Pyskowice: Skansen Kolejowy i Cmentarzysko Lokomotyw

O cmentarzysku lokomotyw w położonych nieopodal Gliwic Pyskowicach dowiedziałem się trafiając na filmik Łowców Przygód. Jako, że klimaty postindustrialne są bardzo fotogeniczne postanowiliśmy w jeden z weekendów odwiedzić to intrygujące miejsce. I choć trafienie na otwarty do zwiedzania skansen graniczy z cudem nam, dosyć przypadkowo, udało się zobaczyć nieco więcej niż ekipie dolnośląskich eksploratorów. Zapraszam więc na rozszerzoną fotorelację z tego stosunkowo mało znanego (przynajmniej dla zwykłych śmiertelników niebędących kolejofilami) a niewątpliwie ekscytującego, nie tylko dla fanów kolei, miejsca.

DSC03957

Skansen kolejowy stworzony został na bazie nieczynnego kompleksu wagonowni i lokomotywowni przy stacji Pyskowice z inicjatywy miłośników i sympatyków kolei w 1998 roku. Wówczas to grupka fascynatów powołała do życia Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolei i Organizacji Skansenów (TOZKiOS). Ich celem jest ratowanie przed zapomnieniem zabytkowego taboru kolejowego, obiektów infrastruktury oraz wszelkich eksponatów związanych z historią kolejnictwa.

DSC03829
W pobliżu stacji kolejowej wita nas stara lokomotywa. Od niej zaczynamy poszukiwania właściwego skansenu oraz cmentarzyska.
DSC03832
Przejście pod wiaduktami nie tylko my uznaliśmy za klimatyczne, akurat trafiliśmy na ekipę studentów kręcących jakiś film.
DSC03839
W końcu po wdrapaniu się na szczyt wiaduktu oczom naszym ukazują się takie oto zabytkowe budowle.

Dzięki ich staraniom przez wiele lat udało się zgromadzić ponad 60 eksponatów w postaci parowozów, lokomotyw, różnych rodzajów wagonów, i taboru pomocniczego a nawet części infrastruktury.

DSC03842
Obrotnica przed lokomotywownią i nastawnia Pk5.

DSC03835

DSC03845

DSC03855

DSC04232

Niestety sam skansen otwierany jest bardzo sporadycznie i spontaniczna wycieczka, taka jak nasza (bez wcześniejszego umówienia), raczej nie ma szans na zajrzenie do jego środka. Jednak oprócz ogrodzonej części w pobliżu znajduje się bocznica, na której stoją i niestety niszczeją stare sprzęty kolejowe z lokomotywami i wagonami na czele… Miejsce to znane jest jako Cmentarzysko Lokomotyw…

DSC03876
Droga do cmentarzyska lokomotyw prowadzi obok ogrodzonego skansenu… gdzie z gracją prezentują się jego eksponaty.

DSC03872

DSC03871

DSC03996

DSC03879

DSC03884
Po kilkuset metrowym spacerku dochodzimy do wolno stojącego taboru określanego mianem cmentarzyska (czyli starej bocznicy kolejowej)
DSC04000
Wagon do przewozu wapna luzem.

DSC03995

DSC03994

DSC03991
Do niektórych lokomotyw da się zajrzeć.

DSC03986

DSC03979

DSC03977

DSC03966

DSC03963

DSC03959

DSC03953

DSC03993

DSC03951

DSC03887

DSC03885

DSC03896

DSC03899
Podobno jeden z dwóch zachowanych EZT EW90.

DSC03905

DSC03949

DSC03947

DSC03944

DSC03943

DSC03925

DSC03923

DSC03920

DSC03909

DSC03907

DSC03900

DSC03911

DSC03931

DSC03933

DSC03988

DSC03998

DSC04002

DSC04010
Ruiny lokomotywowni…
DSC04008
Wieża ciśnień prezentuje się bardzo okazale.

DSC04006

Nam dopisało jednak szczęście i udało się nam dostać do nieczynnej hali wachlarzowej i wagonowej. Część hali nie posiada dachu (został on rozebrany po zawaleniu się dachu podczas katastrofy hali widowiskowej w Katowicach). Nie ma tam żadnych lokomotyw ani wagonów, w opuszczonych pomieszczeniach znajdziemy jednak gdzieniegdzie pozostałości mebli i ubrań pracowników tam niegdyś pracujących. Sam obiekt jest bardzo fotogeniczny i przypomina nieco post-apokaliptyczne klimaty rodem z Last of Us… zresztą zobaczcie sami.

DSC04023
Kompleks zabudowy powstał pod koniec XIX wieku, pierwsze zabudowania obejmowały budynek magazynowo–warsztatowy oraz zespół łaźni. Wkrótce na terenach położonych po przeciwnej stronie torów kolejowych, zbudowano nowy zespół stacyjny.
DSC04038
Klimaty jak z post-apokaliptycznego The Last of Us

DSC04032

DSC04030

DSC04024

DSC04223

DSC04221

DSC04028

DSC04217

DSC04207

DSC04199

DSC04197

DSC04195

DSC04182

DSC04138
Zespół lokomotywowni (tutaj jej środek) składa się z 12 obiektów: hali wachlarzowej, obrotnicy, wieży wodnej, kuźni, schronu, dyspozytorni, budynków socjalnych drużyn konduktorskich, budynku administracyjnego, budynku rozdzielni, dźwigu węglowego, zacieków węglowych i kanałów oczystkowych.

DSC04180

DSC04178

DSC04176

DSC04162

DSC04160
Ten „ludek” po prawej to… piec

DSC04154

DSC04149

DSC04148

DSC04136

DSC04132

DSC04130

DSC04111

DSC04124

DSC04116

DSC04113

DSC04109

DSC04104

DSC04098

DSC04096

DSC04089

DSC04077

DSC04072

DSC04066

DSC04063

DSC04056

DSC04043

DSC04042

Gdy skończyliśmy zwiedzanie starej hali okazało się, że wrota za bramy skansenu były otwarte. Zajrzeliśmy więc i tam (niestety nikogo nie spotkaliśmy kto mógłby nam coś opowiedzieć o samych eksponatach).

DSC04350

DSC04339

DSC04332

DSC04324

DSC04314

DSC04312

DSC04310

DSC04306

DSC04302

DSC04298

DSC04294

DSC04293

DSC04292

DSC04285

DSC04277

DSC04275

DSC04272

DSC04266

DSC04258

DSC04274

DSC04252

DSC04245

DSC04244

DSC04238

DSC04264

Po trudach eksploracji postanowiliśmy jeszcze odwiedzić samo miasteczko Pyskowic, które może się pochwalić całkiem sympatycznym rynkiem.

DSC04375

DSC04367

Jeżeli interesuje Was nieco bardziej dogłębnie historia Pyskowickiego Skansenu oraz kolejnictwa na Śląsku zajrzyjcie na stronę oficjalną towarzystwa w sekcji historia znajdziecie wiele interesujących faktów odnośnie zarówno tego obiektu jak i okolic.

DSC04281

Wycieczka do Pyskowic to jednak nie koniec atrakcji kolejowych, które przeżyliśmy tego dnia. Kolejną stacją były Rudy i jej Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej

Jeżeli lubicie klimaty kolejowe to zajrzyjcie też do wpisu poświęconemu Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej

Pełna galeria (230 zdjęć)

3 myśli na temat “Pyskowice: Skansen Kolejowy i Cmentarzysko Lokomotyw

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s