Tomiga Film Awards 2018 podsumowanie filmowe

Tomiga Film AwardsZapraszam już na szóste podsumowanie filmowe roku i przyznanie moich osobistych nagród filmowych, Tomiga Film Awards czyli zestawienie najciekawszych filmów, które widziałem w minionym roku, wraz z krótkimi komentarzami oraz pełną listę wszystkich obejrzanych produkcji.

W 2018 roku obejrzałem ponad 135 filmy z czego 26 z nich doczekało się recenzji na Tomiga Blog. W tym roku ze względu na urlopy kolidujące z imprezami filmowymi wziąłem udział tylko w jednym festiwalu filmowy (Nowe Horyzonty).

Oprócz osobistych wyborów najciekawszych produkcji oraz najlepszych twórców w różnych kategoriach opatrzonych krótkim komentarzem, w poniższym wpisie znajdziecie pełne zestawienie wszystkich filmów obejrzanych w minionym roku z moimi ocenami oraz z linkami do moich recenzji (bądź strony danego filmu na Filmwebie).

Jeżeli szukacie inspiracji na filmy, które warto obejrzeć (lub wręcz przeciwnie, których unikać) albo macie ochotę powymieniać się swoim spostrzeżeniami w komentarzach, to zapraszam do dalszej części wpisu.

Tomiga Film Award nieco różni się od standardowych podsumowań rocznych gdzie możecie poczytać o najlepszych zdaniem danego autora z konkretnego roku. Oto więc główne założenia charakteryzujące moje wyróżnienia:

  • dotyczą one filmów obejrzanych przeze mnie w danym roku kalendarzowym,
  • nie są to więc tylko filmy z danego roku, mogą być to również starsze produkcje,
  • nie wszystkie głośne filmy z 2018 roku miałem okazję obejrzeć (może się więc okazać, że w danym roku trafił się dobry film, który nie znalazł się w zestawieniu),
  • nagrodę w danej kategorii może otrzymać kilka filmów/twórców (np. jeżeli są na tyle różne, że ciężko je bezpośrednio porównywać),
  • nie ma stałej liczby kategorii (jeżeli zechcę coś docenić to na pewno jakąś wymyślę ;))

Skoro wszystko już jasne pora na nagrody i wyróżnienia… (uwaga: klikając w tytuł przeniesiecie się do mojej pełnej recenzji).

* Filmy

Tomiga Film Awards 2018

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri / Three Billboards Outside Ebbing, Missouri reż. Martin McDonagh (2017)

Ubiegły rok nie rozpieścił nas specjalnie jeżeli chodzi o ilość naprawdę dobrych produkcji. Dlatego gdyby nie sam początek roku miałbym poważny problem z wybraniem najlepszego filmu 2018 roku… na szczęście były „Trzy billboardy…”

To produkcja kompletna z trudną tematyką przedstawioną w bardzo odważnej i niekonwencjonalnej formie… pełnej czarnego humoru a jednocześnie głęboko ludzka w swoim przesłaniu. Skomplikowane relacje, bohaterowie oraz ich sytuacja życiowa nie nastraja do śmiechu, a scenarzyście i zarazem reżyserowi udało się te uniwersalne i trudne problem sprzedać w intrygującej formie. No i co najważniejsze obsada… wszystkie role od tych najważniejszych po epizodyczne to mistrzostwo świata. Film nie tylko ważny i interesujący ale także świetny do oglądania… co nie często się zdarza.

Classic which you must see (Klasyka którą musisz znać)

Rzeka tajemnic / Mystic River reż. Clint Eastwood (2003) – filmweb

Clint Eastwood w swojej filmografii reżyserskiej ma już kilka arcydzieł. Jednak chyba najbardziej kompletnym jest jego film z 1990 roku opowiadający historię kilku przyjaciół pochodzących z jednej dzielnicy których traumatyczne losy z dzieciństwa odbiły się na ich całym późniejszym życiu. Jeżeli nie widzieliście tej klasyki to czas ją sobie nadrobić, a jeżeli widzieliście to warto sobie ją przypomnieć, bo tematyka o której opowiada ostatnio znów nabiera rozgłosu.

 

Wyróżniania

Harold i Maude / Harold and Maude reż. Hal Ashby (1971) – filmweb

W tym roku nasze plany urlopowe mocno kolidowały z odbywającym się we Wrocławiu American Film Festival przez co moja obecność na tej imprezie była symboliczna. Na szczęście udało mi się dotrzeć na film, który chciałem obejrzeć już od dłuższego czasu. Tym filmem był prezentowany w ramach retrospektywy Asha Albiego,  Harold i Maudie. Produkcja z 1970 roku często pojawia się w kontekście najciekawszych filmów typu coming of age. Muszę przyznać, że sam pomysł pokazania romansu między nastoletnim Haroldem o mogącą być jego pra-babka Maudie może się wydawać niedorzeczny. Jednak ta czarna, groteskowa komedia to film który warto znać. Harold to młody zblazowany nastolatek wychowany przez bogatą matkę, która nie specjalnie ma czas zajmować się synem. Stąd preferujący wisielczy humor syn stara się zwrócić na siebie jej uwagę symulując różne próby samobójcze…

Pewnego razu Harold napotyka na swojej drodze rezolutną staruszkę Maudie (którą spotyka na pogrzebach obcych ludzi na które jak się okazują oboje lubią uczęszczać). Ta nieoczekiwana znajomość przeradza się w coś więcej niż przyjaźń… a młody chłopak pragnący śmierci odnajduje sens życia w przyjaźni ze hippisowską staruszką która wciąż czerpie radość z życia. Ta absurdalna komedia to też świetny przykład na to jak jednym ujęciem łatwo można nadać dodatkowej głębi do całej historii… Nie przejmujcie się, że ten film ma prawie 50 lat… wciąż się go świetnie ogląda. Gorąco polecam!

Movies which you shouldn’t miss (Film który szkoda by było przegapić)

Czyli kilka filmów o których mogliście nie słyszeć lub po prostu przeoczyć, a z którymi warto się zapoznać.

Searching reż. Aneesh Chaganty (2018)

Film który został dostrzeżony w Sundance u nas jednak kompletnie przepadł (na filmwebie recenzent wystawił mu 3/10 ocena której nie da się obronić – jedyne wytłumaczenie to to, że nie został odpowiednio odczytany.) Na pierwszy rzut oka mamy bowiem  do czynienia z klasycznym thrillerem, w którym to ojciec próbuje odnaleźć zaginioną córkę. Na poziomie czysto gatunkowym, moim zdaniem, film całkowicie się broni, jednak nie miał by takiej wysokiej oceny… gdyby nie to o czym tak naprawdę on opowiada. A mianowicie o życiu w świecie aktualnych technologii.

Oryginalności dodaje forma filmu. Całość akcji śledzimy bowiem z widzimy z różnych monitorów… Mogą to być kamery smartfona, monitoringu, okno czatu, maila, czy serwisu społecznościowego. Nie jest to jednak największa nowość, bo kilka podobnie zrealizowanych filmów już mieliśmy. Cóż więc jest tak interesującego w Searching… Przede wszystkim reasearch jaki dokonali twórcy i starania aby oddać ducha naszych czasów. Wszystko co bowiem widzimy na ekranie bazuje na autentycznych przypadkach lub możliwościach jakie daje współczesna technika. Co ważne film nie krytykuje bądź wychwala dzisiejszej technologii po prostu pokazuje jak może ona zostać wykorzystana… jak narzędzie, które może zostać użyte… po to by pomagać lub wręcz przeciwnie…

 

Lato / Leto reż. Kiriłł Sieriebriennikow (2018)

Lato to czarny biały film muzyczny (a można się nawet pokusić o stwierdzenie, że musical) opowiadający o radzieckiej scenie rockowej w latach 80-tych XX wieku. Akcja dzieje się w Leningradzie. I opowiada o przyjaźni dwóch legend radzieckiej sceny rockowe Mike’a frontmana zespołu Zoopark oraz wkraczającego dopiero do świata muzycznego Viktora.

Film jest połączeniem opowieści o rodzącej się relacji między Mikem jego żoną oraz Viktorem, pokazując jednocześnie nieco absurdalną, z dzisiejszej perspektywy, rzeczywistość w związku radzieckim. Całość przeplatana jest muzyką z epoki, która wmontowana są w film w postaci fabularyzowanych „teledysków”.

Jeden z moich znajomych po sensie powiedział, że nic odkrywczego w tym filmie nie ma, bo co można nowego powiedzieć o historii rock and rolla. Być może ale film ocieka fantastycznym klimatem budowany przez świetną muzykę i interesujących, nieco tajemniczych bohaterów, a wszystko to podane w nostalgicznych czarno-białych kadrach z nutką szaleństwa, komedii i surrealizmu. Ten film po prostu świetnie się ogląda, słucha i chłonie.

 

Rok 1987 / 1987 reż. Joon-Hwan Jang (2017) – filmweb

Korea Południowa to kraj który kojarzy się nam z państwem zaawansowanym technologicznie. Okazuje się jednak, że jego najnowsza historia jest bardzo podobna do naszej. Otóż do przełomowego roku 1987 był to kraj pod rządami formalnej dyktatury. A przełomem okazał się właśnie 1987 kiedy to dochodzi do tragicznych w skutkach strajków studentów. Film pokazuje jak do nich doszło przedstawiając kilka na pozór odrębnych historii bohaterów, pochodzących z różnych środowisko. Ostatecznie otrzymujemy obraz, który pokazuje jak społeczeństwo nawet w autorytarnym kraju jest w stanie drobnymi gestami konkretnych ludzi doprowadzić do historycznych zmian.

Film warto zobaczy nie tylko ze względów edukacyjno-historycznych. Oprócz poznania intrygującej historii interesujące jest sam sposób opowiadania tak ważnych społecznie i historycznie wydarzeń. W szczególności gdy porównamy to do rodzimych produkcji traktujących o podobnych wydarzeniach. Polski film o podobnej tematyce byłby patetyczny i wzniosły sławiący bohaterstwo zwykłych ludzi… tutaj mamy niesamowity miks konwencji. Dramatyczne sceny tortur przeplatane są niemal komediowymi epizodami, czy bohaterami przedstawianymi w bardzo satyryczny sposób,  znalazło się nawet miejsce na komedię romantyczną.

Innym aspektem, który daje do myślenia po seansie jest fakt jak daleko w rozwoju cywilizacyjnym doszła Korea, która demokratycznym państwem stała się mniej więcej w tym samym okresie co my…

The most wisdom movie (Najmądrzejszy film roku) czyli film dający najbardziej do myślenia

Zniewaga / L’insulte reż. Ziad Doueiri (2017)

Trywialna sprzeczka między pracownikiem warsztatu samochodowego Tonim i kierownikiem budowy Yasserem trafia do sądu, gdzie przykuwa uwagę mediów i staje się sprawą o charakterze historyczno-polityczno-społeczny. Całość sytuacji komplikuje fakt, że Toni to libański chrześcijanin, a Yasser jest uchodźcą z Palestyny. Kolejni świadkowie wprowadzając nowe fakty zamiast sprawę rozwikłać jej atmosfera staje się gęstsza, a wynik konfrontacji coraz bardziej nieprzewidywalny.

Historia która mogłaby się wydarzyć w każdym miejscu na świecie gdzie koegzystują ze sobą przedstawiciela różnych wyzwań i kultur. Warto obejrzeć.

Best Animation (Najlepsza animacja)

Twój Vincent / Loving Vincent reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman (2017)

O ambitnym projekcie, który powstawała 7 lat na pewno większość z Was słyszała. Ta polska produkcja powstała bowiem jako “poklatkowa animacja malarska”. Została ona w całości namalowanych w stylu obrazów słynnego postimpresjonisty Vincenta van Gogha. I choć niewątpliwie ta oryginalna forma jest najmocniejszym elementem filmów… sama historia, która w sumie jest pewną formą autobiografii artysty również poprowadzona jest w intrygujący sposób.

Sposób narracji przypomina bowiem klasyk Kurosawy Rashomon gdzie losy głównego bohatera, poznajemy poprzez opowieści innych osób. Co więcej całość skonstruowana została na wzór stonowanego kryminału i tak się ten film ogląda.

 

Wyróżnienia

Walc z Baszirem / Vals im Bashir reż. Ari Folman (2008)

Walc z Baszirem to film, który jest już klasykiem, a obejrzałem go dopiero po seansie polskiej produkcji o podobnej tematyce Jeszcze dzień życia (o którym poniżej). Historia opowiedziana przez Ali Formana to właściwie film dokumentalny ubrany w atrakcyjną formę animacji. Tematyka tego obrazu jest bardzo trudna i wiążę się z wypartymi wspomnieniami całej generacji ludzi biorących udział w konflikcie wojennym w który brali udział w młodości. Chodzi konkretnie o konflikt między Izraelem i Libanem, który miał miejsce w 1982 roku. W jego trakcie miała miejsce masakra w obozach dla palestyńskich uchodźców w Sabra i Szatila pod Bejrutem.

Sama temat jest na pewno istotna ale to forma sprawiła, że film stał się kulowy. W produkcji Formana znajdziemy bowiem mnóstwo ikonicznych kadrów. Praktycznie w każdej sekwencji można znaleźć przepiękne sceny bądź ujęcia, które można by wyciąć z filmu i zaprezentować jako odrębne na wpół realnym na wpół fantasmagoryczne obrazy

I tutaj czas na porównanie z innym wyróżnionym filmem… polską animację z ubiegłego roku.. która też przeszła jakoś bez echa…

Jeszcze dzień życia / Another Day of Life reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente (2018)

Jeszcze dzień życia to ambitna polska koprodukcja, która tworzona była przez 8 lat. A odpowiadało za niego między innymi słynne Platige Image

Jest to adaptacja książki znanego, polskiego reportera i podróżnika Ryszarda Kapuścińskiego. Realizacja technicznym filmu stoi na najwyższym światowym poziomie. A co więcej zgrabnie łączy on rozrywkową formę z trudnymi tematami jakie porusza. I co ważne, robi to w sposób jaki w polskim chyba kinie jeszcze nie widzieliśmy.

Wydaje się, że sam film umknął jakoś bez większego echa w polskich kinach i  zdecydowanie niesłuszne, bo była to jedna z najciekawszych animacji ubiegłego roku. I jeżeli jeszcze jej nie widzieliście to warto się z nią zapoznać, bo ogląda się go niemal jak polskiego Bonda 🙂

Best Doc (Najlepszy film dokumentalny)

W tym roku nie przyznaje głównej nagrody dla dokumentu ale wyróżniam dwa filmy tego typu.

Wyróżniania

Bliscy nieznajomi / Three Identical Strangers reż. Tim Wardle (2018) – filmweb

Z początku niewinna opowieść o trzech młodzieńcach żyjący w różnych miejscach w USA, którzy okazują się braćmi bliźniakami  przekształca w intrygującą dysputę na temat jak daleko może ingerować nauka w życie jednostki i gdzie jakie granice można lub nie można ponosić w imię nauki i rozwoju cywilizacyjnego ale kosztem życia człowieka.

Czyściciele internetu / The Cleaners reż. Moritz Riesewieck, Hans Block (2018) filmweb

Pod względem filmowym nie jest to produkcja jakość szczególnie interesująca nie mniej warto ją obejrzeć ze względu na tematykę którą porusza. Czyściciele internetu to film opowiadający o wyspecjalizowanych firmach z dalekiego wschodu, które na zlecenie gigantów internetu takich jak Facebook monitorują portale społecznościowe pod kątem treści, które nie powinny się tam pojawić ze względu na brutalność, seks lub mowę nienawiści. Film opowiada o kilku pracownikach, którzy przedstawiają jak wygląda ich praca, jakie procedury określają, która treść mieści się w granicach akceptowalności, a które zostają usunięte. W dobie nieustannych dyskusji o wolności słowa i jej granicach, cenzurze, mowie nienawiści i fake newsach warto wiedzieć jak filtrowany jest internet…

Night Madness (Nocne szaleństwo)

Miejski łowca / Sing si lip yan reż. Jing Wong (1993) – filmweb

Jakoś fanem filmów z Jackie Chanem nigdy nie byłem ale nie sposób nie docenić jego umiejętności i obłędnych choreografii sztuk walki, które można podziwiać w jego filmach. Dosyć przypadkowo trafiłem na jeden z jego filmów z początku lat 90-tych zatytułowany Miejski łowca, który okazał się tak odjechaną produkcją, że nie sposób było przejście obok niego obojętnie. Jak się potem okazało była to ekranizacja mangi o prywatnym detektywie (Miejskim łowcy) popularnym kobieciarzem i nieudolnym policjantem od zadań specjalnych.

To produkcja, która może wzbudzić skrajne emocje gdyż film momentami ociera się o pastisz, a ponadto jest niesamowitym miksem konwencji (pewnie nie dla każdego starwnym). Mimo wszystko to najciekawszy film, który widziałem w ubiegłym roku które polecam na “nocne szaleństwo”.

Worst Movie of the Year (Najgorszy film roku czyli Zgniła Cytryna)

W 2018 roku choć widziałem kilka filmów słabych to nie były ona na tyle tragiczne aby przyznawać tą nagrodę.

* Twórcy

Best Director (Najlepsza reżyseria)

Nie zdcydowałem się na przyznanie głównej nagrody ale jest za to kilka wyróżnień.

WYRÓŻNIENIE

Denis Villeneuve Pogorzelisko

Przez wielu określany jako najlepszy film Villenueve. Na pewno misternie skonstruowana i opowiedziana historia to jeden z jego największych atutów… a reżyser potrafił pokierować nią w stonowany ale zarazem uderzający sposób.

Trailera nie umieszczam gdyż zdradza zbyt wiele z fabuły.

Paweł Pawlikowski –  Zimna wojna

Przyznam się, że po seansie Zimnej wony byłem nieco rozczarowany. Film miał ogromny hype, który nie sprostał moim oczekiwaniem. Okazał się misternie skonstruowanym romansem, który nie porywał… ale chyba taki był cel reżysera, który tytułową Zimną wojnę oddał na wielu poziomach. Szacunek dla Pawlikowskiego za stronę formalną gdyż tak minimalistyczną formą potrafił opowiedzieć zawiłą historię zarówno całych narodów jaki i pojedynczych jednostek. Szkoda tylko, że wyszedł z tego raczej beznamiętny film…

Andriej Zwiagincew  – Niemiłość / Nelyubov

Po prostu świetnie zrealizowany film, łączący sprawy społeczne, polityczne oraz dramat rodzinny.

Best Actors Team (Najlepszy zespół aktorski)

W tym roku nie zdecydowałem się na odrębne kategorie aktorskie gdyż były by one zdominowane przez jeden film. Stąd nagroda za całokształt dla najlepszego zespołu aktorskiego

Frances McDormand jako Mildred, Woody Harrelson jako Willoughby, Sam Rockwell jako Dixon, – czyli ekipa aktorska Trzy billboardy za Ebbing, Missouri / Three Billboards Outside Ebbing, Missouri reż. Martin McDonagh (2017)

Aktorzy w Trzech Billboardach to po prostu majstersztyk. Cała ekipa zagrała tam chyba role życia (albo jak w przypadku Frances McDormand zrównała się z jej najwybitniejszymi występami). To po prostu trzeba zobaczyć (nawet role epizodyczne – John Hawkes, Peter Dinklage – są genialne).

WYRÓŻNIENIA

Sean Penn jako Jimmy Markum, Tim Robbins jako Dave Boyle, Kevin Bacon jako Sean Devine oraz Laurence Fishburne jako Whitey Powers – Rzeka tajemnic / Mystic River filmweb

Wyróżnienie należy się również temu zespołowi aktorskiemu bo Rzeka Tajemnic też stoi rewelacyjnymi kreacjami aktorskimi.

Najlepsi amatorzy w filmie

Marcello Fonte jako Marcello –  Dogman

O przełamywaniu barier moralności zwykłego człowieka…

Best actress debut (Najlepszy debiut aktorski)

Adèle Exarchopoulos jako Adèle – Życie Adeli – Rozdział 1 i 2 / La vie d’Adèle reż. Abdellatif Kechiche (2013) filmweb

Bardzo trudna i wymagająca rola z której młoda aktorka wybrnęła rewelacyjnie… a właściwie to rewelacyjnie wiarygodnie.

* Techniczne

Best Artistic Impressions (Najlepsze wrażenia artystyczne)

Walc z Baszirem / Vals im Bashir reż. Ari Folman (2008)

Walc z Baszirem to jedno wielkie dzieło sztuki jeżeli chodzi o formę audiowizualną. Film zawiera mnóstwo obrazów ikonicznych, które przeszły już do historii kinematografii… a dodając do tego jeszcze świetnie dobraną i różnorodną ścieżkę dźwiękową otrzymujemy prawdziwe dzieło sztuki filmowej.

Twój Vincent / Loving Vincent reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman (2017)

Twój Vincent to wizualne arcydzieło, które potwierdza, że wciąż warto próbować “analogowych” form tworzenia filmów ponieważ efekt, który można dzięki niemu uzyskać jest niesamowity i ma “to coś” co odróżnia go od nawet najdoskonalszych dzieł wygenerowanych w pełni komputerowo.

Film należy oglądać na jak największym ekranie! Ekran komputera nie jest w stanie oddać wrażenia jakie daje całość.

Most interesting soundtrack (Najciekawsza ścieżka dźwiękowa w filmie)

W tym roku nagrodę dla najciekawszego soundtracku postanowiłem przyznać

Max RichterWalc z Baszirem / Vals im Bashir reż. Ari Folman (2008)

Walc z Baszirem to audiowizualny majstersztyk. Gdyż muzyka nie tylko uzupełnia formę wizualną ale świetnie dopełnia narracje. Znajdziemy tam bardzo różne utwory od klasyki, przez popularne szlagiery z lat 80-tych, z piosenkami specjalnie skomponowanym do filmu, muzykę klasyczną, a także utwory współczesne, z nowoczesnym brzmieniem. Nie tylko ilustruje ona wydarzenia dziejące się na ekranie ale może też sama pełnić funkcję narracyjną.

WYRÓŻNIENIE

Francis Lai – Love Story filmweb

Evergreen…

Lato / Leto reż. Kiriłł Sieriebriennikow (2018)

Jako, że Lato to film muzyczny muzyka gra tu istotną rolę. Na ścieżce dźwiękowej oprócz oryginalnych kompozycji głównych bohaterów znalazły się też „zachodnie” klasyki takich zespołów jak Talking Heads, Velvet Underground, Blondie, T.Rex, czy Iggy Popa. Wszystko to pomysłowo wkomponowane w fabułę.

Queen – Bohemian Rhapsody reż. Bryan Singer (2018)- filmweb

No cóż specjalne wyróżnienie dla Queen bez którego Bohemian Rhapsody by nie istniało. I o ile co do jakości a właściwie otoczki związanej z samym filmem jest wiele kontrowersji to strony muzycznej raczej nikt nie może zakwestionować.

Zimna wojna reż. Paweł Pawlikowski (2018)

Choć nie jestem wielkim fanem filmu to moim zdaniem najmocniejszą stroną tej produkcji jest strona muzyczna. Świetny przegląd muzyki zimnowojennej po obu stronach żelaznej kurtyny.

Best Screenplay (Najlepszy Scenariusz)

  • Pogorzelisko / Incendies reż. Denis Villeneuve (2010) – filmweb

Pogorzelisko przez wielu uważany jest za najlepszy film Denisa Villenuave. I choć doceniam pracę reżysera a sam film to świetnie skonstruowana historia to jednak największe brawa należą się scenariuszowi. Historia rodzeństwa zmuszona do odkrycia dramatycznej historii swojej rodziny nie tylko jest misternie skonstruowana ale jej ostateczne rozwiązanie sprawia że trudno widzowi pozostać obojętnym…

Zniewaga / L’insulte reż. Ziad Doueiri (2017)

Historia, lokalna a zarazem uniwersalna, która mogłaby się wydarzyć w każdym miejscu na świecie gdzie koegzystują ze sobą przedstawiciela różnych wyzwań i kultur.

* Podsumowanie

Poniżej znajdziecie kompletne zestawienie wszystkich filmów, które obejrzałem w ubiegłym roku, począwszy od tych najlepiej ocenionych. W obrębie jednej oceny również starałem się promować, umieszczając na wyższych pozycjach, filmy, które moim zdaniem wyróżniają się na tle pozostałych, podobnie ocenionych.

Jeżeli recenzja filmu znajduje się na blogu możecie do niej przejść klikając na jego tytuł. W przeciwnym przypadku obok znajdziecie link do informacji o filmie w serwisu Filmweb. Gwiazdka przy tytule oznacza, że dany film widziałem już kiedyś ale dopiero teraz (po ponownym obejrzeniu) go oceniłem – takie filmy nie są brane pod uwagę podczas przyznawania nagród. Zdecydowanie zainteresujcie się filmami z ocenami od 7 włącznie wzwyż.

9/10 Rewelacja – coś więcej niż bardzo dobry film!

8/10 Bardzo dobre – po prostu polecam!

  • Walc z Baszirem / Vals im Bashir reż. Ari Folman (2008)
  • Niemiłość / Nelyubov reż. Andriej Zwiagincew (2017) – filmweb
  • Searching reż. Aneesh Chaganty (2018)
  • Pogorzelisko / Incendies reż. Denis Villeneuve (2010) – filmweb
  • Love Story reż. Arthur Hiller (1970) – filmweb
  • Rok 1987 / 1987 reż. Joon-Hwan Jang (2017) – filmweb
  • Tuż po weselu / Efter brylluppet reż. Susanne Bier (2006) filmweb
  • Ćma barowa / Barfly reż. Barbet Schroeder (1987) – filmweb
  • Obdarowani / Gifted reż. Marc Webb (2017) – filmweb
  • Lato / Leto reż. Kiriłł Sieriebriennikow (2018)
  • Sprawa Kramerów / Kramer vs. Kramer reż. Robert Benton (1979) filmweb
  • Jeszcze dzień życia / Another Day of Life reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente (2018)
  • Wybawienie / Flaskepost fra P reż. Hans Petter Moland (2016) – filmweb

7/10 Dobre – moim zdaniem dobre, ale na dla wszystkich

  • Zniewaga / L’insulte reż. Ziad Doueiri (2017)
  • Żal / Ga’agua reż. Savi Gabizon (2017)
  • Daleko. Historia drogi dookoła świata / Weit. Die Geschichte von einem Weg um die Welt reż. Gwendolin Weisser, Patrick Allgaier (2017) – filmweb
  • Coco reż. Lee Unkrich, Adrian Molina (2017) – filmweb
  • Winni / Den skyldige reż. Gustav Möller (2018)
  • Bohemian Rhapsody reż. Bryan Singer (2018)- filmweb
  • DRIB reż. Kristoffer Borgli (2017)
  • Co się wydarzyło w Madison County / The Bridges of Madison County reż. Clint Eastwood (1995) – filmweb
  • Prosta historia o morderstwie / reż. Arkadiusz Jakubik (2016)- filmweb
  • Dogman reż. Matteo Garrone (2018)
  • Bliscy nieznajomi / Three Identical Strangers reż. Tim Wardle (2018) – filmweb
  • Życie Adeli – Rozdział 1 i 2 / La vie d’Adèle reż. Abdellatif Kechiche (2013) filmweb
  • Elita zabójców / Killer Elite reż. Gary McKendry (2011) filmweb
  • Kler reż. Wojciech Smarzowski (2018)
  • Boogie Nights reż. Paul Thomas Anderson (1997) – filmweb
  • Kształt Wody / The Shape of Water reż. Guillermo del Toro (2017)
  • Wzgórze Rozdartych Serc / Heartbreak Ridge reż. Clint Eastwood (1986) – filmweb
  • Listy z Iwo Jimy / Letters from Iwo Jima reż. Clint Eastwood (2006) – filmweb
  • Upgrade reż. Leigh Whannell (2018) – filmweb
  • Najlepszy reż. Łukasz Palkowski (2017) filmweb
  • Wilcze dzieci / Ōkami Kodomo no Ame to Yuki reż. Mamoru Hosoda (2012) – filmweb
  • American Psycho reż. Mary Harron (2000) filmweb
  • Królowie Dogtown / Lords of Dogtown reż. Catherine Hardwicke (2005) – filmweb
  • Ingrid wyrusza na zachód / Ingrid Goes West reż. Matt Spicer (2017) filmweb
  • Prawnik z Lincolna / The Lincoln Lawyer reż. Brad Furman (2011) filmweb
  • Projekt: Monster / Cloverfield reż. Matt Reeves (2008) filmweb
  • Cloverfield Lane 10 / 10 Cloverfield Lane reż. Dan Trachtenberg (2016) filmweb
  • Lament / Gok-seong reż. Hong-jin Na (2016) – filmweb
  • Bergman – Rok z życia / Bergman – Ett år, ett liv reż. Jane Magnusson (2018)
  • 8 Mila / 8 Mile reż. Curtis Hanson (2002) filmweb
  • Miejski łowca / Sing si lip yan reż. Jing Wong (1993) – filmweb
  • Wicher 2: Na przekór wszystkiemu / Ostwind 2 reż. Katja von Garnier (2015) filmweb
  • Sekretne życie Waltera Mitty / The Secret Life of Walter Mitty reż. Ben Stiller (2013) filmweb
  • Cicha noc reż. Piotr Domalewski (2017) – filmweb
  • Koneser / La migliore offerta reż. Giuseppe Tornatore (2013) – filmweb
  • Czarna Pantera / Black Panther reż. Ryan Coogler (2018) filmweb
  • Cienka czerwona linia / The Thin Red Line reż. Terrence Malick (1998) filmweb
  • Wszyscy ludzie prezydenta / All the President’s Men reż. Alan J. Pakula (1976) filmweb
  • Niepowstrzymany / Unstoppable reż. Tony Scott (2010) filmweb
  • Chinatown reż. Roman Polański (1974) – filmweb
  • Wyspa psów / Isle of Dogs reż. Wes Anderson (2018) filmweb
  • Planeta Singli reż. Mitja Okorn (2016) – filmweb
  • Barry Seal: Król przemytu / American Made reż. Doug Liman (2017) – filmweb
  • Brown Sugar reż. Rick Famuyiwa (2002) filmweb
  • The Debt / The Debt reż. John Madden (2010) – filmweb
  • Deadpool 2 reż. David Leitch (2018) – filmweb
  • Avengers: Wojna bez granic / Avengers: Infinity War reż. Anthony Russo, Joe Russo (2018) – filmweb
  • Żona czy mąż? / Moglie e marito reż. Simone Godano (2017)filmweb
  • Co robimy w ukryciu / What We Do in the Shadows reż. Jemaine Clement, Taika Waititi (2014)filmweb

6/10 Generalnie OK – można obejrzeć

  • Lady Bird reż. Greta Gerwig (2017)
  • Zimna wojna reż. Paweł Pawlikowski (2018)
  • W pogoni za sławą / Delirious reż. Tom DiCillo (2006)filmweb
  • Tunel / Daylight reż. Rob Cohen (1996)filmweb
  • Czerwona jaskółka / Red Sparrow reż. Francis Lawrence (2018)filmweb
  • Czyściciele internetu / The Cleaners reż. Moritz Riesewieck, Hans Block (2018) filmweb
  • Pitch Perfect 2 reż. Elizabeth Banks (2015) – filmweb
  • Sny wędrownych ptaków / Pájaros de verano reż. Ciro GuerraCristina Gallego (2018)
  • Czarne bractwo. BlacKkKlansman / BlacKkKlansman reż. Spike Lee (2018) – filmweb
  • Złodziejka książek / The Book Thief reż. Brian Percival (2013) – filmweb
  • Gra o wszystko / Molly’s Game reż. Aaron Sorkin (2017) – filmweb
  • Sztandar chwały / Flags of Our Fathers reż. Clint Eastwood (2006) – filmweb
  • Moje córki krowy reż. Kinga Dębska (2015) – filmweb
  • Wyścig z czasem / In Time reż. Andrew Niccol (2011) – filmweb
  • Wszystko z nami w porządku reż. Borys Nieśpielak (2017)
  • Disaster Artist / The Disaster Artist reż. James Franco (2017) filmweb
  • Producenci / The Producers reż. Susan Stroman (2005) – filmweb
  • Królestwo zwierząt / Animal Kingdom reż. David Michôd (2010) filmweb
  • Przez ciemne zwierciadło / A Scanner Darkly reż. Richard Linklater (2006) – filmweb
  • Rzeź / Carnage reż. Roman Polański (2011) – filmweb
  • Granica / Gräns reż. Ali Abbasi (2018)
  • Niewygodna prawda / The Whistleblower reż. Larysa Kondracki (2010) filmweb
  • Skandalista Larry Flynt / The People vs. Larry Flynt reż. Miloš Forman (1996) filmweb
  • Intruz / The Here After reż. Magnus von Horn (2015)- filmweb
  • Atomic Blonde reż. David Leitch (2017)
  • The Runaways: Prawdziwa historia / The Runaways reż. Floria Sigismondi (2010) filmweb
  • Player One / Ready Player One reż. Steven Spielberg (2018)
  • Strasznie głośno, niesamowicie blisko / Extremly Loud & Incredibly Close reż. Stephen Daldry (2011) – filmweb
  • Do utraty sił / Southpaw reż. Antoine Fuqua (2015) filmweb
  • Adventureland reż. Greg Mottola (2009) – filmweb
  • Zombieland reż. Ruben Fleischer (2009) filmweb
  • Wdowy / Widows reż. Steve McQueen (2018) filmweb
  • Optymistki / Optimistene reż. Gunhild Magnor (2013) – filmweb
  • Ostatni rok / Jol-eob-ban reż. Deok-pyo Hong (2016) filmweb
  • Cały ten cukier / That Sugar Film reż. Damon Gameau (2014) filmweb
  • Creed: Narodziny legendy / Creed reż. Ryan Coogler (2015) filmweb
  • Jumanji: Przygoda w dżungli / Jumanji: Welcome to the Jungle reż. Jake Kasdan (2017) filmweb
  • Elizjum / Elysium reż. Neill Blomkamp (2013) filmweb
  • Więzienny eksperyment / The Stanford Prison Experiment reż. Kyle Patrick Alvarez (2015) – filmweb
  • I tak cię kocham / The Big Sick reż. Michael Showalter (2017) filmweb
  • Spadkobiercy / The Descendants reż. Alexander Payne (2011) filmweb
  • Thank you for Playing reż. Paweł Kazimierczak, Kamil Iwanowicz (2015) – filmweb
  • Konwój reż. Maciej Żak (2016) – filmweb
  • Barbershop reż. Tim Story (2002) filmweb
  • Citizen Jane: Battle for the City reż. Matt Tyrnauer (2016)
  • Grupa „Wschód” / The East reż. Zal Batmanglij (2013) – filmweb
  • Blok 99 / Brawl in Cell Block 99 reż. S. Craig Zahler (2017) – filmweb
  • Atak paniki / reż. Paweł Maślona (2017) – filmweb
  • Zjazd absolwentów / Återträffen reż. Anna Odell (2013) – filmweb

5/10 Jak nie ma nic innego – można ale nie trzeba (z naciskiem na to drugie)

4/10 Słabe – szkoda czasu

  • Atlas zła / The Field Guide to Evil reż. Yannis Veslemes, Ashim Ahluwalia, Can Evrenol, Severin Fiala, Veronika Franz, Katrin Gebbe, Calvin Reeder, Agnieszka Smoczyńska, Peter Strickland (Nowa Zelandia 2018)
  • Pirania 3D / Piranha 3D reż. Alexandre Aja (2010) – filmweb

Na zakończenie, jak zwykle, zachęcam do podsunięcia mi tytułów, które Waszym zdaniem warto było obejrzeć w minionym roku, a ja jeszcze nie miałem okazji ich widzieć. Oczywiście jeżeli chcecie podyskutować o moich wyborach i Waszych wrażeniach dotyczących konkretnych tytułów, bądź całego zestawienia, zapraszam do dzielenia się spostrzeżeniami.

Poprzednie edycje Tomiga Film Awards: znajdziecie pod tagiem Tomiga Film Awards

Jedna myśl na temat “Tomiga Film Awards 2018 podsumowanie filmowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s