Strona główna > Film, Wydarzenia > Film: Kryzys to nasz pomysł (Our Brand Is Crisis)

Film: Kryzys to nasz pomysł (Our Brand Is Crisis)

kryzys to nasz pomyslJane „Calamity” Bodine (Sandra Bullock), specjalistka od marketingu wyborczego, wiedzie sobie spokojne życie z dala od cywilizacji zaszyta gdzieś w górskim domku. Tak spędza swoją wcześniejszą emeryturę po ostatniej przegranej kampanii wyborczej, której była doradcą. Pewnego dnia, dosyć nieoczekiwanie, składają jej wizytę dawni znajomi z rządu przychodząc z propozycją “nie do odrzucenia”: dołączenia do sztabu wyborczego aktualnego, sympatyzującego z USA, prezydenta Boliwii. Zadanie oczywiście nie jest proste notowania ubiegającego się o reelekcję nie napawają optymizmem. Smaczku propozycji dodaje fakt, że po drugiej stronie będzie miała swojego dawnego konkurenta z branży Pata Candy (Billy Bob Thornton), z który łączyły ją stosunki nie tylko zawodowe.

W wielkiej polityce wszystkie chwyty są dozwolone. Obserwujemy więc jak członkowie obu sztabów manipulacją faktami i zdarzeniami w celu przekonania wyborców do swojego kandydata. Kłamstwa i kłamstewka, populizm, szukanie haków na przeciwnika i jego otoczenie czy wykorzystywanie dzieci w kampanii wyborczej to dzień powszedni w tej pracy. Dodatkowy plan stanowi rywalizacja między pozbawionym wszelkich skrupułów Patem i naszą bohaterką, gdzie wyciąganie brudów z przeszłości oraz sekretów ich osobistych relacji nie jest czymś nadzwyczajnym.

Skąd zaś wziął się tytuł? Otóż pomysłem naszej bohaterki na wygranie kampanii jest przedstawienie nadchodzącego ogromnego kryzysu, któremu zapobiec może jedynie jej klient… (skąd my to znamy… 😉 ).

Film bazuje na prawdziwych wydarzeniach z 2002 roku i kampanii prezydenckiej w Boliwii, kiedy to kandydat na prezydenta Gonzalo Sanchez de Lozada zatrudnił specjalistę od marketingu politycznego z Waszyngtonu aby przekonać niechętne mu społeczeństwo do jego wyboru. Film jest fabularyzowaną (i podkoloryzowaną) wersją dokumentu, który powstał w 2005 roku.

W przeciwieństwie do opisywanego przeze mnie jakiś czas temu filmu Pablo Larraina – Nie (No) (również o przygotowywaniu kampanii w jednym z krajów Ameryki Południowej ale związanej z referendum) „Kryzys to nasz pomysł” jest nakręcony w dużo lżejszej (niemal komediowej) konwencji. Nie przeszkadza mu to jednak w tym, by prześwietlić mechanizmy bezwzględnej manipulacji jakiej poddane jest społeczeństwo przez sztaby wyborcze polityków.

Wartka akcja, sporo humoru, sprawna reżyseria, no i dobrzy aktorzy (także na dalszych planach – Anthony Mackie, Joaquim de Almeida) gwarantują przyjemnie spędzony czas. Choć film może nie jest specjalnie odkrywczy, warto go zobaczyć, bo oprócz niezobowiązującej rozrywki dostarcza ciekawego wglądu w pracę sztabów wyborczych i przykładowych metod cynicznej manipulacji wyborcami.

Smaczku całości nadawał fakt, że film oglądałem na American Film Festival 2015 w dniu wyborów parlamentarnych w Polsce… i niestety sporo analogii do naszej kampani można było w nim znaleźć…

Z nie znanych mi powodów film do tej pory nie pojawił się na ekranach naszych kin, choć jest już dostępny na DVD/Blu-rayu oraz na platformie VOD – Chili.tv.

Moja subiektywna ocena: 8/10 (jak interpretować moje oceny dowiesz się tutaj.)

Więcej o filmie na: Filmwebie, IMDB

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: