Birdman podobno powstał jako zapychacz. Kolejnym filmem meksykańskiego reżysera miała być wchodząca właśnie na ekrany Zjawa, jednak ze względu na rolę Leonardo DiCaprio w Wilku z Wall Street całą ekipę musiała na niego czekać. Zamiast czekać bezproduktywnie postanowili nakręcić film… i tak powstał Birdman. Życzę sobie więcej takich zapychaczy.

 

WYRÓŻNIENIA

Sebastian Schipper za Victoria

Czapki z głów za to co udało się zrobić Sebastianowi Schipperowi w Victorii. Ponad dwugodzinny film nakręcony w jednym ujęciu, który nie nudzi i sprawia wrażenie uczestnictwa w nocnej odysei po ulicach Berlina razem z bohaterami. Co więcej potrafi poruszyć interesujące tematy.. gdyby tylko skończył się wcześniej… Co ciekawe film bazował podobno na 12 stronicowym scenariusza, a mimo to ani przez moment nie czuć znużenia.

James Ponsoldt za Koniec Trasy / End of the Tour

End of the Tour to film prosty formalnie i oparty praktycznie na dialogach i dwóch postaciach, a mimo wszystko ogląda się go z ogromnym zaciekawieniem. Bo najtrudniej nakręcić jest właśnie takie proste historie o życiu.

Damien Chazelle za Whiplash

Trudno nie wyróżnić reżysera który wydawać by się mogło, że z hermetycznego tematu o muzyce jazzowej, potrafi nakręcić film który ogląda się w większym napięciu niż wiele thrillerów. Oby tak dalej.

Best Actress (Najlepsza aktorka)

Dwie laureatki…

Cate Blanchett jako Carol w Carol

carol

O ile sam film nie wzbudził we mnie specjalnego zachwytu, nie można mu odmówić realizacyjnej sprawności, świetnej scenografii oraz zdjęć no i aktorstwa a w szczególności tytułowej roli w wykonaniu Cate Blanchett. Choć sposób jej gry nieco przypomina Jasmine z Blue Jasmine Allena to ponownie postać wykreowana przez francuską aktorkę magnetyzuje widza.

 

Carey Mulligan jako Jenny Mellor za Była sobie dziewczyna / An Education

byla sobie dziewczyna

Kolejny głośny tytuł, który został nadrobiony przeze mnie dopiero w tym roku. Film całkiem interesujący ale najgenialniejsza w nim jest rola Carrey Mulligan… jej niewinność, naturalność, delikatność po prostu trudno ubrać to w jakiekolwiek słowa.

 

Best Actor (Najlepszy aktor)

I tutaj ponownie dwóch panów zasługuje na najwyższe laury.

J.K Simmons jako Terence Fletcher w Whiplash

Psychopatyczny nauczyciel jazzowy zagrany fenomenalnie przez J.K Simmonsa budzi z jednej strony strach z drugiej szacunek. Nie wyobrażam sobie aby można było zagrać to lepiej.

Michael Keaton jako Riggan w Birdman

Nieco zapomniany aktor wraca w fenomenalnym stylu… co więcej rola wygląda jakby była stworzona pod niego.

WYRÓŻNIENIA

Tom Hanks jako James B. Donovan w Most Szpiegów / Bridge of Spies

most szpiegow

Przyznam, że dawno już nie widziałem Toma Hanksa w akcji… i cóż to cały czas świetny aktor. W najnowszym filmie Spielberga ma z jednej strony możliwość wszechstronnego pokazania swojego talentu zarówno do ról dramatycznych (w pierwszej części filmu) jak i bardziej komediowych w drugiej. Po prostu przyjemnie się go ogląda.

 

Best Actor’s Duo (Najlepszy duet aktorski)

Kitana Kiki Rodriguez jako Sin-Dee i May Taylor jako Alexandra w Mandarynka / Tangerine

mandarynka

… tutaj za pewne będzie małe zaskoczenie. Pewnie tylko nie liczni z Was widzieli film Seana Bakera Mandarynka / Tangerine. To opowieść o transseksualnej prostytutce, która opuszcza areszt, w którym przebywała 30 dni i szuka swojego faceta. Okazuje się, że w trakcie jej nieobecności wcale on nie próżnował. Film nakręcony w całości iPhonem już przez ten fakt wzbudził ciekawość co poniektórych ale to role dwóch głównych bohaterek filmu zapadają najbardziej w pamięć i pomimo, na pierwszy rzut oka, nieco abstrakcyjnego tematu pozwala w jakiś sposób im kibicować.

WYRÓŻNIENIA

Jesse Eisenberg jako David Lipsky i Jason Segel jako David Foster Wallace za Koniec trasy / End of the tour

Film oparty na dwóch postaciach. Dwóch pisarzach jeden pracuje w poczytnym magazynie i dopiero co wydał swoją pierwszą książkę, drugi to żyjący gdzieś na prowincji odludek, który uznany został za najwybitniejszego pisarza swojej generacji. Z jednej strony wiele ich różni z drugiej sporo łączy. Kilka dni jaki spędzili razem to interesujące studium specyficznej rywalizacji ale i kształtującego się jednocześnie szacunku i coś jakby przyjaźni. Artyści w tym Ci najwięksi pokazani są jak zwykli ludzie ze swoimi przywarami i ułomnościami. Obaj aktorzy wybitnie przyczyniają się do

Best Supporting Role (Najlepsza rola drugoplanowa)

Richard Norton jako Mike w Birdman

Richard Norton to fantastyczny aktora a jednak ostatnio jakoś o nim jakby nieco ciszej. Świetnie więc, że Birdman była  okazja do przypomnienia sobie o nim. Szczególnie, że jego rola podobnie jak w przypadku Keatona nawiązuje do jego emploi (podobno chodzą w Hollywood słuchy, że jest on trudny do współpracy na planie ;)).

 

* Techniczne

Best photography (Najlepsze zdjęcia)

John Seal (i Margeret Sixel) za Mad Max

mad maxPodobno George Miller (reżyser filmu) chciał aby za jego stronę wizualną odpowiadała jego żona (Margeret Sixel). Gdy spytała ona skąd taki pomysł skoro nie ma ona żadnego doświadczenia w filmach akcji… powiedział, że „bo gdyby zrobił to jakiś facet, wyglądało by to jak kolejny, zwykły film akcji”. I coś w tym jest bo wizualnie dawno żaden filmy nie zrobił na mnie takiego wrażenia. Podobno ponad 80% efektów wizualnych w filmie zostało stworzone przy pomocy tradycyjnych metod. Grafika komputerowa została użyta tylko do rozszerzenia krajobrazów pustyni w Namibii gdzie całość została nakręcona. Miller chciał również aby jego film był przesycony kolorami gdyż większość innych post-apokaliptycznych produkcji ma je wyblaknięte. Poza tym chciał aby był najpiękniejszy jak to możliwe gdyż ludzie w tak beznadziejnym świecie starają się znaleźć skrawki piękna gdziekolwiek tylko się da.

Emanuel Lubezki za Birdman  (2013)

birdman

Emmanuel Lubezki ostatnio przechodzi samego siebie. Po fantastycznej wizualnie Grawitacji (która zdobyła moją nagrodę rok temu) ponownie robi coś spektakularnego. Film, który wydaje się być nakręcony w jednym ujęciu, choć tak nie jest, robi ogromne wrażeni, przechodzenie pomiędzy poszczególnymi scenami jest tak płynne, że nawet kolory pór dnia są ze sobą zsynchronizowane.

WYRÓŻNIENIE

Nils Frahm za Victoria

victoriaByło o Birdmanie, który wyglądał jakby był nakręcony w jednym ujęciu a tutaj mamy europejską Victorię. Ten film naprawdę został nakręcony za jednym zamachem – 134 minutowe jedno, długie ujęcie.  Całość udało się nakręcić za trzecim podejściem. Z ciekawostek, w ostateczym filmie w jednej ze scen, główna bohaterka prowadząc samochód zapomniała, gdzie ma skręcić (było to już gdzieś w 3/4 filmu), mogło to zmarnować wysiłek całej ekipy, na szczęście operator wykazał się refleksem i szybko obniżył kamerę w samochodzie aby nie nakręciła ona osób z ekipy stojącej dalej, a reżyser siedzący z tyłu podpowiadał gdzie powinna skręcić (jego głos został wycięty w postprodukcji).

 

Sebastiao Salgado za Sól Ziemi / La sel de la terra

sol ziemi

Tutaj temat zdjęć potraktowałem bardzo dosłownie. Film opowiadający o doświadczeniach jednego z najbardziej znanych fotografów zajmujących problematyką społeczną – Sebastiao Salgado i ilustrowany jest w dużej części jego najsłynniejszymi zdjęciami. I to właśnie te fragmenty zasługują na największą uwagę. Fantastyczne, czarno białe fotografie wywołują niesamowite wrażenie.

 

Most interesting soundtrack (Najciekawsza ścieżka dźwiękowa w filmie)

W tym roku nie przypominam sobie ścieżki dźwiękowej, która wywarła by na mnie tak duże wrażenie aby przyznać jej nagrodę główną… stąd takiej nagrody nie ma. Jest jednak kilka interesujących pozycji, które w trakcie seansu mnie zaintrygowały na tyle żeby dać im wyróżnienie.

WYRÓŻNIENIE

W tym roku jakoś nostalgicznie tak wyszło… inspiracji z ubiegłego wieku…

Jonny Greenwood za Wada ukryta / Inherent Vice

Bardzo specyficzny kryminał noir w oparach LSD… z intrygującą ścieżką dźwiękową

 

Steve Moore za Gość / The Guest 

Kolejny specyficzny thirller z równie specyficzną ścieżką dźwiękową nawiązującą do electro i lat 80.

 

Harry Gregson-Williams za Marsjanin / The Martian

Sama ścieżka dźwiękowa jest sympatyczne acz pomysł jest kopią tego którą mogliśmy zobaczyć w ubiegłorocznych Strażnikach Galaktyki… czyli przygotowano zestawu utworów, które na pierwszy rzut ucha zupełnie nie pasują do scenerii całego filmu, a przy okazji bazuje na nostalgii słuchaczy. Mimo wszystko idea ponownie się sprawdziła… bo dobra muzyka się nie starzeje.

Best Scenography (Najlepszy scenografia)

Most Szpiegów / Bridge of Spies

Nie tylko za to, że cześć zdjęć była robiona we Wrocławiu ;). Całość zarówno w części dziejącej się w Stanach Zjednoczonych jak i za żelazną kurtyną cechuje się pedantyczną dbałością o szczegóły scenograficzne.

Carol

Osobiście film mnie nie oczarował ale oddania klimatu Ameryki lat 50-tych nie można mu odmówić.

 

Best Screenplay (Najlepszy Scenariusz)

Zazwyczaj najlepsze scenariusze bazują na prawdziwym życiu a na dodatek mają je filmy „przegadane” nic dziwnego więc, że w tej kategorii zwyciężył ten opisujący tydzien z życia dwóch pisarzy.

WYRÓŻNIENIA

Nie często poruszany temat poświęcenia dla swojej pasji i osiągnięcia perfekcji w muzyce. Świetnie przedstawiony, dający do myślenia i bardzo dynamiczny.

 

Cztery siostry z innymi osobowościami i własnymi problemami ładnie wkomponowane w problemy społeczeństwa. Przemyślana w najmniejszych detalach konstrukcja fabularna, zabawna i humanistyczna.

* Podsumowanie

Poniżej znajdziecie kompletne zestawienie wszystkich filmów, które obejrzałem w ubiegłym roku, począwszy od tych najlepiej ocenionych. W obrębie jednej oceny również starałem się promować, umieszczając na wyższych pozycjach, filmy, które moim zdaniem wyróżniają się na tle pozostałych, podobnie ocenionych.

Jeżeli recenzja filmu znajduje się na blogu możecie do niej przejść klikając na jego tytuł. W przeciwnym przypadku obok znajdziecie link do informacji o filmie w serwisu Filmweb. Gwiazdka przy tytule oznacza, że dany film widziałem już kiedyś ale dopiero teraz (po ponownym obejrzeniu) go oceniłem – takie filmy nie są brane pod uwagę podczas przyznawania nagród. Zdecydowanie zainteresujcie się filmami z ocenami do 7 włącznie.

9/10 Rewelacja – coś więcej niż bardzo dobry film!

  • Birdman reż. Alejandro González Iñárritu (2014)
  • Koniec trasy / The End of the Tour reż. James Ponsoldt (2015)
  • Mad Max: Na drodze gniewu / Mad Max: Fury Road reż. George Miller (2015) filmweb
  • Fargo reż. Ethan Coen, Joel Coen (1996) filmweb
  • * Wściekłe psy / Reservoir Dogs reż. Quentin Tarantino (1992) – filmweb

8/10 Bardzo dobre – po prostu polecam!

7/10 Dobre – moim zdaniem dobre, ale na dla wszystkich

  • Victoria reż. Sebastian Schipper (2015)
  • Most szpiegów / Bridge of Spies reż. Steven Spielberg (2015)
  • Dope reż. Rick Famuyiwa (2015)
  • Mistress America reż. Noah Baumbach (2015)
  • Crows Zero / Kurôzu zero reż. Takashi Miike (2007)
  • Kryptonim U.N.C.L.E. / The Man From U.N.C.L.E. reż. Guy Ritchie (2015)filmweb
  • Kick-Ass 2 reż. Jeff Wadlow (2013)filmweb
  • Nawet góry przeminą / Shan He Gu Ren reż. Zhangke Jia (2015)
  • Wenus w futrze / La Vénus à la fourrure reż. Roman Polański (2013)filmweb
  • Grandma reż. Paul Weitz (2015) – recenzja na blogu wkrótce – filmweb
  • Marsjanin / The Martian reż. Ridley Scott (2015)
  • Gość / The Guest reż. Adam Wingard (2014) – filmweb
  • Najlepsi wrogowie / Best of Enemies reż. Robert Gordon, Morgan Neville (2015)
  • * Przekręt / Snatch reż. Guy Ritchie (2000) filmweb
  • Suite Hawana / Suite Habana reż. Fernando Pérez (2003)filmweb
  • Moja matka / Mia madre reż. Nanni Moretti (2015)
  • Sól ziemi / Le sel de la terre reż. Juliano Ribeiro Salgado, Wim Wenders (2014)
  • Seks, kłamstwa i kasety wideo / Sex, Lies, and Videotape reż. Steven Soderbergh (1989)filmweb
  • Fałszerze / Die Fälscher reż. Stefan Ruzowitzky (2007) filmweb
  • American Hustle reż. David O. Russell (2013)filmweb
  • Bracia / Brothers reż. Jim Sheridan (2009)filmweb
  • Pani Muller musi odejść / Frau Müller muss weg reż. Sönke Wortmann (2015)filmweb
  • Wysoka fala / Chasing Mavericks reż. Curtis Hanson, Michael Apted (2012)filmweb
  • 13 zabójców / Jûsan-nin no shikaku reż. Takashi Miike (2010)filmweb
  • Za wszelką cenę / To Die For reż. Gus Van Sant (1995)filmweb
  • Wada ukryta / Inherent Vice reż. Paul Thomas Anderson (2014)filmweb
  • Ostatni akt / Dom Fill Chong Krauey reż. Kulikar Sotho (2014)
  • Ręka Boga / Frailty reż. Bill Paxton (2001)filmweb
  • Tożsamość / Unknown reż. Jaume Collet-Serra (2011)filmweb
  • Zgorszenie publiczne reż. Maciej Prykowski (2009)filmweb
  • W cieniu kobiet / L’ombre des femmes reż. Philippe Garrel (2015)
  • City Island reż. Raymond De Felitta (2009) filmweb
  • Szybcy i wściekli 7 / Furious Seven reż. James Wan (2015)filmweb
  • System (Child 44) / Child 44 reż. Daniel Espinosa (2015) filmweb
  • Blade – Wieczny łowca II / Blade II reż. Guillermo del Toro (2002)filmweb
  • Blade – Wieczny łowca / Blade reż. Stephen Norrington (1998)filmweb
  • Czas patriotów / Patriot Games reż. Phillip Noyce (1992)filmweb
  • American Gangster reż. Ridley Scott (2007)filmweb
  • Wielkie oczy / Big Eyes reż. Tim Burton (2014)
  • Rogi / Horns reż. Alexandre Aja (2013)filmweb
  • * Dzienniki motocyklowe / Diarios de motocicleta reż. Walter Salles (2004)filmweb
  • Pacific Rim reż. Guillermo del Toro (2013)filmweb
  • Rusałka / Rusalka reż. Anna Melikyan (2007)filmweb
  • Amerykańska zbrodnia / An American Crime reż. Tommy O’Haver (2007)filmweb
  • Przypadek Harolda Cricka / Stranger Than Fiction reż. Marc Forster (2006)filmweb
  • Mała Miss / Little Miss Sunshine reż. Jonathan Dayton, Valerie Faris (2006)filmweb
  • W głowie się nie mieści / Inside Out reż. Pete Docter (2015)filmweb
  • Komando / Commando reż. Mark L. Lester (1985)filmweb
  • F reż. Johannes Roberts (2010)filmweb
  • Układ zamknięty reż. Ryszard Bugajski (2013)filmweb
  • Duchy ze szkolnej ławki / Promoción fantasma reż. Javier Ruiz Caldera (2012)filmweb
  • Kobieta w klatce / Kvinden i buret reż. Mikkel Nørgaard (2013)filmweb
  • Zabójcy bażantów / Fasandræberne reż. Mikkel Nørgaard (2014)filmweb
  • * Terminator 3: Bunt maszyn / Terminator 3: Rise of the Machines reż. Jonathan Mostow (2003)filmweb

6/10 Generalnie OK – można obejrzeć

  • Liza, lisia wróżka / Liza, a rókatündér reż. Károly Ujj Mészáros (2014)
  • Mission: Impossible – Ghost Protocol reż. Brad Bird (2011)filmweb
  • WHO AM I. Możesz być kim chcesz / Who Am I – Kein System ist sicher reż. Baran bo Odar (2014)filmweb
  • Mandarynka / Tangerine reż. Sean Baker (2015)
  • Trans / Trance reż. Danny Boyle (2013)filmweb
  • Szkolny chwyt / Half Nelson reż. Ryan Fleck (2006)filmweb
  • Pakt z diabłem / Black Mass reż. Scoot Cooper (2015)filmweb
  • Eksperymentator / Experimenter reż. Michael Almereyda (2015)
  • Jodorowsky’s Dune  reż. Frank Pavich (2013)filmweb
  • Przynęta / Bait reż. Antoine Fuqua (2000)filmweb
  • Poradnik pozytywnego myślenia / Silver Linings Playbook reż. David O. Russell (2012)filmweb
  • Sztuka i rewolucja / Art War reż. Marco Wilms (2013)filmweb
  • Szalona noc / The Overnight reż. Patrick Brice (2015)filmweb
  • Mission: Impossible – Rogue Nation reż. Christopher McQuarrie (2015)filmweb
  • Carol reż. Todd Haynes (2015)
  • Między nami dobrze jest reż. Grzegorz Jarzyna (2014)filmweb
  • Jak złamać 10 przykazań / The ten reż. David Wain (2007)filmweb
  • Habana Blues reż. Benito Zambrano (2005)filmweb
  • Ciało Anny Fritz / El cadáver de Anna Fritz reż. Hèctor Hernández Vicens (2015)
  • Rozmowa z gwizdą / Interview reż. Steve Buscemi (2007)filmweb
  • Snajper / American Sniper reż. Clint Eastwood (2014)filmweb
  • My Brooklyn reż. Kelly Anderson (2012)
  • Zaginiona dziewczyna / Gone Girl reż. David Fincher (2014)
  • Viva Cuba reż. Juan Carlos Cremata Malberti, Iraida Malberti Cabrera (2005)filmweb
  • Na kwaśne jabłko / Applesauce reż. Onur Tukel (2015)filmweb
  • The Diary of a Teenage Girl reż. Marielle Heller (2015)
  • 7 dni w Hawanie / 7 días en La Habana reż. Laurent Cantet, Benicio Del Toro, Julio Médem, Gaspar Noé, Elia Suleiman, Juan Carlos Tabío, Pablo Trapero (2012) filmweb
  • Automata / Autómata reż. Gabe Ibáñez (2014)filmweb
  • Chappie reż. Neill Blomkamp (2015)
  • Snowpiercer: Arka przyszłości / Snowpiercer reż. Joon-ho Bong (2013)filmweb
  • Pokój na czacie / Chatroom reż. Hideo Nakata (2010)filmweb
  • 24 godziny / Trapped reż. Luis Mandoki (2002)filmweb
  • Błyskające światła / Blinkende lygter reż. Anders Thomas Jensen (2000)filmweb
  • Blade: Mroczna Trójca / Blade: Trinity reż. David S. Goyer (2004)filmweb
  • Brudny Szmal / The Drop reż. Michaël R. Roskam (2014)filmweb
  • Mustang reż. Deniz Gamze Ergüven (2015)
  • Kick-Ass reż. Matthew Vaughn (2010)filmweb
  • Kingsman: Tajne służby / Kingsman: The Secret Service reż. Matthew Vaughn (2014)filmweb
  • Soundtrack reż. Neerav Ghosh  (2011)filmweb
  • Wiecznie żywy / Warm Bodies reż. Jonathan Levine (2013)filmweb
  • Sin City 2: Damulka warta grzechu / Sin City: A Dame to Kill For reż. Robert Rodriguez, Frank Miller (2014)filmweb
  • Focus reż. Glenn Ficarra, John Requa (2015)filmweb
  • Wkręceni reż. Piotr Wereśniak (2013)filmweb
  • W klatce / Locked Down reż. Daniel Zirilli (2010)filmweb
  • Seks po fińsku / Haarautuvan rakkauden talo reż. Mika Kaurismäki (2009)filmweb
  • Nieznajoma / La Sconosciuta reż. Giuseppe Tornatore (2006)filmweb
  • Hellions reż. Bruce McDonald (2015)

5/10 Jak nie ma nic innego – można ale nie trzeba (z naciskiem na to drugie)

4/10 Słabe – szkoda czasu

3/10 Słabe i nudne – szkoda czasu i nerwów

Na zakończenie, jak zwykle, zachęcam do podsunięcie mi tytułów, które Waszym zdaniem warto było obejrzeć w minionym roku, a ja jeszcze nie miałem okazji ich widzieć. Oczywiście jeżeli chcecie podyskutować o moich wyborach i Waszych wrażeniach dotyczących konkretnych tytułów, bądź całego zestawienia, zapraszam do komentowania.

Poprzednie edycje Tomiga Film Awards:

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: