Strona główna > Foto, Podróże, Wydarzenia > Wystawa: ILLUSION – Nothing is as it seems (Lipsk)

Wystawa: ILLUSION – Nothing is as it seems (Lipsk)

Iluzja to różnica między tym, co widzimy, a tym co tak naprawdę dostrzegamy. Zdarza się, że nasze mózgi otrzymywane informacje składają inaczej niż widzą je nasze oczy. Iluzja może przejawiać się we wszelkiego rodzaju formach: wizualnej, audio, optycznej, a nawet psychologicznej. Iluzje podważają postrzeganie rzeczy przez ludzi i ten interesujący aspekt przedstawia wystawa ILLUSION – Nothing is as it seems, którą miałem okazję zobaczyć będąc w galerii Kunstkraftwerk w Lipsku.

Ta wyjątkowa wystawa łączy mistyfikację z nauką i magię z psychologią. ILLUSION wprowadza odwiedzającego w labirynt tajemniczych instalacji, które wprawiają jego mózg w zdumienie i zastępuje logiczne myślenie.

DSC00188

MOIRE MATRIX: INFLATION

Owady, które wydają się czołgać po skórze patrzącego, kałuża oleju na ziemi, która płynie sama z powrotem do zbiornika, koncert głosów ptaków, który nasz słuch rozpoznaje jako ludzki język… Każdy z około dwudziestu eksponatów stworzonych dzięki współpracy międzynarodowych artystów, projektantów, inżynierów i naukowców kwestionuje nasze postrzeganie przez prezentowanie praw fizycznych i psychologicznych w postaci dzieł sztuki.

Brytyjski psycholog i magik Richard Wiseman i irlandzki iluzjonista Paul Gleeson stworzyli tą wystawę dla Science Gallery w Dublinie.

DSC00123

To połączenie sztuki, nauki i psychologii. Prace prezentowane w trakcie ekspozycji wykorzystują wizualne i dźwiękowe złudzenia, aby pokazać, jak działa mózg i jak może zostać oszukany przez zmysłową ułudę.

DSC00126

Zespół stojący za wystawą mówi że, to, co widzimy często jest diametralnie różne się od rzeczywistości. Dzięki interesującym (nie zawsze poważnym) eksponatom, odwiedzający mogą doświadczyć pojęć używanych przez iluzjonistów i zbadanych przez neurologów. Wystawa zaprasza nie tylko do odkrycia co się naprawdę dzieje (poprzez zdekodowanie iluzji), ale kładzie nacisk i odkrywa, jaka wiedza i psychologia stoi za każdym doświadczeniem.

DSC00130

PENROSE PATTERN & FIGURE-GROUND Shelley James (UK)

 

DSC00129

Ten sam eksponat z innej perspektywy. To dzieło wykorzystuje prążki mory (moiré) aby stworzyć iluzję głębi i ruchu.

 

DSC00137

„BOTTLE MAGIC”. Zupełnie zwykłe słoiki oraz butelki zawierające obiekty, które nijak nie mogłyby się w nich zmieścić. Od niewielkiego słoika w którym znajdziemy w pełni funkcjonującą piłeczkę golfową, przez nienaruszoną talię kart w butelce z długą szyjką po parę trampków w większym dzbanie, których na zdrowy rozum nie powinno się dać w nim umieścić.

DSC00148

Eksponat którego efektu nie udało się zaprezentować na zdjęciu. Stroboskopowe światło oraz obracająca się scena z poszczególnymi „klatkami” sprawiała wrażenia jakbyśmy oglądali film poklatkowy na pojedynczym planie, a nie obracający stół z wieloma planami.

DSC00151

DSC00155

SIGNIFICANT BIRDS Nye Parry (UK)

 

DSC00169

Widz staje przed 12 klatkami dla ptaków, gdzie każda z nich zawiera niewielki głośnik. Z każdego głośnika wyłania się dźwięk „śpiewu ptaka”, który w rzeczywistości jest pojedynczą sinusoidą wyłączoną z nagranej mowy. Kiedy słyszymy mowę nasze ucho rozbija je na pojedyncze częstotliwości, które następnie są odtwarzane przez mózg w znaczące dźwięki, które słyszymy. Kiedy wszystkie dwanaście głośników jest aktywne i zsynchronizowane słuchacz słyszy zrekonstruowaną mowę chociaż żaden z głośników nie zawiera więcej niż pojedynczą „partie” dźwięków.

DSC00160

 

DSC00171

„You. Here. Now.” Ian Willcock (UK). Stań przed ekranem, a ta instalacja wideo użyje setek fragmentów zdjęć pochodzących z internetowych serwisów informacyjnych, aby stworzyć twój portret. (Dokładniej, twój mózg wyszukuje wzorce i montuje obraz). Powstały portret jest trochę chaotyczny, jak u Picassa, ale jeśli zrobić mu zdjęcie, z pikseli wyłoni się wyraźny obraz. Reakcje zwiedzających były różne, niektórzy ludzie czekali i czekali, aż coś zobaczą, a inni poruszali się, jeśli od razu czegoś nie dostrzegli (rujnując oczywiście powstały obraz). To rodzaj eksponatu, gdzie cierpliwość popłaca.

 

DSC00179

COUNTER Anthony Murphy (IE) Counter jest strukturą z odwzorowanym wideo, której celem jest tymczasowo zawiesić rzeczywistość widza przez kucie relacji między cyfrowymi i fizycznymi elementami dzieła, które są jednocześnie symbiotyczne i sprzeczne. Ma ono na celu oszukać percepcję widza w postaci nowoczesnej, animowanej wersji techniki trompe l’oeil („oszukać oko”). W miarę jak widz obserwuje zmiany wprowadza ono szereg modyfikacji, których celem jest zachęcenie widza do kwestionowania doświadczenia przez próbę rozmycia linii pomiędzy fizyczną i cyfrową definicją.

 

DSC00186

Hologram, który poruszał się na płycie gramofonowej.

 

DSC00191

SUPERMAJOR Matt Kenyon (US) „To co idzie w górę musi zejść”. Te słowa opisują nie tyle prawdę naukową, lecz pospolite uogólnienie. Jedna z przedstawionych na zdjęciu puszek oleju ma widoczną szczelinę z której powoli wypływa strumień oleju na podstawę znajdująca się na podłodze galerii. Jednak gdy bliżej przyjrzymy się okazuje się, że olej nie wypływa z puszki, a wydaje się płynąć powoli, kropla po kropli, z powrotem do puszki (przecząc prawom grawitacji). Czasami krople oleju wydaje się unosić bezwładnie w powietrzu, kiedy indziej, wydają się w zwolnionym tempie powracać z rozpryśnięcia u podstawy..

 

DSC00196

TYPHOGRAPHIC ORGANISM Adrien M / Claire B (FR). Mimo, że formy w akwarium są w rzeczywistości pływającymi literami, ich ruchy sugerują, że to małe stworzenia. Ich krzątanina łączy semantykę języka i ruchu. Instalacja wykorzystuje zasadę Pepper’s Ghost klasyczną technikę iluzoryczną z 19. wieku, która umożliwia obiektom unosić się w powietrzu, znikać, stawać się przezroczystymi lub zmienić w coś zupełnie innego. Opiera się ona na sztuczce świetlnej, właściwości optycznej szkła i skłonność ludzkiego mózgu, do postrzegania niektórych obrazów jako trójwymiarowe, gdy w rzeczywistości są on wyświetlane na płaskim parawanie.

 

DSC00205

THE POINT OF PERCEPTION Madi Boyd (UK). Punkt percepcji jest wspólnym przedsięwzięciem artystki i neurologów. Projekt jest angażującą instalacja, która bada niejasności w percepcji. Wykorzystuje się iluzję w przestrzeni by dezorientować, zapewniając widzowi tylko niezbędną ilość informacji wizualnej by była ona na granicy percepcyjnego zrozumienia. Jest to nieokreślone, abstrakcyjny, ale spektakularne środowisko zaprojektowane tak, aby pochłonąć widza. Praca ta to sztuka określenia, kiedy i w jaki sposób wyłania się coś widzialnego z braku formy.

 

DSC00212

To nie iluzja optyczna tylko klimatyczne pomieszczenie jednej z sal w postindustrialnej galerii.

 

DSC00219

KANIZSE TRIANGLE Gaetano Kanzisa (Po lewej) Kanizsa Triangle wyzwala w głowie skojarzenie aby rozpoznać iluzoryczny kontur w polu widzenia, a kształt Pac Man przywołuje kształt trójkąta, zdefiniowany przez wyraźny, złudny obrys. THE SCINTILLATING GRID ILLUSION – E. Lingelbch (po prawej). Na pierwszy rzut oka ciemne kropki zdają się pojawiać i szybko znikać w przypadkowych miejscach przecięcia, jednak gdy skupimy wzrok na jednym przecięciu, ciemna kropki nie pojawiają się.

Niestety te kilka zdjęć nie oddają w pełni prezentowanych tam eksponatów ponieważ część ich konceptów (a konkretnie efektów iluzji) była trudna do uchwycenia na zdjęciach (czasami koncepcje za nimi były bardzo ulotne). Jeżeli jednak będziecie w Dublinie w Science Gallery (gdzie oryginalnie zaprezentowano tę wystawę) lub traficie na nią gdy będzie objeżdżać świat (odwiedziła już nie tylko Lipsk i kilka innych krajów w Europie ale zawitała również na inne kontynenty) to zachęcam do sprawdzenia tego intrygującego połączenia nauki i sztuki.

Reklamy
  1. Brak komentarzy.
  1. 23 kwietnia 2017 o 08:54

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: