Co nowego w edycji 2021 Biznesu Filmowego 2

Cała sytuacja pandemiczna sprawiła, że tegoroczne Oskary zaliczyły opóźnienie, co pozwoliło na to aby, zgodnie z tradycją, kolejna Edycja Biznesu Filmowego pojawiła się przed Oskarami.

Pierwotnie w edycji 2021 nie planowałem wprowadzać zbyt dużo nowych funkcjonalności, a skupić się bardziej na rozszerzaniu aktualnych mechanik, dodawaniu głębi rozgrywce oraz poszerzaniu zawartości w grze (chodzi głównie o Rzeczy, Questy i Wydarzenia), w taki sposób aby stała się ona jeszcze bardziej różnorodna i intrygująca. Pojawił się jednak pewien wyjątek od tej zasady… Stories… ale o tym ambitnym przedsięwzięciu w dalszej części wpisu.

Jak zwykle oprócz opisu wprowadzonych funkcji tekst ten zawiera motywacje za nimi stojące, sposób ich realizacji oraz dodatkowe uwagi i komentarze autorskie.

Nawet jeżeli nie słyszałeś o grze albo nie jesteś jej fanem, a masz wolny wieczór, to zapraszam do lektury, bo to ciekawy wgląd w to jak powstaje prawdziwa gra indie od kuchni…

Własne monstra…

Motywacja

Zacznijmy jednak od ukłonu w stronę fanów chcących mieć większe możliwości dostosowywania gry.

Jedną z nowości która pojawiła się w Edycji 2020 gry były monstra. Dla przypomnienia monstra pozwalały na podmianę zdjęć aktorów w naszym filmie na zdjęcia monstrów gdy nazwa naszego bohatera brzmiała tak jak monstrum, które chcieliśmy aby pojawiło się w filmie. Czyli jeżeli postać odtwarzana przez X nazywała się Dracula to zamiast zdjęcia X pojawiał się tam wizerunek najsłynniejszego wampira.

Realizacja

Sama mechanika tej funkcjonalności jest bardzo prosta ale zwróciliście mi uwagę, że jej potencjał jest znacznie większy, bo przecież oprócz monstrów można w ten sam sposób podmieniać zdjęcia na inne postaci jak np. superbohaterów. Ale to tylko jeden z przykładów. Dlatego też postanowiłem, że w kolejnej wersji dam Wam możliwość rozszerzania biblioteki monstrów samodzielnie. W grze pojawi się nowe menu Narzędzia, a w nim opcja Dodaj monstrum, dzięki której będziecie mogli dodawać własne zdjęcia postaci, które chcielibyście używać w Waszych filmach… np. przeróżnych superbohaterów lub postaci z komiksów.

Uwagi i komentarze

Przy dodawania zdjęcia będą obowiązywały standardowe reguły obowiązujące w grze. Nazwa pliku ze zdjęciem będzie nazwą postaci. A same zdjęcia muszą być w formacie jpg (z rozszerzeniem jpg) o wielkości 100 x 120 pikseli.

… i kultowi bohaterowie

Motywacja

Zaraz tylko jak ogłosiłem plan wprowadzenia monstrów, otrzymałem sygnały od graczy, że również chcieliby mieć możliwość dodawania kultowych bohaterów bezpośrednio z gry.  Oczywiście można ich dodawać w prosty sposób korzystając z MovieStats, jednak po zastanowieniu stwierdziłem, że w sumie czemu nie udostępnić również takiej opcji w samej grze.

Dodany kultowy bohater Halle Berry jako Sofia

Co prawda użytkownikowi któremu bardzo zależało na tej funkcjonalności miał nieco niestandardowy przypadek (bardzo chciał on mieć Toma Cruisa jako Iron Mana z dedykowanym zdjęciem) ale być może takich niestandardowych przypadków jest wśród graczy więcej ;).

Gdy gracze rozszerzają domyślny zestaw twórców bardzo mi zależy aby nie robili tego tylko “na własny użytek”. Dlatego właśnie powstał MovieStats aby dodając twórce, również uczestniczyli w rozwoju gry i aby taka aktywność miała pozytywny wpływ na całą społeczność graczy.  Stąd postanowiłem rozszerzyć funkcjonalność dodawania kultowych twórców lokalnie w taki sposób aby jednocześni taki twórca był eksportowany na MovieStats. Dzięki temu lokalna praca gracza również może się przyczynić do rozwoju gry. Oczywiście dodane przez graczy pliki, zanim pojawią się w oficjalnym zestawie, zostaną moderowane (niestety wciąż wielu graczy ma problem z odpowiednim przygotowaniem, konkretnie przeskalowaniem, zdjęć). Jednak lokalnie będziecie mogli używać własnych kultowych bohaterów zanim oficjalny zestaw zostanie zaktualizowany. Taka funkcjonalność dotyczy również własnych monstrów…

Realizacja

W przypadku dodawania zdjęć kultowych twórców zasady będą podobne jak zwykle. Same zdjęcia muszą być w formacie jpg (z rozszerzeniem jpg) o wielkości 100 x 120 pikseli czyli standard używany w grze których rozmiar nie przekracza 9 Kb. Nieco więcej problemów może sprawić odpowiednie nazwanie zdjęcia gdyż wymaga ono odpowiedniego formatu.

Ma on postać imie nazwisko_kultowy bohater.jpg

Czasami mogą być problemy z odpowiednim dobraniem imienia i nazwiska (gdyż nie powinno ono zawierać specjalnych znaków narodowy). Można to jednak sprawdzić w grze.

Nazwę zdjęć danego twórcy możecie sprawdzić w szczegółowych informacjach o twórcy. Klikając liczbę znajdującą się na górze po lewej stronie zdjęcia.

Otwarte odpowiedzi w wywiadach i konferencjach prasowych

Motywacja

Niektóre questy, wywiady i konferencje prasowe zostaną rozszerzone o nowy sposób interakcji. Będą nimi otwarte odpowiedzi czyli takie gdzie sami będziecie musieli/mogli wpisać dowolny tekst.

Odpowiedzi typu otwartego nie pojawiły się w pierwotnej wersji ponieważ generalnie wprowadzają one wiele problemów. Przede wszystkim nie da się ich interpretować (a przynajmniej jest to bardzo skomplikowane biorąc pod uwagę wielojęzyczność gry). Nie da się też za bardzo kontrolować tego co gracz wpisze, więc trudno coś z takimi informacjami zrobić. Kolejny problem, to fakt, że wymagają one nieco wysiłku intelektualnego, więc mogą być ignorowane przez niektórych graczy. Z drugiej strony u innych taki prosty zabieg czasami przyczynia się do zwiększenia zaangażowanie.

Realizacja

W kolejnej wersji gry na niektóre pytania w trakcie wywiadów lub konferencji prasowych możecie trafić w wersji zamkniętej (mając do wyboru określoną z góry listę odpowiedzi) lub otwartej (gdzie będziecie mogli wpisać co chcecie). Zachowanie to będzie losowe… ale myślę, że urozmaici nieco zbyt często powtarzające się pytania na konferencjach.

Oczywiście pojawią się też nowe pytania wyłącznie w postaci otwartej. Pozwoliło to na znacznie zwiększenie puli pytań, które mogą zostać zadane graczowi przez dziennikarzy. W Edycji 2020 było ich ponad 150 w tegorocznej będzie ich już ponad 230.

Uwagi i komentarze

Co jeszcze będzie wyróżniał ten typ pytań? Otóż pytania z otwartymi odpowiedziami będą poddawana telemetrii. A konkretnie, odpowiedzi będą przesyłane do MovieStats. Ma to na celu długofalowe ulepszenie gry… w postaci użycia Waszych ciekawych, intrygujących bądź zabawnych odpowiedzi, jako opcje odpowiedzi na konkretne pytania.

Ten typ odpowiedzi przyda się również w Stories… ale o szczegółach nieco dalej.

Nowy typ graczy – nie gracze (nie tylko Netflix)

Motywacja

W Edycji 2020 w grze można rozróżnić 3 typy producentów:

  • gracze kierowani przez ludzi,
  • komputerowi gracze sterowani przez AI
  • oraz wirtualni producenci.

Wirtualni producenci to prawdziwe studia, które są „wypełniaczami” BoxOffice oraz Festiwali Filmowych. Ponieważ coraz więcej osób domaga się wprowadzenia platform streamingowych (tak, szczególnie młodsi gracze  chcą widzieć w grze Netflixa) postanowiłem w jakiś sposób odpowiedzieć na te prośby. Jednak zrobię to w nowy sposób dający pewne dodatkowe możliwości.

Realizacja

W grze pojawi się nowy typ graczy (Nie Gracze). Nazwa pochodzi od tego, że z jednej strony gracz (człowiek) nie będzie miał żadnego wpływu na tych graczy (tzn w przeciwieństwie do graczy komputerowych nie będzie sobie mógł on wybrać takich graczy do rozgrywki lub nie). Po drugie, tacy nie-gracze będą się pojawiać dynamicznie w trakcie trwania rozgrywki. Wynika to z faktu, że Netflix to stosunkowo nowy wynalazek i nie specjalnie pasuje do “realistycznej” części Biznes Filmowego. Pojawiał się on będzie więc w określonym przedziale czasowym rozgrywki. Czy w związku z tym przed Netflixem nie będzie niczego…? – Niezupełnie.

Otóż takich “nie graczy” będzie 3 rodzaje. Oprócz serwisów VOD będą to stacje telewizyjne, oraz firmy/korporacje.

Oto “nie gracze” którzy dołączą do gry gdy zostanie ona rozpoczęta w 2000 roku.

Stacje Telewizyjne oraz Korporacje będą mogły pojawiać się we wcześniejszej fazie rozgrywki (ale też nie jednocześnie), najpóźniej pojawią się serwisy VOD. Dodatkową ciekawostką wynikającą z takiej mechaniki jest fakt… że wraz z progresem gry, stawać się ona będzie trudniejsza (bo pojawiać się będzie nowa konkurencja – co ciekawe, ta konkurencja będzie miała spore możliwości – większe niż zwykły gracz czy nawet gracz komputerowy).

Co więcej jako, że “nie gracze” będą tak naprawdę graczami (których jednak nie wszystkie ruchy będą widoczne) otrzymamy dodatkowy bonus w postaci możliwości tworzenie filmu dla Netflixa – lub np. stacji telewizyjnej (będzie to po prostu funkcja zostanie producentem wykonawczym – choć możliwa z drobnymi twistami ) o co też niektórzy gracze prosili. A po co Korporacje… jak się domyślacie aby zlecać wam produkcję reklamówek… czyli specyficznych, filmów krótkometrażowych.

Stories

Motywacja

Czas na największa i najbardziej rewolucyjną funkcję, która pojawi się nowej edycji mowa o Stories (czyli Historyjkach).

Zanim opowiem Wam czym są Stories, zacznę od tego po co zostały one wprowadzone. Otóż gry w stylu Biznesu Filmowego czyli ekonomiczne/tycoony często mierzą się z problemem zbytniej powtarzalności. Generalnie cała gra polega bowiem na powtarzaniu pewnego schematu zachowań. O ile w Biznesie Filmowym taka pojedyncza pętla rozgrywki jest całkiem uzależniająca (w końcu inaczej nikt by w nią nie grał) to jednak wszystko kiedyś może się znudzić. Dlatego też staram się na różne sposoby uatrakcyjnić grę wprowadzając w niej coraz to nowe mechaniki – niekoniecznie takie których rdzeń jest związany z produkcją filmów. Przykładem takiej mechaniki są właśnie Stories.

Sam pomysł na “Stories” pojawił się już… kilka lat temu. Jednak szczerze mówiąc, biorąc pod uwagę hobbystyczny charakter projektu (i związane z nim ograniczenia osobowo/czasowe), całe przedsięwzięcie wydawał mi się trudno realizowalne… mimo wszystko, od kilku edycji, robiłem małe kroczki w celu urzeczywistnienia tej idei.

Zaczęło się od takich drobiazgów jak stawianie przed graczem nieco bardziej skomplikowanych wyborów niż zero-jedynkowych (zamiast prostego Tak/Nie – wybór kilku opcji). W Edycji 2018 pojawiły się wydarzenia w trakcie produkcji (które dynamizowały nieco ten etap gry stawiając gracza przed prostymi wyborami, które miały jednak swoje konsekwencje). Edycja 2019 wprowadzała proste Questy czyli zbiory decyzji, które podejmował gracz przedstawione w formie krótkiego dialogu. Zaś w ubiegłorocznej edycji pojawiły się wywiady, konferencje prasowe oraz bankiety, a także Rzeczy, które były rozbudową silnika gry o nowe możliwości, które miałby być wykorzystane w przyszłości…

No i ta przyszłość właśnie nadeszła. Wszystkie te drobne kroczki, powolne modyfikacje w silniku gry pozwoliły, w końcu, wprowadzić w tegorocznej edycja Stories…

Czym są Stories?

Stories (czyli jak sama nazwa wskazuje historie lub bardziej adekwatne do ich wielkości historyjki). To pewne losowe zdarzenia, które w praktyce stanowią mini gry umieszczone w grze (taki rodzaj Incepcji). Na pierwszy rzut oka może to się Wam skojarzyć z Questami na które już możecie natknąć się w trakcie rozgrywki (np. rozdawanie autografów fanom, quiz na temat wiedzy o obrazach, czy pomóc jakiemuś twórcy w nazwaniu postaci w scenariuszu). Jednak są pewne różnice…

Stories a Questy

Otóż w przeciwieństwie do Questów, Story może pojawić się tylko raz w trakcie rozgrywki. Co więcej jeżeli gracie z więcej niż jednym graczem-człowiekiem to gdy ktoś uruchomi takie Story, inny gracz już na nie nie trafi. Będą to więc unikatowe doświadczenia w obrębie danej rozgrywki.

Typy Stories

Stories będą się od siebie różnić nie tylko na poziomie tematyki poruszanej (o czym nieco dalej) ale również mechaniki. Oto najważniejsze typy Stories na jakie natraficie w grze.

  • Trivia – to quizy na temat znajomości danego temu (gracz musi odpowiedzieć na określoną ilość pytań) i zdobywa punkt za każdą dobrą odpowiedź.
  • Test – w testach również odpowiadacie na pytania jednak tutaj często nie ma właściwych odpowiedzi (jak w testach osobowościowych) ale odpowiedzi gracza doprowadzają do określenia wyniku testu
  • Survive – przetrwania czyli historyjki w której gracz może odpaść po dokonaniu niewłaściwego wyboru
  • Hacking – specjalny typ stories, który polega na “hackowaniu” (ludzi bądź systemów)
  • Story – bardziej skomplikowane/dające większe wybory historie, najczęściej fabularyzowane, gdzie gracz podejmuje decyzje i od nich zależy jak się dana historia dalej potoczy
  • Quest – historie rozbudowane na kilka różnych etapów (rozłożone w czasie)
  • Tutorial – szkolenia gdzie można zdobyć określoną wiedzę (bardziej lub mniej praktyczną)
  • Script – przygotowanie pomysłu na scenariusz dla konkretnego tematu

Tematy Stories

Skoro już wiecie jakie mogą być typy Stories czas przedstawić ogólną ich tematykę.

  • Movie – dotyczące znanych / kultowych produkcji filmowych bądź samej branży filmowej
  • TV – dotyczące znanych / kultowych seriali
  • Game –  historyjki związane z grami
  • Art – stories związane ze sztuką
  • PopCulture – nawiązujące do ogólnie pojętej popkultury
  • Music – dotyczące muzyki
  • Comic – dotyczące komiksu
  • Life – ogólne tematy “życiowe”
  • Others – niemieszczące się w powyższych kategoriach

Nagrody

Za ukończenie Stories gracz może uzyskać nagrody. I tak wśród nich znajdziecie m.in: obrazy, kultowe scenariusze, kultowe pojazdy, czasami gotówkę (choć rzadko),… a także, nowość, Artefakty…

Przykład nagrody w postaci obrazu za bezbłędna przejście testu wiedzy o Andy Warholu.

Artefakty

Artefakty to specjalne przedmioty których nie da się zdobyć w żaden inny sposób niż poprzez ukończenie danego Stories. Mogą to być jakieś charakterystyczne rzeczy dla jakiegoś filmu, bądź tematu związanego z danym Stories jak np. jakiś dyplom lub certyfikat. Niektóre z artefaktów będzie można użyć… co może doprowadzić do nieoczekiwanych zdarzeń w grze…

 

Realizacja

Po tej nudnej dawce teorii czas na kilka przykładowych Stories.

Art Trivia – jednym z przykładów prostszej Stories są Trivia w postaci quizów dotyczący życiorysu znanego malarza. W nagrodę otrzymacie obraz danego artysty lub (jeżeli wszystkie takie obrazy są wysprzedane – z tego samego nurtu).

Film/Serial/Gra/Komiks Trivia – podobnie jak wyżej quiz sprawdzający wiedzę na temat danej produkcji. Uwaga są to zazwyczaj dosyć trudne quizy przeznaczone dla fanów. Zdobyć w nich można np. kultowy scenariusz danej produkcji.

Testy – to testy sprawdzające różne rzeczy mogą to być np. testy osobowościowe, ale są też nawiązania do słynnych testów z filmów… (nie chce psuć Wam zabawy szczegółami).

Hacking – polegał będzie na odgadnięciu (na podstawie poszlak) hasła i/lub włamaniu się do czyjegoś systemu/komputera… ale jest to bardziej skomplikowana mechanika

Survivale – może dotyczyć przeżycia kolejnej rundy milionerów albo… apokalipsy zombie…

Questy – to z kolei historie rozbite na kilka etapów przy czym każdy z nich może polegać na czymś innym.

Największym przykładem z tego gatunku będą np. questy poświęcone Wiedźminowi… no ale żeby do nich dotrzeć trzeba najpierw stać się Wiedźminem czyli z sukcesem przejść szkolenie w słynnej Szkole Wilka.

A na koniec kategoria nazwana jak cała ta funkcjonalność czyli właściwe Stories to chyba najciekawsze i najbardziej rozbudowane historie. Są to mini gry przygodowe/historie zawarte w grze. Często bazują one na innych produkcjach albo do nich nawiązują. Wśród nich znajdą się też porty… jak np. gra tekstowa z czasów 8-bitowych jak np. Podróże w czasie (być może ktoś kojarzy, była publikowana w Bajtku) lub ciekawe, krótkie gry indie z gatunku interactive story.

Przykład mini gry rpg.

Same Stories mogą być różnych gatunków: od horroru, przez filmy akcji (heist movie, zadania dla tajnych agentów), sci-fi, fantasy, po jakieś historie obyczajowe. Będą też stories dla dorosłych.

Generalnie chciałem aby gra Was zaskakiwała, więc możecie spodziewać się różnych, dziwnych historii…

Kiedy będą pojawiać się Stories.

Generalnie raz na kilkanaście miesięcy/rund. Tak aby z jednej strony ich baza nie wyczerpała się zbyt szybko z drugiej aby rdzeń gry jednak skupiał się na produkcji filmów, a Stories były tylko ciekawym (mam nadzieję) urozmaiceniem. Co więcej część Stories będzie dostępne tylko w określonych przedziałach czasowych rozgrywki, część po spełnieniu określonych warunków (np. aby stories dotyczące horrorów pojawiały się dla fanów tego gatunku). A część będzie odblokowywana dopiero po pomyślnym ukończeniu innego story.

Po przejściu testu wiedzy na temat gry Uncharted możecie zostać zaproszeni na rozmowę o wizji na egranizację tej produkcji.

Acha stories będą dostępne jedynie w trybie Gry Imprezowej (uznałem, że w trakcie kariery gracz powinien się skupić na realizowaniu kolejnych kroków kariery, a nie zajmował się rozpraszaczami ;).

Jak długie będą stories?

Historyjki nie będą zbyt długie. Pojedynczą będzie można przejść w czasie od kilku sekund do kilku minut. Dużo zależy od Waszych wyborów. Jak wspomniałem niektóre historyjki mogą być jednak podzielone na etapy rozciągnięte w czasie.

Stanie się Wiedźminem wymaga czasu, poświęceń… i przejścia rozmowy kwalifikacyjnej.

Stopień trudności

Stopień trudności ukończenia stories jest urozmaicony aczkolwiek najczęściej trudno będzie je ukończyć za pierwszym podejściem (nie dotyczy testów osobowościowych). Starałem się też aby dawały one satysfakcję również przy ponownym przechodzeniu. Dlatego jeżeli traficie na jakąś Trivię sprawdzającą wiedzę z danego tematu, to w trakcie jednej rozgrywki otrzymacie np. 5 wybranych losowo pytań z puli 20, które są dostępne w grze. Dzięki temu nawet jak raz uda Wam się dane Story ukończyć niekoniecznie powtórzycie ten wyczyn przy kolejnej rozgrywce.

W przypadku Stories opartych na jakiejś historyjce często istnieje kilka ścieżek jej rozwoju, które mogą doprowadzić do różnych zakończeń (aktualnie Story z największą liczba zakończeń posiada ich 12). Co więcej jeżeli dane Story ma jakiś cel do zrealizowania często są dostępne cele bonusowe, za realizację, których gracz dostanie dodatkowe nagrody.

Jak dużo będzie Stories

Na początku planowałem mieć minimum 50 stories aby cały pomysł miał sens. Dzięki intensywnej pracy udało mi się przygotować ich nieco więcej aktualnie, na premierę Edycji 2021, w grze dostępne będzie 125 stories. Wbrew pozorom nie jest to tak dużo (choć ich przygotowanie wymagało sporo pracy). Na pewno jednak nie traficie na wszystkie stories w trakcie jednej rozgrywki. Nawet pobieżne ich poznanie będzie wymagało kilkunastokrotnej rozgrywki.

Uwagi i komentarze

ale Ty też możesz tworzyć swoje historie

No właśnie ponieważ im więcej Stories tym lepiej mam dla was propozycję. Jeżeli czujecie, że jesteście w stanie przygotować jakąś ciekawą historię powiązaną z Waszą ulubioną produkcją (nie ważne czy to film/serial/gra czy komiks) czy to w postaci quizu wiedzy, jakiejś historii czy mini gry fabularnej, a może macie w swoich szufladach jakieś opowiadania, grę rpg lub pomysły na interaktywne historie czy inne tego typu rzeczy i chcielibyście aby znalazła się ona jako mini gra w Biznesie Filmowym…

To po prostu skontaktujcie się ze mną. Zobaczymy czy Wasza twórczość nadaje się to do przeniesienia do gry i w jaki sposób można by ją w niej umieścić. Służę pomocą też jeżeli będziecie mieli pytania w jakiej formie najlepiej to opisać.

Dodam że w grze znajduje się już 2 stories przygotowane przez jednego z graczy – Games Gal. Tak więc pierwsze szlaki zostały przetarte.

Pierwsze story stworzone przez fana gry. Muszę przyznać że bardzo fajne 🙂

Przyznam się, że osobiście jestem bardzo podekscytowany tymi Historyjkami i z niecierpliwością czekam na reakcje graczy gdy na nie trafią w trakcie rozgrywki w Biznes Filmowy…

Propozycja roli dla twórcy

Motywacja

W Edycji 2021 asystenci otrzymają nową funkcję. Dzięki niej gracz będzie mógł wysłać propozycję roli, w posiadanym scenariuszu, do konkretnego twórcy.

Realizacja

 

Nowa opcja pojawi się w menu asystenta. Po jej wybraniu gracz będzie proszony o wybranie scenariusza, a następnie konkretnej roli którą chciałby obsadzić. W końcu w zależności od typu roli dostaniecie listę twórców, którym będzie mógł zaproponować odegranie tej roli.

Wybór osoby którą chętnie widziałbyś w swoim filmie.

Po pewnym czasie otrzymacie odpowiedź czy dany twórca jest zainteresowany tą rolą czy nie. W przypadku gdy twórca wyrazi chęć uczestnictwa w projekcie, dana rola w scenariuszu zostanie wstępnie obsadzona. Oczywiście nie oznacza to, że dany twórca zagra ją za darmo. Szczegóły finansowe zostaną określone w momencie rozpoczęcia produkcji.

Aktorce spodobała się rola i wstępnie jest nią zainteresowana.

To czy dana osoba zechce przyjąć daną rolę zależy m.in od Waszego prestiżu (nie liczcie, że jak zaproponujecie rolę Bradowi Pitt w Waszym debiucie to od razu się zgodzi) ale też od właściwości scenariusza, i oczywiście od tematyki (motywów), które porusza (i czy dany motyw jest np. ulubionym przez danego twórcę). Liczba warunków, która jest brana pod uwagę przez twórcę jest jednak mniejsza niż podczas produkcji filmu (gdzie dochodzi np. grupa docelowa (czyli target) produkcji). Co oznacza, że twórca, który w trakcie rozpoczęcia produkcji odrzuciłby taką rolę może ją przyjąć korzystając z propozycji roli dla twórcy.

Tutaj widać że została wstępnie obsadzona. W momencie startu produkcji będzie ona wybrana jako domyślny twórca.

Uwagi i komentarze

Uwaga jeżeli dana rola jest już obsadzona i postanowicie ją zaproponować innemu twórcy (a on się na to zgodzi) wówczas Wasze relacje z dotychczas obsadzonym twórcą pogorszą się.

Outsourcing scenarzysty

Motywacja

Jedną z propozycji która od wielu lat przewijała się wśród graczy była możliwość zatrudnienia zewnętrznego scenarzystę do stworzenia scenariusza. W następnej edycji pojawi się taka opcja, choć może w nieco innej formie niż niektórzy by sobie tego życzyli.

Zewnętrznego scenarzystę możecie już zatrudniać aby dokonywać poprawek w scenariuszu. Jeżeli chodzi o możliwości pozyskania scenariuszy do tej pory mieliście dwie opcje. Kupić go na wolnym rynku lub stworzyć od zera. Teraz pojawi się dodatkowa opcja w postaci Outsourcingu scenarzysty (czyli zatrudnienia zewnętrznego scenarzysty do napisania dla was scenariusza). W przypadku zakupu scenariusza musicie się godzić na to, co jest dostępne na rynku. W przypadku gdy tworzycie go od zera sami musicie zdecydować o wszystkich parametrach. Z kolei outsourcing scenarzysty da Wam pewny, ale nie pełny, wpływ na efekt końcowy.

Realizacja

Przy zatrudnianiu, scenarzysta zada Wam kilka pytań odnośnie ogólnej wizji scenariusza, który chcecie aby wam napisał. Będą to:

  • tytuł
  • gatunek
  • rodzaje obsady pierwszoplanowej
  • rodzaje obsady drugoplanowej
  • ilość ról epizodycznych
  • czy wymagany jest kompozytor i/lub operator
  • kategoria wiekowa
  • ilość humoru
  • zakończenie
  • tagi

Jak widzicie jest to więc nieco inny schemat niż zwykle. Myślę że dwa najciekawsze punkty z tej listy to: gatunek oraz kategoria wiekowa.

Zatrudnienie zewnętrznego scenarzysty pozwoli Wam na tworzenie scenariusza dowolnego gatunku (nawet tych niedostępnych dla danego stopnia trudności – czyli takich, którzy sami nie możecie tworzyć). Myślę, że jest to spory bonus dla graczy grających na niższych poziomach trudności.

Drugim to kategoria wiekowa. Jak widzicie nie możecie sami ustawić ilości seksu i przemocy tylko pokazać w jaką kategorię wiekową celujecie, a scenarzysta spróbuje dopasować wartości aby wpaść w ramy określonej kategorii (czy to mu się uda to już zupełnie inna kwestia) .

To, na co nie macie wpływu to typy postaci. Tutaj też będziecie musieli zdać się na to co scenarzysta wam zaproponuje (a spróbuje je dobrać odpowiednio do gatunku).

Z innych uwag część pytań można pominąć dzięki czemu dany element nie zostanie uwzględniony (jak na przykład niektóre tagi)

Uwagi i komentarze

Nie jestem pewny jeszcze co do tego czy Outsourcing scenarzysty ma zwiększać ilość slotów na produkcję gracza. Aktualnie scenariusze pisane przez zewnętrznego scenarzystę nie są wliczane do puli slotów gracza. Tzn. jeżeli jesteście w trakcie pisania scenariusza to możecie zatrudnić też zewnętrznego scenarzystę (możecie tworzyć kilka scenariuszy w tym samym czasie).

Mowy oskarowe

Motywacja

Jakiś czas temu jeden z graczy zaproponował aby po zdobyciu Oskara można było wygłosić mowę Oskarową. W nowej edycji będziecie mieli taką możliwość.

Realizacja

Opcja ta będzie dostępna tylko po zdobyciu przez gracza Oskara w kategorii najlepszy film. Wówczas otrzyma on pytanie czy chce przygotować mowę Oskarową (Oscar acceptance speech). Jeżeli będzie miał takie życzenie otrzyma on trzy opcje.

  • Krótka – wygłosi jedną z kilka najkrótszych mów oskarowych w historii
  • Własna – będzie mógł wpisać własny, dowolny tekst
  • Długa – tutaj zostaniemy poproszeni o podanie jedynie kilku słów kluczowych, a asystent przygotuje pełny treść naszej przemowy

W polsko języcznej wersji gry, gdy gracz wybierze mowę krótką lub długą przemowa będzie w języku angielskim – tak więc pytania o słowa kluczowe również będą po angielsku (w końcu to Oskary poczujmy ciężar tej nagrody…).

Uwagi i komentarze

Tak naprawdę brak polskiej wersji wynika z trudności w jej przygotowaniu (jest to mała funkcja, a sensowna obsługa polskich odmian przymiotników zajęłaby mi z 5 razy więcej czasu – a i tak pewnie nie działała by idealnie – dlatego postanowiłem przeznaczyć ten czas na inne aktywności.) Z drugiej strony akurat w tym kontekście myślę, że wersja angielska broni się sama całkiem dobrze.

Artefakty, Garaż, Galeria i Nagrody

Motywacja

Wśród pomysłów graczy pojawia się opcja posiadania jakieś kolekcji “trofeów”. A że wraz ze Stories pojawią się artefakty to postanowiłem umieścić je w dedykowanej sekcji.

Oto nowy Garaż.

Realizacja

Otóż menu inwestycje zostanie teraz podzielona na kilka dodatkowych obszarów. Oprócz Moich Rzeczy otrzymamy nowe zakładki: Będą to Artefakty, Galeria, Garaż, Nagrody

Kilka przykładowych artefaktów otrzymanych po pomyślnym ukończeniu Stories (Stories dostępne są tylko w grze imprezowej).

Klikając na konkretne zdjęcie otrzymamy informacje o danym obiekcie. A niektóre artefakty będą posiadały także specjalne “akcje” po dwukliku.

Jak się domyślacie będziecie mogli tam przeglądać swoje Artefakty, posiadane Obrazy, Auta wraz z innymi kultowymi pojazdami, oraz Nagrody zdobyte na Festiwalach.

Jak widzicie zdecydowanie nie szło mi w tej rozgrywce 😉

Imprezy

Motywacja

Edycja 2021 pozwoli nam brać udział w imprezach.

Realizacja

Od czasu do czasu gracz może zostać zaproszony przez swoich znajomych (jeżeli mamy z kimś dobre relacje) na imprezę. Imprezę można wykorzystać do porozmawiania z gośćmi czyli innymi twórcami z którymi gospodarze ma dobre relacje. Jest to miejsce gdzie można nawiązać nowe lub zacieśnić istniejące relacje, podpytać o różne plotki, bądź o zainteresowania danego twórcy.

