Tomiga Film Awards 2019 nieoczywiste podsumowanie filmowe

Tomiga Film AwardsZapraszam już na ósme podsumowanie filmowe roku i przyznanie moich osobistych nagród filmowych, Tomiga Film Awards czyli zestawienie najciekawszych filmów, które widziałem w minionym roku, wraz z krótkimi komentarzami oraz pełną listę wszystkich obejrzanych produkcji.

W 2019 roku obejrzałem 131 filmy z czego tylko 14 z nich doczekało się recenzji na Tomiga Blog. Jak zwykle miałem okazję uczestniczyć w dwóch festiwalach filmowych Nowe Horyzonty i American Film Festival. Niestety w tym roku zabrakło z nich relacji na blogu.

Oprócz osobistych wyborów najciekawszych produkcji oraz najlepszych twórców w różnych kategoriach opatrzonych krótkim komentarzem, w poniższym wpisie znajdziecie pełne zestawienie wszystkich filmów obejrzanych w minionym roku z moimi ocenami oraz z linkami do moich recenzji (bądź strony danego filmu na Filmwebie).

Jeżeli szukacie inspiracji na filmy, które warto obejrzeć (lub wręcz przeciwnie, których unikać) albo macie ochotę powymieniać się swoim spostrzeżeniami w komentarzach, to zapraszam do dalszej części wpisu.

Tomiga Film Award nieco różni się od standardowych podsumowań rocznych gdzie możecie poczytać o najlepszych, zdaniem danego autora, filmach z konkretnego roku. Oto więc główne założenia charakteryzujące moje wyróżnienia:

  • dotyczą one filmów obejrzanych przeze mnie w danym roku kalendarzowym,
  • nie są to więc tylko filmy z danego roku, mogą być to również starsze produkcje,
  • nie wszystkie głośne filmy z danego roku miałem okazję obejrzeć (może się więc okazać, że w danym roku trafił się dobry film, który nie znalazł się w zestawieniu),
  • nagrodę w danej kategorii może otrzymać kilka filmów/twórców (np. jeżeli są na tyle różne, że ciężko je bezpośrednio porównywać),
  • nie ma stałej liczby kategorii (jeżeli zechcę coś docenić, to na pewno jakąś wymyślę ;))

Skoro wszystko już jasne pora na nagrody i wyróżnienia… (uwaga: klikając w tytuł przeniesiecie się do mojej pełnej recenzji).

* Filmy

Tomiga Film Awards 2019

Faworyta / The Favourite reż. Jorgos Lantimos (2018)

W tym roku nie było jednego filmu który skradł moje serce, a wśród faworytów do nagrody pojawiło się kilka bardzo różnych filmów. Ostatecznie swoją coroczną nagrodę postanowiłem przyznać… Faworycie ;).

  • Ziarno prawdy reż. Borys Lankosz (2015) – filmweb

Film reżysera Rewersu tym razem bazuje na świetnym tekście pod tym samym tytułem Zygmunta Miłoszewskiego. Rewelacyjna fabuła zgrabnie łącząca dzisiejsze i historyczne problemy Polski pod płaszczykiem kryminału. Takie filmy powinny być lekturami szkolnymi.

  • Bacurau reż. Kleber Mendonça Filho (2019) – filmweb

Produkcja, którą obejrzałem na festiwalu Nowe Horyzonty i który chyba nie trafił do polskiej dystrybucji. A to wielka szkoda, gdyż te oryginalne dzieło będą miszmaszem gatunkowym (znacznie oryginalniejszym niż przehypowany Parasite) świetnie łączy kino gatunkowe, z ważnymi tematami dotyczącymi najmniejszych społeczności, wielką polityką oraz wykorzystywaniem lokalnych mieszkańców przez turystykę. I choć akcja dzieje się na brazylijskiej prowincji (i wielu miejscach jest komentarzem do aktualnej sytuacji w Brazylii) to tematyka poruszana w tej produkcji jest nad wyraz uniwersalna.

I choć streszczę może brzmieć dosyć poważnie autorzy zrobili z tego produkcję miejscami przypominającą filmy spółki Tarantino/Rodriguez zarówno jeżeli chodzi o przemoc, która się w nim znajduje jak i czarny humor.

Jeżeli będziecie mieli okazję to powinniście to zobaczyć.

Classic which you must see (Klasyka którą musisz znać)

  • Zabić drozda / To Kill a Mockingbird reż. Robert Mulligan (1962)filmweb

Adaptacja głośnej powieści pod tym samym tytułem autorstwa Harpera Lee odważnie porusza temat nietolerancji i rasizmu. Historia prawnika który podejmuje się obrony czarnoskórego mężczyznę niesłusznie oskarżonego o gwałt opowiadana przez jego 6-letnią córkę to klask wciąż aktualny i żywy.

Wyróżniania

  • M jak morderstwo / Dial M for Murder reż. Alfred Hitchcock (1954)filmweb

Klasyka kryminału. Jeżeli narzekacie na współczesne produkcje z tego gatunku to warto sięgnąć po Hitchcocka. Na pewno nie zawiedziecie się.

Movies which you shouldn’t miss (Film który szkoda by było przegapić)

Czyli kilka filmów o których mogliście nie słyszeć lub po prostu przeoczyć, a z którymi warto się zapoznać.

  • Joker reż. Todd Phillips (2019)

Trudno było ominąć ten film w ubiegłym roku jednak jeżeli ktoś go skreślił ze względu na kolejny blockbuster o superbohaterach to zdecydowanie powinien się z tą produkcją zapoznać. Joker pokazał, że można zrobić kino superbohaterskie, które nie jest festiwalem efektów specjalnych, a skupić się na postaciach… i jeszcze na tym zarobić. Joker to bowiem pełnokrwisty dramat z fenomenalną rolą tytułową.

  • Luce reż. Julius Onah (2019)

Kolejne zaskoczenie festiwalowe (tym razem z American Film Festival) film będący adaptacji sztuki J.C. Lee. Skoro była to sztuka to można się spodziewać ponad przeciętnych dialogów i sytuacji wykreowanych przez bohaterów.

Luce to film, który trzyma na krawędzi fotela mimo mało spektakularnej formy. A co najważniejsze, który nie daje rozwiązań, a wiele elementów fabuły zostawia w postaci niedomówień przez co każdy widz musi wyrobić sobie własną opinię na temat bohaterów. Nie podsuwa też jedynie słusznej prawdy o życiu, a zadaje wiele trudnych pytań na, które skłaniają do dyskusji po seansie.

  • Ból i blask / Dolor y gloria reż. Pedro Almodóvar (2019)filmweb

Ostatni film uznanego hiszpańskiego reżysera to bardzo osobista produkcja. Stonowana ale pełna emocji ze świetną rolą Banderasa.

Greatest surprise (Największa niespodzianka)

Przyznam, że po świetnym oryginale w reżyserii Denisa Villenueve druga część Sicario wydawała się zwykłym skokiem na kasę. Szczególnie, że zupełnie wymieniono kluczowych twórców tej produkcji (reżysera, operatora, kompozytora). Okazało się jednak, że sequele ma rację bytu. Pomimo zmiany twórców (którzy nie byli jednak zwykłymi hollywoodzkimi wyrobnikami) udało się zachować klimat oryginału (zarówno pod względem zdjęć jak i muzyki). Zmienił się jednak nieco gatunek. O ile pierwszej części bliżej to dramatu/thrillera tutaj film zmierza w kierunku kina akcji. Nie jest to jednak zarzut, bo film nadal świetnie się ogląda i wciąż posiada pewien ciężar dramatyczny.

  • Rozłączeni / Disconnect reż. Henry Alex Rubin (2012) – filmweb

Zaskakująco dobry film na który trafiłem zupełnie przypadkiem. Film przedstawia historię kilku bohaterów, posługujących się nowymi technologiami w szczególności internetem. Mamy tu nastolatkę która zarabia na swoje utrzymanie sex video chatem. Parę która doświadczyła osobistej tragedii po której nie może się ze sobą komunikować. I ofiarę cyberprzemocy. I choć może się że zdawać produkcja ta traktuje o zgubnym wpływie technologii na różne aspekty naszego życia to w rzeczywistości jest to opowieść o problemie braku komunikacji międzyludzkiej.

  • Photon reż. Norman Leto (2017)filmweb

Intrygujący, fabularyzowany dokument naukowy przedstawiający historię życia i wszechświata. Ciekawy nie tylko pod względem tematu ale i formy. Film niewątpliwie warty obejrzenia.

Best Animation (Najlepsza animacja)

  • Spider-Man Uniwersum / Spider-Man: Into the Spider-Verse reż. Bob Persichetti (2018)filmweb

Spider-Man Uniwersum zapad w pamięć głównie dzięki świetnej formie audiowizualnej. Rewelacyjna animacja do której zgrabnie dobrano muzykę. Z fabułą i jej poprowadzeniem, a także głównym czarnym charakterem jest już zdecydowanie słabiej.

  • Belladonna smutku / Kanashimi no Beradona reż. Eiichi Yamamoto (1973)filmweb

Oryginalna japońska animacja z 1973 roku  czerpiąca ze sztuki europejskiej i japońskiej. Przepełniona psychodelicznym klimatem oraz seksualnością. Będącą symbolem narodzin ruchu feministycznego oraz przebudzenia seksualnego kobiet. Do dziś zachwyca oryginalną animacją.

Best Doc (Najlepszy film dokumentalny)

W tym roku nie przyznaje głównej nagrody dla dokumentu ale wyróżniam dwa filmy tego typu.

Dokument opisujący powstanie i pierwsze lata działalności kultowej stacji muzycznej. Twórcom udało się dotrzeć do ojców (i matek) założycieli. W filmie znajdują się rozmowy z pomysłodawcą, osobą która odpowiadała za stworzenie logo, autorzy pierwszych programów, a także pierwszych VJ (Video Jockey), którzy występowali programach MTV.

IWMMTV to kawał interesującej historii, który zmienił telewizję na zawsze. Film obowiązkowy nie tylko dla ludzi wychowanych na tym kanale ale dla wszystkich nie tylko fanów muzyki ale i interesujących się historią mediów i popkultury.

Wyróżniania

Wywołując fale: sztuka dźwięku w filmie / Making Waves: The Art of Cinematic Sound reż. Midge Costin (2019)filmweb

Kompendium wiedzy o dźwięku w filmie w pigułce. Jego strukturę można podzielić na dwie części. Pierwsza to spojrzenie na historię dźwięku w filmie od czasów wynalezienia gramofony, do epoki cyfrowej. W między czasie pokazano kilka kamieni milowych dotyczących rozwoju i wykorzystania dźwięku na przykładzie takich filmów jak Śpiewak Jazzbandu, King Kong, Narodziny Gwiazdy, Gwiezdne Wojny, Czas Apokalipsy, Erasherhead po animacje Pixara i Matrixa. O ścieżkach dźwiękowych wypowiada się wielu twórców zaangażowanych w te produkcje.

Druga część to przyjrzenia się wszystkim komponentom składającym się na dźwięk w filmie od dialogów, przez dźwięki otoczenia, postsynchronizacje, efekty dźwiękowe na muzyce kończąc. Każdy z elementów zostaje przedstawiony na przykładzie z anegdotami oraz ciekawostkami zarówno z filmów komercyjnych jak i bardziej artystycznych.

Całość to interesujące i kompleksowe spojrzenia na tematykę udźwiękowienia filmu.

Film kultowy

Jordan Peele już w swoim debiucie reżyserskim udowodnił że jest utalentowanym twórcą. Jego drugi film wznosi się jednak na jeszcze wyższy poziom… jeżeli chodzi o warsztat filmowy.

Choć film jest osadzony zdecydowanie bardziej niż Uciekaj! w konwencji horroru… tym horrorem do końca nie jest. A przynajmniej napięcie i niepokój w nim wywoływany nie jest spowodowany prostymi “scary jumpami”, a raczej aurą tajemniczości i zaciekawieniem całą niecodzienną sytuacją.

Jest to też  świetna zabawa dla widzów lubiących doszukiwać się drugiego dna oraz wyłapywania wszystkich smaczków, symboli i tropów interpretacyjnych umieszczonych przez autorów.

To my jest filmem na tyle przemyślanym i bawiącym się z widzem, że aż zachęca do kolejnego seansu aby jeszcze raz przyjrzeć się poszczególnym bohaterom, konkretnym scenom oraz poszukać kolejnych nawiązań, symboli czy warstw interpretacyjnych. To świetny materiał na film kultowy, który można oglądać wiele razy i za każdym razem czerpać z tego pewną formę przyjemności.

Film który skradł moje serce… ale chyba nie tylko moje. Choć krytycy nie byli zbyt pobłażliwi to fani tej produkcją nie mają wątpliwości (według Metacritics: ocena krytyków 53 / ocena użytkowników 8.5). To najlepsza ekranizacja anime/mangi która powstała „na zachodzie”. Duet Cameron (producent) – Rodriguez (reżyser) włożył wiele serca w tą produkcję. To czuć…

Jeżeli nie nastawiacie się na jakieś arcydzieło, nie macie problemów z fabułą dla nastolatków i momentami nie najzręczniej poprowadzoną historią, natomiast macie ochotę na relaksujące, widowiskowe kino, gdzie starzy mistrzowie pokazują jak się wykorzystuje efekty specjalnie i kręci angażujące kino akcji to Alita sprawdzi się w tym zaskakująco dobrze.

Worst Movie of the Year (Najgorszy film roku czyli Zgniła Cytryna)

W 2019 roku choć widziałem kilka filmów słabych to nie były ona na tyle tragiczne aby przyznawać tę nagrodę.

* Twórcy

Best Director (Najlepsza reżyseria)

Widać, że Jordan Peele rozwija swój warsztat reżyserski. Film ten jest niesamowicie przemyślany, reżyser nie tylko bawi się konwencją, przemyca symbole i liczne nawiązania do popkultury pomagające rozwikłać zagadkę i mające naprowadzić widza na pewne ścieżki, to jeszcze jest w stanie nadać filmowi kilka warstw interpretacyjnych, które w dużej mierze zależą od Waszych doświadczeń.

Best Actor (Najlepszy aktor)

  • Joaquin Phoenix jako Arthur Fleck / Joker Joker reż. Todd Phillips (2019)

W tym roku nie było wątpliwości w tej kategorii. Joaquin Phoenix po prostu pozamiatał. Ciężko to opisać po prostu trzeba to zobaczyć. Kreacja, która już przeszła do historii kina.

  • Antonio Banderas jako Salvador Mallo – Ból i blask / Dolor y gloria reż. Pedro Almodóvar (2019)filmweb

Na specjalne wyróżnienia zasługuje najnowsza rola Antonio Banderasa. Kreacja stonowana jak cały film ale w drobnych gestach aktor potrafi oddać wiele emocji i hołd reżyserowi którego jest alter ego. Gdyby nie fenomenalna rola Phoenixa to Banderas zasłużył by na najwyższe laury.

Best Supporting Actor (Najlepszy rola drugoplanowa aktor)

Rola Cliffa jest kwintesencją stoickości i wyluzowania i na swój sposób uroczy. Świetnie uzupełnia rolę Leonardo.

Best Actress (Najlepszy aktorka)

  • Meryl Streep jako Kay Graham – Czwarta władza / The Post reż. Steven Spielberg (2017)filmweb

Meryl Streep kojarzy mi się z rolami silnych kobiet. W Czwartej Władzy natomiast widzimy kobietę kruchą, niepewną, która staje przed życiowe decyzje otoczoną wszędzie przez mężczyzn. Na początku widzimy przestraszoną, niezdecydowaną kobietę i zagubioną w świecie wielkiej polityki, która ostatecznie idzie na wojnie w wpływowymi ludźmi  w Waszyngtonie.

Olivia Colman przedstawia pełne spektrum aktorskich umiejętności. Potrafi być na przemian rubaszna i groteskowa ale też nieustępliwa i silna w krytycznych momentach. Przez charakter swojej postaci jest to najbardziej ekspresywna rola w Faworycie.

  • Glenn Close jako Joan Castleman- Żona / The Wife reż. Björn Runge (2017)filmweb

Grająca tytułową rolę Żony, Glenn Close wydaje się rolą bardzo stonowaną. Jednak na jej twarzy i w oczach widać całe spektrum skrywanych emocji  od poświęcenie, bólu, niedocenienia.

Sama postać Ality wykreowana przez Rose Salazar (oraz speców od postprodukcji) jest po prostu fantastyczna. Naprawdę czuć w niej nastolatkę pełną ekscytacji i młodzieńczych emocji (scena jedzenia czekolady czy pierwszy kontakt z Motroballem). Nawet do wyolbrzymionych mangowych oczu szybko da się przyzwyczaić. To film gdzie przez czarującą główną bohaterkę wiele innych rzeczy można tej produkcji wybaczyć.

Best Actors Team (Najlepszy zespół aktorski)

Skoro już pojawiła się ta kategoria w poprzednich latach czas ją wykorzystać przy rozdaniu tegorocznych nagród.

  • Olivia Colman jako Królowa Anna, Emma Stone jako Abigail, Rachel Weisz jako Lady Sarah, Nicholas Hoult – Robert Harley za Faworyta / The Favourite reż. Jorgos Lantimos (2018)

Faworyta oprócz wielu świetnych elementów filmowych, krachami aktorskimi stoi. I trudno tutaj wybrać najlepszą rolę. Każda z aktorek zapada w pamięć choć robi to w zupełnie innym stylu. W tym feministycznym środowisku na pewno wyróżnia się też rola Houlta.

WYRÓŻNIENIA

Choć osobiście nie jestem wielkim fanem ostatniego filmu Tarantino (w sumie uważam go za jeden ze „słabszych” filmów reżysera) to trudno odmówić mu kilku świetnych ról aktorskich. Przede wszystkim Brad Pitt bo do kreacji Leonardo już się przyzwyczailiśmy i nawet jego świetne role nie wzbudzają już ekscytacji (po prostu to poziom Leo). Miłą niespodzianką okazała się za to Margaret Qualley w roli wyzwolonej nastolatki z sekty Mansona.

Best Episodic role (Najlepszy rola epizodyczna)

Julia Butters jako Trudi Fraser

Niewielka rólka młodej Julia Butters i jej rozmowa z Leo to jedną z najciekawszych scen w Once upon a Time in… Hollywood.

* Techniczne

Best photos (Najlepsze zdjęcia)

  • Gary Graver za Druga strona wiatru / The Other Side of the Wind reż. Orson Welles (2018) – filmweb

Legendarny reżyser Orson Welles zaczął pracę nad tym filmem w 1970. Po sześciu latach prac z licznymi przerwami i problemami finansowymi pozostawił po sobie wielogodzinny i tylko częściowo zmontowany materiał. Nie udało się mu go do kończyć do śmierci w 1985. 33 lata po jego śmierci zespół producentów, montażystów oraz techników postanowiło dokończyć dzieło legendarnego reżysera korzystając z jego notatek.

To film dosyć skomplikowany w odbiorze (Oliver Stone i George Lucas odmówili jego finansowania po latach ze względu na zbyt eksperymentalny format filmu (prowadzony w dwóch liniach narracyjnych: dokumentu kręconego na imprezie urodzinowej głównego bohatera oraz jego niedokończonego filmu) opowieść o cenionym filmowcu Jaku Hannarofdzie, i jego urodzinach na których zjawia się cała śmietanka filmowego świata, gdzie reżyser ma przedstawić im swój najnowszy nieukończony film. Chaotyczna fabuła, mnóstwo postaci i wątków (często autobiograficznych) nie ułatwiają odbioru tego działa.

Najmocniejszą stroną film jest jednak praca kamery i fenomenalne zdjęcia, które pomimo nakręcenie prawie 50 lat temu swoją kreatywnością i estetyką zawstydzają większość dzisiejszych filmów.

WYRÓŻNIENIA

Horror dziejący się w środku dnia. Już sam pomysł był intrygujący. Ari Aster który dał się poznać z cenionego przez krytyków Heredity ponownie bawi się konwencją horroru. Po raz kolejny współpracował z polskim operator Pawłem Pogorzelskim świetnie przedstawiając zamierzenia reżysera fantastycznymi zdjęciami.

Zdeformowany świat widziany przez szerokokątny obiektyw oraz kadry sfilmowane przy naturalnym świetle lub w blasku świec nadają pieczęć oryginalnej wizji reżysera a jednocześnie przypominają formalnie takie klasyki jak Barry Lyndon Stanleya Kubricka. Ciekawe formalnie zabiegi świetnie koegzystują z cała historią, która również w wielu aspektach jest przejaskrawiona i pełna surrealistycznych elementów.

Best Action Scenes (Najlepsze sceny akcji)

  • John Wick 3 / John Wick: Chapter 3 – Parabellum reż. Chad Stahelski (2019)filmweb

O ile trzecia część John’ego Wicka to najsłabsza część pod względem scenariusza i historii z całej trylogii to nie da się ukryć, że jest też najbardziej zaawansowana i różnorodna jeżeli chodzi o sceny akcji. Szkoda tylko, że przesłoniły one inne aspekty filmu.

To tylko przykładowa scena której wypadało by nadać oddzielną kategorię… najlepsze wykorzystanie zwierząt w scenach akcji 😉

No dobra odnośnie najlepszego wykorzystania zwierząt w scenach akcji zapomniałem o tej scenie..

Efekty specjalne w większości dzisiejszych filmów o superbohaterach zupełnie nie robią na mnie wrażenia. Jednak Rodriguez do spółki z Cameronem potrafią pokazać, że nawet sceny CGI mogą być zrobione w taki sposób aby wywoływać adrenalinę. Widowisko Motoroball z Ality jest tego najlepszym przykładem. Oczywiście najlepiej oglądać w IMAXie.

Most interesting soundtrack (Najciekawsza ścieżka dźwiękowa w filmie)

W tym roku nagrodę dla najciekawszego soundtracku postanowiłem przyznać

Alexandre Desplat – Bracia Sisters / The Sisters Brothers reż. Jacques Audiard (2018)filmweb

Sam film jest niekonwencjonalnym europejskim westernem, podobnie muzyka nie do końca odzwierciedla to czego moglibyśmy oczekiwać od soundtracku z filmu o tym gatunku. Jednak same utwory są naprawdę świetne.

WYRÓŻNIENIE

  • Robin Coudert –  Zemsta / Revenge reż. Coralie Fargeat (2017)- filmweb

Ten klasyczny film zemsty jest całkiem dobrze zrealizowany. Interesująca brzmi szczególnie elektroniczny soundtrack.

  • Masahiko Satô za Belladonna smutku / Kanashimi no Beradona reż. Eiichi Yamamoto (1973)filmweb

Psychodeliczne klimaty tej odważnej japońskiej animacji nie tylko ujawniają się w formie wizualnej ale również muzycznej.

  • Składanka oraz Trent Reznor i Atticus Ross za Najlepsze lata / Mid90s reż. Jonah Hill (2018)- filmweb

Produkcja Jonaha Hilla jest raczej filmem przeciętnym ale nie sposób jej odmówić nostalgicznego soundtracku.

Najbardziej wpadająca w ucho piosenka

Dua Lipa – Swan Song (Alita: Battle Angel)

Po seansie Ality przez długi czas nie potrafiłem się pozbyć z umysłu Swan Song Dua Lipy.

Oficjalne wideo oraz clip do filmu.

Wersja akustyczna też jest fajna…

Best usage of soundtrack (Najlepsze wykorzystanie muzyki)

  • Michael Abels i Jordan Peele – To my / Us reż. Jordan Peele (2019)

Kreatywność Jordana Peele widać w każdym aspekcie tej produkcji, także w w warstwie muzyczne, którą reżyser świetnie się bawi wykorzystując ją sytuacyjnie. Wpadający w ucho utwór “I got 5 on it” Luiza pojawia się w trzech różnych interpretacjach, a bezbłędna scena w domu znajomych naszych bohaterów z utworem “Fuck the police” zespołu N.W.A czy “Good Vibrations” Beach Boysów to tylko najbardziej jaskrawe przykłady.

Best Screenplay (Najlepszy Scenariusz)

  • Ziarno prawdy reż. Borys Lankosz (2015) – filmweb

Ekranizacja prozy Miłoszewskiego to Polska w pigułce zarówno ta teraźniejsza jak i borykająca się ze swoją przeszłością. Pełna frustratów, kompleksów, fobii i uprzedzeń. I choć jest to „tylko” kryminał autorom wystarczy aby przekazać refleksje na temat naszego społeczeństwa. Film który powinien zostać lekturą szkolną.

Najmocniejszą stroną Luce jest jego scenariusz, który bazuje na sztuce teatralnej autorstwa J.C Lee (a jak pokazuje praktyka, scenariusze teatralne biją na głowę te filmowe). Cały film ogląda się jak thriller z mnóstwem zwrotów akcji, sprzecznych emocji oraz nieustannej rewaluacji poglądów na temat głównych postaci tej historii. Szczególnie że wiele zdarzeń otrzymujemy w formie różnych różnych bohaterów. Otrzymujemy więc subiektywny obraz rzeczywistości, który nie musi być prawdziwy a jeżeli jest to na pewno przedstawiony przez pryzmat danej osoby.

  • Bacurau reż. Kleber Mendonça Filho (2019) – filmweb

Niespodziewana mieszanka gatunkowa wraz z połączeniem ważnych tematów z różnej bajki sprawia, że tą oryginalną, brazylijską produkcję nie tylko dobrze się ogląda ale skłania też do refleksji. Znajdziemy tu zarówno kino etnograficznego, absurdalną komedię, elementy thrillera i westernu, aż po polityczny manifest i satyrę na temat globalizacji i turystyki.

Najmocniejszą stroną tego włoskiego filmu, który doczekał się już remaków w 18 krajach jest scenariusz. Grupka znajomych w tym trzy małżeństwa z różnym stażem oraz jeden singiel umawiają się na domówkę. W trakcie spotkania pojawia się temat zaufania i nowych technologii oraz zapewnień, że nikt nie ma nic do ukrycia szczególnie wśród przyjaciół. Gospodyni proponuje więc grę polegająca na tym, że każdy z uczestników imprezy zostawia swoją komórkę na stole, a wszystkie rozmowy prowadzone są publiczne, a SMSy czytane na głos. Jak się domyślacie jest to preludium do wszelkich kłamstw i kłamstewek oraz brudnych spraw z życia każdego z uczestników portretujących typowych przedstawicieli klasy średniej.

W z pozoru prosty pomysł zgrabnie wpleciono wiele interesujących aspektów życia z którymi wielu ludzi musi się zmagać. Co ważne, wszystko wygląda wiarygodnie i trudno do czegoś konkretnego się przyczepić (co przy tak naszpikowanym wydarzeniami i bohaterami skrypcie nie jest proste). Scenarzysta zgrabnie balansuje również emocjami rozładowując napięcie po bardziej dramatycznych odkryciach.

* Podsumowanie

Poniżej znajdziecie kompletne zestawienie wszystkich filmów, które obejrzałem w ubiegłym roku, począwszy od tych najlepiej ocenionych. W obrębie jednej oceny również starałem się promować, umieszczając na wyższych pozycjach, filmy, które moim zdaniem wyróżniają się na tle pozostałych, podobnie ocenionych.

Jeżeli recenzja filmu znajduje się na blogu możecie do niej przejść klikając na jego tytuł. W przeciwnym przypadku obok znajdziecie link do informacji o filmie w serwisu Filmweb. Gwiazdka przy tytule oznacza, że dany film widziałem już kiedyś ale dopiero teraz (po ponownym obejrzeniu) go oceniłem – takie filmy nie są brane pod uwagę podczas przyznawania nagród. Zdecydowanie zainteresujcie się filmami z ocenami od 7 włącznie wzwyż.

8/10 Bardzo dobre – po prostu polecam!

  • Faworyta / The Favourite reż. Jorgos Lantimos (2018)
  • Ziarno prawdy reż. Borys Lankosz (2015) – filmweb
  • Bacurau reż. Kleber Mendonça Filho (2019) – filmweb
  • Joker reż. Todd Phillips (2019)
  • Luce reż. Julius Onah (2019)filmweb
  • I Want My MTV reż. Tyler Measom (2019)
  • Stan gry / State of Play reż. Kevin Macdonald (2009)filmweb
  • Plan doskonały / Inside Man reż. Spike Lee (2006) filmweb
  • Zabić drozda / To Kill a Mockingbird reż. Robert Mulligan (1962)filmweb
  • Sicario 2: Soldado / Sicario: Day of the Soldado reż. Stefano Sollima (2018)
  • Rozłączeni / Disconnect reż. Henry Alex Rubin (2012) – filmweb
  • Pierwszy człowiek / First Man reż. Damien Chazelle (2018)filmweb
  • Kartoteka 64 / Journal 64 reż. Christoffer Boe (2018)filmweb
  • Green Book reż. Peter Farrelly (2018)filmweb
  • Wojna Charliego Wilsona / Charlie Wilson’s War reż. Mike Nichols (2007)filmweb

7/10 Dobre – moim zdaniem dobre, ale na dla wszystkich

  • To my / Us reż. Jordan Peele (2019)
  • Ból i blask / Dolor y gloria reż. Pedro Almodóvar (2019)filmweb
  • Alita: Battle Angel reż. Robert Rodriguez (2019)
  • M jak morderstwo / Dial M for Murder reż. Alfred Hitchcock (1954)filmweb
  • Dżentelmeńska umowa / Gentleman’s Agreement reż. Elia Kazan (1947)filmweb
  • Watchmen. Strażnicy / Watchmen reż. Zack Snyder (2009)filmweb
  • Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie / Perfetti sconosciuti reż. Paolo Genovese (2016)
  • Parasite reż. Joon-ho Bong (2019)filmweb
  • Wywołując fale: sztuka dźwięku w filmie / Making Waves: The Art of Cinematic Sound reż. Midge Costin (2019)filmweb
  • W pogoni / Choo-gyeok-ja reż. Hong-jin Na (2008)filmweb
  • Moneyball reż. Bennett Miller (2011)filmweb
  • Midsommar. W biały dzień / Midsommar reż. Ari Aster (2019)
  • Obrazy bez autora / Werk ohne Autor reż. Florian Henckel von Donnersmarck (2018)filmweb
  • Spider-Man Uniwersum / Spider-Man: Into the Spider-Verse reż. Bob Persichetti (2018)filmweb
  • Le Mans ’66 / Ford v Ferrari reż. James Mangold (2019)
  • Wybawiciel / The Salvation reż. Kristian Levring (2014)filmweb
  • W sieci / Geu-mul reż. Ki-duk Kim (2016)filmweb
  • Photon reż. Norman Leto (2017)filmweb
  • Wynalazczyni: Dolina Krzemowa w kropli krwi / The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley reż. Alex Gibney (2019)filmweb
  • Constantine reż. Francis Lawrence (2005)filmweb
  • Służby specjalne reż. Patryk Vega (2014)filmweb
  • Diego / Diego Maradona reż. Asif Kapadia (2019)
  • Żona / The Wife reż. Björn Runge (2017)filmweb
  • John Wick 3 / John Wick: Chapter 3 – Parabellum reż. Chad Stahelski (2019)filmweb
  • Ja, robot / I, Robot reż. Alex Proyas (2004)filmweb
  • Irma Vep reż. Olivier Assayas (1996)filmweb
  • Plażowy haj / The Beach Bum reż. Harmony Korine (2019)filmweb
  • Czwarta władza / The Post reż. Steven Spielberg (2017)filmweb
  • Snajper / Sniper reż. Luis Llosa (1993)filmweb
  • Sztuka samoobrony / The Art of Self-Defense reż. Riley Stearns (2019)filmweb
  • Gra tajemnic / The Imitation Game reż. Morten Tyldum (2014)filmweb
  • Obława reż. Marcin Krzyształowicz (2012)filmweb
  • Iluzja / Now You See Me reż. Louis Leterrier (2013)filmweb
  • Supersamiec / Superbad reż. Greg Mottola (2007) – filmweb
  • Czerwona jaskółka / Red Sparrow reż. Francis Lawrence (2018)filmweb
  • Zdążyć przed północą / Midnight Run reż. Martin Brest (1988) – filmweb
  • To już jest koniec / The World’s End reż. Edgar Wright (2013) – filmweb
  • Belladonna smutku / Kanashimi no Beradona reż. Eiichi Yamamoto (1973)filmweb
  • Avengers: Wojna bez granic / Avengers: Infinity War reż. Anthony Russo (2018)filmweb
  • Whitney reż. Kevin Macdonald (2018)filmweb
  • Wszystko za życie / Into the Wild reż. Sean Penn (2007)filmweb

6/10 Generalnie OK – można obejrzeć

  • Druga strona wiatru / The Other Side of the Wind reż. Orson Welles (2018) – filmweb
  • Pewnego razu… w Hollywood / Once Upon a Time … in Hollywood reż. Quentin Tarantino (2019)
  • Jestem człowiekiem / I Am Human reż. Elena Gaby (2019)filmweb
  • Bracia Sisters / The Sisters Brothers reż. Jacques Audiard (2018)filmweb
  • Życie świadome / Waking Life reż. Richard Linklater (2001) filmweb
  • Pianistka / La Pianiste reż. Michael Haneke (2001)filmweb
  • Złote czasy radia / Radio Days reż. Woody Allen (1987)filmweb
  • Rocketman reż. Dexter Fletcher (2019)- filmweb
  • Underdog reż. Maciej Kawulski (2019)- filmweb
  • Pani z przedszkola reż. Marcin Krzyształowicz (2014)- filmweb
  • Bezład / Désordre reż. Olivier Assayas (1986)- filmweb
  • In Fabric reż. Peter Strickland (2018)- filmweb
  • Dziki cel / Wild Target reż. Jonathan Lynn (2010)- filmweb
  • Zemsta / Revenge reż. Coralie Fargeat (2017)- filmweb
  • Płomienie / Beo-ning reż. Chang-dong Lee (2018)- filmweb
  • Roma reż. Alfonso Cuarón (2018) filmweb
  • Turysta / Force Majeure reż. Ruben Östlund (2014)- filmweb
  • Yuli reż. Icíar Bollaín (2018)- filmweb
  • Złodziejaszki / Manbiki Kazoku reż. Hirokazu Koreeda (2018)- filmweb
  • Wstręt / Repulsion reż. Roman Polański (1965)- filmweb
  • Jinpa / Zhuang Si Le Yi Zhi Yang reż. Pema Tseden (2018)- filmweb
  • Atak na posterunek / Assault on Precinct 13 reż. Jean-François Richet (2005)- filmweb
  • Monos reż. Alejandro Landes (2019)- filmweb
  • Najlepsze lata / Mid90s reż. Jonah Hill (2018)- filmweb
  • Czysta / Clean reż. Olivier Assayas (2004)- filmweb
  • X i Y / X&Y reż. Anna Odell (2018)- filmweb
  • Beats reż. Brian Welsh (2019)- filmweb
  • Jesteś Bogiem reż. Leszek Dawid (2012)- filmweb
  • Z wnętrza / reż. Cezary Grzesiuk (2019)- filmweb
  • Solista / The Soloist reż. Joe Wright (2009)- filmweb
  • Zbroja Boga / Long xiong hu di reż. Jackie Chan (1986)- filmweb
  • Loft / The Loft reż. Erik Van Looy (2014)- filmweb
  • Na noże / Knives Out reż. Rian Johnson (2019)- filmweb
  • W potrzasku. Belfast ’71 / ’71 reż. Yann Demange (2014)- filmweb
  • Nietykalny / Untouchable reż. Ursula Macfarlane (2019)- filmweb
  • Deerskin / Le daim reż. Quentin Dupieux (2019)- filmweb
  • Wilk wojny / Zhan Lang reż. Jing Wu (2015)- filmweb
  • Vox Lux reż. Brady Corbet (2018)- filmweb
  • Mandy reż. Panos Cosmatos (2018)- filmweb
  • Dlaczego mężczyźni nie słuchają, a kobiety nie potrafią czytać map / Warum Männer nicht zuhören und Frauen schlecht einparken reż. Leander Haußmann (2007)- filmweb
  • Długa podróż dnia ku nocy / Di qiu zui hou de ye wan reż. Gan Bi (2018)- filmweb
  • Ruby Sparks reż. Jonathan Dayton (2012)- filmweb
  • Mr. Nobody reż. Jaco Van Dormael (2009)- filmweb
  • Free Solo: ekstremalna wspinaczka / Free Solo reż. Jimmy Chin (2018)- filmweb
  • Colonia reż. Florian Gallenberger (2018)- filmweb
  • Jezioro dzikich gęsi / Nan Fang Che Zhan De Ju Hui reż. Yi’nan Diao (2019)- filmweb
  • Wolny dzień Ferrisa Buellera / Ferris Bueller’s Day Off reż. John Hughes (1986) filmweb
  • Ciche miejsce / A Quiet Place reż. John Krasinski (2018)- filmweb
  • Zbroja Boga 2 / Fei ying gai wak reż. Jackie Chan (1991)- filmweb
  • Assassination Nation reż. Sam Levinson (2018)- filmweb
  • Shaft reż. John Singleton (2000)- filmweb
  • Borg/McEnroe. Między odwagą a szaleństwem / Borg McEnroe reż. Janus Metz (2017)- filmweb
  • Green Zone reż. Paul Greengrass (2010)- filmweb
  • Śmierć Stalina / The Death of Stalin reż. Armando Iannucci (2017) – filmweb
  • Love, Rosie reż. Christian Ditter (2014)- filmweb
  • Teoria wszystkiego / The Theory of Everything reż. James Marsh (2014)- filmweb
  • Konspiracja Echelon / Echelon Conspiracy reż. Greg Marcks (2009)- filmweb
  • Afera Thomasa Crowna / The Thomas Crown Affair reż. John McTiernan (1999)- filmweb
  • Przepraszam, że przeszkadzam / Sorry to Bother You reż. Boots Riley (2018) filmweb
  • Show Me the Picture: historia Jima Marshalla / Show Me The Picture: The Story of Jim Marshall reż. Alfred George Bailey (2019) imdb
  • Czyniący cuda / Ji Ji reż. Jackie Chan (1989)- filmweb
  • Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! / Sho o Suteyo Machi e Deyō reż. Shûji Terayama (1971)- filmweb
  • 14 ostrzy / Jin Yi Wei reż. Daniel Lee (2010)- filmweb

5/10 Jak nie ma nic innego – można ale nie trzeba (z naciskiem na to drugie)

  • Ip Man 3 / Yip Man 3 reż. Wilson Yip (2015)- filmweb
  • Siedem sióstr / What Happened to Monday reż. Tommy Wirkola (2017) filmweb
  • Plac zabaw reż. Bartosz M. Kowalski (2016) – filmweb
  • Kochając Pabla, nienawidząc Escobara / Loving Pablo reż. Fernando León de Aranoa (2017)- filmweb
  • Straszne skutki awarii telewizora / Ecce homo Homolka reż. Jaroslav Papoušek (1969) – filmweb
  • Greta reż. Neil Jordan (2018) filmweb
  • Wieczne smoki / Fei Lung Mang Jeung reż. Sammo Kam-Bo Hung (1988) – filmweb
  • Jessica Forever reż. Caroline Poggi (2018)- filmweb
  • As w rękawie / Smokin’ Aces reż. Joe Carnahan (2006) – filmweb
  • Shazam! reż. David F. Sandberg (2019) – filmweb
  • Beksa / Cry-Baby reż. John Waters (1990) – filmweb
  • Barany. Islandzka opowieść / Hrútar reż. Grímur Hákonarson (2015) – filmweb
  • Podwójne życie / Doubles vies reż. Olivier Assayas (2018) filmweb
  • OSS 117 – Kair, gniazdo szpiegów / OSS 117, Le Caire, nid d’espions reż. Michel Hazanavicius (2006) filmweb
  • PitBull reż. Patryk Vega (2005) filmweb
  • Maggie / Me-gi reż. Ok-seop Yi (2018) filmweb
  • Trick reż. Jan Hryniak (2010)- filmweb
  • Złość / La Rabia reż. Albertina Carri (2008) filmweb
  • Członkowie rodziny / Los miembros de la familia reż. Mateo Bendesky (2019) filmweb

4/10 Słabe – szkoda czasu

  • Go for It! reż. Carmen Marron (2011) – filmweb
  • Protektor / The Protector reż. James Glickenhaus (1985) – filmweb
  • Co z oczu, to z serca / Out of Sight reż. Steven Soderbergh (1998) filmweb
  • Lillian reż. Andreas Horvath (2019) filmweb
  • Ted 2 reż. Seth MacFarlane (2015) filmweb

Na zakończenie, jak zwykle, zachęcam do podsunięcia mi tytułów, które Waszym zdaniem warto było obejrzeć w minionym roku, a ja jeszcze nie miałem okazji ich widzieć. Oczywiście jeżeli chcecie podyskutować o moich wyborach i Waszych wrażeniach dotyczących konkretnych tytułów, bądź całego zestawienia, zapraszam do dzielenia się spostrzeżeniami.

Poprzednie edycje Tomiga Film Awards: znajdziecie pod tagiem Tomiga Film Awards

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s