Strona główna > Foto, Wydarzenia > Wystawa: Brzmienia – Eduardo Chilliada

Wystawa: Brzmienia – Eduardo Chilliada

We wrocławskiej BWA Awangarda trwa obecnie wystawa prac legendarnego rzeźbiarza abstrakcjonisty Eduardo Chilliady zatytułowana Brzmienia. W trakcie kilkutygodniowej ekspozycji, organizowanej w ramach Europejskiej Stolicy Kultury (ten tytuł oprócz Wrocławia w tym roku dzierży również San Sebastian – miasto rodzinne artysty), odbywają się także specjalne wydarzenia towarzyszące. Jednym z nich była możliwość bezpłatnego zwiedzania wystawy wraz z przewodnikiem. Nie omieszkaliśmy skorzystać z takiej okazji, oto więc krótka relacja z tego wydarzenia.

DSC03921

Eduardo Chilliada urodził się w 1924 roku w San Sebastian. W 1943 roku wyjeżdża do Madrytu aby rozpocząć studia architektoniczne. Po trzech lata porzuca je by przenieść się do Paryża, gdzie całkowicie poświęca się rzeźbie. Choć nie kończy architektury jego prace zdradzają przygotowanie architektoniczne, przedstawiając organizację strukturalną, dyscyplinę w wykorzystaniu materiałów, planowanie relacji przestrzennych i skalowanie elementów. Pierwsze prace artysty z kamienia i gipsu koncentrowały się na człowieku i świecie naturalnym, wykorzystaniu postaci i krajobrazu.


DSC03916

DSC03917

W 1951 roku artysta wraca w rodzinne strony. Jego baskijskie pochodzenie mocno odcisnęło piętno na jego sztuce. Tutaj powstają jego dzieła o dużym rozmiarze umieszczone w krajobrazie naturalnym, jak i przestrzeni miejskiej. Po latach Eduardo zwrócił się ku materiałom, które pozwalały na stawianie konceptualnych, metafizycznych pytań i obaw.

DSC03919

DSC03924

Chilliada uznawany jest za jednego z największych rzeźbiarzy drugiej połowy XX wieku. Jego prace można znaleźć w Barcelonie, Paryżu, Monachium, Berlinie czy Dallas i oczywiściej w Kraju Basków.

DSC03946

DSC03935

DSC03931

DSC03932

Wystawa poświęcona jest głównie rzeźbom artysty ale znajdziemy na niej również kilka kolaży wykonanych z papieru. Artysta lubił ten materiał ze względu na lekkość. Łączył go również z atramentem, który według niego nadawał ciężaru i był kontrastem dla papieru.

DSC03950

DSC03955

DSC03951

Kolejnym materiałem ulubionym przez Chilliadę był alabaster. Jest on szczególnie interesujący ze względu na duże możliwości związane z odbiciem światła i manipulowania oświetleniem. Przewodniczka zasugerowała nam aby poeksperymentować z latarkami próbując oświetlać rzeźby w różny sposób i patrzeć na tego efekty.

DSC03965

Nasze eksperymenty z oświetleniem

DSC03963

Do tej rzeźby Gorka Alda skomponował muzykę która rozbrzmiewa w sali

DSC03976

DSC03987

Dobrze ale skąd tytuł wystawy Brzemienia? Autor w swoich pracach rzeźbiarskich stawiał pytania i wywoływał emocje bazując na kształtach natury i koncentrując wewnętrzną energię. Jako że wszystkie rzeźby artysty są “pełne” to nawet te najmniejsze w jakimś stopniu są monumentalne (nawet niewielkie rozmiarowo rzeźby ważą po kilkanaście kilogramów). Natomiast inspiracją do ich powstawania była muzyka. Wiele jego prac jest hołdem złożonym kompozytorom.

DSC03949

DSC03993

DSC03937

DSC03925

Natomiast kuratorzy wystawy Brzemienia (Inés R. Artola, Ignacio Chillida) postanowili podejść do tematu z innej strony. Próbowali odtworzyć dźwięki i muzykę, które wydają z siebie rzeźby artysty. W tym celu do współpracy zaprosili dwóch kompozytorów José M. Sáncheza-Verdú oraz Gorkę Aldę, którzy skomponowali muzykę stanowiącą tło dźwiękowe do wybranych eksponatów.

DSC03944

DSC03945

Do poprawnej interpretacji sztuki niezbędny jest kontekst… najczęściej związany z życiem konkretnego artysty. Wzięcie udziału w wystawie, która dzięki obecności przewodnika, pozwala na dokładniejsze zrozumienie i wczucie się w temat znacznie wzbogaca uczestnictwo w takim wydarzeni. Często bowiem chodząc po galeriach dosyć powierzchownie podchodzi się do konkretnych eksponatów i nie w pełni rozumie lub docenia się ich przekaz. Postawienie kamienia z eksperymentalną muzyką bez odpowiedniego wyjaśnienia może nie zadziałać na naszą wyobraźnie… dlatego też polecam wybranie się na tę wystawę z przygotowaniem, a najlepiej tak jak my, z przewodnikiem.

DSC03953

DSC03957

KaTe stwierdziła, że dopiero po wprowadzeniu była w stanie w pełni “usłyszeć” te rzeźby…

Link do pełnej galerii (57 zdjęć)
Brzmienia Eduardo Chilliada

Reklamy
  1. Brak komentarzy.
  1. 21 lutego 2016 o 10:02
  2. 23 kwietnia 2017 o 08:54

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: