Wystawa: No compromise! The Art of Boris Lurie (Berlin)

W trakcie naszych odwiedzin w Muzeum Żydowskim w Berlinie trafiliśmy na wystawę czasową No compromise! The Art of Boris Lurie. Boris Lurie to artysta pochodzenia żydowskiego, który przeżył obozy koncentracyjne i zapoczątkował wykorzystywanie motywów Holocaustu w połączeniu ze sztuką popularną. Jego kolaże konfrontują widza z wątpliwą postawą społeczeństwa wobec Holocaustu, prowokując „horror i fascynację”. Prace Lurie ujawniają odrazę wobec ludzkości, która spowodowała wygnanie i wymordowanie milionów, a także wstręt przed samozadowoleniem rynku sztuki, który bardziej zainteresowany jest zyskiem finansowym niż artystyczną ekspresją.

DSC05611

Boris Lurie urodził się w 1924 roku w rodzinie żydowskiej w Leningradzie, dorastał w Rydze, a wraz z ojcem przeżyli obozy koncentracyjnego Stutthof i Buchenwaldzie. Jego matka, babcia, młodsza siostra i ukochana z dzieciństwa zostali zamordowani w 1941 roku przez Nazistów. Te doświadczenia odcisnęły się na dalszym życiu Borysa.

DSC05580

DSC05603

W 1946 roku wyemigrował on do Nowego Jorku gdzie stworzył kilka figuratywnych obrazów przetwarzając swoje wojenne doświadczenia. Jednym z jego najbardziej znanych i najbardziej kontrowersyjnych dzieł jest „Railroad Collage” (1959), kolaż dwóch fotografii przedstawiających rozebrane pin-up girl pośród zwłok ofiar komór gazowych.

DSC05572
„Can it happen again?” to tytuł artykułu z gazety brytyjskiego historyka, który został wykorzystany przez Luriego jako bazę do swojego kolażu. Wykorzystał on zdjęcie z obozu koncentracyjnego wykonane przez Margaret Bourke-White w kwietniu 1945 dla magazynu LIFE, które połączył z fotografiami pin up girls. To jedna z pierwszych prac, w której artysta wykorzystał takie szokujące połączenia.

W 1959 roku założył wraz z grupą przyjaciół artystów ruch w sztuce NO!art będący kontrą do ekspresjonizmu abstrakcyjnego oraz pop-artu, ale przede wszystkim przeciwko ekonomizacji sztuki a poświęconej kwestiom politycznym, takich jak rasizm, seksizm i konsumpcjonizmu.

DSC05608

DSC05595

Ruch sprzyja „całkowicie niespeszonej auto-ekspresji prowadzącej do akcji społecznej” oraz sprzeciwia się kapitalistycznemu rynkowi sztuki inwestycyjnej i pop-artowi, który celebruje konsumpcjonizm i dekoracyjnych „sztuk salonowych” takich jak abstrakcyjnego ekspresjonizmu.

DSC05589
Hand Writings – to prace powstałe u schyłku lat 60-tych i na początkach 70-tych, kiedy to Lurie malował słowa z wystaw sklepowych oraz reklam na historycznych fotografiach z gazet oraz magazynów dla mężczyzn. Wzmocnione przez układ poszczególnych liter, słowa sugerują wiele znaczeń.

Sztuka Lurie i ruch NO!Art były w dużej mierze ignorowane przez establishment, po części dlatego, że Boris Lurie nienawidził uznanych artystów jak Andy Warhol, a w 1970 Lurie napisał swoją pracę krytyczną „MOMA jako manipulator”.

DSC05606

DSC05582
Shit Sculpture czyli rzeźba gówna (a może gówniana rzeźba ;)) to projekt jednoznacznie wyrażający poglądy autora na sztukę popularną. Ma ona bardzo długą (zajmującą cały plakat drobną czcionką) legendę powstania z kontekstem interpretacyjnym i nawiązaniami m.in do Holocaustu…

Jego kontrowersyjne prace, często związane z Holokaustem, irytowały krytyków i kuratorów nie odnosiły też sukcesu komercyjnego (słabo się sprzedawały).

DSC05588

DSC05573

Boris Lurie zmarł w Nowym Jorku w dniu 7 stycznia 2008 r. Wystawa była przeglądem dzieł z różnych okresów twórczości artysty.

DSC05569

DSC05570

DSC05605
Jackie Kennedy ikona klasy średniej w roli pin-up girl otoczona przez słowa NO i barwy narodowe Ameryki.

DSC05574

DSC05597

DSC05571
Plakat do filmu Stanleya Kubricka Lolita powstałego na podstawie książki Vladimira Nabokova w 1955 roku. W 1961 roku oczekującemu na proces w Izraelskim więzieniu Adolfowi Eichmannowi (jednemu z głównych architektów Holocaustu) strażnik wręczył tę książkę. Eichmann zwrócił ją z oburzeniem skarżąc się, że jest ona deprawująca. Praca Luriego łączy fragment plakatu z filmu Kubricka, ze zdjęciem jednej z ofiar wojny. Zdjęcie to pochodzi z „masakry w Gardelegen”. W 1945 roku ponad tysiąc więźniów zostało zamkniętych w drewnianej stodole, która następnie została podpalona przez oddziały SS i Luftwaffe… tylko kilku z nich przeżyło tą masakrę…

DSC05609

Pełna galeria (41 zdjęć)

The Art of Boris Lurie

Jedna myśl na temat “Wystawa: No compromise! The Art of Boris Lurie (Berlin)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s