Strona główna > Foto, Wydarzenia > Wrocław: Przegląd sztuki SURVIVAL 2016

Wrocław: Przegląd sztuki SURVIVAL 2016

Przegląd Sztuki SURVIVAL to obecnie jeden z największych festiwali sztuki w przestrzeni publicznej w Polsce. Wydarzenie ma na celu prezentuję sztuki współczesnej poza instytucjami kultury, w nietypowych miejscach. Organizatorzy Przeglądu co roku wybierają inną, nieco zapomnianą lub niedostępną na co dzień dla mieszkańców Wrocławia, przestrzeń miasta gdzie zapraszają artystów do prezentacji swoich dzieł. Na potrzeby SURVIVALU wybierane są nie tylko opuszczone budynki i kompleksy zabudowań, ale także przestrzenie użyteczności publicznej, w których koncentruje się codzienne życie miasta.

 

DSC07973

Wrocławski FAT gościł 14. edycję SURVIVALA

Każdej edycji towarzyszy hasło przewodnie, ściśle związane ze specyfiką i historią wybranego miejsca. W ten sposób organizatorzy Przeglądu oraz zaproszeni do współpracy artyści i kuratorzy co roku odkrywają przed wrocławską publicznością niedostępne na co dzień zakamarki miasta oraz zachęcają do odnajdywania nowych kontekstów, znaczeń i historii w miejscach pozornie dobrze znanych. Ubiegłoroczna edycja odbywała się np. w dawnych koszarach ZOMO.

14. przegląd sztuki SURVIVAL poświęcony był Miejscu Pracy, a miejscem wystawowym była dawna Fabryka Automatów Tokarskich (FAT), gdzie jedną z dawnych hal produkcyjnych zaadaptowano na potrzeby artystów.

 

DSC07909

Wrocławski FAT to tereny fabryczne, które swą historią sięgają 1869 roku. Miejsce jest reliktem epoki PRLu i kojarzy się z etosem pracy kolektywnej.

DSC07910

Wejście na wystawę i tuż nad głową pierwszy, niepozorny eksponat… zegar chodzący dwa razy szybciej niż normalnie. Ewelina Turkot – Czas pracy

Tematyka 14. edycji SURVIVALU była związana z zagadnieniem szeroko rozumianej pracy, a także z formami jej organizacji. Hasła i słowa przewodnie to przemysł, produkcja, technologia, a także tajniki warsztatu pracy, zmieniający się na przestrzeni wieków stosunek do pracy, problemy ery poprzemysłowej, produkcja seryjna i powtarzalność w odniesieniu zarówno do życia codziennego, jak i do sfery sztuki i współczesnej kultury.

DSC07918

Zapraszam na małą fotorelację z tego wydarzenia… szczególnie że duża część z poniższych zdjęć to nie są wymysły artystów, a po prostu postindustrialne elementy zastanego otoczenia.

DSC07921

To nie eksponat a jedna z maszyn dawnej fabryki…

DSC07924

Jolanta Wagner – Beauty Survival Workshop. Piramida stworzona z opakowań po kosmetykach zbieranych przez znajomych i nieznajomych autorki

DSC07930

Kolejne przykłady artefaktów „zastanych”

DSC07931

A to po prostu fotogeniczne drzwi

DSC07933

Dawna łazienka pracownicza za „źródełkiem” autorstwa Kornelii Dzikowskiej

DSC07936

DSC07940

DSC07945

Wystawę można było zwiedzać z dodatkowymi akcesoriami, były to słuchawki z nagraniem dźwięków fabryki oraz rękawica ochronna.

DSC07949

Jerzy Kosałka – Warsztat pracy artysty-kopisty. Zdjęcie z moskiewskiej galerii na którym uwieczniono kopiowanie słynnego obrazu Kazimierza Malewicza „Czarny kwadrat na białym tle”

DSC07950

Marcin Korneluk – Niemożliwość wartości w umyśle istoty myślącej. Pastisz dzieła Damiena Hirsta przedstawiającego martwego rekina żarłacza tygrysiego o długości 4 metrów zatopionego w akwarium z formaliną. Praca nie została wykonana własnoręcznie przez artystę a pomimo tego w 2004 roku dzieło zostało sprzedane za 8 mln dolarów. Tutaj śledź bałtycki umieszczony w 40-centymetrowym akwarium, którą autor wykonał samodzielnie. Rozważania na temat mechanizmów rządzących rynkiem sztuki.

DSC07954

Joanna Janiak, Piotr C. Kowalski – Zamrażenie.
Obrazy powstałe w naturalny sposób poprzez umieszczanie ich w niskich temperaturach.

DSC07956

DSC07957

Grupa LUXUS – Luxus buduje Polskę / Luxus podnosi Polskę.

DSC07961

Alegoria Polski według grupy LUXUS

DSC07962

DSC07965

Łukasz Huculak (Justyna Andrzejewska, Paweł Baśnik, Alicja Jaworska, Paulina Sanecka, Sonia Serafin, Monika Stefanowska, Kamil Pieczykolan) – Układ scalony

DSC07977

Mikołaj Smoleński – Wrecking ball(oon).

DSC07979

DSC07983

DSC07987

Tomasz Pobiedziński – Przestrzeń oswojona

DSC07993

Honorata Jakubowska – Dni wolne od pracy. Czyli przygnębiająca wizja tego jakby wyglądał kalendarz bez weekendów i dni wolnych od pracy.

DSC07996

Agnieszka Jarząb, Stanisław Jarząb – Stół. Użyteczność a sztuka czyli międzypokoleniowy projekt córki i jej ojca.

DSC07998

Karolina Zaborska – Miasto automatów. (Fotografia Łodzi)

DSC08001

DSC08002

Fabien Lede – „Should I stay or should I go?”

DSC08007

Ryszard Górecki – For you. Grafiki propagandowe z zakładów przemysłowych w nowej wersji.

DSC08008

DSC08013

Beniamin Głuszek, Monika Kowalczuk, Tymoteusz Witczak – Neuromuzyka IV. Muzyka którą generuje umysł ludzki w trakcie czytania tekstu. Procesy emocjonalno-intelektualne zachodzące w trakcie czytania są analizowane na podstawie EEG i przekształcane w muzykę.

DSC08015

Łukasz Gierlak, Klaudia Zawada – Fantomy. Czyli dawne narzędzia z FATu jako skamieniałości powstałe w kurzu… metafora postępu technologicznego.

DSC08020

To nie jest instalacja… element wystroju zastany 🙂

DSC08021

DSC08025

DSC08028

DSC08034

Anna Kokocińska – Level Hard Origami. Origami stworzone ze „szlachetnego” papieru ściernego.

DSC08037

DSC08039

Tak prezentuje się sufit hali…

DSC08042

Kamil Moskowczenko – Pion 1946-2016

DSC08046

Wejście na teren imprezy… jedna z hal fabrycznych FAT

DSC08051

Ogródek i scena dźwiękowa gdzie odbywały się słuchowiska kwadrofoniczne.

DSC08035

To wbrew pozorom również nie jest instalacja…

Pełna galeria (109 zdjęć)
Przegląd sztuki SURVIVAL 2016

Fotorelacja z Przeglądu sztuki SURVIVAL 2015 – Czyny zabronione

Reklamy
  1. Paweł
    17 sierpnia 2016 o 22:17

    Witam !
    Jestem użytkownikiem Sony A6000 i jednocześnie jestem pod wrażeniem demonstrowanych fotek z tego aparatu na blogu. Sam jeszcze nie doszedłem ze swoim sprzętem do porządku i nie zawsze odpowiadają mi jego obrazy (robione różnymi obiektywami). Mam więc pytanie: czy te zdjęcia z FATu były robione Zeissem E 16-70 ? Wcześniej używałem zabytkowego już kompakta z tą optyką Sony V1 i przyznam, że 90% zdjęć mi odpowiadało bezpośrednio z aparatu, a z A6000 jest to niestety tylko 10% (pomijam obiektywy KITowe, ale posiadam jeszcze SEL 1018, który troszkę mnie zawiódł „ostrością” i kolorami). Piszę ponieważ większość obrazków w galeriach jest z tego co zrozumiałem „surowa” i nawet z trybu automatycznego – i moje oko odbiera je pozytywnie, czego nie mogę powiedzieć o fotach z mojej A6000. Czy to faktycznie sprawka optyki Zaiss ?
    Pozdrawiam
    Paweł – Wrocław

    • 18 sierpnia 2016 o 19:05

      O ile pamięta to był Zeiss (nie mam w tej chwili dostępu do zdjęć i nie moge na 100% potwierdzić). Większość zdjęć które umieszczam na blogu są to jpgi prosto z aparatu jedynie pomniejszone i bardziej skompreswane… ostatno jednak zaczałem do niektórych zdjęć używać też programu Perfectly Clear (wchodz w skład pakietu Paint Shop Pro Ulitmate). W niektorych przypadkach poprawia on wyglad zdjecia (ale stosuje go tylko dla wybranych zdjec) wiec tak 90% jest zazwyczaj prosto z aparatu… nie pamiętam jakie były proporcje akurat w tym wpisie.. Jak bardzo Ci zależy na tej informacji wyślij mi maila jak będę już miał dostęp do swoich dysków to dam Ci znać

  1. 23 kwietnia 2017 o 08:54

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: