Strona główna > Foto, Wydarzenia > Wystawa: The Art of Banksy (Amsterdam) – Część I

Wystawa: The Art of Banksy (Amsterdam) – Część I

27 listopada 2016 Dodaj komentarz Go to comments

Kim jest Banksy? Czy jest on(a) artystą ulicznym? Aktywistą politycznym? Reżyserem filmowym. A może Banksy to po prostu przestępca, który demoluje własność publiczną? Przez 15 lat bawił się w kotka i myszkę z instytucjami, stając się najbardziej znanym artystą graffiti na świecie, przez niektórych uważany jest za dowcipnisia, inny określają go jako artystycznego geniusza. Jego prace sprzedawana są za miliony dla takich gwiazd jak Brad Pitt, Angelina Jolie czy Kate Moss.

Kuratorem wystawy zatytułowanej The Art Of Banksy jest właściciel londyńskiej Lazarides Gallery – Steve Lazarides. Lazarides był agentem promującym prace artysty w pierwszych latach jego kariery. Współpracowali razem przez około 10 lat. W tym czasie Lazarides często fotografował uliczne prace Banskiego. Za każdym razem, gdy nowe dzieło pojawiało się w przestrzeni miejskiej, Banksy dzwonił do niego aby przekazać informację o jego lokalizacji. Niektóre z tych zdjęć można obejrzeć na wystawie.

DSC07140

The Art of Banksy prezentuje ponad 85 prac artysty powstałych głównie w okresie 2003-2007. Dwa z nich Flagwall i Media Canvas nie były wystawiane publicznie od czasu jego amerykańskiej wystawy z 2006 roku Barely Legal.

Część prac została wystawiona w formie instalacji wśród których znajdziemy zrekonstruowaną ulicę Londynu, stacje londyńskiego metra, jak również pokoju dziennego czy nawet studio Banksiego. Dodatkowego klimatu temu wydarzeniu dodają surowe ściany piwnic dawnego budynku amsterdamskiej giełdy (Beurs van Berlage).

Wystawa pokazuje jak prowokacyjne i dające do myślenia pozostają prace artysty poza jego oryginalnym kontekstem. To czego na wystawie jednak nie znajdziecie to ujawniania jego tożsamości. To pytanie niezmiennie intryguje świat sztuki od początku lat 90-tych.

Zapraszam na wirtualną wycieczkę po tej niesamowicie interesującej ekspozycji.

 

 

DSC07079

DSC07080

RADAR RAT – jednym z motywów przejawiających się często w twórczości Banksiego są szczury. Szczury i artyści graffiti mają ze sobą wiele wspólnego, są równie trudni we współżyciu, ogólnie niekochani i niemożliwi do wytępienia. Ich naturalnym środowiskiem są opuszczone i zaśmiecone przestrzenie ziemi niczyjej. Wolą żyć w cieniu, wzdłuż ciemnych, zagraconych zaułków. W tej konkretnej pracy artysta ukazuje, że ludzie cały czas są przez niego obserwowani (są na jego radarze oraz celowniku) więc miejcie się na baczności.

 

DSC07082

BOMB HUGGER – Ogólnoświatowy strach w okresie zimnej wojny przed bombą atomową został tutaj przedstawiony jako mający wpływ na całe pokolenia dzieci wychowanych w tej epoce. Przypomina także tekst jednego z klasycznych kawałków The Smiths – „Because if it’s not love, It is the bomb, the bomb the bomb that will bring us together

 

DSC07083

POLICE KIDS – Słowo „Police” w tym przypadku jest bardziej grą słowną niż aktualnym opisem. Dzieciństwo jest niewinne i swawolne jednak według społeczeństwa wymaga regulowania i kontroli jako, że jest również wywrotowe w swej żywiołowości. Stąd kuloodporne kamizelki. Alternatywna interpretacja tego dzieła jest następująca. Przesłodzone tło stanowi kontrast pomiędzy stwierdzeniem, że nasze społeczeństwo opiera się na bezpieczeństwie swoich dzieci, a jednocześnie to samo społeczeństwo sprawia, że życie jest dla nich tak niebezpieczne, że wymagane jest specjalne wyposażenia ochronne.

 

DSC07088

WESTON-SUPER-MARE – To dzieło bazuje na obrazie, który został pokazany w restauracji w Bristolu (UK) w 2000 roku. Człowiek siedzący na ławce nie jest świadomy zbliżającej się śmierci w postaci piły tarczowej wystającej jak płetwa rekina nad powierzchnią.

 

DSC07141

Do legendy przeszły już „performance” artysty kiedy to w przebraniu umieszczał w największych muzeach i galeriach na świecie swoje dzieła obok dzieł największych mistrzów. Często minęło sporo czasu zanim ktoś się zorientował że nie jest to fragment zwykłej ekspozycji.

 

DSC07089

PULP FICTION – Tak jak tarantinowski Pulp Fiction jest postmodernistyczną ironią na temat filmowej przemocy, tak Pulp Fiction Banksiego jest sarkastycznym śmiechem z tego dzieła. Praca ta rezonuje w zestawieniu z inną pracą artysty Monkey Guns.

 

DSC07093

MONKEY QUEEN – Wykorzystanie przez Banksiego małpy jako królowej Anglii jest zarówno rozszerzeniem często wykorzystywanego w jego twórczości motywu małp, które dochodzą do coraz wyższych szczebli władzy w społeczeństwie ludzkim lub szyderczym spojrzeniem na monarchię angielską.

 

DSC07094

SOUP CAN – Zupa pomidorowa Tesco była potajemnie wystawiana w wielu znaczących muzeach jak Tate Britain, The National History Museum w Londynie czy Metropolitan Museum w Nowym Yorku.

 

DSC07095

DSC07096

LAUGH NOW – sposób pokazywania małp przez Banksiego jako uciskanych wydaje się wsłuchiwać w lęk pierwotny, który posiadał człowiek odkąd teoria ewolucji wg Darwina stała się popularna. Choć rzekomy nasz przodek czyli małpy wykorzystywany jest dziś jako eksponat w zoo, świnka doświadczalna czy jako symbol przedstawiający wszystkie niegodne ludzi czyny. Nie można też odłożyć na bok odniesień do „Planety Małp”. Według wszelkiego prawdopodobieństwa jednego z najbardziej kultowy klasyków generacji Banksiego.

 

DSC07097

MORONS – Sztuka nie jest podobna do innych dzieł kultury, ponieważ jej sukces nie jest tworzony przez jej odbiorców. Sztuka na którą patrzymy jest stworzona przez kilku wybranych. Gdy idziesz do galerii sztuki jesteś po prostu turystą patrzącym na szafkę z trofeami kilku milionerów.

 

DSC07099

TOXIC MARY – Banksy poprzez Matkę Boską dającą swojemu dzieciątku Jezus zamiast mleka, butelkę z toksycznymi odpadami prawdopodobnie kontrastuje, że spokojne, harmonijnej konotacje, które zwykle niesie religia są powiązane jednocześnie z wojną (Religia jest jednym z głównych powodów konfliktów na świecie).

 

DSC07100

DI FACED TENNER – Zabawa słowami „Defaced/Di-faced Tenner” pochodzi od zmiany przez Banksyego na banknocie twarzy królowej na twarz Lady Diany. Baksy wziął banknot 10 funtowy i zmienił na nim jedynie trzy rzeczy. Po pierwsze napisał Banksy of England zamiast Bank of England, „Trust no one” (Nie wierz nikomu) zamiast „Charles Darwin” i najbardziej widoczną, gdy namalował Diane Spencer (Lady Diana) zamiast zdjęcia królowej. Sportretowanie Lady Di nie jest przypadkowe. Mówi nam o postawie artysty wobec niej. W  filmie dokumentalnym „Wyjście przed sklep z pamiątkami” Banksy tłumaczy, że jego celem było wydrukowanie miliona funtów szterlingów po to aby zrzucić je z dachu budynku. Ostatecznie jednak tego nie zrobił bo bał się że zostanie oskarżony o fałszerstwo. Twierdzi on również, że jeśli przykryje się część Lady Di z łatwością można by puścić je w obieg i używać ich. Rozrzucił on kilka takich banknotów w trakcie karnawału w Notting Hill, a później w trakcie Reading Festival, sprawiając że były one przez pewien czas rzeczywistości wykorzystywane w Londynie jako banknot posiadające wartość wymienną.

 

DSC07146

DSC07101

RUDE COPPER – Był to pierwszy komercyjny wydruk Banksiego ( 2002). Jak sugeruje tytuł jest to bardzo prowokacyjny obrazem. Z rozbudowaną perspektywą, który przedłuża rękę powodując, że grubiański gest zajmuje centralną część obrazu.

 

DSC07102

GOLF SALE – Zgryźliwy komentarz na temat znanego zdjęcia osoby stojącej na placu Tiananmen przed nadjeżdżającymi czołgami wydaje się sugerować, że bezimienny demonstrant będzie kontynuować swój protest w obronie praw człowieka. Jednak ostatecznie on również zostaje wciągnięty w ponurą przyszłości zdominowaną przez konsumpcjonizm (znak pokazuje kierunek wyprzedaż), który jest jednym znaków towarowych jeżeli chodzi o twórczość Banksiego.

 

DSC07103

CND SOLDIERS – wydaje się być całkowicie na miejscu, że widzimy dwóch ciężko uzbrojonych żołnierzy, z których jeden maluje znak pokoju na murze. Wystarczy tylko przypomnieć jak wiele wojen z XX i XXIw było prowadzone w imieniu pokoju i demokracji.

 

DSC07104

HAPPY CHOPPER – Chappy Chopper to dziecięce wyobrażenie o wojnie bez znajomości jej wewnętrznej historii. Na tle czystego, prawie surrealistycznie niebieskiego nieba, lecący śmigłowiec przyozdobiony został uroczą, różową wstążką, noszoną przez małe dziewczynki.

 

DSC07105

FLYING COPPER – Niezwyczajne dla Banksiego, prawie współczujące uczłowieczanie sił policyjnych przedstawiono w pracy “Smiley Face Riot Police”. Jak zstępując anioł utrzymujący porządek przy bóstwie, tak oddziały policji interwencyjnej utrzymują rządowy porządek z surowością, którą można zilustrować poprzez „chemiczny” uśmiech.

 

DSC07107

DSC07111

DSC07112

DSC07113

DSC07115

SALES END – Kłaniające się z religijną żarliwością postacie przed znakiem z napisem Dziś Koniec Wyprzedaży niewątpliwie przywodzą na myśl hordy, które gromadzą się podczas „Czarnego piątku / Black Friday”.

 

DSC07116

TROLLEY HUNTERS – Powiązana z „Sales Ends Today” „Trolley Hunters” jest bardziej współczujący dla ludzkich konsumentów. Tutaj przynajmniej kieruje nimi bardziej wolna wola niż religijna gorączka w kierunku konsumpcjonizmu.

 

DSC07117

BULLET PROOF DAVID (Suicide Bomber)

 

DSC07118

GRANNIES – Dwie babcie szydełkują pełne przemocy, punk rockowe hasła z pełnym zrozumienia uśmiechem na ustach najlepiej przedstawia współczucie starszych dla młodszych lub wspomnienia starych dobrych czasów, kiedy to fizyczne ciało nie było jeszcze zużyte przez wiek i było gotowe do buntu.

 

DSC07139

DSC07119

MORONS – Ponownie… Dzieło to powstało w 2006 roku jako odpowiedź Banksiego na ceny jakie osiągały jego prace w domach aukcyjnych. (Na licytowanym obrazie widnieje napis „I can’t believe you morons actually buy this shit”)

 

DSC07120

FESTIVAL – UNSIGNED – Ludzie ustawieni w kolejce to punkowie symbolizujący anarchistyczną naturę muzyki, którą słuchają. Zazwyczaj są to anty-kapitaliści numer jeden. Paradoks tej pracy polega na tym, że punkowcy ustawiają się grzecznie w kolejce aby kupić t-shirt za 30 dolarów…

 

DSC07121

APPLAUSE – komentarz na temat „uatrakcyjniania” współczesnych konfliktów woskowych.

DSC07122

DSC07126

PARIS HILTON CD (na lewo od książki Banksy Wall and Piece). W 2006 roku Banksy ponownie uderzył. Tym razem jego ofiarą została Paris Hilton, globalna celebrytka, która właśnie wydała płytę. Komentarz The Guardian o tym albumie brzmiał: „Jeżeli będziesz słuchał go zbyt długo będziesz musiał udać się do doktora ze względu na problemy ze słuchem.” Po wydaniu tego albumu Banksy odtwarzał go w trakcie jednej ze swoich wystaw przez 46 minut bez wokalu. Następnie kupił 500 kopii i zmienił tytuły na „Who am I?”, „90% of success is just showing up” „Every CD you buy, put me even further out of you league”. CD został zmiksowany przez Danger Mouse. Nowa wersja została zabrana do sklepów muzycznych i potajemnie umieszczona pomiędzy oryginałami. Niektóre kopie zostały sprzedane… żadna nie została zwrócona.

 

DSC07128

Czy to Banksy przy pracy?

DSC07129

DSC07130

Czy to Banksy przy pracy?

DSC07132

BRONZE RAT – 12 rzeźb z brązu zostało przygotowane na wystawę w Los Angeles Barely Legal, gdzie to zostały wkręcona na ulicach miasta. Większość została skradziona. Podobny egzemplarz został sprzedany na aukcji za ponad 163 000 funtów w 2011 roku.

DSC07134

DSC07142

WHAT ARE YOU LOOKING AT SECURITY CAMERA – słowa te wydają się być echem myśli wszystkich, którzy znaleźli się pod czujnym okiem kamer bezpieczeństwa pomimo bycia uczciwymi obywatelami.

DSC07147

DSC07236

Ironiczne zakończenie części pierwszej… po tym całym antykonsumpcyjnej agitacji możesz sobie kupić wlepkę z wystawy… jedyne 2,5E 😉

Koniec części pierwszej… ciąg dalszy znajdziecie tutaj.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: