Przegląd obiektywów E-Mount – Obiektywy firm trzecich z AF

nex_lenses_lineupTrzecia (i najprawdopodobniej ostatnia) część przeglądu obiektywów systemu E-mount dedykowanych dla aparatów z matrycą APS-C poświęcona jest obiektywom stałoogniskowym z autofokusem produkowanym przez firmy inne niż Sony (tak zwane 3rd party). Dla przypomnienia w pierwszej pisałem o szkłach stałoogniskowym firmowanym przez Sony, a drugiej o obiektywach zmiennogniskowych (popularnie zwanych zoomami).

Tekst jest skierowany raczej do początkujących użytkowników aparatów Sony i ma stanowić ogólny przegląd szkieł dostępnych w systemie. W przypadku gdy miałem okazję używać dany obiektyw, oprócz informacji ogólnych oraz linków do recenzji, pojawi się dodatkowo sekcja z linkami do moich przykładowych zdjęć oraz mój krótki komentarz.

Obiektywy stałoogniskowe (stałki) firm trzecich (3rd Party) z autofokusem

Zeiss Touit 12mm f/2.8T

Symbol Touit 12 mm f/2.8
Ogniskowa 12 mm
Jasność 2.8
Rozmiar filtra 67 mm
Waga 260 g
Wymiary  88 x 68 mm

Zastosowanie: Obiektyw szerokokątny do architektury i krajobrazów.

Wady

  • dosyć drogi
  • głośny autofocus

Zalety

  • bardzo dobra jakość obrazu w centrum (dobra w rogach)
  • świetna jakość wykonania
  • żywe kolory i świetny kontrast

Recenzje: Linki do recenzji Zeiss Touit 2.8/12 na Tomiga Links

Sigma 16mm F/1.4 DC DN

Symbol Sigma C 16mm F/1.4 DC DN
Ogniskowa 16mm
Jasność 1.4
Rozmiar filtra 67 mm
Waga 405 g
Wymiary  72.2 x 92.3mm

Zastosowanie: Bardzo jasny obiektyw szerokokątny

Wady

  • stosunkowo duży i ciężki

Zalety

  • dobry stosunek jakości optycznej do ceny
  • bardzo ostry
  • jasna F1.4
  • uszczelniany (woda i kurz)
  • ładny bokeh (jak na szkło szerokokątne)
  • rozsądna cena

Recenzje:

Sigma 19mm F/2.8 EX DN

Symbol Sigma 19mm F2.8 EX DN / DN A
Ogniskowa 19 mm
Jasność 2,8
Rozmiar filtra 46 mm
Waga 140g
Wymiary  60.6 x 45.7 mm

Uwagi: Obiektyw występuje w dwóch wersjach starszej EX DN i nowszej DN Art różniącej się obudową.

Zastosowanie: Obiektyw szerokokątny do ogólnego przeznaczenia.

Wady

  • nieco tandetne wrażenie dotyczące jakości wykonania („latający” element w środku)
  • 2.8 to dosyć „ciemna stałka”
  • ograniczony PDAF autofokus do środka kadru
  • słaba praca pod światło
  • stara wersja (EX DN) nie posiadała osłony przeciwsłonecznej w zestawie

Zalety

  • dobry stosunek jakości optycznej do ceny
  • dobra jakość optyczna (w szczególności ostrość)

Recenzje: Linki do recenzji Sigma 19mm EX DN na Tomiga Links

Sigma 30mm F/2.8 EX DN

Symbol Sigma 30mm F/2.8 EX DN
Ogniskowa 30 mm
Jasność 2.8
Rozmiar filtra 46 mm
Waga 135 g
Wymiary  60.6 x 38.6mm

Zastosowanie: Obiektyw uniwersalny do ogólnego przeznaczenia.

Wady

  • nieco tandetne wrażenie dotyczące jakości wykonania („latający” element w środku)
  • 2.8 to dosyć „ciemna stałka”
  • ograniczony PDAF autofokus do środka kadru
  • słaba praca pod światło
  • stara wersja (EX DN) nie posiadała osłony przeciwsłonecznej w zestawie
  • nieciekawy bokeh

Zalety

  • bardzo dobry stosunek jakości optycznej do ceny
  • bardzo dobra jakość optyczna (w szczególności ostrość)

Recenzje: Linki do recenzji Sigma 30mm EX DN na Tomiga Links

Mój komentarz:

Był to pierwszy obiektyw stałoogniskowy który kupiłem. Pomimo b. dobrej jakości obrazju niestety jakoś się nie polubiliśmy. Później kupiłem SEL35F18 i od tamtego czasu nie używam Sigmy. (Sony wygrywa bardziej odpowiadającą mi ogniskową 35 vs 30, stabilizacją optyczną, jasnością 1.8 vs 2.8 i zdecydowanie przyjemniejszym bokeh.

Sigma 30mm F/1.4 DC DN

Symbol Sigma C30mm F/19.4 DC DN
Ogniskowa 30mm
Jasność 1.4
Rozmiar filtra 52 mm
Waga 265 g
Wymiary  73.3 x 64mm

Zastosowanie: Jasny obiektyw uniwersalny do ogólnego przeznaczenia

Wady

  • średnio ostrość na brzegach przy otwartej przesłonie (1.4)
  • średnia szybkość autofokusa (w trybie AF-C)

Zalety

  • dobry stosunek jakości optycznej do ceny
  • bardzo dobra ostrość w centrum kadru
  • jasna F1.4

Recenzje: Linki do recenzji Sigma C30mm F1.4 DC DN na Tomiga Links

Zeiss Touit 32mm f/1.8T

Symbol Touit 32 mm f/1.8
Ogniskowa 32 mm
Jasność 1.8
Rozmiar filtra 52 mm
Waga 200 g
Wymiary  75 x 60mm

Zastosowanie: Dosyć uniwersalny obiektyw do fotografii ulicznej i portretów od pasa.

Wady

  • dosyć drogi
  • nerwowy bokeh
  • głośny autofocus (problem przy filmowaniu)
  • brak stabilizacji (wada w stosunku do SEL35F18)

Zalety

  • bardzo dobra jakość obrazu
  • żywe kolory i kontrast
  • bardzo dobra jakość wykonania

Recenzje: Linki do recenzji Zeiss Touit 1.8/32 na Tomiga Links

Zeiss Touit 50mm f/2.8T Makro

Symbol Touit 50 mm f/2.8 Makro
Ogniskowa 50 mm
Jasność 2.8
Rozmiar filtra 52 mm
Waga 290 g
Wymiary  65 x 91 mm

Zastosowanie: Obiektyw do makro fotografii i portretowy

Wady

  • dosyć drogi
  • wolny autofokus w trybie makro

Zalety

  • świetna jakość obrazu od 2.8
  • świetna jakość wykonania
  • żywe kolory i świetny kontrast

Recenzje: Linki do recenzji Zeiss Touit 2.8/50M na Tomiga Links

Sigma 56mm F/1.4 DC DN

Symbol Sigma C 56mm F/1.4 DC DN
Ogniskowa 56mm
Jasność 1.4
Rozmiar filtra 55 mm
Waga 280 g
Wymiary  66.5 x 59.5mm

Zastosowanie: Jasny obiektyw portretowy

Wady

  • brak stabilizacji obrazu

Zalety

  • dobry stosunek jakości optycznej do ceny
  • bardzo ostry
  • jasny F1.4
  • uszczelniany (woda i kurz)
  • ładny bokeh
  • rozsądna cena

Recenzje:

Sigma 60mm F/2.8 EX DN

Symbol Sigma 60mm F/2.8 EX DN
Ogniskowa 60mm
Jasność 2.8
Rozmiar filtra 46 mm
Waga 138g
Wymiary  55 x 62mm

Zastosowanie: Obiektyw portretowy.

Wady

  • średnie wrażenie dotyczące jakości wykonania („latający” element w środku)
  • 2.8 to dosyć „ciemna stałka”
  • ograniczony PDAF autofokus do środka kadru
  • słaba praca pod światło

Zalety

  • dobry stosunek jakości optycznej do ceny
  • bardzo dobra jakość optyczna (w szczególności ostrość)

Recenzje: Linki do recenzji Sigma 60mm EX DN na Tomiga Links

Podsumowanie

A oto tabelka podsumowująca powyższe obiektywy z uwzględnieniem dwóch najważniejszych informacji: jakości optycznej oraz uniwersalności danej ogniskowej. Tym razem postanowiłem uwzględnić w niej również obiektywy o których pisałem w pierwszej części tego cyklu czyli stałki sygnowane marką Sony. Warto też zwrócić uwagę na to, czy obiektyw posiada stabilizację dzięki czemu jego użyteczność znacznie wzrasta w słabych warunkach oświetleniowych, a także przy filmowaniu.

Jakość

optyczna

Symbol Uniwersalność Stabilizacja Uwagi
***** Sigma 16mm F/1.4 DC DN ****
***** Sigma 56mm F/1.4 DC DN **
***** SEL24F18Z *****
***** Touit 1.8/32 ****  –
***** Touit 2.8/12 ***  –
 ***** Touit 2.8/50M ***  –
 ****+ Sigma 30mm F/1.4 DC DN ****  –  dobry stosunek jakość obrazu do ceny
**** SEL35F18 ****  +
**** Sigma 30mm F/2.8 EX DN **** świetny stosunek jakość obrazu do ceny
**** SEL50F18 ** + dobry stosunek jakość obrazu do ceny
**** Sigma 60mm F/2.8 EX DN ** dobry stosunek jakość obrazu do ceny
**** Sigma 19mm F/2.8 EX DN **** dobry stosunek jakość obrazu do ceny
*** SEL30M35 ** Obiektyw marko 1:1

Możliwość podpięcia UWA, FishEya

*** SEL20F28 **** Możliwość podpięcia UWA, FishEya
** SEL16F28 *** Możliwość podpięcia UWA, FishEya

* gwiazdki należy interpretować jako wartości względne i dotyczą tylko tego zestawienia (nie należy porównywać np gwiazdek stałek do zoomów)

W przypadku obiektywów stałoogniskowych, oprócz jakości optyki, przed dokonaniem zakupy równie ważne jest zdecydowanie się na konkretną ogniskową. Nie ma tutaj bowiem możliwości zoomowania (chyba, że wykorzystując nogi, co nie zawsze jest możliwe) dlatego może się okazać, że po wybraniu konkretnego obiektywu będzie on leżał w szufladzie, gdyż okaże się, że dana ogniskowa nie jest dla nas użyteczna.

Najprostszym sposobem na sprawdzenie czy dana ogniskowa odpowiada naszym preferencjom jest wykorzystanie zooma (np. obiektywu kitowego) i ustawienia go na konkretną ogniskową, a następnie spróbowanie przez cały dzień robienia zdjęć tylko na takim ustawieniu.

  • W przypadku obiektywów 3rd party warto również pod uwagę wziąć pracę autofokusa (np. ograniczenia PDAF, bądź szybkość, czy głośność) a także ewentualną stabilizację.

Jeżeli macie jakieś doświadczenia z powyższymi obiektywami wszelkie Wasze uwagi i komentarze są mile widziane.

Czy to już wszystko?

W trzech częściach przedstawiłem Wam obiekty stałoogniskowe i zmienoogniskowe wyprodukowane przez Sony oraz obiektywy firm trzecich (3rd party) które powstały z myślą o systemie E-mount i aparatach z matrycą APS-C. Czy to wszystkie obiektywy które można podpiąć do tych aparatów. Oczywiście nie, poniżej dodatkowe typu szkieł które można podpiąć pod aparaty serii NEX oraz Alpha 3/5/6xxx.

  1. Obiektywy FE z autofokusem (AF)

Szkła fizycznie posiadający taki sama mocowanie ale przeznaczone do aparatów Sony z pełną klatką (aktualnie linia A7) dzięki czemu można je od razu (bez przejściówek) podłączyć również do aparatów z matrycą APS-C. Szkła te kryją większą powierzchnie matrycy, więc bez problemu będą działać z aparatami posiadającymi ją w mniejszym rozmiarze. Niestety szkła te są znacznie większe, cięższe i droższe od ich odpowiedników APS-C dlatego nie zdecydowałem się na wpis im poświęcony. Co prawda ostatnio pojawiło się kilka wyjątków (FE 50 F1.8, FE 50 2.8M, FE 28 F2 czy zoom FE 70-300).

Po tego typu obiektywy warto sięgać w dwóch sytuacja: kiedy w przyszłości myślimy o migracji do aparatów pełnoklatkowych Sony z systemu E lub… gdy nie mamy innego wyjścia (brak odpowiedniej ogniskowej wśród obiektywów APS-C). Ostatnio zaczęły pojawiać się konstrukcje FE z AF firm innych niż Sony i zaprzyjaźnionego z nim Zeissa (Samyang 50 F1.4). Co jest bardzo pozytywną wiadomością, gdyż są one tańsze od konstrukcji natywnych.

2. Obiektywy E z manualnym ostrzeniem (Manual Focus)

Wielu producentów (w szczególności azjatyckich, choć nie tylko) dostosowało swoje konstrukcje z manualnym ostrzeniem, tak aby można je było bezpośrednio podłączyć do aparatów z mocowaniem E. Przykłady firm mających w swojej ofercie takie szkła to Rokinon/Samyang/Bower, Veydra, Mitakon, Handevision, SLR Magic.

3. Wszystkie inne obiektywy (przy pomocy odpowiednich przejściówek)

Jedną z najciekawszych cech systemu E-mount, z punktu widzenia ludzi od dawna parających się fotografią bądź lubiących eksperymentować, jest możliwość podpięcia do aparatów z tym mocowaniem praktycznie każdego wyprodukowanego szkła. Można to zrobić wykorzystując odpowiednie adaptery (przejściówki) z innych systemów. Często traci się co prawda część funkcjonalności (np. AF) ale nadal szkieł takich można używać.

Podsumowanie

Jednym z głównych zarzutów, który przez długi czas był stawiany systemowi E-mount był brak obiektywów. Jak widać dzisiaj jest on już zdecydowanie mniej dotkliwy niż kilka lat temu. Co prawda szkieł dedykowanych pod matryce APS-C nie powstaje ostatnio zbyt wiele (Sony wydawać by się mogło, że porzuciło ten segment) na szczęście zaczęły pojawiać się produkcje firm trzecich natomiast dużo powstaje ostatnio szkieł dedykowanych pod pełną klatką. Prawdziwi fascynaci mogą dodatkowo skorzystać z ogromnej oferty szkieł z manualnym ostrzeniem, a także podpiąć dowolny obiektyw przy pomocy adapteru.

Osobiście jednak nie obraziłbym się żeby od czasu do czasu Sony również wypuściło jakieś nowe szkło zoptymalizowane pod APS-C.

Zestawienie linków dotyczących aparatów i obiektywów Sony Alpha na Tomiga Links

5 myśli w temacie “Przegląd obiektywów E-Mount – Obiektywy firm trzecich z AF

Dodaj komentarz