Dzisiaj o jednej z najpopularniejszych atrakcji Amsterdamu, Heineken Experience czyli zabytkowym browarze, w którym obecnie znajduje się nowoczesne, interaktywne muzeum poświęcone marce piwa Heineken i jego historii. Co tam znajdziecie i czy warto się tam wybrać?
Browar Heineken został założony przez Gerarda Adriaan Heineken w 1863 roku. Wówczas to kupił on znajdujący się w Amsterdamie browar De Hooiberg, którego nazwę zmienił 10 lat później na Heineken’s Bierbrouwerij Maatschappij. Do dnia dzisiejszego firma należy w dużej części do rodziny Heineken. Do firmy należy wiele lokalnych browarów na świecie między innymi polski Żywiec.
Browar w centrum Amsterdamu powstał w 1867 roku i przez ponad 120 lat służył jako główny zakład piwowarski. Choć już wcześniej dostępne były wycieczki po w pełni działającym browarze to w 1991 roku produkcję piwa przeniesiono do nowoczesnego browaru w Zoeterwoude, a zabytkowy budynek został otwarty dla zwiedzających jako Centrum Powitalne i Informacyjne Heinekena.
Centrum zmieniło swoją nazwę w 2001 na Heineken Experience aby podkreślić, że nie jest to zwykłe muzeum a bardziej „doświadczenie marki”.
Heineken Experience to obecnie jedna z głównych atrakcji turystycznych Amsterdamu – rocznie odwiedza ją 400 tys. osób. Zwiększone zainteresowanie doprowadziło do rozbudowy i modernizacji, jaką obiekt przeszedł między październikiem 2007 a grudniem 2008 roku.
Po remoncie do dyspozycji zwiedzających oddano cztery poziomy na których znajdziemy oprócz historycznych artefaktów, możliwości eksploracji i próbkowania produktów, także interaktywne wystawy wykorzystujące najnowszą technologie multimedialne.

Miejsce to łączy w sobie funkcję muzeum oraz nowoczesnego centrum multimedialnego.
Można tam zapoznać się z historią tego jak mały, holenderski browar stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek piwa na świecie, prześledzić dzieje piwowarskiej rodziny Heinekenów, zapoznać się z każdym etap procesu warzenia piwa, obejrzeć bogatą kolekcję butelek, etykiet piwnych oraz plakatów reklamowych, ilustrujących ewolucję marki na przestrzeni lat.


Oryginalny browar, w którym mieści się Heineken Experience, jest nie tylko historycznym wizytówką firmy Heineken. Należy on również do Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego. W skład tego szlaku wchodzi ponad 840 obiektów w 29 krajach europejskich. Główny szlak obejmuje 66 obiektów. Dodatkowo szlaki regionalne szczegółowo prezentują różnorodność europejskiej historii przemysłu i ich wspólne korzenie.

Obiekt przez większość trasy zwiedza się samodzielnie, przy czym w większości sal dostępni są przewodnicy których można dopytać o szczegóły dotyczące ekspozycji. Można też pobrać dedykowaną aplikację na smartfona w której znajdziemy więcej informacji o konkretnych eksponatach.
W części muzealnej możemy podziwiać architekturę XIX-wiecznych budynków browaru Heineken, autentyczne wnętrza, stare fotografie i nagrody rodziny Heineken m.in słynny złoty medal z wystawy w Paryżu w 1889 r., który widnieje na każdej puszce Heinekena, imponujące mosiężne zbiorniki piwa a nawet stajnie dla koni.

Świat Heinekena pozwala doświadczyć wszystkiego zmysłami; poczuć chmiel, zamieszać w mini kotle, posmakować brzeczki (półproduktu stosowanego przy produkcji piwa i miodu pitnego) i powąchać autentycznego zapachy browaru.
W części rozrywkowej znajdziemy wiele interaktywnych atrakcji. Możemy np. stać się butelką Heinekena i prześledzić cały proces dystrybucji piwa z jej perspektywy (4D Experience).
Można się też nauczyć jak pić piwo Heinekena… no niby nie jest to rocket science. Ale hej, dostajesz darmowe piwo, prawda? W czasie prezentacji nauczysz się wznosić toast po holendersku i zrobić to we właściwej pozycji. Możesz dostać też kolejny browar jeżeli odpowiesz na dodatkowe pytanie.
Dalej, znajduje się barman, który dokładnie pokazuje, jak nalać idealnego kufla Heinekena. Cóż, w każdym razie po holendersku (Brytyjczycy zapewne zdecydowaliby się na mniej piany i więcej alkoholu). Jeśli chcesz spróbować zrobić to samemu masz kolejną szansę na darmowe piwo!

W kolejnej sekcji znajdziesz różne interaktywne gry i zabawy. Można pojeździć rowerami treningowymi przed zielonym ekranem, zaśpiewać losową holenderską piosenkę (karaoke), zagrać w piłkę nożną lub rugby, (Heineken jest sponsorem dużych imprez związanych z tymi dyscyplinami). Ta część w dużym stopniu przypomina muzeum nauki.



Ekspozycje poświęcone najnowszej historii prezentują m.in. międzynarodowe zaangażowanie Heinekena w sponsoring Ligi Mistrzów UEFA. W budynku działa również mały browar oraz sklep z pamiątkami.
Ostatni etap to dach browaru, gdzie przy wliczonych w cenę biletu dwóch piwach, można podziwiać panoramę Amsterdamu. Niestety sama degustacja była dosyć rozczarowująca gdyż spośród kilku rodzajów piwa, które w teorii można było posmakować dostępny był jedynie klasyczny lager.
Czy warto tam zajrzeć? Cena bilety jest dosyć wysoka, gdy my byliśmy tam w 2016 roku było to coś około 18 euro. Dodatkowo trzeba się nastawić na spore kolejki przed wejściem (chyba, że wykupi się specjalny bilet, który omija kolejki). Dodatkowo nie wszystkie atrakcje każdemu przypadną do gustu. I choć nie jest to najciekawsza atrakcja jaką można znaleźć w Amsterdamie ogólnie można tam zajrzeć jak ma się nadmiar wolnego czasu.
Pełna galeria (83 zdjęcia)
P.S Inne atrakcje w Amsterdamie znajdzie w wpisach z tagiem Amsterdam a jeżeli podróżujesz po całych Niderlandach to sprawdź tag Holandia.