Porównanie przykładowych zdjęć z obiektywów Sony E-Mount Zoom APS-C

Do powstania tego porównania skłoniło mnie nabycia nowego obiektywu SEL18135. Zaraz po zakupie wziąłem go na krótki spacer w trakcie którego zrobiłem kilkaset fotek.  Przyznam, że rezultaty nie były jakoś specjalnie imponujące co skłoniło mnie do bardziej szczegółowego porównania go z innymi posiadanymi przeze mnie obiektywami, które przez kilka lat używania systemu e-mount zgromadziłem w swojej “kolekcji”. Po raz pierwszy postanowiłem więc zrobić test na poziomie piksli (“pixepeepingu”) czyli porównywania wykonanych zdjęć na poziomie 100% powiększenia.

Wynik tej zabawy był bardzo interesujący i… niepokojący. Okazało się, że mój egzemplarz SEL18135 na szerokim kącie jest słabszy od powszechnie krytykowanego SELP1650 domyślnego obiektywu “kitowego” sprzedawanego z aparatami A6000/A6300/A6500. Był to więc argument aby wymienić mój świeżo zakupiony egzemplarz. Udało mi się ta sztuka, a gdy otrzymałem nowy egzemplarz, postanowiłem zrobić jeszcze dokładniejsze testy tym razem z udziałem wszystkich obiektywów zoom. które miałem w posiadaniu. Wynikami tej zabawy praz swoimi spostrzeżeniami postanowiłem podzielić w tym oto wpisie.

Procedura testowa

Testy postanowiłem wykonać na świeżym powietrzu korzystając ze słonecznego dnia. Jako obiekt testowy wykorzystałem bramy starej zajezdni tramwajowej, która posiadała wiele szczegół dzięki czemu łatwiej było sprawdzić ostrość obiektywów. Do testu przystąpiły cztery standardowe zoomy e-mount do aparatów Sony o matrycy APS-C:

  • SELP1650 – aktualny obiektyw kitowy sprzedawany z serią Alpha 6×000
  • SEL1670Z – kit “premium” sygnowany marką Zeiss (jedyny w tej grupie ze stałym światłem F4) – jego recenzję mogliście przeczytać tutaj
  • SEL1855 – stary obiektyw kitowy sprzedawany z serią NEX
  • SEL18135 – nowy obiektyw, który pewnie stanie się kitowy 😉

Testy przeprowadziłem przy użyciu statywu z następującymi ustawieniami:

  • Aparat Sony A6300 z firmwarem 2.01 (obsługującym obiektyw SEL18135)
  • self timera ustawionego na 2s.
  • zdjęcia wykonywałem w trybie priorytetu przysłony (A),
  • stabilizacja była wyłączoną
  • czułość ustawiona na ISO 100
  • zdjęcia w jakości JPEG (choć na wszelki wypadek wykonywałem skorzystałem z opcji RAW + JPEG).
  • punkt auto fokusa ustawiony był na centralny
  • na blogu zamieściłem z zrzuty ekranu porównania robionego programem XnView
  • w dodatkowej galerii na końcu wpisu znajdziecie wszystkie fotki w formacie JPG

Ważne informacje

Gdy spojrzy się na rezultaty testów konkretnych obiektywy znacznie różnią się w osiąganych wynikach na różnych ogniskowych/przesłonach. Stąd można przyjąć, że rozbieżność poszczególnych egzemplarzy może się znacznie różnić w obrębie jednego modelu. (Co potwierdził mój wymieniony SEL18135). Dlatego wnioski, które wyciągniecie z oglądania zdjęć/tabelek należy brać z dużym dystansem i nie można ich za mocno generalizować.

Test należy traktować jako porównanie konkretnych egzemplarzy obiektywów, bo w ogólności zapewne mogą się w nich znaleźć lepsze i gorsze sztuki. Jako, że posiadam tylko po jednym egzemplarzu danego obiektywu nie mogę wykonać bardziej szczegółowych testów statystycznych, które można ekstrapolować do wniosków ogólnych.

Ze swej strony starałem się dołożyć wszelkiej staranności aby poszczególne zdjęcia zrobić w jak najbardziej zbliżonych warunkach ale niestety nie ustrzegłem się kilku błędów (na pewno było tak w przypadku SEL1670Z i testu na 18mm przy ogniskowej 5.6, który wyszedł nieostro – inne przypadki oznaczone są tabelkach).

Czas na konkrety

Poniżej znajdziecie obrazki porównujące zdjęcia wykonane poszczególnymi obiektywami na określonych ogniskowych i przesłonach.

Porównania dotyczą różnych części kadru i oznaczone zostały one następującymi skrótami:

  • TL – góra lewo (top left)
  • TR – góra prawo (top right)
  • C – środek (center)
  • BL – dół lewo (bottom left)
  • BR – dół prawo (bottom right)

Poniżej zdjęć dla każdej ogniskowej znajdziecie zbiorcza tabelka w której nadaje subiektywne punkty dla konkretnego obiektywu w skali 1-5. Gdzie 1 oznacza najsłabszą ostrość a 5 najlepszą. Punktacja jest względna (czyli oceny konkretnego obiektywu większa o 1 oznacza, że jest on zauważalnie lepszy od słabiej ocenionego).

Na samym końcu spróbuje podsumować wszystkie te porównani i wytypować najlepszy i najgorszy obiektyw dla danej ogniskowej.


16mm F4

016mm_F4.0_BL
16mm F4 BL (Od lewej SELP1650, SEL1670Z)
016mm_F4.0_BR
16mm F4 BR
016mm_F4.0_C
16mm F4 C
016mm_F4.0_TL
16mm F4 TL
016mm_F4.0_TR
16mm F4 TR

16mm F5.6

016mm_F5.6_BL
16mm F5.6 BL
016mm_F5.6_BR
16mm F5.6 BR
016mm_F5.6_C
16mm F5.6 C
016mm_F5.6_TL
16mm F5.6 TL
016mm_F5.6_TR
16mm F5.6 TR

16mm F8

016mm_F8.0_BL
16mm F8 BL
016mm_F8.0_BR
16mm F8 BR
016mm_F8.0_C
16mm F8 C
016mm_F8.0_TL
16mm F8 TL
016mm_F8.0_TR
16mm F8 TR

16mm F11

016mm_F11_BL
16mm F11 BL
016mm_F11_BR
16mm F11 BR
016mm_F11_C
16mm F11 C
016mm_F11_TL
16mm F11 TL

016mm_F11_TR

Subiektywne oceny ostrości dla ogniskowej 16mm: TR/TL/C/BR/BL

Obiektyw/F

3.5

4

5.6

8

11

16

SEL1670Z

4-/4-/4/4-/4-

4/4/4/4/4

4-/4-/4/4/4

3/3/4/4/4

?

SELP1650

2/2/4-/2/2

3/3/4-/2/2

4/3/4/3+/3+

3+/3+/4/4-/4-

?

SEL18135

SEL1855

? – jedno ze zdjęć było nie ostre nie dało się go porównać stąd brak wyników


18mm F4

018mm_F4.0_BL
18mm F4 BL (Lewy górny róg SEL18135, Prawy górny róg: SEL1855, Lewy dolny róg: SELP1650, Prawy dolny róg: SEL1670Z)
018mm_F4.0_BR
18mm F4 BR
018mm_F4.0_C
18mm F4 C
018mm_F4.0_TL
18mm F4 TL
018mm_F4.0_TR
18mm F4 TR

18mm F5.6

018mm_F5.6b_BL
18mm F5.6 BL (SEL1670Z na F4 bo F5.6 wyszło nie ostro)
018mm_F5.6b_BR
18mm F5.6 BR (SEL1670Z na F4 bo F5.6 wyszło nie ostro)
018mm_F5.6b_C
18mm F5.6 C (SEL1670Z na F4 bo F5.6 wyszło nie ostro)
018mm_F5.6b_TL
18mm F5.6 TL (SEL1670Z na F4 bo F5.6 wyszło nie ostro)
018mm_F5.6b_TR
18mm F5.6 TR (SEL1670Z na F4 bo F5.6 wyszło nie ostro)

18mm F8

018mm_F8.0_BL
18mm F8 BL
018mm_F8.0_BR
18mm F8 BR
018mm_F8.0_C
18mm F8 C
018mm_F8.0_TL
18mm F8 TL
018mm_F8.0_TR
18mm F8 TR

18mm F11

018mm_F11_BL
18mm F11 BL
018mm_F11_BR
18mm F11 BR
018mm_F11_C
18mm F11 C
018mm_F11_TL
18mm F11 TL
018mm_F11_TR
18mm F11 TR

18mm F16

018mm_F16_BL
18mm F16 BL
018mm_F16_BR
18mm F16 BR
018mm_F16_C
18mm F16 C
018mm_F16_TL
18mm F16 TL
018mm_F16_TR
18mm F16 TR

Subiektywne oceny jakości 18mm: TR/TL/C/BR/BL

Obiektyw/F

3.5

4

5.6

8

11

16

SEL1670Z

3+/4/4+/4/3+

4/3+/4/3/2*

3+/3+/4/4/4

3/3+/4/4/4

3+/3/4/4/3

SELP1650

1/1/4-/1/1

2/3/4/1+/2+

3-/3/4/2/1+

2/3/4/3+/3

3/3/4/4/3

SEL18135

2+/3/4/3/3

3/3/4/2+/3+

3/3/4/3-/3

3+/3/4/3/3-

3/3+/4/4+/3

SEL1855

2+/2/4/2+/2

3/2/4/2/1

3-/2/4/3+/2-

2/2/4/2/3-

3-/2/4/4-/3

* SEL1670Z porównywany był na F4 (zamiast 5.6)


24mm F4

 

023mm_F4.0_BL
24mm F4 BL ((Lewy górny róg zgodnie z ruchem wskazówek zegara: SEL18135, SEL1855, SEL1670Z)
023mm_F4.0_BR
24mm F4 BR
023mm_F4.0_C
24mm F4 C
023mm_F4.0_TL
24mm F4 TL
023mm_F4.0_TR
24mm F4 TR

24mm F5.6

023mm_F5.6_BL
24mm F5.6 BL (Lewy górny róg SEL18135, Prawy górny róg: SEL1855, Lewy dolny róg: SELP1650, Prawy dolny róg: SEL1670Z)
023mm_F5.6_BR
24mm F5.6 BR
023mm_F5.6_C
24mm F5.6 C
023mm_F5.6_TL
24mm F5.6 TL
023mm_F5.6_TR
24mm F5.6 TR

24mm F8

023mm_F8.0_BL
24mm F8 BL
023mm_F8.0_BR
24mm F8 BR
023mm_F8.0_C
24mm F5.6 C
023mm_F8.0_TL
24mm F8 TL
023mm_F8.0_TR
24mm F8 TR

24mm F11

023mm_F11_BL
24mm F11 BL
023mm_F11_BR
24mm F11 BR
023mm_F11_C
24mm F11 C
023mm_F11_TL
24mm F11 TL
023mm_F11_TR
24mm F11 TR

24mm F16

023mm_F16_BL
24mm F16 BL
023mm_F16_BR
24mm F16 BR
023mm_F16_C
24mm F16 C
023mm_F16_TL
24mm F16 TL
023mm_F16_TR
24mm F16 TR

Subiektywne oceny jakości 24mm: TR/TL/C/BR/BL

Obiektyw/F

3.5

4

5.6

8

11

16

SEL1670Z

3/3/4/2/3

3-/3+/4/4-/4

4-/4/4/4/4

4/4/4/4/4

3/3/4/3/3+

SELP1650

-/-/-/-/-

2/3/4/4/2

3-/4/4/4/3

3/4/4/4/4

3+/3/4/3/4

SEL18135

2/2/4/2/2

3/3-/4/3-/2

3/3/4/3-/2

3-/3/4/3/3

3-/3/4/3-/3-

SEL1855

3+/4/4/3/4

4/4/4/4/3

4/4/4/4/3+

3+/4/4/4+/4

4/3/4/3+/4


35mm F4.x

 

035mm_F4.5_BL
35mm F4.x BL (Lewy górny róg zgodnie z ruchem wskazówek zegara: SEL18135, SEL1855, SEL1670Z)
035mm_F4.5_BR
35mm F4.x BR
035mm_F4.5_C
35mm F4.x C
035mm_F4.5_TL
35mm F4.x TL
035mm_F4.5_TR
35mm F4.x TR

35mm F5.6

035mm_F5.6_BL
35mm F5.6 BL (Lewy górny róg SEL18135, Prawy górny róg: SEL1855, Lewy dolny róg: SELP1650, Prawy dolny róg: SEL1670Z)
035mm_F5.6_BR
35mm F5.6 BR
035mm_F5.6_C
35mm F5.6 C
035mm_F5.6_TL
35mm F5.6 TL
035mm_F5.6_TR
35mm F5.6 TR

35mm F8

035mm_F8.0_BL
35mm F8 BL
035mm_F8.0_BR
35mm F8 BR
035mm_F8.0_C
35mm F8 C
035mm_F8.0_TL
35mm F8 TL
035mm_F8.0_TR
35mm F8 TR

35mm F11

035mm_F11_BL
35mm F11 BL
035mm_F11_BR
35mm F11 BR
035mm_F11_C
35mm F11 C
035mm_F11_TL
35mm F11 TL
035mm_F11_TR
35mm F11 TR

35mm F16

035mm_F16_BL
35mm F16 BL
035mm_F16_BR
35mm F16 BR
035mm_F16_C
35mm F16 C
035mm_F16_TL
35mm F16 TL
035mm_F16_TR
35mm F16 TR

Subiektywne oceny jakości 35mm: TR/TL/C/BR/BL

Obiektyw/F

3.5

4

5.6

8

11

16

SEL1670

2/3/4/2/3+

2-/3+/4-/4/4

4/5/5-/4+/5

3-/4/4/4/4+

3/3/4-/4/4

SELP1650

2/3/3/3/3

3/3/4/3/3-

3/4-/4/4/4

3-/3/4-/4/4-

SEL18135

*4/4/4+/3-/3

3+/4/4+/2/3

3/4/5/3/4

3/4/4/4-/4

3/4/4+/4-/4-

SEL1855

*3/3-/4/3/2

2+/3-/4/3+/3

3-/3-/4/4/3

3/3/4/4/3+

3/3-/4-/4/4-

* przesłona (F) =  4.5


5xmm F5.6

SEL18135 – 49 mm

SEL1855 – 55 mm

SELP1650 – 50 mm

SEL1670Z – 53 mm

 

05xmm_F5.6_BL
5xmm F5.6 BL (Lewy górny róg SEL18135, Prawy górny róg: SEL1855, Lewy dolny róg: SELP1650, Prawy dolny róg: SEL1670Z)
05xmm_F5.6_BR
5xmm F5.6 BR
05xmm_F5.6_C
5xmm F5.6 C
05xmm_F5.6_TL
5xmm F5.6 TL
05xmm_F5.6_TR
5xmm F5.6 TR

5x mm F8

05xmm_F8.0_BL
5x mm F8 BL
05xmm_F8.0_BR
5x mm F8 BR
05xmm_F8.0_C
5x mm F8 C
05xmm_F8.0_TL
5x mm F8 TL
05xmm_F8.0_TR
5x mm F8 TR

5x mm F11

05xmm_F11_BL
5x mm F11 BL
05xmm_F11_BR
5x mm F11 BR
05xmm_F11_C
5x mm F11 C
05xmm_F11_TL
5x mm F11 TL
05xmm_F11_TR
5x mm F11 TR

5x mm F16

05xmm_F16_BL
5x mm F16 BL
05xmm_F16_BR
5x mm F16 BR
05xmm_F16_C
5x mm F16 C
05xmm_F16_TL
5x mm F16 TL
05xmm_F16_TR
5x mm F16 TR

Subiektywne oceny jakości 5x mm: TR/TL/C/BR/BL

Obiektyw/F

3.5

4

5.6

8

11

16

SEL1670Z

3/3/4+/3+/3

3/3-/4+/4/3-

3/3/4+/4/3

3/3+/4/3/3+

SELP1650

1+/2/3/3-/3-

1/2/3/3+/3

2/3/3+/4/3+

2/3/3/3-/3

SEL18135

4/4/5/4/4

4/4/5/4+/4

4/4/4+/4+/4

3+/4/4/4/4

SEL1855

1/1/4/3/3

2/2+/4/3/3

3-/3-/4/4-/3

3/3-/3+/3/3+


70 mm F5.6

 

070mm_F5.6_BL
70 mm F5.6 BL (Od lewej SEL18135, SEL1670Z)
070mm_F5.6_BR
70 mm F5.6 BR
070mm_F5.6_C
70 mm F5.6 C
070mm_F5.6_TL
70 mm F5.6 TL
070mm_F5.6_TR
70 mm F5.6 TR

70 mm F8

070mm_F8.0_BL
70 mm F8 BL
070mm_F8.0_BR
70 mm F8 BR
070mm_F8.0_C
70 mm F8 C
070mm_F8.0_TL
70 mm F8 TL
070mm_F8.0_TR
70 mm F8 TR

70 mm F11

070mm_F11_BL
70 mm F11 BL
070mm_F11_BR
70 mm F11 BR
070mm_F11_C
70 mm F11 C
070mm_F11_TL
70 mm F11 TL
070mm_F11_TR
70 mm F11 TR

70 mm F16

070mm_F16_BL
70 mm F16 BL
070mm_F16_BR
70 mm F16 BR
070mm_F16_C
70 mm F11 C
070mm_F16_TL
70 mm F11 TL

070mm_F16_TR

Subiektywne oceny jakości 70mm: TR/TL/C/BR/BL

Obiektyw/F

3.5

4

5.6

8

11

16

SEL1670Z

2/2/4/3/2+

2/2/4/2/2

2/2/4/3/2

3-/3-/4/3+/3

SELP1650

SEL18135

4/4/4+/4/4

3/3+/4+/4/4

3/4/4+/4/4

3+/4/4/4/4

SEL1855


 

Wnioski

Z powyższej zabawy wynikają następujące wnioski:

– nie ma czegoś takiego jak jeden najlepszy (najostrzejszy) obiektyw zoom

Każdy ma swoje mocne i słabe ogniskowe a rozrzut pomiędzy ogniskowami/przesłonami jest drastyczny nawet w teoretycznie najlepszych szkłach. Każdy z obiektywów wylądował w najlepszej i najgorszej kategorii (no dobra SELP1650 nie wygrał w żadnej kategorii).

– najlepsze (najostrzejsze) wyniki uzyskują obiektywy w okolicach połowy maksymalnej długości ogniskowej

– różnice między konkretnymi egzemplarzami mogą być na tyle istotne, że poniższe tabelki trzeba brać z duży dystansem.

(Mój pierwszy SEL18135 był na szerokim kącie słabszy nawet od standardowego kita SELP1650)

Najlepsze obiektywy dla poszczególnych długości ogniskowych oraz przesłony

F/Ogniskowa

16

18

24

35

5x

70

4

SEL1670

SEL1670

SEL1855

SEL18135*

SEL18135

SEL18135

5.6

SEL1670

SEL1670

SEL18135

SEL1855

SEL18135

SEL1670

SEL18135

SEL18135

8

SEL1670

SEL1670

SEL1670

SEL1670

SEL18135

SEL18135

11

SEL1670

SEL1670

SEL1670

SEL18135

SEL1670

SEL18135

SEL18135

16

SEL1670

SEL18135

SEL1855

SEL18135

SEL18135

SEL18135

Ogólne

SEL1670

SEL1670

SEL1855

SEL18135

SEL18135

SEL18135

* SEL18135 był ustawiony na F4.5

  • Najlepszy szerokokątny zoom to SEL1670
  • 24 mm – niespodzianka SEL1855
  • od 35  SEL18135

 

Najgorsze

F/Ogniskowa

16

18

24

35

5x

70

4

SELP1650

SELP1650

SEL18135

5.6

SELP1650

SELP1650

SEL1855

SEL18135

SELP1650

SELP1650

SEL1855

SEL1670

8

SELP1650

SEL18135

SELP1650

SELP1650

SEL1670

11

SEL1855

SEL18135

SEL1670

16

SEL1855

SEL18135

SELP1650

Ogólne

SELP1650

SEL1855

SEL18135

SELP1650

SELP1650

SEL1670

Z powyższych wyników wynika że najsłabszym zoomem jest kitowy SELP1650.

Oceny w tabelkach są subiektywne i czasami różnice kryły się w niuansach. Gdybyście sami chcieli poprzyglądać się przykładowym zdjęciom i wyciągnąć własne wnioski poniżej zamieszczam dwie galerie.

Galerie:

Porównanie między obiektywami w 1080p (150 zdjęć)

(Znajdziecie w niej dodatkowo bonus w postaci porównania SEL1670 na 70mm między 4 i 5.6 oraz SEL18135 dla 99 i 135mm.

Oryginalne zdjęcia w formacie JPG (107 zdjęć)

Jeżeli interesują Was inne wpisy poświęcone systemowi E-mount to polecam:

5 myśli na temat “Porównanie przykładowych zdjęć z obiektywów Sony E-Mount Zoom APS-C

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s