Strona główna > Foto, Technologie i Gadżety > Przegląd obiektywów E-Mount – Obiektywy stałoogniskowe Sony

Przegląd obiektywów E-Mount – Obiektywy stałoogniskowe Sony

nex_lenses_lineupPo opublikowaniu moich recenzji aparatu Sony a6000 oraz obiektywu Sony Zeiss 16-70 otrzymałem sporo pytań, od początkujących użytkowników aparatów bezlusterkowych Sony, dotyczących porady odnośnie wyboru obiektywu z tego systemu. Choć porady tego typu dostępne są w sieci, nie znalazłem polskojęzycznych artykułów poświęconych temu tematowi, a nie każdemu chce się przebijać przez długie dyskusje na forach tematycznych (gdzie wiele opinii na temat każdego z nich można znaleźć).

Stąd pojawił się pomysł, aby przygotować serię wpisów poświęconych obiektywom do systemu E-Mount wykorzystywanym w bezlusterkowych aparatach Sony. Skupię się w nich na szkłach dedykowanych pod matryce APS-C czyli do aparatów z dawnej serii NEX oraz obecnej Axxxx (w przeciwieństwie do Ax – które oznacza aparaty pełnoklatkowe).

Ponieważ jeden wpis byłby zbyt długi, postanowiłem podzielić go na 3 części poświęcone odpowiednio:

Dzisiejszy odcinek poświęcony będzie obiektywom stałoogniskowym tzw. stałkom wyprodukowanym przez Sony. Tekst jest skierowany raczej do początkujących użytkowników i ma stanowić ogólny przegląd szkieł dostępnych w systemie, w założeniach pomagający w wyborze obiektywu. W przypadku gdy miałem okazję używać dany obiektyw, oprócz informacji ogólnych oraz linków do recenzji, pojawi się dodatkowo sekcja z linkami do moich przykładowych zdjęć oraz mój krótki komentarz.

Obiektywy stałoogniskowe (stałki)

Sony E 16mm F2.8 SEL-16F28

sel16f18

Symbol SEL16F28
Ogniskowa 16mm
Jasność 2,8
Rozmiar filtra 49mm
Waga 67g
Wymiary  62 x 22.5mm

Zastosowanie: Obiektyw szerokokątny do architektury i krajobrazów. Akceptuje konwertery szerokokątne i rybie oko (fisheye) (VCL-ECU1, VCL-ECU2, VCL-ECF2, VCL-ECF1)

Wady

  • najsłabszy optycznie ze szkieł stałoogniskowych w systemie

Zalety

  • małe rozmiary (pancake)
  • możliwość podpięcia konwerterów (fisheye i szerokokątny)

Recenzje: Linki do recenzji SEL16F28 na Tomiga Links

Moje przykładowe zdjęcia: Hydropolis

Mój komentarz:

Obiektyw nie jest najlepszy optycznie ale umożliwia podłączenie niezbyt drogich konwerterów dzięki czemu można otrzymać stosunkowo tani obiektyw ultraszerokokątny lub typu rybie oko. Poza tym dzięki niewielkim rozmiarom z małymi aparatami można próbować upchnąć go w kieszeni.

Sony E 20mm F2.8 SEL-20F28

sel20f28

Symbol SEL20F28
Ogniskowa 20mm
Jasność 2,8
Rozmiar filtra 49mm
Waga 69g
Wymiary  62.6 x 20.4mm

Zastosowanie: Obiektyw szerokokątny do ogólnego przeznaczenia. Akceptuje konwertery szerokokątne i rybie oko (fisheye) (VCL-ECU1, VCL-ECU2, VCL-ECF2, VCL-ECF1).

Wady

  • nie stwierdzono

Zalety

  • małe rozmiary
  • można podłączyć konwertery (fisheye i szerokokątny)

Recenzje: Linki do recenzji SEL20F28 na Tomiga Links

Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA

sel24f18z

Symbol SEL24F18Z
Ogniskowa 24mm
Jasność 1,8
Rozmiar filtra 49mm
Waga 225g
Wymiary  63 x 66mm

Zastosowanie: Obiektyw uniwersalny do ogólnego przeznaczenia.

Wady

  • cena

Zalety

  • obiektyw uznawany za posiadający najlepszą jakość obrazu w systemie
  • naturalna (najbardziej uniwersalna) ogniskowa (odpowiednik 35 w pełnej klatce czyli kąt zbliżony do tego co widzi ludzkie oko)
  • słynne kolory i mikro kontrast Zeissa
  • niewielka minimalna odległość ostrzenia (16 cm) i odwzorowanie 1:4 (można wykorzystywać do zdjęć pseudo-makro)
  • przyjemny bokeh

Recenzje: Linki do recenzji SEL24F18ZA na Tomiga Links

Sony E 30mm F3.5 Macro SEL-30M35

sel30m35

Symbol SEL30M35
Ogniskowa 35mm
Jasność 3,5
Rozmiar filtra 49mm
Waga 138g
Wymiary  55 x 62mm

Zastosowanie: Obiektyw makro (głównie nieruszające się obiekty)

Wady

  • średnio nadaje się do zdjęć innych niż makro
  • do niektórych zastosowań makro zbyt krótka ogniskowa (fotografowanie insektów lub innych drobnych, poruszających się obiektów może być problematyczne)

Zalety

  • bardzo ostry w zastosowaniach makro
  • niewielkie rozmiary i waga

Recenzje: Linki do recenzji SEL30M35 na Tomiga Links

Mój komentarz:

Jest to obiektyw makro więc do takiego zastosowania sprawdza się bardzo dobrze. Owszem można go używać do innych celów ale tutaj lepiej sprawdzają się inne konstrukcje.

Sony E 35mm F1.8 OSS SEL-35F18

sel35f18

Symbol SEL35F18 OSS
Ogniskowa 35mm
Jasność 1,8
Rozmiar filtra 49mm
Waga 155g
Wymiary  63 x 45mm

Zastosowanie: Dosyć uniwersalny obiektyw do fotografii ulicznej i portretów od pasa. Ze względu na jasność oraz stabilizację dobrze sprawdza się przy fotografii w słabych warunkach oświetleniowych.

Wady

  • na pierwszy rzut oka cena (choć jest jej warty)

Zalety

  • bardzo dobra jakość obrazu
  • przyjemny bokeh
  • stabilizacja! (dzięki czemu lepiej sprawdza się przy filmowaniu i słabych warunkach oświetleniowych)

Moje przykładowe zdjęcia:

Recenzje: Linki do recenzji SEL35F18 na Tomiga Links

Mój komentarz:

Bardzo uniwersalny (jedyny problem to małe pomieszczenia). Sprzęt najlepiej nadający się w systemie do zdjęć nocnych (dzięki jasności, obecności stabilizacji, oraz całkiem uniwersalnej ogniskowej). Przyjemnie rozmywa tło (bokeh). Mój ulubiony obiektyw.

Sony E 50mm F1.8 OSS SEL-50F18

sel50f18

Symbol SEL50F18 OSS
Ogniskowa 50mm
Jasność 1,8
Rozmiar filtra 49mm
Waga 202g
Wymiary  62 x 62mm

Zastosowanie

Obiektyw portretowy i do fotografii ogólnej

Cecha

  • nieco krótsza ogniskowa niż standardowe portretówki (ekwiwalent pełnoklatkowy 75mm vs 85mm uznawane za standard w tego typu zastosowaniach)

Zalety

  • bardzo dobra jakość obrazu
  • przyjemny bokeh
  • stabilizacja! (dzięki czemu lepiej sprawdza się przy filmowaniu i słabych warunkach oświetleniowych)

Moje przykładowe zdjęcia:

Recenzje: Linki do recenzji SEL50F18 na Tomiga Links

Mój komentarz:

Nie tak uniwersalny jak E35 jednak również o świetnej jakości obrazu oraz posiadający przyjemny dla oka bokeh (w końcu to portretówka). Osobiście najczęściej używam go do fotografowania na koncertach w średniej wielkości klubach.

Podsumowanie

A oto tabelka podsumowująca powyższe obiektywy z uwzględnieniem dwóch najważniejszych informacji: jakości optycznej oraz uniwersalności danej ogniskowej. Warto też zwrócić uwagę na to, czy obiektyw posiada stabilizację dzięki czemu jego użyteczność znacznie wzrasta w słabych warunkach oświetleniowych, a także przy filmowaniu. W poniższym zestawieniu całkowicie pominąłem kwestię ceny, gdyż każdy we własnym zakresie najlepiej jest w stanie oceni własne możliwości finansowe.

Jakość

optyczna

Symbol Uniwersalność Stabilizacja Uwagi
***** SEL24F18Z *****
**** SEL35F18 **** +
**** SEL50F18 ** +
*** SEL30M35 ** Obiektyw marko 1:1

Możliwość podpięcia UWA, FishEya

*** SEL20F28 **** Możliwość podpięcia UWA, FishEya
** SEL16F28 *** Możliwość podpięcia UWA, FishEya

* gwiazdki należy interpretować jako wartości względne i dotyczą tylko tego zestawienia (nie należy porównywać np. gwiazdek stałek do zoomów)

W przypadku obiektywów stałoogniskowych, oprócz jakości optyki, przed dokonaniem zakupy równie ważne jest zdecydowanie się na konkretną ogniskową. Nie ma tutaj bowiem możliwości zoomowania (chyba że wykorzystując nogi, co nie zawsze jest możliwe) dlatego może się okazać, że po wybraniu konkretnego obiektywu będzie on leżał w szufladzie, gdyż okaże się, że dana ogniskowa nie jest dla nas użyteczna.

Najprostszym sposobem na sprawdzenie czy dana ogniskowa odpowiada naszym preferencjom jest wykorzystanie zooma (np. obiektywu kitowego) i ustawienia go na konkretną ogniskową, a następnie spróbowanie przez cały dzień robienia zdjęć tylko na takim ustawieniu.

Jeżeli macie jakieś doświadczenia z powyższymi obiektywami wszelkie Wasze uwagi i komentarze są mile widziane.

Zestawienie linków dotyczących aparatów i obiektywów Sony Alpha na Tomiga Links

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: