Strona główna > Gry i konsole, Informatyka i Zarządzanie, Słówka > Co nowego w wersji 0.9.4 Biznes Filmowego 2

Co nowego w wersji 0.9.4 Biznes Filmowego 2

Po kilku miesiącach intensywnych pracy nad wersją 0.9.4 Biznesu Filmowego 2 pora podsumować najważniejsze zmiany i nowości, które się w niej pojawią. Podobnie jak przy okazji wpisów prezentujących poprzednie wersje, całość będzie zawierała szczegółowe informacje o wprowadzonych zmianach uwzględniając motywację za nimi stojące, sposób realizacji oraz dodatkowe uwagi i komentarze autorskie.

biznes-filmowy-gwiezdne-wojny

Przykład kultowego filmu.

Wersja 0.9.4, jak wskazuje jej nie okrągły numerek, miała być średnią aktualizacją dodająca ze dwie większe i nieco ambitniejsze funkcjonalności. Okazało się, że te oryginalne plany udało się bardzo sprawnie zrealizować, a przy okazji pojawiło się kilka nowych, nieco szalonych pomysłów. Ostateczna zawartość tej wersji mocno się więc rozrosła o kilka niespodziewanych elementów. Zapraszam więc do dłuższego tekstu, który prezentuje wszystkie nowości, które pojawią się wraz z tą premierą.

Wszystkie nowe funkcjonalności, które pojawiały się w tej wersji można podzielić na trzy główne kategorie:

  • elementy poprawiające mechanikę w taki sposób aby nowi gracze nie odbijali się zbyt szybko od gry
  • elementy wzmacniające immersję i zaangażowanie graczy czyli “smaczki”
  • “wodotryski” mające dodać kolorytu rozgrywce

Oczywiście część z funkcji można zaliczyć do kilku z powyższych grup. Zapraszam więc po szczegóły…

Producent Wykonawczy

Motywacja

Biznes Filmowy ma dosyć wysoki tzw. próg wejścia. Początkujący gracze, którzy mają dużą swobodę już na samym początku rozgrywki, przytłoczeni ilością wyborów i nie znający jeszcze podstawowych reguł, które rządzą grą, po kilku pochopnych decyzjach dosyć szybko bankrutują i zniechęcają się do gry. Gra nie udostępniała do tej pory zbyt wielu mechanizmów pozwalających na bezpieczne eksperymentowanie. Producent wykonawczy z jednej strony ma ograniczyć liczbę wyborów, które musi podjąć gracz, a z drugiej ma pozwolić na bezstresowe eksperymentowanie.

Realizacja

Kim jest producent wykonawczy? To osoba, która nadzoruje proces powstawania filmu. W przypadku Biznesu Filmowego oznacza to, że gracz otrzyma z góry zdefiniowany scenariusz oraz wyznaczony budżet i w ramach tych ograniczeń ma stworzyć film (dokonać wyboru obsady i studia). Co istotne gracz nie inwestuje w ten projekt własnej gotówki, a jest mu ona dana przez właściwego producenta. Oczywiście większość zysku z produkcji trafi w ręce tego sponsora… Co w takim razie otrzymuje producent wykonawczy? Niewielki procent z zysku ale dopiero w momencie, gdy film otrzyma stopę zwrotu ponad 100%. Dopiero każdy procent powyżej 100%, to działka dla producenta wykonawczego.

Z punktu widzenia mechaniki gry powinno to rozwiązać następujące problemy:

  1. Umożliwi graczom bezpieczne eksperymentowanie na filmach. Gracz nie wykłada swojej gotówki, więc może dobierać obsadę dosyć swobodnie bez obawy o straty swoich cennych funduszy w przypadku pomyłki.
  2. Łatwiejsze analizowanie wpływu poszczególnych właściwości filmu. Ograniczona liczba parametrów na którą ma wpływ gracz ułatwia analizowanie wpływu decyzji dokonanych przez gracza. Scenariusz, grupa docelowa (target), a także budżet na jego produkcję oraz reklamę jest mu narzucony z zewnątrz. (Gracz nie ma wpływu na kampanię reklamową ale musi być świadomy jej istnienia i wielkości funduszy na nią przeznaczonych).
  3. Jest to dodatkowe źródło dochodów. Gracz oprócz swoich produkcji może czekać na ofertę producenta wykonawczego. Jeżeli sprawdzi się w tej roli (wyprodukowany przez niego filmy przyniesie zyski) to oprócz doświadczenia zdobytego na eksperymentach będzie w stanie coś na nich zarobić (czy będą to duże kwoty zależy już od zysków).

Oferty roli producenta wykonawczego będą pojawiać się losowo co pewien czas (dosyć często) ale w danym momencie, jako producent wykonawczy, będzie można produkować tylko jeden film. Można więc np. nie rozpoczynać gry od produkcji własnego filmu tylko najpierw zarobić nieco na produkcjach w roli producenta wykonawczego.

biznes-filmowy-produkcja

Sama produkcja w roli producent wykonawczy nie różni się znacznie od tworzenia własnego filmu (oprócz kolor belki z podstawowymi danymi gracza).

Zysk z filmu dla producenta wykonawczego będzie przysługiwać dopiero po osiągnięciu 100% zwrotu. A jego wysokość, wyrażona w procentach, zależeć będzie od poziomu gracza (im łatwiejszy tym większe) ale również grupy docelowej filmu (największe zyski przypadną z produkcji artystycznych – bo tam najtrudniej wygenerować zyski) oraz poziomu scenariusza (im niższy tym większe wyzwanie).

Uwagi i komentarze

Z ciekawostek, oferty dla producentów wykonawczych będą składane przez graczy komputerowych… i to oni będą zgarniać główny zysk z tej produkcji. Aby nie było można ich sabotować (czyli tendencyjnie wybierać złych twórców aby takie produkcje nie przynosiły zysków) to budżet filmu otrzymują oni od sponsorów (czyli również nie ryzykują swojej gotówki). Ostatecznie więc zawsze na takim filmie zyskają (nawet jeżeli nie zwróci się on w 100%). W interesie gracza jest więc to żeby, gdy już zdecyduje się przyjąć ofertę, wykorzystać ją jak najlepiej.

Pomimo braku wpływu na kampanię reklamową, z punktu widzenia producenta wykonawczego, istotna jest informacja o budżecie przeznaczonym na reklamę. Dzięki temu widać czy gracz może pozwolić sobie na lepsze efekty specjalne (studio/postprodukcja) i bardziej znane nazwiska czy jednak ze względu na słabą reklamę lepiej ograniczyć niezbędne wydatki do minimum.

Rodzaj ofert otrzymywanych przez gracza zależał będzie od jego poziomu trudności. Im łatwiejszy tym lepsze (mniej wymagające) scenariusze będą oferowane graczowi.

Co ciekawe nie zawsze warto jest wykorzystywać pełny budżet na produkcję. Może czasami warto wydać mniej, wówczas to mniej trzeba zarobić.

Mechanika ta choć dosyć prosta wprowadza więc wiele dodatkowych strategii sposobów jej wykorzystana przez gracza.

Raporty z produkcji

Motywacja

Jednym z częstszych zarzutów pojawiających się w stosunku do gry, stawianym głównie przez początkujących graczy, jest jej losowość. Tak na prawdę to jednak nie losowość sama w sobie jest problemem ale fakt, że często gracz nie widzi zależności przyczynowo-skutkowej swoich wyborów, na którą w istotny sposób wpływają elementy losowe. Nie o wszystkich z nich gracz był informowany. Taka sytuacja występuje np. w trakcie produkcji filmu, kiedy wykonywanych jest wiele obliczeń i część z nich zależy od pewnych współczynników losowych. O ile niektóre z nich są widoczne dla gracza (jak np. gwiazdkowa ocena występu danego twórcy) to inne nie są nigdzie pokazywane.

Realizacja

Antidotum poprawiającym aktualną sytuację ma być “raport z produkcji” filmu, dostępny po jej zakończeniu i mający pokazywać w szczegółach kilka, do tej pory nie widocznych, czynników pseudo losowych, które ostatecznie wpłynęły na efekt końcowy wyprodukowanego filmu.

Raport taki ma ułatwić zrozumienie graczowi dlaczego dany film wyszedł tak, a nie inaczej jak również uzmysłowić jakie konsekwencje mogą mieć jego wyboru.

biznes-filmowy-raport-z-produkcji

Uwagi i komentarze

Może się zdarzyć, że raport z produkcji będzie pusty (oznacza to, że nie było jakiś nadprogramowych, losowych elementów oprócz performance’u twórców).

Wizualizacja postprodukcji

Motywacja

Do tej pory wybór studio który miał istotne znaczenie dla zaawansowania technologicznego produkcji oraz możliwych do uzyskania efektów specjalnych bazował raczej na umowności i w żaden sposób nie miał swojej wizualnej reprezentacji. Co mogło być problemem dla początkujących graczy ze zrozumieniem na co wpływa ten element produkcji. Podobnie było z powiązaną z nim postprodukcją, która była dostępna dla najdroższych studiów. Pomysł polegał na tym aby gracz mógł w jakiś sposób zobaczyć te elementy.

Realizacja

W zależności od typu studia oraz zaawansowania postprodukcji gracz będzie mógł zastosować różne filtry, które będą nakładane na zdjęcia twórców (we wszystkich miejscach gdzie się one pojawiają).

Oczywiście im droższe studio i więcej przeznaczyliście na postprodukcję tym będziecie dysponowali większą ilością, bardziej zaawansowanych filtrów.

biznes-filmowy-postprodukcja-3

Uwagi i komentarze

Samo wybranie konkretnych filtrów nie wpływa w żaden sposób na zachowanie, jest to po prostu wizualizacja konsekwencji wcześniejszych wyborów.

Produkcja z inwestorem

Motywacja

Bardzo często początkujący gracz przytłoczeni ilością opcji i informacji a także ogromem wolności jaki dostarcza Biznes Filmowy, przy jednoczesnym braku znajomości zasad, mają problemy w początkowej fazie rozgrywki, które kończą się szybkim bankructwem. Wystarczą dwie nieudane produkcje na samym początku gry, a gracz nie ma możliwości odbicia się od dna, co może być frustrujące szczególnie dla tych którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z Biznesem Filmowym. Oprócz oferty producenta wykonawczego gra dostarczy drugi mechanizm który ma temu zapobiegać i jest nim “produkcji z inwestorem”.

Realizacja

W grze została dodana możliwość skorzystania z inwestora zewnętrznego, który pozwoli na częściowe sfinansowanie produkcji. Inwestor jest w stanie dołożyć do budżetu produkcji pewną kwotę gotówki (dokładnie taką, jakiej graczowi brakuje do budżetu, jakim dysponował na początku gry na danym poziomie) za późniejszy udział w zyskach z produkcji.

Przykład: Załóżmy, że gracz na poziomie amator posiada 2 mln na koncie. Normalnie na tym poziomie gracz na początku rozgrywki otrzymuje on kwotą 5 mln. Na produkcję swojego filmu z inwestorem otrzymał od niego dodatkowe 3 mln (2 + 3 = 5). Podział z zysków ma więć proporcje 40/60 na rzecz inwestora. Oznacza to, że każdego miesiąca, z całego zysku wygenerowanego przez film, 40% będzie otrzymywał producent, a 60% inwestor.  Zauważcie, że w przeciwieństwie do producenta wykonawczego gracz od razu otrzymuje swoją dolę (a nie po osiągnięciu 100% ze zwrotu).

Aby móc skorzystać z opcji finansowania przez inwestora poziom gotówki gracza musi spaść poniżej pewnego poziomu, z brakiem perspektyw na poprawę (minimalne zyski z poprzedniego miesiąca, brak filmów w produkcji).

Inwestorzy to jednak nie organizacje charytatywne i dbają przede wszystkim o swoje pieniądze, dlatego też aby inwestor zgodził się na współfinansowanie filmu gracza, jego projekt musi spełniać pewne warunki.

  • gracz musi mieć własny (samodzielnie stworzony) scenariusz
  • scenariusz musi być odpowiedniego poziomu (A lub B)
  • scenariusz musi być jednego z podstawowych gatunków (komedia, romans, horror, familijny bądź akcja) – Są to gatunki nie wymagające zbyt dużych budżetów, a jednocześnie pozwalające na łatwy zysk.

W innym przypadku inwestor oszacuje, że szanse na zwrot z inwestycji są zbyt małe.

Filmy z inwestorem zawsze mają grupę docelową komercyjną aby maksymalizować zyski. O możliwości skorzystania z finansowania z inwestorem gracz zostanie powiadomiony specjalną notyfikacją.

Uwagi i komentarze

Jeżeli gracz zdecyduje się na reklamę swojego filmu, musi ją w całości pokryć ze swojego budżetu (nie otrzyma wsparcia inwestora w tym elemencie). Inwestor daje jedynie kwotę niezbędną do rozpoczęcia produkcji, wszelkie późniejsze koszty musi ponieść gracz.

Funkcjonalność ta ma z jednej strony pozwolić na kontynuowanie gry mimo początkowego niepowodzenia i strat gracza. Z drugiej stara się mu pokazać jak właściwie podchodzić do produkcji filmów. Uczy tworzyć własny scenariusz na odpowiednim poziomie, a dzięki ograniczeniu liczby wyborów, ukierunkowuje na myślenie o zyskach z produkcji (ograniczenie targetu produkcji do komercyjnego oraz gatunku filmu do kilku podstawowych, niewymagających zbyt dużych środków na ich produkcję).

Sam koncepcja inwestora jest ogólna i w teorii mogłaby być wykorzystana również na późniejszych etapach rozgrywki (gdy gracz ma np. 10 mln, a chce zrobić film za 20) ale nie chcę jej wprowadzać jako dodatkową opcję łatwego pozyskiwania funduszy, tylko zmusić gracza do samodzielnego zarabiania pieniędzy. Dlatego będzie ona ograniczona tylko do początkowej fazy rozgrywki i pozwoli uzupełnić budżetu gracza do startowego poziomu gotówki.

Wydaje mi się, że jest to w końcu właściwe rozwiązanie problemu wprowadzenia gracza w niuanse rozgrywki oraz radzenia sobie z początkowymi niepowodzeniami.

Z produkcji z inwestorem korzystają też producenci komputerowi przy produkcji kultowych filmów.

Kultowe filmy

Motywacja

Wykorzystanie danych o prawdziwych filmach z IMDB do zwiększenia immersji płynącej z gry poprzez referencję do prawdziwych produkcji.

Realizacja

W grze dostępnych będzie około 1000 filmów, których scenariusze powstały na podstawie informacji o prawdziwych filmach. Od czasu do czasu będą one produkowane przez komputerowych graczy. Aby nie zanudzić gracza tylko znanymi tytułami, gra oczywiście będzie losowa je dobierać, uwzględniając jednak prawdziwy czas ich premiery) (w każdej rozgrywce będzie to więc unikalny zestaw tytułów). Kultowe filmy będą przeplatane z tymi czysto fikcyjnymi, produkowanymi przez komputerowych graczy na podstawie ich własnych scenariuszy.

W kultowych filmach zostanie wykorzystany istniejący już od jakiegoś czasu w grze, mechanizm kultowego bohatera. Jeżeli posiada on dedykowane zdjęcie z postacią z tego filmu będzie ono automatycznie pojawiać się w tej produkcji.

Produkcje te ze względu na swój status najczęściej zawierały twórców, którzy są w grze popularni, a przez co drodzy. Stąd też koszty produkcji tych filmów będą dosyć wysokie, a na dodatek wcale nie gwarantują przynoszenia zysków (szczególnie, gdy zostaną słabo ocenione). Dlatego też aby nie doprowadzić do szybkiego bankructwa wirtualnych przeciwników, póki co gracze komputerowi korzystają przy ich produkcji z wsparcia inwestora (patrz. produkcja z inwestorem).

Aby wyróżnić jakoś kultowe filmy od tych bardziej zwyczajnych, podczas premiery (oraz w innych oknach ze szczegółowymi informacjami o nich) będą one oznaczane innym kolorem belki tytułowej (pomarańczowym – jak widzicie na przykładowych zrzutach ekranu).

sex-lies-and-videotapes

Uwagi i komentarze

Gra nie preferuje w jakiś specjalny sposób kultowych filmów, dając im jakieś ekstra bonusy i sprawiając, że filmy te będą równie kultowe w grze co w rzeczywistości. Dlatego też pewnie często będą się pojawiać sytuacje, gdy oryginalne Gwiezdne Wojny zostaną ocenione w grze jako gniot z mało widowiskowymi efektami specjalnymi ;). Mam nadzieję, że puryści historii kina i odwzorowania rzeczywistości oraz fani danych produkcji nie poczują się za bardzo zdegustowani tym faktem i nie popsuje im to immersji z gry. Gdyby tak się działo dajcie znać możemy podyskutować czy będzie trzeba jakoś temu zaradzić.

To tylko kilka podstawowych informacji o tej funkcji, ponieważ sam proces jej realizacji był bardzo ciekawy i znacznie bardziej skomplikowany dedykowany został mu oddzielny wpis przedstawiający proces powstawania Kultowych filmów w Biznesie Filmowy. Jeżeli jeszcze go nie czytaliście to zachęcam do lektury.

Obrazy, Auta i Wystawy

Motywacja

Danie graczowi dodatkowych opcji inwestowania nadmiaru gotówki a także edukacja w innych dziedzinach sztuki (malarstwie).

biznes-filmowy-wystawa

Realizacja

W Biznesie Filmowym oprócz kręcenia filmów od początku istniała możliwość wydawania nadmiaru gotówki na zbytki. W pierwszej części były to samochody, posiadłości a nawet samoloty. W drugiej, dostępne są aukcje na których można kupować dzieła sztuki. W końcu zostały one uzupełnione o informacje o malarzach oraz  zdjęcia przedstawiające konkretne dzieła.

Dla tych którzy nie interesują się malarstwem przygotowałem też nieco inną alternatywę. Możliwość handlu autami… a konkretnie oldtimerami. W grze do zdobycia będzie 100 klasycznych aut. Część z nich będzie pojawiała wraz z upływem rozgrywki, a gracz będzie mógł na nie “zapolować” (czyli kupić w inwestycjach). Inne będzie można zdobyć na na przykład poprzez zdobycie kilku nagród na danym festiwalu, a jeszcze inne otrzymać od ludzi  z którymi mamy dobre relacje.

gallery-cars

Oczywiście, auta można będzie sprzedawać i w taki sposób również zarabiać pieniądze.

Gdy wejdziecie w posiadanie co najmniej 5 aut lub obrazów będziecie mogli zorganizować wystawę. Jeżeli w trakcie wystawy zaprezentujecie unikalne eksponaty (takie, które wcześniej nie były wystawiane na innych wystawach organizowanych przez pozostałych graczy lub Vico) będziecie otrzymywać dodatkowe punkty prestiżu.

Uwagi i komentarze

Jak zapewne zauważyliście punkty prestiżu są nawet cenniejsze od gotówki (którą stosunkowo łatwo zdobyć) bo to one pozwalają na zatrudnianie największy gwiazd kina (gdy nie macie odpowiedniego prestiżu nie chcą oni z Wami współpracować lub żądają znacznie wyższy gaż). Jest to więc boczna furtka do zdobycia estymy w światku filmowym (jeżeli nie idzie Wam na festiwalach).

To czy element ten będzie w przyszłości jeszcze bardziej rozwijany zależy od informacji zwrotnych, które otrzymam od graczy na ten temat.

Relacje, chemia i więzi między twórcami

Motywacja

W realnym świecie układy towarzyskie istotne wpływają na kreowanie rzeczywistości. Stąd możemy znaleźć przykłady twórców, którzy chętnie ze sobą współpracują przy wielu produkcjach. Mogą to być reżyserzy i operatorzy bądź układy typu: reżyser – aktor, producent – reżyser, bądź jakiś producent/reżyser – inny twórca. Biznes Filmowy będzie śledził takie zależności, które nawiążą się w trakcie gry.

Osobiście nie byłem przekonany co do potrzeby wprowadzania tej funkcji ale pojawiła się ona jako sugestia od kilku graczy. Postanowiłem zrobić więc mały eksperyment i zaimplementowałem jej podstawową mechanikę.

Realizacja

W grze będzie można rozróżnić następujące typy zależności.

Relacje czyli zależności między producentem, a twórcami

Budowanie relacji między producentem a twórcami polega na zatrudnianiu ich w filmach. Im więcej dany twórca występował u danego producent i ich wspólne przedsięwzięcia kończą się sukcesem tym lepsza budują się między nimi relacje. Relacje budować można również jako producent wykonawczy (choć ich siła jest wówczas o połowę mniejsza). Relacja poprawiają się jeżeli film miał pozytywną oceną. W przypadku powstania gniota relacje się psują.

Co dają relacje

  • dodatkowe bonusy w postaci możliwości otrzymania auta (w przypadku pozytywnych relacji)
  • wpływ na negocjacje w trakcie produkcji (pozytywne lub negatywne)
  • przyjaciel może zechcieć wystąpić w Twoim nowym filmie (w przypadku pozytywnych relacji)

Chemia – bezpośrednie stosunki między twórcami

Chemia są to bezpośrednie relacje między twórcami. Tutaj możemy wyróżnić jej dwa typy:

  • Więź między reżyserem a twórcami
  • Chemia między aktorami

Chemia między aktorami zwiększa się, gdy występują oni w jednym filmie na równorzędnych pozycjach (czyli obu występuje w roli pierwszoplanowej lub obu w roli drugoplanowej) i zagrają na >3*. Zmniejsza się natomiast, gdy obaj zagrają <3*. (Zależność ta dotyczy również kompozytora i operatora, którzy są traktowane jakby byli obsadzeni w równorzędnych rolach).

biznes-filmowy-relacje

Podobnie w przypadku reżysera więź między nim, a danym twórcą rośnie gdy oboje mają więcej niż 3* a maleje w przypadku < 3*.

Chemia może wpłynąć na występ jednego z aktorów. Zwiększyć jego performance jeżeli chemia z jego partnerem jest pozytywna lub zmniejszyć gdy jest negatywne. Oczywiście prawdopodobieństwo wystąpienia takiej sytuacji zależy od wartości chemii (im większa – w wartościach bezwzględnych – tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia efektu chemii – pozytywnego, bądź negatywnego). Podobnie działa chemia na duet kompozytor/operator. W przypadku reżysera więź ma wpływ na wszystkich członków ekipy.

Uwagi i komentarze

Jest to funkcjonalność bardzo eksperymentalna, która aktualnie nie wpływa jakoś istotnie na sam przebieg gry (ale jednak czasami może mieć znaczenie – co można będzie zobaczyć w raporcie z produkcji).

Zobaczymy jakie będą Wasze reakcje i jak sprawdzi się to funkcja w praktyce..

Aktualizacja zestawu

Zestaw domyślny w każdej wersji jest udoskonalany. Tym razem przeszedł jednak gruntowne odświeżenie na kilku poziomach.

Oto lista usprawnień i modyfikacji

  • zaktualizowano parametrów 1000 twórców (w sumie parametry 2000 najstarszych twórców zostały odświeżone)
  • dodano adresy url do profili IMDB do wszystkich twórców, którzy go posiadają
  • odświeżono filmografię każdego twórcy na podstawie danych z IMDB
  • poprawiono/uzupełniono kilkaset zdjęć
  • dodano kilkuset kultowych bohaterów

Uwagi i komentarze

Tutaj chciałem podziękować dwóm osobom, które istotnie przyczyniły się do aktualizacji zestawu w tej wersji gry.

Kacper Parol – od dłuższego czasu pomaga i motywuje mnie do odświeżenia parametrów. To on zainicjował ten proces, a także przygotował własne propozycje zmian (które następnie zostały zweryfikowane oraz zatwierdzone przeze mnie).

Łukasz Oleksiak odpowiedzialny jest z kolei za dodanie mnóstwa nowych kultowych bohaterów których możecie podziwiać m.in w kultowych filmach.

Wyróżnienia

Motywacja

Często w pomysłach graczy pojawia się prośba o dodanie kolejnych festiwali. Moim zdanie nie jest to potrzebne, a wytłumaczenie tego możecie znaleźć w sekcji FAQ BF2 na stronie oficjalnej projektu. Aby jednak po części zrealizować potrzebę fanów, postanowiłem wykorzystać istniejący już mechanizm w grze i dodać dodatkową sekcję Wyróżnienia.

Realizacja

Wyróżnienia to sekcja, która pojawi się obok nagród i nominacji a będzie odnotowywać wszystkie wzmianki o filmie na listach Vanity Fair. Będzie to wyglądało jak na poniższym zrzucie ekranu.

biznes-filmowy-wyroznienia

Uwagi i komentarze

Oczywiście wyróżnienia mogą być też negatywne czyli film może otrzymać wyróżnienia za 5 najgorszych produkcji.

Nowi asystenci

Gra doczekała się nowych, bardziej ujednoliconych stylistycznie asystentów. Mam nadzieję że Wam się spodobają ;).

biznes-filmowy-asystent-samantha

Zawartość

Wersja ta wprowadza też dużo nowej zawartości w postaci różnych elementów. Wśród nich znajdziemy:

  • prawie 1000 kultowych filmów, jak i kilkuset powiązanych z nimi kultowych bohaterów
  • ponad 575 zdjęć prawdziwych obrazów
  • 100 zdjęć aut
  • zaktualizowany zestaw z prawie 7000 zdjęć.

Wszystko to sprawia, że instalka gry zajmuje teraz ponad dwa razy więcej niż poprzedniej wersji (aktualnie będzie to ok 40 MB).

Usprawnienia interfejsu

Tuż przed premierą nowej wersji zrobiłem playtesty gry z moim dobrym znajomym, który nie grał wcześniej w Biznes Filmowy 2. Było to odświeżające doświadczenie, gdy okazało się, że nie był w stanie po wejściu do okna produkcji wyprodukować filmu (nie wiedział) dlaczego.

Dodatkowo w kilku miejscach sam widziałem potrzebę poprawy (sposób ustawiania postprodukcji), a w niektórych momentach wykorzystałem sugestie graczy.

Stąd możecie oczekiwać większych i mniejszych zmian w różnych miejscach interfejsu gry mających ułatwić i usprawnić jej obsługę.

Kilka najciekawszych z nich:

  • możliwość edycji opisu fabuły, cytatu oraz nazw postaci w trakcie produkcji filmu (nowa zakładka scenariusz)
  • możliwość podglądu zdjęć twórców drugoplanowych w oknie produkcji oraz szczegółowych informacjach o filmie
  • w oknie zgłaszania do festiwali (przy premierze filmu), gdy gracz nie wystarczającej gotówki gra sprawdza czy gracz może wziąć kredyt na ten cel jeżeli tak oferuje mu taką możliwość
  • informacje o imionach bohaterów widoczne w oknie produkcji pod zdjęciem
  • zmodyfikowany sposób ustawiania siły postprodukcji
  • grę będzie można zainstalować na ekranach o mniejszej rozdzielczości (wcześniej instalator blokował instalację, gdy wysokość ekranu była mniej niż 768px)
biznes-filmowy-deep-red

Przykład wyświetlania zdjęć twórców drugoplanowych.

