Strona główna > Foto, Wydarzenia > Wystawa: The Art of Banksy (Amsterdam) – Część II

Wystawa: The Art of Banksy (Amsterdam) – Część II

Nikt nie wie kim jest Banksy lecz każdy wie kto to jest. To prawdopodobnie najsłynniejszy, a zaraz najbardziej tajemniczy artysta graffiti, którego do tej pory widział świat. Niektórzy uważają go za dowcipnisia inni za artystycznego geniusza. Od Bristolu po Barcelonę, od Sydney po San Francisco wszyscy zgadzają się, że nie można mu odmówić popularności. W 2010 roku magazyn Time wybrał brytyjskiego artysta na swoją list 100 najbardziej wpływowych ludzi wśród których byli Barack Obam, Steve Jobs czy Lady Gaga. Miliony go znają, a jego prace sprzedawane są za miliony.

Zapraszam na drugą część relacji z wystawy The Art of Banksy która miała miejsce w Beurs van Berlage w Amsterdamie. Jeżeli przeoczyłeś część pierwszą zachęcam do zapoznania się z nią tutaj.

DSC07240

Plakat promujący wystawę.

 

DSC07150

GANGSTA RAT- „Malowałem szczury przez trzy lata nim ktoś stwierdził: Sprytne (rat) to anagram sztuki (art) a ja musiałem udawać, że wiedziałem o tym przez cały czas.” „Jeżeli jesteś brudny, nieznaczący i niekochany wówczas szczury są Twoim ostatecznym wzorem.

 

DSC07154

DSC07155

BOMBING MIDDLE ENGLAND – Trzy panie w kapeluszach nie odróżnialnych od żołnierskich hełmów rzucające bomby na idealnie utrzymany angielski trawnik jest przepełniony destruktywnym krytycyzmem wcelowanym w Anglię, klasę średnią i ich wartości.

 

DSC07156

BIRD WITH GRENADE – Dzieło pochodzące z pierwszej wystawy „Existencilism„. Nadmiernie słodki, kreskówkowy, ptak podobnym do Tweetyego, trzymający w dziobie granat został przedstawionym jakby to było zakończenie kreskówki Looney Tunes „That’s All Folks” – To już koniec ludzie…

 

DSC07158

KATE MOSS – praca stworzona przez Banksiego w 2011. Była ona zaskoczeniem dla modelki. Kate jest miłośnikiem prac artysty i uznawana jest za jedną z najbardziej rozpoznawalnych twarzy swojego czasu. Znana jest również ze swojej buntowniczej osobowość, która może być powodem dla którego Banksy ją sportretował. Niektórzy uważają, że dzieło to zostało zainspirowane przez twórczość Andy Warhola. Jest to możliwe jednak przesłanie jest inne. W czasach Warhola Marilyn Monroe była postacią ikoniczną i najbardziej pożądaną kobietą, którą chciało się być, a w tym samym stuleciu Kate Moss przejęła jej miejsce jako najbardziej fascynująca osobowość. Pokazuje to jak ulotny może być czas i jak łatwo jest zniknąć z panteonu.

 

DSC07160

I FOUGHT THE LAW – To dzieło udziela nam wskazówek na temat gustu muzycznego Banksiego. „I Fought the Law” zostało napisane przez Sonny Curtis w 1958 roku. Punkowy zespół Dead Kennedys nagrał własną wersję utworu, krótko po tym jak Dan White polityk z San Francisco zamordował nadzorcę miasta Harvey Milk i burmistrza Georga Moscone w 1978 roku. Większość tekstu została przepisana w taki sposób jak by była widziana z punktu widzenia White’a. Refren został zmieniony na „I fought the law, and I won”, a ostatni linijka w finałowym refrenie „I am the law, so I win”. Czy Banksy uważa, że zwycięża czy jest po prostu ironiczny? Czy wie, że nie jest w stanie wygrać ale daje do zrozumienia, że się nie podda? Tylko Banksy wie…

 

DSC07161

QUEEN VICTORIA – Banksy oczywiście nie jest fanem królowej. To dzieło jest połączone z jego innym obrazem „Monkey Queen”, który ze stylem upokarza królową.

 

DSC07162

BARCODE LEOPARD – Pokazany w 2002 na wystawie Existencilism „Barcode Leopard” stał się jednym z najbardziej znanych i sprzedawanych obrazów artysty. Ironicznie kod kreskowy służy tutaj jako klatka z której wychodzi dzika kocica. Jak zakładają niektórzy krytycy może to być aluzja do nielegalnego handlu tygrysami. Jednakże, można też przypuszczać, że tygrys reprezentuje nas wszystkich ograniczonych za kratami więzienia zdziczałego konsumpcjonizmu.

 

DSC07163

DSC07167

PARANOID PICTURES – „Twój umysł pracuje najlepiej kiedy jesteś paranoikiem. Odkrywasz każdą drogę i możliwości danej sytuacji z ogromną szybkością i z całkowitą przejrzystością” – Banksy (Banging Your Head Against a Brick Wall)

 

DSC07168

HEAVY WEAPONARY – Techniczne arcydzieło sztuki szablonu. Bardzo szczegółowo opracowany temat słonia z “London New York Bristol”, którego ruchy są po mistrzowsku śledzone niemalże w trójwymiarowej jakości.

 

DSC07169

FLOWER THROWER – Niesamowite połączenie rewolucyjnej przemocy z pacyfistyczną żarliwością jest prawdopodobnie jedną z najbardziej znanych prac Banksiego. Kontrast między czarną-białą postacią i kolorowym bukietem (tutaj akurat przedstawiona jest wersja monochromatyczne w innej kopii kwiaty mają kolor czerwony), który trzyma w miejscu rzekomego koktajlu Mołotowa sprawia, że praca ta jest jeszcze bardziej wzruszająca powodując nadzieję w obliczu ciągłej walki nawet jeśli może być ona brutalna.

 

DSC07170

LONDON NEW YORK BRISTOL – Słynny słoń bojowy Hannibala, broń ciężka tamtych czasów, jest połączona z współczesną bronią masowego rażenia, wraz ze znakiem ISBN i nazwą Bristol ponad przekreślonymi nazwami Nowy York i Londyn. Prawie jak kolekcja znaków towarowych Banksy prezentuje z dumą swoje miasto jako centrum Street Artu, obala domniemanie, że największe miejskie dżungle na świecie nie są jedynym miejscem gdzie kwitnie innowacyjna sztuka.

 

DSC07171

STOP ME BEFORE I PAINT AGAIN – “Niektórzy ludzie zostają glinami ponieważ chcą sprawić aby świat stał się lepszym miejscem. Niektórzy ludzie stają się wandalami ponieważ chcą sprawić by świat stał się ładniejszym miejscem” – Banksy

 

DSC07173

DON’T BELIEVE THE TYPE – Słowa na końcu tego obrazu “Proszę zabierz swoje śmieci do domu” są tutaj najważniejszym komentarzem. Banksy (a także wszyscy twórcy ulicznego graffiti) podejmuje temat po co są przestrzenie publiczne i tego jak establishment chciałbym abyśmy wierzyli po co są…

 

DSC07175

PRECISION BOMBING – “Bombardowanie precyzyjne” jest pojęciem wojskowym opisujące bomby sterowane laserowo. Ta praca wskazuje, że pewnego dnia handlarze bronią będą ofiarami własnego przeznaczenia jako sprawcy śmierci tysięcy niewinnych osób.

 

DSC07177

STICK POLICE – Kontrast między studium ruchu fizycznego policjantów podczas biegu i ich obiektu pościgu samo w sobie jest wystarczające aby sprawić, że jest to dzieło znakomite. Jakkolwiek niektórzy mogą tu dostrzec ośmieszenie “dzielnych” wysiłków policji w ściganiu artystów ulicznych, lub właściwie kogokolwiek: karykatura Everymana (każdego).

 

DSC07179

UMBRELLA RAT

DSC07180

RED LENIN – Jak szyderstwo ze światowych liderów jest nieodłączną częścią prac Banksiego, ta praca przedstawia jak Lenin mógł by wyglądać na rolkach w spodniach rozszerzalnych do kolan typu weist-down, wyciągniętymi rękawami, wygłaszając rewolucyjne i elektryzującej przemówienie. Niektórzy mogliby się również doszukiwać uczłowieczenie jednostki, czegoś czego brakuje w postrzeganiu znanych postaci polityki.

 

DSC07182

ROLLER RAT – Roller Rat Banksiego przyłapany na rozterce: Czy zamalować grafity w tle jako, że został do tego celu zatrudniony czy przymknąć na to oko w sympatii do gościa, uciskanego członka społeczeństwa.

 

DSC07183

DSC07184

STOP AND SEARCH STUDY – Absurdalny stan do którego może doprowadzić państwo policyjne świetnie zostało zobrazowane na przykładzie Dorotki z Krainy Oz przeszukiwanej przez policjanta.

 

DSC07186

MONKEY GUNS – Inne wariacje na temat “Don’t Laugh” małpy tym razem posunęły się o krok do przodu w kierunku “Rise of the Planet of the Apes” dzierżąc broń palną wg antropologów uznawaną od dawna za ulubione narzędzie ludzkich zwierząt.

 

DSC07188

LOVE HEART WASP – Love Heart Wasp przedstawia dwójkę zakochanych jedzących truskawkę. Wykonane w technice szablonowej truskawka jest symbolem obfitości a osa ‘White Anglo-Saxon Protestant (WASP)’ jest nieformalnym, czasami ubliżającym określeniem na grupę Białych Amerykanów o pochodzeniu anglo-protestanckim posiadających wysokie status i wpływy. Określenie to stosuje się do grupy, która nieproporcjonalnie kontroluje finanse, politykę i siłę społeczną w Stanach Zjednoczonych.

 

DSC07190

DSC07192

CHRIST WITH SHOPPING BAGS – Chrystus z torbami zakupowymi nie jest tylko krzykliwym atakiem na konsumpcjonizm ogólnie ale wyśmiewa to jak Boże Narodzenie stało się jedną ze szczególnych dat histerii masowego konsumpcjonizmu.

 

DSC07194

PREGNANT MONKEY – Szydercza interpretacja kultowej fotografii Demi Moore pochodzącej z magazynu Vanity Fair. groteskowo zniekształcona i szokujące z papierosem wiszącym z jej ust.

 

DSC07196

DSC07198

TURF WAR – Podobizna Churchilla przerobiona na ikonę punk rocka z zielonym irokezem odnosi się do zamieszek z 2000 roku London May Riots określanych jako Turf Wars. Linia zielonej trawy przycięta przez angielskie ważne osoby zamazuje linię miedzy sarkazmem a politycznym komentarzem. Pęki trawy, które wykopali protestujący sprzed placu Parlamentu zostały delikatnie umieszczone na szczycie głowy Churchilla.

DSC07200

NAPALM (CAN’T BEAT THAT FEELING) – Przerażająca fotografia Kim Phuc zrobiona podczas wojny w Wietnamie jest krzykliwym atakiem na konsumpcjonizm i politykę zagraniczną USA. Myszka Miki i Ronald McDonald trzymający za ręce małą dziewczynkę to dwie ikony pop-kultury, które nieprzypadkowo śmieją się w twarz nieszczęściu – rozpraszając nas poprzez odwracanie naszego wzroku od ofiary w stronę sympatii do ciemiężycieli.

 

DSC07202

NO BALL GAMES – W każdym kraju istnieje taki dysfunkcjonalny znak. “No Ball Games” („Zakaz zabaw z piłką”) to przykład takiego znaku, który często można spotkać w północnym Londynie, a reprezentuje takie prawa, które nie mają praktycznego znaczenia, a służą jedynie by „szturchać” i niepokoić obywateli.

 

DSC07206

DSC07207

GIRL AND BALLOON – Sugestywny i czuły na pierwszy rzut oka “Girl and Balloon” wyprowadza widza z równowagi, gdy tylko mija pierwsze wrażenie współczucia. Czy dziewczynka uwolniła balon porzuciwszy długotrwała miłość, spełniając jeden z rytuałów wejść do symbolicznego porządku, którym jest społeczeństwo, czy po prostu wymsknął się jej z rąk, skazując na rozpaczliwe poszukiwanie, które jest  podstawową potrzebą istnienia człowieka.

 

DSC07209

KIDS ON GUNS – Przemoc jest największym uzależniającym dostarczycielem emocji, które grozi społeczeństwu. Żyjemy w świecie w którym jesteśmy tak ulegli na jego sadystyczne pokusy, że wybudowaliśmy na nim swoją, tak zwaną, „przyszłość”. W lżejszym tonie ikoniczna dziewczyna z czerwonym balonem wydaje się zyskać stabilność tym razem być może z powodu możliwości zebrania całej broni palnej na wzgórzu złomu, w której każda wystająca część broni jest też nagrobkiem potwierdzającym swoją własną śmierć.

 

DSC07213

EVEN A SUICIDE BOMBER NEEDS A HUG – Jako anarchista Banksy jest przeciwko wielu rzeczom i jednym z nich jest wojna. Istnieją dwa główne powody do rozpoczęcia wojny: religia oraz podziemne zasoby. Jest jednak jeden cel, którym są pieniądze. Przekaz Banksiego jest taki sam jak w przypadku “Toxic Mary” Zatruwasz ludzi religią a następnie rozpoczynasz z nią walkę. Każdy jest potencjalnym samobójcą.

 

DSC07215

HAPPY CHOPPER CRUDE OIL – Tym razem “Happy Choppers” wyglądają bardziej groźnie niż w poprzedniej pracy, jednak dzięki tłu, które jest idyllicznym pejzażem, ironia wciąż pozostaje bardzo silna.

 

DSC07217

GUANTANAMO BAY – Banksy umieszczał więźniów zatoki Guantanamo w wielu miejscach, jednak żadne z nich nie zbliżyło się do tak mocnego zestawienia, gdzie więzień został umieszczony na idyllicznym nadmorskim obrazie z niemal hiperrealistycznymi falami.

 

DSC07219

UFO – Kiczowate Sci-Fi przedstawiające lądowanie UFO na wybrzeżu przypomina audycję radiową Orsona Welles relacjonującą atak Marsjan na ziemię. Jawna kpina z ustalonych poglądów na temat sztuki i rzeczywistości.

 

DSC07221

DSC07224

DSC07226

LENIN IN SIGHT – Ulubiony polityk Banksiego, Lenin, tym razem otrzymał przebranie punkowej fryzury i krzyżyk celownika, który rozciąga się poza samą postać. Dzieło to może być postrzegane jako kpiący komentarz na wczesne pomysły anarchistów aby mordować skorumpowanych polityków. I ponownie samo w sobie jest świetnym przykładem estetyki punk rocka.

 

DSC07228

FLAG WALL – Umieszczenie flagi amerykańskiej przez nieletnich na szczycie starego samochodu przypomina słynny obrazek z bitwy o Iwo Jima, wskazując prawdziwą naturę Amerykańskich wojen przeprowadzanych za granicą (ropa). Jakkolwiek historyczne odczytanie tego utworu może interpretować jako optymizm, który można było wyczuć po zakończeniu II WŚ w USA.

 

DSC07230

MOTHER THERESA – Wybitne dzieło pochodzące z wystawy Barely Legal w Los Angeles 2006 . Krytyka tutaj jest wieloraka. Z jednej strony obraz wyśmiewa religie używając postaci religijnej, która stała się ikoną cnót w popkulturze. Jednocześnie lekcja, która mogła zostać wzięta z życia Matki Teresy mogła zostać pomniejszona do porad na temat kosmetyków, stosując styl języka, który mógłby być użytym w reklamie.

DSC07235

DSC07237

DSC07239

Autoironii nie zabrakło twórcom wystawy nawet w toalecie. Kartka nad pisuarem bowiem głosi: „Odwiedź również kawiarnie i rozkoszuj się naszym BANKSY Special. Nasza wyśmienita domowa zupa dnia z szczodrze nadziewaną kanapką tylko za 12,50 E (normalna cena 17,50)”

 

DSC07233

MEDIA CANVAS – Słynny aforyzm Baudrillarda, że “Wojna w zatoce nie miała miejsca” The Gulf War never happened” wydaje się ożywać wraz z tym gorzkim/ostrym/wzruszającym dziełem dotyczącym „pornografii” wojennej (Żerowanie mediów na ludzkiej tragedii). To co sprawia, że to dzieło jest bardziej uderzające to to, że wojna to miała miejsce w kraju, obok Ciebie (Bośnia).

Jeżeli zainteresowała Was postać Banksiego polecam obejrzenie jego filmu Wyjście przez sklep z pamiątkami (Exit Through the Gift Shop). A więcej wpisów o street arcie znajdziecie na Tomiga Blog pod tagiem street art.

Pełna galeria (107 zdjęć)
The Art of Banksy

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: