Po ubiegłorocznym ciepłym przyjęciu pierwszej odsłony moich osobistych nagród filmowych, Tomiga Film Awards, czas na edycję 2013. Oczywiście w wersji bigger, better and more… commented? Oznacza to więcej filmów, więcej kategorii, w których przyznałem nagrody oraz kilka usprawnień takich jak m.in dodatkowych komentarzy motywujących moje wybory.
W 2013 roku obejrzałem przeszło 120 filmów z czego ponad 60 z nich doczekało się recenzji na tym blogu. Standardowo, odwiedziłem też dwa festiwale filmowe (American Film Festival oraz Nowe Horyzonty).
Poniższe zestawienie zawiera oceny wszystkich obejrzanych filmów wraz z linkami do recenzji bądź informacji o nich. Wybrałem również najciekawsze pozycje oraz najlepszych twórców w różnych kategoriach wraz z krótkim uzasadnieniem.
Jeżeli szukacie inspiracji na filmy, które warto obejrzeć (lub wręcz przeciwnie, których unikać) albo macie ochotę powymieniać się swoim spostrzeżeniami w komentarzach, to zapraszam do zestawienia.
Dla przypomnienia główne założenia charakteryzujące Tomiga Film Awards
- dotyczą one filmów obejrzanych w danym roku kalendarzowym, przeze mnie, po raz pierwszy lub na tyle dawno, że niewiele z niech pamiętam,
- mogą więc to być również starsze produkcje (nie koniecznie powstałe w 2013 roku),
- nie wszystkie głośne filmy z 2013 roku miałem okazję obejrzeć (może się więc okazać, że w danym roku trafił się dobry film który nie znalazł się w zestawieniu),
- nagrodę w danej kategorii może otrzymać kilka filmów (np. jeżeli są na tyle różne, że ciężko je bezpośrednio porównywać),
- nie ma stałej liczby kategorii (jeżeli zechcę coś docenić to na pewno jakąś wymyślę 😉
Skoro wszystko już jasne pora na nagrody i wyróżnienia
* Filmy
Tomiga Film Awards 2013
Najlepsze tegoroczne produkcje – tym razem aż dwie.
- Spring Breakers reż. Harmony Korine (2012)
To film którego nie da się opisać (a na dodatek posiada bardzo zwodnicze trailery). Jeżeli, ktoś spróbuje przedstawić tylko fabułę to utknie na mieliźnie bo to nie jest produkcja do opowiadania. To doświadczenie, które trzeba chłonąć wszystkimi zmysłami na dużym ekranie i z głośno podkręconą muzyką. Dzieło, które za kilka lat stanie się kultowe… Lojalnie jednak ostrzegam, że wbrew pozorom to produkcja dla wyrobionych widzów… o czym świadczy choćby (zupełnie niezasłużona) średnia ocena na Filmwebie… 4,9 (Oceny moich gustopodobnych, w większości, są z przedziału 7-9)
- Goltzius and the Pelican Company reż. Peter Greenaway (2012)
Za perwersyjne (dosłownie) połączenie wysokiej sztuki z momentami kloacznym humorem. Za inteligentne łączenie sprzeczności poprzez prezentację najbardziej erotycznych i perwersyjnych fragmentów… Biblii. Za skłonienie do poszukiwań w klasyce literatury i malarstwa. Za stworzenie artystycznego dzieła przy odwoływaniu się do niskich instynktów. Za demaskowanie hipokryzji i skłaniania do krytycznego myślenia, a w końcu także za świetną realizację techniczną i sporo humoru.
Best Hollywood Movie (Najlepsza produkcja hollywodzka)
- Wyścig / Rush reż. Ron Howard (2013)
To poruszająca i emocjonująca rozrywka na wysokim poziomie, gdzie nie akcja a bohaterowie są najważniejsi… nie tylko dla fanów samochodów i Formuły 1. Szkoda, że Hollywood posiadając tak wielkie możliwości rzadko wykorzystuje je w taki sposób.
Best Classic Movie (Najlepsza klasyka kina)
- Dwunastu gniewnych ludzi / 12 Angry Men reż. Sidney Lumet (1957) – filmweb
Prawdziwa klasyka, która zupełnie się nie ze starzała i trzyma w napięciu zdecydowanie bardziej niż większość dużo nowszych filmów. Dwanaście różnych charakterów, zamkniętych w jednym pomieszczeniu mających zdecydować o czyimś życiu. To się ogląda!
Best Doc (Najlepszy film dokumentalny)
W tej kategorii aż 3 filmy każdy trochę inaczej podchodzi do pojęcia film dokumentalny
- Indie Game: The Movie reż. Lisanne Pajot, James Swirsky (2012)
Minimalistyczny acz pasjonujący i świetnie zrobiony technicznie dokument o twórcach gier niezależnych. Nie tylko dla miłośników gier wideo.
- Samsara reż. Ron Fricke (2011)
Film-strumień świadomości bez tematu przewodniego, który zachwyca zdjęciami, a po seansie skłania do głębszych, filozoficznych refleksji…
- Sugar Man / Searching for Sugar Man reż. Malik Bendjelloul (2012)
Niepozorny film biograficzny/dokument, który stał się dosyć nieoczekiwanym hitem ubiegłego roku. Całkowicie zasłużenie. Jeżeli jeszcze nie widzieliście, wystrzegajcie się wszelkich informacji na jego temat bo element zaskoczenie to jeden z jego atutów.
WYRÓŻNIENIE
- Jak zarobić na dilerce / How to Make Money Selling Drugs reż. Matthew Cooke (2012)
Czyli film o tym jak zaistnieć w biznesie narkotykowym. Poradnik dla opornych skonstruowany podobnie do gier wideo. Świetna realizacja i przez większą część filmu duży dystans do całkiem poważnego tematu przedstawionego z wielu perspektyw.
Special Film Award (Nagroda specjalna)
- WALL-E reż. Andrew Stanton (2008) – filmweb
Po obejrzeniu pierwszej części Shreka, który przedefiniował pojęcie filmu animowanego dla dzieci, wydawało mi się, że nic oryginalniejszego w tej działce już nie powstanie… i przez kilka lat tak było (większość to były bardziej lub mniej udane kopie Shreka w innym settingu). WALL-E poszedł o szczebelek wyżej, twórcy potrafili bowiem z filmu dla dzieci stworzyć prawdziwe dzieło sztuki, a proste prawdy przedstawić w artystycznej i niebanalnej oprawie. To sztuka przez duże „SZ”. Czapki z głów.
Worst Movie of the Year (Najgorszy film roku czyli Zgniła Cytryna)
- Spokojni / A Csendesek reż. Ricky Rijneke (2013)
To film, który powinien trafić do galerii fotografii. Kadry w nim są bowiem wysmakowane i stanowią jego najmocniejszą stroną. Niestety reżyserka zdecydowała się nakręcić film… zupełni niepotrzebnie.
* Twórcy
Best Director (Najlepsza reżyseria)
- Harmony Korine za Spring Breakers (2012)
Za całokształt uzyskany w Spring Breakers… od doboru obsady przez wizjonerską stronę audio-wizualną, podejście do tematu oraz wykorzystanie symboli i ikon popkultury w perwersyjny sposób.
Best Actress (Najlepsza aktorka)
- Cate Blanchett za rolę Jasmine w Blue Jasmine
W tym roku bez konkurencji. Fenomenalna rola kobiety przyzwyczajonej do luksusu, która musi porzucić swe dostatnie życie i odnaleźć się w szarej rzeczywistości codziennego życia. Rola zdecydowanie bardziej skomplikowana niż wynika z tego opisu.
WYRÓŻNIENIE
- Angelina Jolie za rolę Gia Marie Carangi w Gia
Angelina Jolie z czasów Przerwanej lekcji muzyki… szkoda, że później postanowiła brać udział w przedsięwzięciach bardziej komercyjnych gdzie nie miała możliwości w pełni prezentować swoich, niewątpliwie, sporych umiejętności aktorskich. Rola jednej z pierwszych supermodelek (Gia) stworzona idealnie dla niej.
Best Actor (Najlepszy aktor)
- Daniel Brühl jako Niki Lauda w Wyścig / Rush
Daniela Brühl znałem już z kilku ciekawych produkcji ale dopiero tutaj wspina się na wyżyny aktorskich umiejętności. Widać, że poświęcił wiele pracy na poznanie swojego bohatera i odtworzył go bezbłędnie.
WYRÓŻNIENIE
- Jonathan Rhys Meyers jako Brian Slade w Idol / Velvet Goldmine
Rola Briana Slada fikcyjnej gwiazdy glam rocka wzorowanej m.in na Dawidzie Bowie. Świetnie zaprezentowana niejednoznaczność seksualna i przemiana bohatera z początkującego muzyka w Idola – charyzmatyczną gwiazdę rock. Dodatkowy wielki plus za samodzielne śpiewanie wszystkich utworów, które powstały na potrzeby filmu.
Best Actor’s Duo (Najlepszy duet aktorski)
- Christoph Waltz jako Dr King Schultz i Leonardo DiCaprio jako Calvin Candie w Django / Django Unchained reż. Quentin Tarantino (2012)
Specjalnie dla tych kreacji stworzyłem oddzielną kategorię, gdyż w normalnych okolicznościach spokojnie obaj panowie powinni wylądować w szufladce Najlepszy Aktor. Choć Django nie jest najlepszym filmem Tarantina to kreacje aktorskie (wszystkie, nie tylko tych postaci) są wyśmienite. Nie jestem w stanie wskazać Wam, który z tej dwójki jest lepszy. Obaj to czysta maestria, a oglądanie ich jednocześnie na ekranie to ogromna przyjemność i wielka uczta dla widza.
Special Actor Award (Nagroda specjalna)
- Ellen Page jako Jodie Holmes w grze Beyond: Dwie dusze
Dla najlepszej aktorki w grze wideo. Beyond: Dwie dusze to produkcja na skraju gier wideo i interaktywnego filmu. Dzięki technologii performance capture autorzy przenieśli do wirtualnego świata prawdziwych aktorów. Występ Ellen Page ogląda się jak dobrą rolę w hollywoodzkiej produkcji, a że scenarzysta miał ambicje połączyć wiele gatunków filmowych w jedną całość, scen różnorodnych gatunkowo do odegrania nie zabrakło.
* Techniczne
Best photography (Najlepsze zdjęcia)
Ponownie bardzo interesująca kategoria gdzie nagrody zdobywają aż 4 filmy.
- Ron Fricke za Samsara reż. Ron Fricke (2011)
Hipnotyzująca audio-wizualna perełka! Oglądać co najmniej w FullHD.
- Benoît Debie za Spring Breakers reż. Harmony Korine (2012)
Ponownie produkcja z gatunku hipnotycznych, a dodatkowo jeszcze wizjonerska wizualnie. Transowość podobna do Wkraczająć w pustkę (Enter the Void) zawdzięcza autorowi zdjęć – Benoît Debie. Wideo nie będzie, bo żaden oficjalny trailer nie oddaje tego co się dzieje w filmie. (Kolejna przewrotna zabawa twórców aby wykreować trailer w innym klimacie niż film.)
- Gabe Langlois, Sasha Motivala, Jared Slater, Greg Wheeler za Sztuka latania / The Art of Flight reż. Curt Morgan (2011)
Nie tylko dla snowboardzistów. Dzięki świetnej jakości kamerom i brawurze pasjonatów udało się uzyskać fantastyczne ujęcia zmagań ludzi z piękną acz nieobliczalną naturą.
- Emmanuel Lubezki za Grawitacja / Gravity reż. Alfonso Cuarón (2013)
Przyznam, że po samym filmie oczekiwałem więcej. Nie ulega jednak wątpliwości, że przejdzie on do historii kina z jednego powodu. Uzyskanego, nieziemskiego, efektu przebywania w przestrzeni kosmicznej.
Best soundtrack (Najlepsze ścieżka dźwiękowa w filmie)
- Cliff Martinez, Skrillex za Spring Breakers reż. Harmony Korine (2012)
W ubiegłym roku za najciekawszy soundtrack uznałem ten pochodzący z filmu Drive, firmowany nazwiskiem Cliffa Martineza i w tym roku, ten sam kompozytor zgarnia główną nagrodę, tym razem z pomocą Skrillexa. Ciekawe i różnorodne elektroniczne brzmienia świetnie komponujące się z całością wizji reżysera.
WYRÓŻNIENIE
- Jim Guthrie za Indie Game: The Movie reż. Lisanne Pajot, James Swirsky (2012)
Ścieżka dźwiękowa Indie, do filmu Indie, opowiadającego o grach Indie, niby niepozorna, a jakże świetnie wkomponowana w kadry… poza ekranem też sprawuje się znakomicie. Podobnie jak film i gry o których opowiada to małe i skromne arcydziełko.
Best song (Najlepsze piosenka wykorzystana w filmie)
- „Young And Beautiful” – Lana Del Rey z filmu Wielki Gatsby / The Great Gatsby reż. Baz Luhrmann (2013)
Dodatkowy komentarz jest chyba zbędny. (Choć oryginalne wideo jest bardziej klimatyczne).
Best usage of the song (Najlepsze wykorzystanie piosenki w filmie)
- „Everytime” – Britney Spears z filmu Spring Breakers reż. Harmony Korine (2012)
Jedna z najbardziej brawurowych scen wykorzystujących piosenkę w historii kina! Linku do wideoclipu nie będzie bo największą siłę oddziaływania i geniusz tej sceny widać w kontekście całego filmu. Choćby tylko dla niej warto obejrzeć Spring Breakers.
Best usage of 3D (Najlepsze wykorzystanie technologii 3D)
- Wielki Gatsby / The Great Gatsby reż. Baz Luhrmann (2013)
To ten film miał wersje 3D? Tak, i to taką, gdzie wykorzystanie tej technologii zawstydza wszystkie pozostałe hollywodzkie blockbustery z topowymi filmami akcji na czele. (Mała dygresja słowo wykorzystuje nie należy rozumieć w kontekście efekciarstwa). Baz Luhrmann znany jest z widowiskowych i pełnych przepychu scen audio-wizualnych okazało się, że potrafił też świetnie wykorzystać technologię, tam gdzie w teorii, nie wiele dałoby się z nią zrobić.
Best Screenplay (Najlepszy Scenariusz)
- Przeszłość / La Passe reż. Asghar Farhadi (2013)
Dramat obyczajowy misternie napisany przez Asghara Farhadia, który ogląda się lepiej niż niejeden film akcji, a zwrotami akcji zawstydza zdecydowaną większość najlepszych filmów sensacyjnych.
WYRÓŻNIENIE
- Wyścig / Rush reż. Ron Howard (2013)
Historia napisany przez najlepszego scenarzystę…. życie…, któremu pomógł nico Peter Morgan przedstawiając dwie wybitne osobowości Formuły 1 nie tylko na torze.
* Podsumowanie
Najwyższa pora na kompletne zestawienie wszystkich filmów, które obejrzałem w ubiegłym roku, począwszy od tych najlepiej ocenionych. W obrębie jednej oceny również starałem się promować, umieszczając na wyższych pozycjach, filmy, która moim zdaniem wyróżniają się na tle innych podobnie ocenionych.
Jeżeli recenzja filmu znajduje się blogu możecie do niej przejść klikając na jego tytuł. W przeciwnym przypadku obok znajdziecie link do informacji o filmie w serwisu Filmweb.
10/10 Obowiązkowo – dzieło przełomowe lub należące do najlepszych w swoim gatunku!
- WALL-E reż. Andrew Stanton (2008) – filmweb
9/10 Rewelacja – coś więcej niż bardzo dobry film!
- Spring Breakers reż. Harmony Korine (2012)
- Goltzius and the Pelican Company reż. Peter Greenaway (2012)
- Wyścig / Rush reż. Ron Howard (2013)
- Dwunastu gniewnych ludzi / 12 Angry Men reż. Sidney Lumet (1957) – filmweb
8/10 Bardzo dobre – po prostu polecam!
- Wiele hałasu o nic / Much Ado About Nothing reż. Joss Whedon (2012)
- Samsara reż. Ron Fricke (2011)
- Indie Game: The Movie reż. Lisanne Pajot, James Swirsky (2012)
- Okno na podwórze / Rear Window reż. Alfred Hitchcock (1954) – filmweb
- Przeszłość / La Passe reż. Asghar Farhadi (2013)
- Gorączka / Heat reż. Michael Mann (1995) – filmweb
- The Hurt Locker. W pułapce wojny / The Hurt Locker reż. Kathryn Bigelow (2008) – filmweb
- Gracz / The Player reż. Robert Altman (1992)
- No reż. Pablo Larrain (2012)
- Sugar Man / Searching for Sugar Man reż. Malik Bendjelloul (2012)
- Blue Jasmine reż. Woody Allen (2013)
- Biała wstążka / Das Weisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte reż. Michael Haneke (2009)
- Wojownik / Warrior reż. Gavin O’Connor (2011)
- Bogowie ulicy / End of Watch reż. David Ayer (2012)
- Wszyscy twoi święci / A Guide to Recognizing Your Saints reż. Dito Montiel (2006)
- Paperman reż. John Kahrs (2012) – filmweb
- Iron Man 2 reż. Jon Favreau (2010) – filmweb
- Iron Man reż. Jon Favreau (2008) – filmweb
- Zabójczy numer / Lucky Number Slevin reż. Paul McGuigan (2006)
- Śniadanie u Tiffany’ego / Breakfast at Tiffany’s reż. Blake Edwards (1961) – filmweb
- Grawitacja / Gravity reż. Alfonso Cuarón (2013)
- Smak Curry / The Lunchbox reż. Ritesh Batra (2013)
- Gry weselne / Imagine Me & You reż. Ol Parker (2005)
- Operacja Argo / Argo reż. Ben Affleck (2012)
7/10 Dobre – moim zdaniem dobre, ale na dla wszystkich
- Gia reż. Michael Cristofer (1998)
- Dziewczynka w trampkach / Wadjda reż. Haifaa Al-Mansour (2012)
- Jak zarobić na dilerce / How to Make Money Selling Drugs reż. Matthew Cooke (2012)
- Niebieski parasol / The Blur Umbrella reż. Saschka Unseld (2013) – filmweb
- Znikające fale / Aurora reż. Kristina Buožyte (2012)
- Piękna i Bokser / Cutie and the Boxer reż. Zachary Heinzerling (2013)
- Computer Chess reż. Andrew Bujalski (2013)
- Upalne brazylijskie lato / A Deriva reż. Heitor Dhalia (2009)
- Nowojorska ulica w obiektywie / Everybody street reż. Cheryl Dunn (2013)
- Jak ojciec i syn / Soshite chichi ni naru reż. Hirokazu Koreeda (2013)
- Idol / Velvet Goldmine reż. Todd Haynes (1998)
- Looper – Pętla czasu / Looper reż. Rian Johnson (2012) – filmweb
- Sztuka latania / The Art of Flight reż. Curt Morgan (2011)
- Manhattan reż. Woody Allen (1979) – filmweb
- Droga / The Road reż. John Hillcoat (2009) – filmweb
- Słomiana Tarcza / Wara no Tate reż. Takashi Miike (2013)
- Diva reż. Jean-Jacques Beineix (1981)
- Ostatnia walka / Le Dernier combat reż. Luc Besson (1983)
- Kochankowie na moście / Les amants du Pont-Neuf reż. Leos Carax (1991)
- Strzały wojny / Choi-jong-byeong-gi Hwal reż. Han-min Kim (2011) – filmweb
- Ucieczka z kina „Wolność” reż. Wojciech Marczewski (1990) – filmweb
- Battle Royale reż. Kinji Fukasaku (2000) – filmweb
- Tajemica morderstwa na Manhattanie / Manhattan Murder Mystery reż. Wood Allen (1993) – filmweb
- Iron Man 3 reż. Shane Black (2013)
- Igrzyska śmierci: W pierścieniu ognia / The Hunber Games: Catching Fire reż. Francis Lawrence (2013)
- Czas na miłość / About Time reż. Richard Curtis (2013)
- Heli reż. Amat Escalante (2013)
- Gra Endera / Ender’s Game reż. Gavin Hood (2013)
- Cudownie tu i teraz / The Spectacular Now reż. James Ponsoldt (2013)
- W sieci kłamstw / Body of Lies reż. Ridley Scott (2008) – filmweb
- Burleska / Burlesque reż. Steve Antin (2010) – filmweb
- Zabawna buzia / Funny Face reż. Stanley Donen (1957) – filmweb
- Django / Django Unchained reż. Quentin Tarantino (2012)
- Wojna domowa / Easy Virtue reż. Stephan Elliott (2008)
- Skyfall reż. Sam Mendes (2012)
- Zapaśnik / The Wrestler reż. Darren Aronofsky (2008) – filmweb
- Nikita / La Femme Nikita reż. Luc Besson (1990) – filmweb
- Kinsey reż. Bill Condon (2004) – filmweb
6/10 Generalnie OK – można obejrzeć
- Wielki Gatsby / The Great Gatsby reż. Baz Luhrmann (2013)
- Szalona wyprawa Billa i Teda / Bill & Ted’s Bogus Journey reż. Peter Hewitt (1991) – filmweb
- Wspaniała przygoda Billa i Teda / Bill & Ted’s Excellent Adventure reż. Stephen Herek (1989) – filmweb
- Revolver reż. Guy Ritchie (2005) – filmweb
- Prezent ślubny / The Wedding Video reż. Nigel Cole (2012) – filmweb
- Soul Kitchen reż. Fatih Akin (2009) – filmweb
- Sezon na kleszcza / Lymelife reż. Derick Martini (2008) – filmweb
- Rozmowy z innymi kobietami / Conversations with Other Women reż. Hans Canosa (2005) – filmweb
- Dzielnica! / Nyócker! reż. Aron Gauder (2004) – filmweb
- Nieściszalni / Sound of Noise reż. Ola Simonsson, Johannes Stjarne Nilsson (2010) – filmweb
- Red reż. Robert Schwentke (2010) – filmweb
- Auta 2 / Cars 2 reż. Brad Lewis, John Lasseter (2011) – filmweb
- Zamieszkajmy razem / Et si on vivait tous ensemble? reż. Stéphane Robelin (2011)
- World War Z reż. Marc Forster (2013)
- Wszystko czego pragniesz / Everything You Want reż. Ryan Little (2005) – filmweb
- Some Velvet Morning reż. Neil LaBute (2013)
- Vic+Flo zobaczyły niedźwiedzia / Vic et Flo ont vu un ours reż. Denis Cote (2013)
- Don Jon reż. Joseph Gordon-Levitt (2013) – filmweb
- Życie Pi / Life of Pi reż. Ang Lee (2012) – filmweb
- Uznajcie mnie za winnego / Find Me Guilty reż. Sidney Lumet (2006) – filmweb
- Miłość. Nie przeszkadzać! / Hors de prix reż. Pierre Salvadori (2006) – filmweb
- Hotel Splendide reż. Terence Gross (2000) – filmweb
- Bombon. Historia pewnej przyjaźni / El Perro reż. Carlos Sorin (2004) – filmweb
- Taniec Delhi / Tanets deli reż. Iwan Wyrypajew (2012)
- Ralph Demolka / Wreck-It Ralph reż. Rich Moore (2012)
- Dwoje do poprawki / Hope Springs reż. David Frankel (2012) – filmweb
- Na śmierć i życie / Kill Your Darlings reż. John Krokidas (2013)
- Wróg numer jeden / Zero Dark Thirty reż. Kathryn Bigelow (2012) – filmweb
- Zakopana Betty / Plots with a View reż. Hick Hurran (2002) – filmweb
- Jakoś leci / Still Breathing reż. James F. Robinson (1997) – filmweb
- Prada albo nic / From Prada to Nada reż. Angel Gracia (2011) – filmweb
- Kurczak ze śliwkami / Poulet aux prunes reż. Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi (2011) – filmweb
- Berberian Sound Studio reż. Peter Strickland (2012)
- Baraka reż. Ron Fricke (1992)
- Zła krew / Mauvais sang reż. Leos Carax (1986)
- Boy Meets Girl reż. Leos Carax (1984)
- Pociąg pod specjalnym nadzorem / Ostře sledované vlaky reż. Jiri Menzel (1966) – filmweb
- Księżyc w rynsztoku / La lune dans le caniveau reż. Jean-Jacques Beineix (1983)
- Uniwersytet Potworny / Monsters University reż. Dan Scanlon (2013)
- Trzy metry nad niebem / Tres metros sobre el cielo reż. Fernando González Molina (2010)
- Niewierni / Les Infideles reż. różni reżyserzy (2012)- filmweb
5/10 Jak nie ma nic innego – można ale nie trzeba (z naciskiem na to drugie)
- Wycieczkowicze / Účastníci zájezdu reż. Jiri Vejdelek (2006) – filmweb
- Dredd 3D / Dredd reż. Pete Travis (2012) – filmweb
- Złe gliny / Wrong Cops reż. Quentin Dupieux (2013)
- Niezwykłe przygody Adeli Blanc-Sec / Les Aventures extraordinaires d’Adele Blanc-Sec reż. Luc Besson (2010) – filmweb
- Ali G / Ali G Indahouse reż. Mark Mylod (2002)
- Sid i Nancy / Sid and Nancy reż. Alex Cox (1986) – filmweb
- 99 franków / 99 francs reż. Jan Kounen (2007) – filmweb
- 7 psychopatów / Seven Psychopaths reż. Martin McDonagh (2012)
- Dzieje grzechu reż. Walerian Borowczyk (1975)
- Honey reż. Bille Woodruff (2003)
- Bling Ring reż. Sofia Coppola (2013)
- Wychowanie panien w Czechach / Výchova dívek v Čechách reż. Petr Koliha (1997) – filmweb
- Pragnienie miłości / Después de Lucía reż. Michel Franco (2012)
- Lightmaker reż. Dieter Meier (2001) – filmweb
4/10 Słabe – szkoda czasu
- Śmiertelne zauroczenie / Heathers reż. Michael Lehmann (1988) – filmweb
- LOL reż. Lisa Azuels (2012) – filmweb
3/10 Słabe i nudne – szkoda czasu i nerwów
- Spokojni / A Csendesek reż. Ricky Rijneke (2013)
Na zakończenie, jak zwykle, zachęcam do podsunięcie mi tytułów, które Waszym zdaniem warto było obejrzeć w minionym roku, a ja jeszcze nie miałem okazji ich widzieć. Oczywiście jeżeli chcecie podyskutować o moich wyborach i Waszych wrażeniach dotyczących konkretnych tytułów lub całego zestawienia zapraszam do komentowania.
Wszystkie edycje Tomiga Film Awards: oznaczone są tagiem Tomiga Film Awards
Jak to się mawia, są gusta i guściki. Poszatkowane i absurdalne Spring Breakers w ogóle do mnie nie przemawia. Szanuję wizję reżysera, ale na tym się kończy. Ja ze swojej strony polecam Polowanie, o ile nie widziałeś jeszcze.
Spring Breakers to bardzo kontrowersyjna produkcja i zdecydowanie nie dla każdego… co nie oznacza że nie jest wizjonerska… 😉
Polowania nie wiedziałem ale ten tytuł przewija się już w kilku zestawieniach więc na pewno zwrócę na niego uwagę.