Tuning algorytmów

Kolejna wersja to oczywiście też okazja do tuningowania algorytmów w grze. Są one już jednak tak skomplikowana, że łatwo wywołać efekt motyla (modyfikacja jednego, wydawać by się mogło, że drobnego, parametru potrafi rozchwiać balans i logikę gry – co nieopatrznie zdarzyło mi się podczas eksperymentów). Dlatego poprawiono tylko kilka niuansów, które jednak wpływają widocznie na efekty końcowe.

Oto kilka miejsce gdzie dokonano zmian:

  • zmodyfikowano zbyt skomplikowany algorytm wyliczania napięcia
  • zmieniono wpływ napięcia na ostateczną ocenę filmu (zbyt drastyczne obcinanie punktów doprowadzało do tego że najsłabsze produkcje przynosiły zbyt duże straty)
  • komputerowi gracze mogą dawać wolną rękę reżyserowi
  • zmniejszono proces utraty popularności przez starszy twórców
  • zmniejszono wzrost talentu twórców w przypadku ich dobrego występu w filmie
  • zwiększono min ocenę filmu do nominacji do Sundance do min. 4*
  • komputerowi gracze sensownie reklamują swoje produkcje (sprawdzają czy nie przereklamowują swojego filmu)
  • dodatkowe studio zwiększa również ilość możliwych scenariusz, które gracz może tworzyć w tym samym czasie (!)

Dla darczyńców

Każda kolejna większa wersja gry stara się wprowadzić też jakiś dodatkowy opcje dla darczyńców. Tym razem jest to możliwość zapisania własnego scenariusza na dysk oraz wykorzystania go w kolejnej rozgrywce. Drobiazg ale mam nadzieje, że komuś się on przyda.

Podsumowanie

To najważniejsze zmiany wprowadzone w grze mam nadzieje, że spełnią one swoje założenia oraz oczekiwania graczy nie wprowadzając przy okazji zbyt wiele nowych błędów ;). Jak zwykle po premierze czekam na wszystkie uwagi i komentarze.

Banner Biznes Filmowy 2 - Medium 512

Więcej o grze:

P.S Jeżeli chcecie poczytać o zmiana wprowadzonych w poprzednich wersjach gry to polecam poniższe teksty opublikowane na Tomiga Blog

  • Podsumowanie nowości w v0.7.0 Biznesu FilmowegoInformacje o najważniejszy zmianach wprowadzonych w v0.7.0 BF2. (m.in: aktorzy w wielu rolach, asystenci i ich funkcje, tryb kariery, grupa docelowa (target), studia, postprodukcja, podział na role w scenariuszu, starzenie się twórców.)
  • Co nowego w wersji 0.7.5 Biznesu Filmowego 2 – Najważniejsze zmiany wprowadzone w wersji 0.7.5 BF2 (m.in: twórcy i kraje ich pochodzenia, o trofeach, o asystentach, negocjacje,  bonusy dla Darczyńców)
  • Co nowego w wersji 0.9.0 Biznesu Filmowego 2Bardzo szczegółowe podsumowanie wielu nowych funkcji oraz zmian wprowadzonych w tej wersji (m.in: chcę wystąpić w Twoim filmie, Vanity Fair, poprawki scenariuszy, reakcje, swoboda w poczynaniach reżysera, sequele, tymczasowe koszty produkcji a jej budżet, gra+, filmy krótkometrażowe, profile w chmurze, dynamiczny system parametrów)

Pozostałe teksty powiązane z grą oznaczone są tagiem: Biznes Filmowy

Reklamy
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: