Wystawa: Illusion – Moving Space i Immersive Art (Kunstkraftwerk Lipsk)

W trakcie naszej pierwszej wizyty w Lipsku trafiliśmy do Kunstkraftwerk. Jest to przestrzeń wystawiennicza w dzielnicy Plagwitz będąca niegdyś budynkiem elektrowni. Wówczas to trafiliśmy na intrygującą wystawę Illusion nothing is as it seems. Zarówno wystawa, jak i samo miejsce zapisało się w naszej pamięci, dlatego gdy po raz kolejny wybieraliśmy się do Lipska (tym razem z okazji koncertu Guano Apes) postanowiłem sprawdzić co dzieje się w tej nowoczesnej galerii. Był to dobry pomysł, gdyż ponownie trafiliśmy na dwa ciekawe wydarzenia: wystawę Illusion – Moving Space oraz projekt Immersive Art.

DSC00580

Illusion – Moving Space

W „ILLUSION – Moving Space” cyfrowe krajobrazy, świecące dźwięki, rzeźby kinetyczne, geometryczne siatki światła UV i migoczące światła przekształcają elektrownię sztuki w artystyczno-naukowe laboratorium samo-doświadczenia. Nawet bardziej niż poprzednia wystawa  „Iluzja – Nic nie jest takie, jak się wydaje„, która była zaprojektowana bardziej z myślą o iluzji, nowa wystawa ma na celu poznanie granic i sprzeczności naszych tradycyjnych percepcyjnych zwyczajów.

DSC00424

DSC00425

DSC00426

DSC00427
TRINITY (BREATH, VORTICE, EQUILIBRIUM) – Obiekty, 2009 – 2016 Ben Tyers (UK) Ta trójca dzieł sztuki wyraża się w formach idei i uczuć w odniesieniu do stworzenia – zasad i sił napędowych ukrytych za manifestacją fizyczną, interakcją międzyludzką i doświadczeniem, cyklu życia i śmierci oraz zjawiska wzrostu i rozpadu. Oczywiście, równowaga między rozpadem, a wzrostem jest zawsze na korzyść tego ostatniego.
DSC00428
BREATHE (Oddychanie) Przewaga wyrafinowania nad zepsuciem w przyrodzie oznacza, stały postęp w ewolucji i powoduje pojawianie się coraz bardziej złożonych i wyrafinowanych form życia. Jest to idea równowagi i wzajemnej zależności, która jest obecna w każdym życiu, na przykładzie ludzkiego oddychania. Zamknięta w formie jaja, woda rytmicznie zmienia się między przeciwieństwami ssania i ciśnienia.

Postrzeganie siebie i otaczającego nas świata kształtują nasze zmysły i nasze wcześniejsze doświadczenia poznawcze. Ludzką tendencją jest pozostanie w pułapce intymności i utratę fascynacji i zdolności do zastanawiania się. ILUZJA – Moving Spaces (Iluzja – Poruszające przestrzenie) ma być antidotum na to z góry przyjęte poczucie porządku i interpretacji.

Poprzez wykorzystanie niematerialnych materiałów, takich jak dźwięk, kolor, światło, a także elementy fizyczne, takie jak kapsuły endoskopowe, nici, lustra i tajemniczo poruszające się ciała, wystawa jest zaproszeniem do wzięcia odpowiedzialności za odkrywanie własnych zmysłowych spostrzeżeń dzięki zwiększonej świadomości.

DSC00432
SEEING WITH EYES CLOSED (WIDZIĆ Z ZAMKNIĘTYMI OCZAMI) Instalacja, 2011 Ivana Franke (CR) Jednocześnie podświetlane diody LED są zaprogramowane na miganie z częstotliwością od 12 do 50 herców na czas 3 minut i 18 sekund. Czas trwania błysku wynosi 6 milisekund i jest stały, podczas gdy przerwy zmieniają się. Jesteśmy poproszeni o to by siąść na podłodze przed obiektem i zamknąć oczu. Wystawienie na migające światło powoduje quasi-halucynogenne wrażenia wizualne płynących obrazów za zamkniętymi oczami. Mając świadomość, że oglądane obrazy nie mają podstaw w zewnętrznej rzeczywistości, doświadczamy ich jako halucynacje. Ta „świadoma quasi-halucynacja” podważa nasze poczucie rzeczywistości w jej naprzemienności i jej przepuszczalność z wyobraźnią. Doświadczenia każdej osoby różnią się i każdy przypisuje różne wymiary postrzeganej przestrzeni w ciągłej transformacji. Dzięki nieprzewidywalność wizualnych reakcji na bodźce świetlne, udział w instalacji sztuki podnosi kwestia podmiotowości i autorstwa. Ostateczna „praca” dzieje się w naszym ciele i zależy od naszego doświadczenie, a także na granicy przestrzeni publicznej i intymnej. Seeing with Eyes Closed jest realizowany w ramach projektu badawczego o tym samym tytule z neurologiem Ida Momennejad, zainicjowana przez Aleksandra Abbushi, we współpracy ze Stowarzyszeniem Neuroestetyki. Praca była częścią ekspozycji, a także była przedmiotem dyskusji wielu interdyscyplinarnych sympozjów na całym świecie.
DSC00434
VALLEY (DOLINA) Instalacja, 2017 Karolina Halatek (PL) Dolina to wielkoskalowa, wciągająca rzeźba przestrzenna. Składa się z dwóch równoległych ekranów białego światła, w których pustka jest wypełniona promieniującą jasnością. Minimalistyczny styl sprawia, że doświadczamy czystej bieli i mieszania się z intensywnością światła. Skala instalacji angażuje nas zmysłowo i zmienia postrzeganie przeciwieństw – całkowita ciemność a całkowita jasność. Spacer przez dolinę daje szansę na odejście od codzienności i stanie się aktywną częścią między diadą światła. Inspiracją dla Doliny jest związek, w którym dwa byty stają się jednością: niematerialne medium światła jest tak intensywne, że staje się prawie stałe.
DSC00438
Kolejna instalacja składała się z sali częściowo wypełnianej lustrami, projektora oraz kontroler Kinect.

 

DSC00440
THE STRANGER WITHIN US (OBCY W NAS) Interaktywna i immersyjna instalacja, 2017 Paul Schengber, Felix Deufel, Markus Schuricht, Kenneth Kirschner Wisp Kollektiv (GER) Oderwanie się od koncepcji empatii, którą podkreśla szwajcarsko-niemiecki psycholog i psychoanalityk Arno Gruen w „Der Fremde in uns”, The Stranger Within US zaprasza nas do refleksji nad brakiem empatii w naszym społeczeństwie i wpływem tego zjawiska na osobowość. W częściowo wypełnionym lustrem pokoju, zostajemy zapraszeni do wkroczenia do wirtualnego środowiska. Wirtualne obrazy nas samych są odwzorowywane w iluzoryczny, nieskończony krajobraz cyfrowy poprzez projekcję niemal 360​​°. Krajobraz przedstawia świat jako siebie i wirtualne obrazy „obcego w nas”. Nasze działania w tym świecie zmieniają krajobraz. Dziwne punkciki chmur ludzkich ciał pojawiają się losowo w krajobrazie, powoli usuwając poprzednio budowany krajobraz.

 

DSC00446
Z gatunku #not so selfie czyli my w wirtualnej rzeczywistości z „obcym w nas”.
DSC00454
Każdy ruch powodował „przegenerowanie” krajobrazu. Stąd wrażenie interakcji ze światem poprzez jego „modelowanie”.

DSC00459

DSC00472

Wystawa zwraca uwagę na aspekty naszego postrzegania świata. Od wnikliwych i intuicyjnych po filozoficzne i medytacyjne, od technicznych i naukowych po iluzoryczne i nieprzewidywalne, każde prezentowane dzieło przekształca architekturę przemysłową elektrowni, a ostatecznie podważa i wyostrza postrzeganie otoczenia, gdy nas zaprasza do wejścia między granicę obecności a nieobecnością, wewnętrzny i zewnętrzny.

DSC00484
STERNENSPIEGELRAUM (STAR-UNIVERSCOPE) Instalacja, 2017 Holger Schulze (GER) Dzięki unikatowej aranżacji lustra Star-Universkop wywołuje „iluzję nieskończonej przestrzeni” – wszechświata.

 

DSC00485
Z pozoru nieskończona przestrzeń naśladuje prawdziwy pokój przez ruchy odwiedzających i ciągle zmieniające się punkty widzenia. Niemożliwe staje się odróżnienie rzeczywistych przedmiotów i przestrzeni od tych, które powstały w odbiciach; nawet poznanie lub zrozumienie mechanizmu nie zmniejszy wpływu lub iluzji nieskończonej przestrzeni.

 

DSC00497
Doświadczenie jest wzmacniane poprzez intensywny dźwięk i muzykę. Star-universcope opiera się na fizycznych, matematycznych i geometrycznych pomysłach i konstrukcjach odkrytych i opracowanych przez Holgera Schulze.

DSC00503

 

DSC00487
DRAWING IN SPACE – HORIZON (RYSUNEK W PRZESTRZENI – HORYZONT) Instalacja, 2017 Jeongmoon Choi (SK) Instalacja Choi, Drawing in Space – Horizon, jest częścią serii, która odpowiada na główne tematy jej praktyki: „budownictwa mieszkaniowego”, „natura / katastrofa naturalna” i pozycja rodzaju ludzkiego pomiędzy siłami natury, a dokładniej, zajmuje się obszernym tematem zamieszkania i natury.

 

DSC00488
„Rysowanie w przestrzeni” nieustannie rzuca wyzwanie naszej percepcji, aby umożliwić nam uzupełnienie tego co konkretnie widzimy z naszą wyobraźnią. Dezorientacja jest początkową reakcją, gdy stajemy w pokoju światła Choi z promieniowaniem UV z rozciągniętymi nitkami. Granice i bezgraniczne, szybko odnajdujemy dostęp do jednej z wielu możliwych perspektyw, co pozwala nam angażować się na coraz to nowe sposoby. Jej instalacja utrzymuje ciągłą zmianę odniesienia między wnętrzem a światem zewnętrznym, co pokazuje paradoksalną podwójną naturę percepcji przestrzeni.

DSC00492

DSC00495

DSC00499

DSC00500

Zamiast oferować utopijną podróż, wystawa pozwoli nam poruszać się, wędrować i zastanawiać się, wejść w stan poruszającej introspekcji, która jest wyjątkowa dla każdego z nas i rzuca światło na wnętrze naszego ciała i psyche. Wystawa pozwoli nam zobaczyć siebie, naszych bliźnich i świat w innym świetle. Postrzeganie rzeczywistości zależy zarówno od świadomości obserwatora, jak i od empatii względem indywidualnej perspektywy każdego z nich.

Immersive Art: WORK in Progress (WERK in Progress)

Zespół Immersive Art Factory prowadzony przez Gianfranco Iannuzzi powołał do życia projekt multimedialny „WERK in Progress„. Archeologia przemysłowa i sztuka współczesna rozpoczynają dialog, aby zachować pamięć historyczną dawnego miejsca, a jednocześnie otworzyć nowe możliwości projektowe i scenariusze życiowe za pomocą sztuki immersyjnej.

DSC00519

DSC00522

DSC00528

DSC00530

Puste, post-industrialne pomieszczenie dawnej kotłowni zostało wypełnione od podłogi pod sam sufit wideo projekcjami pokazującymi rozwój cywilizacji. Około 20 minutowy show pozwalał stać się aktorem na wielkiej scenie sztuki immersyjnej.

DSC00537

DSC00538

DSC00545

Animowane przy użyciu najnowocześniejszego oprogramowania, zilustrowane akustycznie przez muzykę i zaplanowane według skrupulatnych scenariuszy, tworzy zręczny pokaz multimedialny, w którym przestrzeń i praca, tj. forma i treść, łączą się w unikalną symbiozę. Rezultat jest rzutowany na podłogę i ściany w ogromnej hali, tworząc dynamiczny fresk kształtów i kolorów.
Odwiedzający nie tylko stoją przed nim jak w muzeum, ale przechodzą przez te wirtualne krajobrazy, stając się częścią przedstawienia, wchodząc w interakcję ze spektaklem, w którym są zanurzeni.

DSC00546

DSC00555

DSC00547

DSC00548

DSC00556

DSC00551

DSC00559

DSC00561

Podejście włoskiego artysty do tego projektu zostało przez niego opisane w następujący sposób: „Jest to zarówno dźwięczna, jak i sugestywna gra słowna ze zwrotem „praca w toku”. „WERK” wskazuje tutaj miejsce, które jest inspiracją całości. „W toku” wywołuje wrażenie pojawienia się i rozwoju kultury i technologii, ale jednocześnie powstaje koncepcja czegoś, co nie przekształca przestrzeni ostatecznie lub kategorycznie, ale należy je rozumieć jako twórcze, krótkotrwałe doświadczenie. W ten sposób pomieszczenie jest dostępne również dla dalszych kontrybucji od nas i innych artystów.

DSC00604

DSC00562

DSC00569

DSC00564

DSC00566

„Chcę odciągnąć publiczność od klasycznego podejścia do odbioru, umieszczam ją w centrum pracy, jak na wielkiej scenie, tak aby była częścią show” – wyjaśnia Gianfranco Iannuzzi, który jest jednym z pionierów gatunku sztuki „sztuka immersyjna” od lat 80.

DSC00570

DSC00571

DSC00575

Urodzony w Wenecji Gianfranco Iannuzzi stworzył swoją pierwszą serię zdjęć pokazanych z muzyką pod koniec lata 80. Jego najważniejszym sprzętem wykorzystywanym do pracy był projektor Kodaka. Światło, obrazy, dźwięk – do dzisiaj niewiele zmieniło się u podstaw jego pracy, chociaż Iannuzzi  prezentuje teraz swoją sztukę na gigantycznych powierzchniach. Jedną z jego ostatnich prac Chagall, Midsummer Night’s Dream można zobaczyć na południu Francji w Carrières de Lumières, w dawnym kamieniołomie o powierzchni ponad 5000 metrów kwadratowych. Przyciąga ona pół miliona odwiedzających każdego roku.

DSC00576

DSC00598

DSC00594

DSC00583

DSC00602

DSC00589

Iannuzzi współpracuje z zespołem artystów, znanych dziś jako Immersive Art Factory, który tworzą Renato Gatto, Massimiliano Siccardi, Ginevra Napoleoni i kompozytor Luca Longobardi.

Immersive Art Factory byli jednymi z pionierów gatunku sztuki immersyjnej. Termin immersion (immersja / zaangażowanie) po raz pierwszy został używany w latach 90-tych w kontekście gier komputerowych oraz role playing.

DSC00544

Immersja jest metaforycznym określeniem zaczerpniętym z doświadczenia fizycznego bycia zanurzonym pod wodą. Uczucia bycia otoczonym przez zupełnie inną rzeczywistość, która przejmuje całą naszą uwagę, nasz cały aparat percepcji.

Janet H. Murray, Profesor Digital Media

DSC00606

DSC00611

DSC00609

DSC00619

W ramach projektu Immersive Art prezentowane były dwie projekty. Oprócz WORK in Progress drugą była HUNDERTWASSER Experience inspirowana twórczością austriackiego artysty Friedensreicha Hundertwassera. Znanego m.in z oryginalnych realizacji budowlanych, które charakteryzowały się unikaniem regularności, symetrii oraz prostych linii i kątów (słynny dom Hundertwasserhaus w Wiedniu). Niestety w dniu naszej wizyty nie była ona prezentowana.

DSC00617

Jeżeli zawitacie do Lipska i lubicie sztukę współczesną Kunstkraftwerk powinno się znaleźć jako pozycja obowiązkowa na waszej liście miejsc do odwiedzenia.

Pełna galeria (100 zdjęć)

Reklamy

Jedna myśl na temat “Wystawa: Illusion – Moving Space i Immersive Art (Kunstkraftwerk Lipsk)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s