Jaki sprzęt fotograficzny zabrać na Islandię

Islandia to jedno z bardziej fotogenicznych miejsc na świecie, które każdy pasjonat fotografii pragnie choć raz odwiedzić. Dlatego też przed wyprawą na tę wyspę stanąłem przed dylematem wyboru sprzętu fotograficznego, który miałem ze sobą zabrać. Postanowiłem podzielić się z Wami swoimi doświadczeniami w tej materii i przeanalizować wybory konkretnych elementów takiego zestawu oraz jak podjęte decyzje sprawdziły się w praktyce.

A6E01266

Przez kilka lat mojej zabawy z fotografią moja kolekcja sprzętu fotograficznego nieco się rozrosła tak więc wybór aparatu i obiektywu, który miałem zabrać ze sobą na wakacje nie był takim banalnym zadaniem. Wśród swoich licznych podróży wypracowałem sobie już zestaw podstawowy fotograficznego podróżnika. W zależności od miejsca, pory roku, klimatu, długości trwania wycieczki, odległości do przebycia oraz jej charakteru (city-break, objazdówka, wczasy, typu lokalizacji) jest on jednak nieco modyfikowany. Bazowym zestawem na dłuższe wypady był mój aparat bezlusterkowy (najpierw Sony NEX 5N, później Sony A6000) oraz kilka obiektywów. Zestaw podstawowy to najczęściej zoom standardowy SEL1670Z oraz jasna stałka SEL35F18. W zależności od potrzeb zestaw ten zostaje rozszerzony o obiektyw szerokokątny SEL1018 i/lub tele zooma SEL55210. Ostatni jednak mój zestaw fotograficzny powiększył się o kolejny aparat Sony A6300 i obiekty SEL18135 a także aparat kompaktowy Sony RX100IV. Do dyspozycji mam też kilka jasnych stałek SEL50F18, SEL85F18 oraz ostatni nabytek Batis 135.

A6E04002
Okazji do zdjęć portretowych też na Islandii nie można wykluczyć 😉

Wyprawa na Islandię różniła się jednak w kilku aspektach od naszych wcześniejszych wojaży (tym razem mieliśmy do dyspozycji samochód oraz bardzo różnorodny, raczej chłodniejszy klimat) i trzeba było dobrze przemyśleć zestaw podstawowy.

DSC03517
Tak, ta fotka również pochodzi z Islandii. jak widać oprócz czarnych można tam znaleźć też i jaśniejsze plaże.

Aparaty

Zacznijmy od aparatu. W pierwszym odruchu oraz po zasięgnięciu porad na forum DPreview postanowiłem wziąć mój najnowszy nabytek czyli Sony A6300 oraz jako backup, poręczny kompakt Sony RX100IV. Wydawało się to sensowne rozwiązanie. Jednak w ostatniej chwili postanowiłem zabrać również swojego starego Sony A6000. Motywacją do tego był klimat na Islandii. Według znanego powiedzenia jeżeli będąc na Islandii nie podoba Ci się aktualna pogoda to… poczekaj 5 minut.

A6E03860
Spektakularne tęcze to dosyć częsty element krajobrazu tej wulkanicznej wyspy.

Częste zmiany aury to standard w tym kraju, stąd słońce, opady (deszcz/śnieg) i wiatr to nieodzowna część islandzkiego doświadczenia. Takie warunki nie sprzyjają zmianie obiektywów w warunkach polowych, a dodatkowo biorąc pod uwagę czas niezbędny do przełączania się między obiektywami oraz w sumie niewielką wagę i rozmiary bezlusterkowców (oraz transport samochodowy), stwierdziłem że może być to dobry pomysł.

A6E01577
Tak, to są bryły lodu spływające z lodowca i wyrzucane na plaży.

W praktyce okazało się to świetną decyzją! Rzeczywiście w wielu przypadkach żonglowanie obiektywami było co najmniej mocno utrudnione, a w niektórych momentach kompletnie niemożliwe (wodospady pod którymi rozpraszają się kropelki wody czy wietrzna i zimna Diamentowa Plaża). Jeżeli posiadasz więc dwa (niewielkie) aparaty to zdecydowanie rekomenduję takie rozwiązanie. Nie tylko oszczędza ono czas (a liczba fotogenicznych miejsc na Islandii jest niemalże nieograniczona – zawsze istnieje pokusa zobaczenia więcej lub zatrzymania się na kolejnym punkcie widokowym) ale jest po prostu wygodne i bezpieczniejsze dla sprzętu.

DSC03215 (1)
Aparat kompaktowy (Sony RX100IV) przydawał się wtedy gdy pozostałe dwa aparaty były całkowicie zachlapane przez drobinki wody osadzone na obiektywach a ich czyszczenie pomagało tylko na chwilę.

Obiektywy

Kolejny dylemat pojawił się w momencie wybierania obiektywu. Z pośród 10 szkieł jakimi dysponuję musiałem się ograniczyć do kilku. Z jednej strony Islandia to głównie krajobrazy stąd też wydaje się, że obiektyw szerokokątny to przysłowiowy „must have„. Jednak z porad osób, które wcześniej odwiedziły Islandię wynikało aby zabrać ze sobą również obiektyw o dosyć długiej ogniskowej. Argumentem przemawiającym za tym jest fakt, że większość islandzkiego krajobrazu rozciąga się na duże odległości i zdjęcia wykonane tylko szerokokątnym obiektywem mogą być zbyt monotonne. Długi zoom przydaje się tutaj nawet częściej niż obiektyw szerokokątny.

A6E01990
Fragment krajobrazu na maksymalnym zoomie 135mm (APS-C)

Z pośród posiadanych przeze mnie obiektywów zmiennoogniskowych mój wybór padł ostatecznie na SEL18135 ze względu na większy zasięg w stosunku do SEL1670Z. A szerszy kąt miał być rekompensowany drugim aparatem z obiektywem SEL1018.

DSC03413
Obiektyw szerokoogniskowy nie tylko przydaje się do rozległych krajobrazów i dużych obiektów ale też np do fotografowania… gejzerów.

Wziąłem też jasną stałkę SEL35F18 na wypadek słabszych warunków oświetleniowych. Okazało się jednak, że nie użyłem jej ani razu. Na Islandii byliśmy w drugiej połowie sierpnia czyli pod koniec tamtejszego lata. Dzień trwał do około godziny 22 więc większość miejsc odwiedzaliśmy za dni lub w trakcie trwającego dosyć długo zachodu słońca.

A6E04036

Filtry

Filtry to kolejne z akcesoriów, które warto zabrać na Islandię. Nieodzowny wydaje się filtr polaryzacyjny, który przydaje się nie tylko w słoneczne dni ale też do fotografowania wszechobecnych wodospadów.

A6E02028
Filtr polaryzacyjny dobrze działa na niebo 🙂

Dodatkowo pewnie widzieliście mnóstwo zdjęć z Islandii przedstawiających wodospady z rozmytą wodą. Efekt ten uzyskuje się z wykorzystaniem filtru szarego (ND) pozwalającego wydłużyć czas naświetlania w trakcie dnia. Ja do swoich obiektywów zabrałem więc filtry polaryzacyjne Murami oraz Benro i filtr szary ND1000 Hoya.

A6E02954
To zdjęcie zostało wykonane z wykorzystaniem dwóch filtrów… polaryzacyjnego oraz nakręconego na niego filtru szarego ND1000.

Statywy

Statyw to kolejne nieodzowne akcesorium w trakcie podróży na Islandię. Nie tylko do zdjęć krajobrazowych, ale też przede wszystkim do fotografowania wodospadów, w szczególności na długim czasie naświetlania do którego wykorzystujemy wspomniane wcześniej się filtry szare (ND). I w tym przypadku również postanowiłem zabrać dwa egzemplarze tego akcesorium. Oprócz solidnego ale wciąż stosunkowo lekkiego statywu specjalnie kupionego na tą podróż (w moim przypadku był to Benro Slim FSL09AN00) wziąłem też niewielki statyw Manfrotto Pixi. Nie zawsze bowiem jest czas i ochota na rozkładanie się z dużym sprzętem i wówczas taki podręczny, mały statyw sprawdza się wyśmienicie.

A6E01795
Mały statyw przydaje się do fotografowania takich niewielkich fenomenów przyrodniczych na Islandii… ot zwykła kaskada przy drodze która nawet nie ma swojej nazwy na mapie.

Pozostałe akcesoria

Z dodatkowych akcesoriów które miałem podczas podróży pozycją obowiązkową są oczywiście dodatkowe baterie. Ja miałem aż cztery (wiadomo bezlusterkowce) dodatkowe baterie do dwóch aparatów. W praktyce okazało się jednak, że wystarczał jeden zamiennik – czas fotografowani było dużo krótszy niż podróże między poszczególnymi miejscami.

A6E02128
Droga przez Interior

Warto tez wspomnieć o paskach do aparatu. Ostatnio kupiłem sobie paski firmy Peak Design posiadający ciekawy sposób mocowania pozwalający na szybkie i sprawne wymienianie pasków. Ponieważ mam dwa aparaty mam też dwa paski z serii Peak Design: Slide Lite i Leash Dzięki temu łatwo mogłem modyfikować sposób zawieszenia aparatów i dostosowywać do sytuacji.

Posiadanie dwóch aparatów na szyi nie było problemem (moje bezlusterkowe aparaty są stosunkowo lekkie i niewielkich rozmiarów) a łatwo dostosowywane paski pozwalały na szybką zmianę ich długości oraz sposobu zawieszenia (przez szyje lub przez ramię). Szybko-złączka na statywie Benro pozwalała na bezproblemowe i sprawne mocowanie aparatu na dużym statywie, a kiedy nie chciało mi się go nosić w razie potrzeby można było wykorzystać dodatkowy, mały statyw.

A6E02097

Podsumowanie

Ostatecznie pod względem przygotowania fotograficznego kilka nieoczywistych wyborów okazało się strzałami w dziesiątkę (dwa body, dwa rożne statywy, dostosowywane paski z systemem peak design oraz zestaw filtrów). Pozwoliło to na nieprzejmowanie się za bardzo sprzętem, a skupienie się na optymalnym wykorzystaniu czasu przy każdej odwiedzanej lokalizacji. A czasu tego co chwilę brakowało… bo liczba fotogenicznych miejsc na wyspie jest tak ogromna, że i tak kilka interesujących punktów musieliśmy pominąć…

A6E04089

W tracie tygodniowego pobytu na wyspie każdego dnia mieliśmy zaplanowane około 10 miejscówek do zwiedzenia i kilkaset kilometrów do przejechania, a tak naprawdę do fotograficznej zabawy wystarczyły by… dwie na cały dzień. Warto też dodać że nasz plan obejmował zwiedzanie tylko około 1/3 wyspy…

DSC03280

Stąd bardzo prawdopodobna jest kolejna wycieczka w ten fascynujący fotograficznie region. A tych fotograficznych entuzjastów, którzy Islandii jeszcze nie odwiedzili polecam odwiedzić ten zdjęciowy Disneyland, póki jeszcze jest on w miarę dostępny (bo pierwsze ograniczenia dla turystów już się pojawiają).

A6E03556

Na pełną relację z wycieczki na Islandię pewnie trzeba będzie jeszcze nieco poczekać (kolejka relacji jest dosyć długa). Na razie postanowiłem podzielić się z Wami przykładowymi zdjęciami z kolejnych dni naszej wycieczki w serii wpisów Migawki z Islandii.

P.S. Wszystkie zdjęcia ilustrujące ten wpis pochodzą „prosto z aparatu” (nie były obrabiane w żadnym programie graficznym – zostały tylko pomniejszone i dodano adres bloga).

Pełna galeria (22 zdjęcia)

P.S. Wszystkie wpisy poświęcone Islandii będą oznacza tagiem Islandia

Reklamy

3 myśli na temat “Jaki sprzęt fotograficzny zabrać na Islandię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s