Zmiany w ekonomii

Motywacja

Jak zwykle staram się też dopracować elementy ekonomiczne gry. Analizy statystyczne, które dokonałem na filmach graczy wyeksportowanych do MovieStats (o których pisałem obszerniej w tym wpisie) doprowadziły do kilku zmian w algorytmach.

Realizacja

Będzie trudniej o dobre filmy

Analiza danych statystycznych w MovieStats sprawiła, że doszedłem do wniosku, że nieco zbyt łatwo jest stworzyć film 5*. Stąd nieco zwiększyłem progi dla najlepszych ocen otrzymywanych przez filmy (dotyczy to produkcji 4 i 5*)

Film z liczniejszą obsadą będą miały nico trudniej

Analiza filmów z większą ilością twórców w obsadzie doprowadziła do modyfikacji w balansie tych produkcji. Oceny takich filmów powinny być nieco bardziej zrównoważone.

Metatagi – Zmiany w motywach

Przy tworzeniu scenariusz a konkretnie gdy będziecie dobierać do niego motywy możecie natrafić na drobne zmiany.

Otóż część motywów będzie składać się z przedrostka oddzielonego od właściwego tagu znakiem „:”. Co to oznacza i jak tego używać

Otóż zauważyłem, że filmy produkowane przez komputerowych graczy mają często dosyć abstrakcyjne motywy nie do końca do siebie pasujące. Chodzi tu konkretnie o czas akcji. Film sci-fi dziejący się przed nasza erą jest oczywiście możliwy. Jednak liczba takich kombinacji była dosyć duża. Postanowiłem dodać więc pewne meta informacje do motywów, które będą wykorzystywane prze sztuczną inteligencję komputerowych graczy ale mogą być przydatne także dla graczy.

I tak przykład użycia meta informacji najlepiej widać w przypadku motywów dotyczących czasu akcji. Teraz będzie można oddzielić motywy dotyczące przeszłości (past) i przyszłości (future).

I tak kilka przykładów:

  • past : lata 30 XX wieku
  • past : średniowiecze
  • future : XXII wiek
  • future : nieokreślona przyszłość

Nie tylko jednak w przypadku czasu można wykorzystywać meta tagi. Podobnie może być z miejscami

  • pl : warszawa
  • uk : londyn

Tutaj można określić konkretne miejsce akcji dodając jednocześnie informacje o kraju gdzie dane miejsce jest położone.

Ułatwi to graczowi wyfiltrowanie interesujących go tagów.

Usprawnienia interfejsu

Jak pewnie zauważycie interfejs w niektórych miejscach został lekko zmodyfikowany. Dotyczy to w szczególności rozmiarów czcionek. Tam gdzie występuje duża ilość tekstu (we wszystkich oknach „dialogowych”) wielkość czcionki została zwiększona aby ułatwić czytanie na monitorach z większą rozdzielczością.

Drobnym zmiano poddano także okno produkcji/premiery filmu. M.in można podejrzeć zdjęcia innych aktorów niż pierwszoplanowych (klikając na nazwiska aktorów). Belka z tytułem filmu będzie również w kolorze gracza (ułatwi to na pierwszy rzut oka określenie czyja jest to produkcja).

Bigger, better, more badness

Każda edycja gry stara się rozszerzać również istniejące elementy tak jest również i tym razem.

  • nowi twórcy i kultowi bohaterowie
  • nowe kulowe filmy (z roku 2020 – choć nie było ich zbyt dużo)
  • nowe kultowe filmy związane ze Stories
  • nowe wydarzenia w trakcie produkcji
  • nowe questy
  • nowy pytania w trakcie wywiadów i konferencji

Aktualizacja zestawu

Edycja 2021 zadebiutuje więc z wersją zestawu 67, w której sumarycznie znajdzie się ponad 5000 prawdziwych twórców!

Podsumowanie

To najważniejsze zmiany wprowadzone w Edycji 2021, Oczywiście są jeszcze dziesiątki mniejszych usprawnień dotyczących interfejsu, algorytmów czy balansu gry. Mam nadzieję, że spełnią one swoje założenia oraz oczekiwania graczy nie wprowadzając przy okazji zbyt wiele nowych błędów ;).

Jak zwykle po premierze czekam na wszystkie uwagi, sugestie i komentarze.

Banner Biznes Filmowy 2 - Medium 512

Więcej o grze:

P.S Jeżeli chcecie poczytać o zmiana wprowadzonych w poprzednich wersjach gry to polecam poniższe teksty opublikowane na Tomiga Blog

Pozostałe teksty powiązane z grą, a opublikowane na Tomiga Blog oznaczone są tagiem: Biznes Filmowy. Linki do nich możecie również znaleźć w sekcji Director’s cut na stronie oficjalnej gry.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s